Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei nyt apua... voiko vatsatauti tarttua seuraavasti:

Vierailija
19.02.2007 |

isovanhemmat olleet lapsenlapsiensa luona, toinen lapsenlapsi ollut mahataudissa viikko sitten, sen jälkeen kukaan perheestä ei ollut sairaana. Isovanhempien lähdön jälkeen toinen lapsenlapsi alkoi oksennella. Siis jos isovanhemmat eivät itse nyt sairastu, he eivät kai voi siirtää tautia eteenpäin muille tapaamilleen ihmisille? Vai...? Sorry tämä epäselvä sepustus, mutta tää on mulle nyt aika tärkeetä :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ihmisten bakteerikannat ovat erilaisia, joillakin on paljon ns. hyviä maitohappobakteereja suolistossaan, toisilla ei laisinkaan jne.

Vierailija
2/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisiko tartuttaa oireettomana kantajana, vaikka ei itse sairastu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voi olla että isovanhemmat ovat saaneet tartunnan mutteivät vaan itse sairastu.

Vierailija
4/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voivat olla taudinkantajia, vaikka ei itse siihen sairastukkaan, se on varmaan puolustusmekanismistä kiinni.

Vierailija
5/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut vielä ihmetyttää, et miksi lapsenlapsien sairastumisen välillä oli peräti viikko. Eikö mahtaudin itämisaika ole vain n. 1-2 päivää? Ja pitääkö niitä oireettomia isovanhempia nyt vältellä taas se viikko, jos haluaa olla " varma" siitä, etteivät tartuta eteenpäin?

Vierailija
6/6 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mut vielä ihmetyttää, et miksi lapsenlapsien sairastumisen välillä oli peräti viikko. Eikö mahtaudin itämisaika ole vain n. 1-2 päivää? Ja pitääkö niitä oireettomia isovanhempia nyt vältellä taas se viikko, jos haluaa olla " varma" siitä, etteivät tartuta eteenpäin?

Lapsi on kotonaan voinut saada tartunnan pinnoille (ovenkahvoihin, leluihin, minne vain) tarttuneista viruksista. Esim. Rota-viruksen on tutkittu voivan säilyä tartuntakykyisenä pinnoilla 10 vuorokauttakin (10% viruksista tartuntakykyisiä tutkimuksen mukaan, kts. infektiofoorumi)

Mutta isovanhemmat eivät kauaa viruksia kanniskele, jos siis ovat poissa tartuntalähteestä eivätkä ole itse saaneet tartuntaa. Homman vaikeus piilee siinä, että et voi tietää, mistä mahatautiviruksesta on kyse eli mikä on juuri tuon viruksen itämisaika. YLEENSÄ mahatauti itää eli puhkeaa muutamassa päivässä.

Isovanhemmissa se virus ei kauaa elä, hehän peseytyvät eli virus ei samalla lailla jää iholle kuten ovenkahvaan tms.