Uskonnottomat kauneimmat joululaulut koululle
Mitä siellä voisi laulaa?
Itselläni tulee mieleen ainakin: "Tuiki, tuiki, tähtönen", "Joulu on taas, joulu on taas, kattilat täynnä puuroo", Juicen "Sika" ja "Porsaita äidin oomme kaikki", mutta tuon jälkeen kyllä lyö tyhjää.
Mietin myös kappaletta Makeasti oravainen, mutta siellä mainitaan Metsolan kannel ja Kultala jne., joten en ole varma onko ne ilmaisut uskonnollisia tai pohjautuvatko johonkin symboliikkaan. Sylvian joululaulu olisi ihana, mutta siellä käytetään ilmaisuja kuten "siunaa maa muistojen", pyydetään tähteä loistamaan jne. On äärettömän vaikeaa löytää kappaleita, ettei niihin liity mitään seimeä, joulukuusta, tonttua, sisäitä rauhan etsimistä, joulupukkia jne.
Kommentit (79)
From 1929 to 1935 USSR citizens were forced to celebrate New Year's and Christmas in secret the country had a ban on all religious festivities.... Less than a century ago, Soviet dictator Joseph Stalin outlawed Christmas. Russians could be sent to Gulag in Siberia for erecting an illegal Christmas tree.
Tätäkö haluamme?
Annetaan nyt Joulun olla joulu!! Lauluineen kaikkineen. Ei kai yhden lapsen vuoksi oikeesti tarvitse Joululauluja muilta kieltää. Pyytäkää selkeä lupa/ kielto niiltä wokeäideiltä. Jos se on kielto laulaa perinteisiä lauluja, heidän lapsensa jääköön kotiin, pois juhlasta siis.
Vaikkei satuihin usko niin eikö ihminen kestä edes kuunnella. Ei mua ole koskaan haitannut uskonnolliset joululaulut.
Onko musiikin valkaaminenkin joku uusi muoti kuten kasvissyöntikin.
"Tulkaa kaikki nyt laulamaan, on Poika syntynyt maailmaan, tulkaa laulamaan."
Vierailija kirjoitti:
Juice Leskinen: Sika.
Tää tuskin käy kun on viihteellistä rytmimusiikkia eikä lastenlaulu.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tonttu ja joulupukki laulut ovat uskonnottomia. Joulu kun on alunperin ollut pakanajuhla.
Elättekö muutenkin siellä somessa aikaa ennen nettiä 😂
Vai koskeeko se pelkästään vuosisataisia kristillisiä perinteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tonttu ja joulupukki laulut ovat uskonnottomia. Joulu kun on alunperin ollut pakanajuhla.
Elättekö muutenkin siellä somessa aikaa ennen nettiä 😂
Vai koskeeko se pelkästään vuosisataisia kristillisiä perinteitä?
Niin ja kun nämä kiihkeimmät uskonnottomat aina vetoaa siihen noiden joululaulujen kohdalla, jossa mainitaan vaikka enkelit, etteivät he mitään mielikuvitusolentoja kaipaa. Tontut ja joulupukki, ne lienee sitten totisinta totta. Veikkaan että joulupukki on aiheuttanut monille pilteille aattoiltana pitkäaikaiset traumat. =D
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei satuihin usko niin eikö ihminen kestä edes kuunnella. Ei mua ole koskaan haitannut uskonnolliset joululaulut.
Onko musiikin valkaaminenkin joku uusi muoti kuten kasvissyöntikin.
Jotkut ovat todella ehdottomia, niin minäkin olin nuorempana. Nykyään uskonnolliset laulut ovat minulle vain lauluja, ilman uskoa niiden sanat ovat vain sanoja. Ja itse asiassa tykkään enemmän jouluvirsien hartaasta poljennosta kuin tekopirteästä tingeltangelista.
Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että kouluissa kaikille yhteisten tilaisuuksien, kuten joulujuhlien, tulee olla sisällöltään neutraaleja. Se on tietysti tulkintakysymys, näkeekö vaikka joulukuvaelman uskonnon harjoittamisena vai perinteisenä näytelmänä. Minulle se on vain tarina, näytelmä, mutta ymmärrän kyllä heitäkin joille ei ole. Toivoisin, että näissä löydettäisiin joku kultainen keskitie, että ei ristiinnaulita (pun intended) heitä, jotka haluavat neutraaliutta, mutta että hekin ymmärtäisivät tiettyjen asioiden olevan perinteikäs osa juhlia ja arvokkaita nimenomaan perinteinä.
Slayer - Angel of Death
Siinä on kaunis jouluaiheinen kappale.
Kyllä elämä on rankkaa. Kaiken aikaa pitää olla nälvimässä niitä, jotka ei usko samalla tavoin kuin minä. Ihan 24/7 pitää ylentää itseäni ja olla täydellinen ja oikeassa. Miksihän kukaan ei pidä minusta, vaikka kerron niille, kuinka niiden pitäisi elää?
T. Ap
Mulla on todella pieni muna. Olen antanut sille nimen Pikku-Pietarin liha.
Ap
Petteri Punakuono, White Christmas, Hei tonttu-ukot hyppikää
Joulu ja joululaulut nyt ovat kristinuskon aikaansaannoksia.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomat eivät vietä joulua..
Viettäähän. Miksi eivät viettäisi?
Oikein surullista joulua; Gösta Sundqvist
Ja me toivotamme ikävää synkkää kylmää pimeää ja oikein surullista joulua...
Vierailija kirjoitti:
Varpunen Jouluaamuna,
Olen pieni veljesi, tulin Taivahasta? Enkeleiden maasta!
Millaisia jouluja ne vietti, nuo ateistit DDR,llä? Oliko juhlia?