Muutto Seinäjoelle vai Vaasaan?
Kertokaapa nyt molempien hyvät ja huonot puolet .
Kommentit (90)
Vaasa niin mamuuntunut että siellä vaikea enää löytää asuntoa missä ei olisi meluhäiriöitä tai muita viemässä autopaikkaasi jne. Seinäjokikin sisäänpäinkääntynyt mutta ainakin saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummassa on vähemmän väkivaltarikollisuutta. Entä vanhat uutiset. Kummassa turvallisempi liikenne. Onko Vaasassa meri. Entä yhteydet muualle ja välimatkat.
Mutta Vaasassa asuu vaasalaisia. Siis Seinäjoki.
Olen asunut molemmissa.
Vaasassa on kaikenlaista, mutta jotenkin sellainen tietynlainen identiteetin puuttuminen. On ruotsinkielisiä, paljon kv porukkaa jne. Kaupunkimaisempi, mutta myös pussinperä. Moni ei jäänyt sinne asumaan kuten en itsekään.
Seinäjoki on sitten taas ihan erilainen. On Provinssirockit, tangot, vauhtiajot, rytmikorjaamo jne. Kulttuuri tosi aktiivista. Moni voi karsastaa tietynlaista maalaisuutta, toiset taas tykkää kun ollaan jalat maassa ja aitoja. Eli vahvasti makuasia.
Valitsisin Seinäjoen, junayhteys on hyvä, ja ihmiset on aitoja ja on sellainen tekemisen meininki verrattuna Vaasaan, jossa yksi kaavan muutos menee kaikki bättre folkin valitus kierrokset läpi. Siinä ajassa Seinäjoella taas on rakennettu kokonainen uusi kortteli...
Vierailija kirjoitti:
Idari ei tajunnut vieläkään että totta kai Vaasasta kestää 1h kauemmin junalla sinne Helsinkiin koska Vaasa sijaitsee eri paikassa kuin Seinäjoki. Rovaniemeltä vielä kauemmin. Mutta siltikään ei kannata muuttaa Seinäjoen kylään. Ellei halua kylässä asua. Vaasa on kaupunki. Seinajoki on kylä + maalaiskunta.
Vain vaasalainen voi olla noin ymmärrystä vailla oleva. Ainakin itse käytän mielummin aikaani muuhun kuin turhaan junassa istumiseen. Sä voit runkata siellä Vaasassa ihan rauhassa, kun sulla ei oo töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaasaan ei kannata muuttaa, jos ei osaa ruotsia. Siellä työelämässä vaaditaan ruotsin osaamista, koska alueella asuu paljon ruotsinkielisiä. Muuttaisin Seinäjoelle, jos ruotsi ei suju.
Riippuu ihan töistä. Mieheni on kotoisin Vaasasta, eikä ole koskaan osannut tai tarvinnut ruotsia siellä. Isoissa firmoissa Wärtsilä ja ABB kieli on englanti.
Kannattaa käydä ja kokea itse. Täältä on turha kysyä. Sen sanon, että Vaasa ei ole niin ruotsalainen kun luullaan, vaan 20 prossaa ruotsinkielisiä.
Olen asunut molemmissa ja lopulta valitsin Tampereen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä ja kokea itse. Täältä on turha kysyä. Sen sanon, että Vaasa ei ole niin ruotsalainen kun luullaan, vaan 20 prossaa ruotsinkielisiä.
Nykyään taitaa olla enemmän ne rannikon ympäryskunnat, joissa ruotsia puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin on pohjanmaalaisia. Ei jatkoon.
Samaa mieltä. T: Ex-pohjalainen.
Idari ei tajunnut vieläkään että totta kai Vaasasta kestää 1h kauemmin junalla sinne Helsinkiin koska Vaasa sijaitsee eri paikassa kuin Seinäjoki. Rovaniemeltä vielä kauemmin. Mutta siltikään ei kannata muuttaa Seinäjoen kylään. Ellei halua kylässä asua. Vaasa on kaupunki. Seinajoki on kylä + maalaiskunta.