Eläkekertymäsi ja ikäsi?
Kommentit (142)
En tiedä eikä oikeastaan kiinnosta. Olen 32-vuotias enkä tiedä tulenko eläkeikää ikinä saavuttamaan. Joko eläkeikä poistuu kokonaan tai olen menehtynyt ennen sitä ikää. Tai kolmantena vaihtoehtona vuosikymmenien päästä eläkettä ei enää makseta kenellekään.
30 v, tämän hetken kertymä ~550€. Sairaanhoitajana.
Ikä 61. Ansaittu eläke vuoden 2023 lopussa 5050€. Nyt olen osittain varhennetulla vanhuuseläkkeellä, joka vähentää varsinaista vanhuuseläkettä, jolloin alimman eläkeiän eläkearvio (syksylle 2028) on 4445€. Tällä hetkellä ansiotuloni on 0€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertymä 950 e.
Tietoisesti pientä Yel:iä maksanut. Mielestäni tuo YEL on pyllystä. Suhteutettuna saatuun hyötyy ei maksa vaivaa.... Parempi kerryttää omaisuutta muulla tavoin.
Nyt 53 v. Jos tässä jaksaisi vielä 7 vuotta. Tai no. Saa nähdä fiilikset sitten 60 veenä.
yrittäjä
Onko nää niitä jotka saa sitä kansaneläkettä? Eli rahaa on, ei makseta eläkkeitä, ollaan sossupummeja.
Joo. Ja toinen ryhmä on pimeän työn tekijät. Sitten ulistaan Espanjassa kun ei Kela maksa mitään.
Tuilla en ole koskaan elänyt enkä ole mitään saanutkaan (älkää nyt vinkuko lapsena saamastani lapsilisästä tai koulutuksesta). Ei ole kyllä käynyt mielessäkään joku kansaneläke. Enhän minä sitä tule saamaan, sillä kyllä tuo mun YEL in maksu jatkuu ja kertymä nousee.
Tällä hetkellä maksan YELiä hieman alle 700 e/kk, mutta hyöty niin pieni, että pari kymppiä nousee per kk. Ei vaan järkeä.
yrittäjä
800 e 55 V . En tiedä miten tulen pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
1660€ ja 33 v. En ymmärrä miten,kun oon siirtynyt työelämään kunnolla vasta 31 vuotiaana . Sitä ennen tehnyt useamman tutkinnon ja ollut äitiysvapailla . Palkka on vaihdellut viime vuosina 2300-4000€ välillä. Luulin siis et olis kertynyt vähemmän.
Ootko katsonut oikein? Meinaan ei kuulosta realistiselta.
Mäkin olen opiskellut parikin tutkintoa, ollut hoitovapaalla yms. Toisaalta on pitkiä työpätkiäkin. Varmaan aktiivisesti töissä noin 17 vuotta. Ikää 48 ja eläkekertymä oli viimeksi katsoessa noin 1300. Palkka tällä hetkellä reilu 4 tonnia.
Tää eläkejuttu on vaan aikamoinen huijaus. Joskus laskin, että munkin maksamilla eläkemaksuilla, kohtuullisella tuotolla (jota alennettu 2% inflaation takia eli huomioitu rahanarvon muutos) mulla olisi 65-vuotiaana noin 1,2 miljoonaa sijoituksia. Siitä pääomatulot maltillisella 3% nettotuotolla tekisi reilut 2500 Euroa/kk käteen. Ja tuohon ei tarvisi syödä edes pääomaa vaan voisi jättää rahaston perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jokusen satasen korkeintaan..En viitsi edes katsoa mutta ei haittaa. En eläkkeellä enään tarvitse ylimääräistä rahaa.
Se on enää. Eläkkeellä voisit vaikka opetella oikeinkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon voi tarkistaa?
Kysy vaikka leipäjonossa joltakin.
Vierailija kirjoitti:
800 e 55 V . En tiedä miten tulen pärjäämään.
Kansaneläkekettä tulet saamaan 300-400 euroa/kk riippuen asutko yksin vai parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
8€, 52v, käteistä jemmassa noin 200000€.
Saat takuueläkkeen 977e/kk ja noilla säästöillä porskuttelet aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8€, 52v, käteistä jemmassa noin 200000€.
Saat takuueläkkeen 977e/kk ja noilla säästöillä porskuttelet aika kivasti.
Käteistä syö inflaatio eikä se tuota mitään. Sijoitettuna tuosta saisi ehkä 400€/kk nettona ilman, että joutuu kuluttamaan pääomaa.
Eläke on verotuksen jälkeen suurinpiirtein puolet palkasta, ainakin nykyään.
Ihmeen hyvätuloista porukkaa täällä on, kun suurella osalla n. neljän tonnin eläkkeitä.
Älkää marisko palkkojen pienuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin pieni, etten viitsi edes tarkistaa, oisko tonni. Peruskoulun lehtori, 52 v. Onneksi jaan talouden miehen kanssa. Perintöjä tulee jonkin verran aikanaan.
Pieni tuntimäärä ? Palkka kuitenkin hyvä. Muu tätä ei selitä.
Riippuu iästä ja palkasta. Mitä järkeä näitä on vertailla?
168 €, ikää 42 vuotta. Nuorena en kelvannut töihin, koska ei ollut kokemusta. Nyt olen ollut muutaman vuoden työkyvytön ja tuskin toivun tästä.
Olen 41v ja kertymä on tällä hetkellä noin 900e. Arvioitu eläke on kuitenkin noin 3000e kun jään vanhuseläkkeelke. Olen opiskellut aika pitkään ja ura on nyt lähtenyt hyvään nousuun pari vuotta sitten.
63v ja jos 66 vuotiaaksi jaksan niin menis 3000 rikki.
Tietysti hallitus ehtii nekin rahat viedä ennen kuin pääsen eläkkeelle.