Pitkittynyt flunssa, onko liikkeellä?
Järki lähtee. Neljäs viikko menossa, nenä vuotaa, yskittää oksennukseen asti, kurkkuun koskee, korvat lukossa, korvat soi, silmät rähmii, päähän koskee... Kun yksi oire hetkeksi helpottaa, toinen yltyy. Aina kun yhtenä päivänä luulee olevansa paranemaan päin, seuraavan yön yskii taas ja saa nukuttua muutaman tunnin.
Työterveydessä levitellään käsiä.
Kohtalotovereita? Mikä hirviöflunssa tämä on?
Kommentit (227)
Oma kieleni myös kihelmöi, mutta lisäksi välillä tulee jomottavaa kipua kielen takaosaan lähelle kurkkua. Ensin luulinkin että kurkkukipu on palannut taas, mutta paikallistin kivun kuitenkin kieleen. Tämäkin oire on tullut ja mennyt.
Yskäpäiväkirjoista päivää. Yskän seuraksi tuli nyt kolmen viikon kohdalla myös lamauttava väsymys muttei kuumetta. Pitää seurata jatkuuko vielä huomenna vai väistyykö levolla niin tietää pitääkö käydä näytillä työterveydessä.
Tänä tautiin liittyvä väsymys on jotain ihan omaa luokkaansa. Hyvä jos jaksaa tiskikoneen täyttää lepäämättä. Yskiessä sitten on ihan hikinen ja kaikkensa antanut.
Minulla taas lievä kurkkukipu, kirkkaanpunaiset nielirusat ja mahan möyriminen on kestänyt viisi viikkoa. Lisäksi ajoittain on parin tunnin tärinäpalelukohtauksia, joissa lämpö nousee säälittävät 0,4 astetta. Kahden viikon kohdalla oli muutaman päivän ajan nuha ja niistin nenän helläksi, ja luulin, että nyt flunssa nytkähtää eteenpäin ja parannun. En parantunut. Lääkärillä olen käynyt useamman kerran, ainoa jatkuvasti koholla oleva arvo on valkosolut, eli tämä on luultavimmin virustulehdus. Onneksi voin tehdä etätöitä läppärillä.
Vierailija kirjoitti:
Yskäpäiväkirjoista päivää. Yskän seuraksi tuli nyt kolmen viikon kohdalla myös lamauttava väsymys muttei kuumetta. Pitää seurata jatkuuko vielä huomenna vai väistyykö levolla niin tietää pitääkö käydä näytillä työterveydessä.
Edellinen kertoo: antibiootit määrättiin tässä kohtaa mykoplasma-ajatuksella. Vankka toive että tauti vihdoin talttuisi!
Täällä flunssaa takana reilu kuukausi. Nyt kieli on todella kipeä! Sen liikuttaminen tai nieleminen koskee. Mikä tällaista voi aiheuttaa, en muista ikinä aiemmissa flunssissa vastaavaa.
Menkää ihmiset lääkäriin ja vaatikaa päästä keuhkojen röntgenkuviin. Itselläni selvisi näin että syynä oli keuhkokuume. Aiheuttajapöpö ei vielä ole tiedossa. Pahin oire on se saatallinen yskä johon mikään ei auta. Ja kuume, joka vaan kestää ja kestää.
Kaikilla kommentoineilla vaikuttaa olevan yskää. Minulla taas on ollut jo pari kuukautta vaihtelevasti kurkkukipua, nuhaa, päänsärkyä, väsymystä, silmien ärsytystä jne. flunssaoireita, mutta ei yskää. Suunnilleen joka toinen viikko on tervehtynyt ja melkein normaali olo, sitten taas alkaa uudestaan. En kehtaisi olla töistä sairaslomalla toistuvasti.
Onko kenelläkään muulla nyt tällaista sitkeää/toistuvaa flunssaa, jossa ei kuitenkaan yskitä?
Ja muuten hänelle, joka elintavoista mainitsi: Syön jopa pakkomielteisen terveellisesti ja harrastan päivittäin kestävyysjuoksua (silloin, kun en ole sairas). En tupakoi enkä käytä alkoholiakaan. Että se niistä muka paskoista elintavoista sairastamisen taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä flunssaa takana reilu kuukausi. Nyt kieli on todella kipeä! Sen liikuttaminen tai nieleminen koskee. Mikä tällaista voi aiheuttaa, en muista ikinä aiemmissa flunssissa vastaavaa.
Lihas se kielikin on. Paha arvailla mistä taudista kyse, mutta onko nielunviljelyä tehty? Verikokeita?
En tiedä, mikä flunssa on kyseessä, mutta tähän mennessä olen sairastanut 3 kk. Olen eläkkeellä, joten menin yksityislääkäriin, kun flunssaa oli kestänyt 2 kk, minussa todettiin selvä poskiontelotulehdus, johon sain antihistamiineja. Kun kuuri oli päättynyt, kurkkuni kipeytyi, en oikeasti saanut puhuttua, ja minussa todettiin angiina streptokokkikokeella, muuten en olisi edes saanut antibiootteja. Minulla oli myös yskää ja välillä tuntui, etten saa kunnolla hengitettyä eli todennäköisesti keuhkoputekentulehdus, koska keuhkokuvissa ei näkynyt 1. lääkärikerralla mitään poikkeavaa ja tulehdusarvot olivat normaalit.Tosin tulehdusarvoni ovat aina olleet alle 20, vaikka olen käynyt flunssan jälkitautien vuoksi lääkärissä 2 kertaa vuodessa 30 vuoden aikana ja sairastanut sinä aikana myös useamman keuhkokuumeen. Myöskään kuumetta ei ole koskaan, vaan tuon angiinaa edestävän ajan mittasin 34,5 asteen ruumiinlämpöä. Nyt odotan kauhulla, mitä tapahtuu, kun tämä 8 vrk:n antibioottikuuri on päättynyt. Onneksi sain allergialääkettä 3 kk:ksi, koska limaa erittyy tavallista enemmän.
Käsien pesu. Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät käsiä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja. D-vitamiini. En ole koskaan kipeä.
Ei mulla ollut kuin reilu viikko. Pidempi se silti oli kuin normi parin päivän flunssa.
On se koronaa. Tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihmiset lääkäriin ja vaatikaa päästä keuhkojen röntgenkuviin. Itselläni selvisi näin että syynä oli keuhkokuume. Aiheuttajapöpö ei vielä ole tiedossa. Pahin oire on se saatallinen yskä johon mikään ei auta. Ja kuume, joka vaan kestää ja kestää.
Keuhkokuumekin paranee levätessä pikkuhiljaa. Keuhkojen kuvaus tuo turhaa sätelykuormaa.
Vierailija kirjoitti:
On se koronaa. Tai jotain muuta.
No ei ole koronaa. Itseltäkin jo usean kerran oireilun aikana testattu ja negatiivinen on. Olen viikkokausia yskinyt limayskää.
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesu. Jos kaikki maailman ihmiset pesisivät käsiä niin maailmassa olisi puolet vähemmän kaikkia tauteja. D-vitamiini. En ole koskaan kipeä.
No minä olen töissä elintarviketeollisuudessa, jossa käsiä pestään ja desinfioidaan ihan jatkuvasti, monta monta kertaa työpäivän aikana. Pesen käsiä paljon myös työn ulkopuolella, sillä minua inhottaa herkästi kaikki, mihin muut ovat koskeneet. Silti olen flunssissa ihan siinä missä muutkin.
Täälläkin ollut pari viikkoa kielen kipua. Sellasta kihelmöintiä, ihan kuin olisi palanut. Koskaan aiemmin ei ole ollut.