Miksi joku sijoittaa indeksirahastoihin ja ottaa riskin, kun voi saada yli 3 % varmaa tuottoa korkotalletuksesta?
Kommentit (37)
Olen saanut indeksirahastoista paljon enemmän voittoa kuin 3%
Koska se pankkitilille maksettava varma tuotto yleensä ei kata edes inflaatiota, kun tarkastellaan tilannetta pitkällä aikavälillä. Sijoituksen reaaliarvo tilillä laskee vuosien kuluessa.
Indeksirahastoihin sijoittamalla saa suurella todennäköisyydellä paremman tuoton pitkällä aikavälillä. Minä olen sijoittanut säännöllisesti kuukausittain kahteen indeksirahastoon, ensimmäiseen vuodesta 2012 alkaen ja toiseen vuodesta 2014 alkaen. Ensimmäisessä rahastossa sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto on 16 %, toisessa 7,6 %. Voit verrata näitä mainitsemaasi pankkitilin 3 % korkoon. Lisäksi en olisi saanut pankkitalletuksille edes tuota korkoa suurinta osaa tuosta ajasta, koska korot olivat monta vuotta melkein nollassa.
Toki riski noissa rahastoissa on suurempi kuin pankkitilillä. Minä valitsen ottaa sen riskin, koska näin minulla on mahdollisuus parempaan tuottoon.
Koska pitkällä aikavälillä korkotuotto indekseissä on AINA ollut paljon korkeampi. 3% on tuottona aika heikko. Korkorahastojen tulevaisuus ei myöskään näytä kovin ruusuiselta.
Jos rahoille tarvitsee väliaikaisen säiliön joka tuottaa jotain, niin korkorahasto voi olla vaihtoehto, tosin tällä hetkellä tuon 3% saa vielä melkein määräaikaistalletuksellakin jossa riskiä ei käytännössä ole.
Indeksirahasto ei ole paikka, minne laitetaan rahoja hetkeksi pikavoiton kuvat silmissä.
3% tuotto ei ole mitään! 100k€ vain kolme tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Koska se pankkitilille maksettava varma tuotto yleensä ei kata edes inflaatiota, kun tarkastellaan tilannetta pitkällä aikavälillä. Sijoituksen reaaliarvo tilillä laskee vuosien kuluessa.
Indeksirahastoihin sijoittamalla saa suurella todennäköisyydellä paremman tuoton pitkällä aikavälillä. Minä olen sijoittanut säännöllisesti kuukausittain kahteen indeksirahastoon, ensimmäiseen vuodesta 2012 alkaen ja toiseen vuodesta 2014 alkaen. Ensimmäisessä rahastossa sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto on 16 %, toisessa 7,6 %. Voit verrata näitä mainitsemaasi pankkitilin 3 % korkoon. Lisäksi en olisi saanut pankkitalletuksille edes tuota korkoa suurinta osaa tuosta ajasta, koska korot olivat monta vuotta melkein nollassa.
Toki riski noissa rahastoissa on suurempi kuin pankkitilillä. Minä valitsen ottaa sen riskin, koska näin minulla on mahdollisuus parempaan tuottoon.
Ja kuinka paljon ovat olleet kulut?
Mulla on noilla tavallisilla 3%:n tileillä. Mietin vaan teenkö rikoksen, kun en ilmoita korkoja minnekään, kun olen työtön. Nuohan on tuloja. En osaa käyttää muita sijoitusmuotoja ja tuo turvallinen, vaikkakin jollain toisella tapaa ehkä tienaisin enemmän. Juuri pitäisi avata uusi tuollainen 3%:n tili ja laittaa noin 10 000€ sinne, kunhan pari isoa laskua saan hoidettua ja tiedän paljonko voin sulkea noihin.
Mulla on indeksirahasto 50% voitolla
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noilla tavallisilla 3%:n tileillä. Mietin vaan teenkö rikoksen, kun en ilmoita korkoja minnekään, kun olen työtön. Nuohan on tuloja. En osaa käyttää muita sijoitusmuotoja ja tuo turvallinen, vaikkakin jollain toisella tapaa ehkä tienaisin enemmän. Juuri pitäisi avata uusi tuollainen 3%:n tili ja laittaa noin 10 000€ sinne, kunhan pari isoa laskua saan hoidettua ja tiedän paljonko voin sulkea noihin.
Siis mihin sun pitäisi ilmoittaa? Verottaja saa tiedot suoraan. Työttömyysturvaan tuo ei vaikuta mitään.
Korkotili 3% vuodessa, indeksirahastot rahastosta riippuen välillä 20-60% vuodessa. Mutta kiva, jos se sun 9 euron korko siitä sun 300 talletuksesta noin mieltä lämmittää
Usa indeksirahasto tuottanut tänä vuonna +30% rahastosta riippuen.
Se sun korkotalletus hyvä että edes inflaation ylittää. Kun sijoitustähtäin on pitkä, niin indeksirahasto tai etf. Osta ja unohda. Mulla on indeksirahastossa rahaa. Sijoitukset plussalla yli 200%:ia. Laskepas kuinka pitkään sun korkosijoituksilla tuo olisi kestänyt. Ja huomaa, että taaksepäin katsottuna edes sitä 3%:ia ei olisi pitkään aikaan saanut, kun korot oli nollissa.
Ap on liian tyhmä sijoittamaan. Parempi vaan, kun pysyy pois markkinalta ja hilloaa surkeat hilunsa inflaation syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on liian tyhmä sijoittamaan. Parempi vaan, kun pysyy pois markkinalta ja hilloaa surkeat hilunsa inflaation syötäväksi.
Siellä joku persujonne huutelee -80% salkulla
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne näkee nämä kaikki tilit. Minun rahastosijoitukset näkyy aina verotusehdotuksessa, vaikka en ole niitä minnekään itse erikseen ilmoittanut.
koska rahaa on enemmän kuin pankkitilin talletussuoja... pitää siis hajauttaa
Minulla on sijoitettuna molempiin. Pääpaino ja pitkän tähtäimen sijoitukset ovat indeksirahastoissa, tilillä sitten pienempi summa siksi, että tarvittaessa se on markkinatilanteesta huolimatta nopeasti käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne näkee nämä kaikki tilit. Minun rahastosijoitukset näkyy aina verotusehdotuksessa, vaikka en ole niitä minnekään itse erikseen ilmoittanut.
Riippuu välittäjästä. Ulkomaiset firmat ei yleensä lähetä tietoja suomen verottajalle. Verovelvollinen on viimekädessä itse vastuussa tietojen oikeellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Näistä asioista pitäisi puhua koulussa. Itse makuutin vuosikausia opiskeluaikoina tilillä 11'000 euroa, enkä tiennyt mitä tehdä niille. Äiti vaan neuvoi, että ostakaa talvitakkeja. Oli jo kaapit täynnä vaikka mitä vaatetta ja talvitakkeja. Tuota talvitakki-ohjetta sijoituskohteeksi on kuulemma muillekin jaettu. Vanhempien harrastama sijoitusmuoto ollut aina lottoaminen, eli kotoa tuli surkea malli rahankäyttöön, mutta myös erittäin säästäväisen elämistyylin perin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä asioista pitäisi puhua koulussa. Itse makuutin vuosikausia opiskeluaikoina tilillä 11'000 euroa, enkä tiennyt mitä tehdä niille. Äiti vaan neuvoi, että ostakaa talvitakkeja. Oli jo kaapit täynnä vaikka mitä vaatetta ja talvitakkeja. Tuota talvitakki-ohjetta sijoituskohteeksi on kuulemma muillekin jaettu. Vanhempien harrastama sijoitusmuoto ollut aina lottoaminen, eli kotoa tuli surkea malli rahankäyttöön, mutta myös erittäin säästäväisen elämistyylin perin.
Toooisaalta sitten moni on menettänyt pahimmillaan kaiken huonoilla sijoituksilla, joten parempi, että näistä ei paljoa huudella. Näkisin useankin amisveetin polttamassa parin tonnin säästönsä paskoissa sijoituksissa
Ihan huvin vuoksi, kun on vara menettää.... Tuurilla tienaa vielä paremmin.