Joko teidän työpaikoilla on alkanut riitely joulun ja uudenvuoden työvuoroista?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlapyhien vuorot on jo menneet jo ajat sitten, nyt väännetään jo pääsiäisestä kuka saa tulla töihin.
Kannattaa tienata nyt, saattaa tulla kohta se eteen että juhlapyhänä saat vain sen normaalin palkan, minkä arkenakin tai sitten tunti tunnista vapaana. Se on sitten sitä paikallista sopimista nääs.
Hyvä idea kannatetaan. Toki voisikon se tehdä ilmaiseksi kun on kuitenkin pyhä ja silloin työskentelystä in syntyä maksaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä riitelemistä siinä on? Työnantaja määrää ketkä ovat töissä.
Työnantaja ei voi vain määrätä, hänen tulee kuulla ja kuunnella työntekijän toivetta ja yrittää toimia myös sen mukaisesti kuten myös siinä, että wsim.tuetty aika lomasta on aloitettava ns kesäaikaan ja lomaa ei saisi mielivaltaisesti pätkiä moniin osiin. Työnantajalla ei ole 100%sta diktatuuria jolla hän voisi vain sormea osoittaen määrätä ja jyrätä, työntekijällä on oikeus tulla kuulluksi. Sen lisäksi työnantajan on harjoitettava tasapuolisuutta päätöksissään. Nämä asiat on ihan laissa ja työehtosopimuksissa, ainakin kvtes:ssissä.
Minä olen tehnyt suosiolla jo 4 vuotta, nyt tulee viides vuosi, sekä joulun että väliviikon että uudenvuoden. Pitäköön perheelliset lomiaan. Minulla ei ole kotona enää edes koiraa odottamassa, joten se ja sama. Tekopyhää tavaran ja rahan palvontaa koko joulu, no, kai se mammona jonkun siunauksen ainakin henkisesti suo...
Vierailija kirjoitti:
Meillä noita saa toivoa ja sumplia mutta pomo toki ne lopulta määrää. Riitaa tulee kun kukaan ei haluaisi olla silloin töissä ja jotkut luulevat heillä olevan oikeus haluamiinsa vapaisiin koska lapset.
Vierailija kirjoitti:
Juhlapyhien vuorot on jo menneet jo ajat sitten, nyt väännetään jo pääsiäisestä kuka saa tulla töihin.
Meillä aloitti yksi jo kesälomista vinkumisen. Joka kesä hänen pitäisi saada kesä tai heinäkuu ja heittäytyy todella rasittavaksi marttyyriksi jos ei saa tahtoaan läpi. Yrittää keksiä milloin mitäkin pakollista juuri niihin aikoihin jotta olisi muka suorastaan pakko saada se haluamansa kuukausi.
Kaikki muut pyhät olen aina töissä paitsi joulun. Silloin työpäivän pituus on neljä tuntia per päivä, niin en todellakaan yli tunnin työmatkalla ole menossa. Muina pyhinä sentään saa olla normaalin kahdeksan tuntia töissä. Jouluna otan itselleni sen levon mitä muina pyhinä vuodesta en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei voi vain määrätä, hänen tulee kuulla ja kuunnella työntekijän toivetta ja yrittää toimia myös sen mukaisesti kuten myös siinä, että wsim.tuetty aika lomasta on aloitettava ns kesäaikaan ja lomaa ei saisi mielivaltaisesti pätkiä moniin osiin. Työnantajalla ei ole 100%sta diktatuuria jolla hän voisi vain sormea osoittaen määrätä ja jyrätä, työntekijällä on oikeus tulla kuulluksi. Sen lisäksi työnantajan on harjoitettava tasapuolisuutta päätöksissään. Nämä asiat on ihan laissa ja työehtosopimuksissa, ainakin kvtes:ssissä.
Miten se edellyttää sitä että niistä vuoroista riidellään työntekijöiden kesken? Meillä ainakaan niistä toiveista harvemmin edes tietää kuin esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulla jne. diipa daapa, mutta työnantajalla on lopullinen sananvalta. Tasapuolisuus on venyvä käsite. Miksi sinä muuten sotket kesälomat joulunajan työskentelyyn? Ymmärrätkö olenkaan mistä ketjussa on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Joo, ensi vuodenkin vuorolistat on jo tiedossa. Meillä saa vaihdella vuoroja ja päivystyksiä aivan vapaasti joten pyhinä on töissä innokkaimmat ja ahneimmat eli helposti saa pyhiksi vapaata jos haluaa. Tietysti vuorolistan mukaan mennään jos kukaan ei halua muutoksia. Prosessi pyörii koko ajan eli vähintään kaksi vuoroa on arkisin töissä, viikonloppuisin ja pyhäisin kolme henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tienata nyt, saattaa tulla kohta se eteen että juhlapyhänä saat vain sen normaalin palkan, minkä arkenakin tai sitten tunti tunnista vapaana. Se on sitten sitä paikallista sopimista nääs.
Hyvä idea kannatetaan. Toki voisikon se tehdä ilmaiseksi kun on kuitenkin pyhä ja silloin työskentelystä in syntyä maksaa palkkaa?
Ei niitä vuoroja silloin ole ainakaan suomalaiset hoitajat tekemässä.
Miksi niistä pitää riidellä? Pitää olla selkeät oikeudenmukaisesti pelisäännöt miten lomat jaetaan. Kenelläkään ei silloin ole mitään sanottavaa. Itse olen vaihtanut työpaikkaa, koska lomista sopiminen ei toiminut ja lapselliset olivat AINA etusijalla. Olivat sitten vähän ihmeissään, kun en ollutkaan enää jouluna ja uutena vuotena käytettävissä. Yrittivät jopa syyllistää minua työskentelemään yli joulun pyhien.
Nykyisessä työssä ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla että Avain- TES ei muutu miksikään, luistelihan ne pois kikystäkin vaikka muilla entisillä kunnallisilla aloilla leikkasivat kesäloma ym. rahoja. Epäilen että yö- ja pyhälisät säilyy, muuten loppuu työvoima, ei tunnu nytkään porukkaa löytyvän kolmeen vuoroon. Eikä ulkomaalaisia oteta energia- alalle. Vuoroista ei ole ollut riitaa ikinä, kevyttä valvomotyötä nuoret tekee innokkaasti pyhät, ne haluu rahaa. Voi vaan öiset huoltohommat loppua jos ei siitä kunnon korvausta saa, eli tietää ylimääräisiä seisakkeja. Ylitöitä kun ei ole pakko tehdä. Mutta rahallahan siitä selvitään, laitetaan vaan entistä enemmän tunteja ylitöistä.
Mulle on merkitty koko joulukuu vapaaksi jo kesällä. Suostuin tekemään tänä vuonna kaikki ns paskanakit eli juhlapyhät ja hankalat asiakkaat sekä joustin kaikkien muiden kesälomien takia omista lomistani sillä ehdolla, että saan joulukuussa ottaa rennosti.
On siellä jo ollut varovaista kyselyä, että josko voisit mitenkään miettiä että ehkäpä joulun voisit olla töissä... tapelkoot keskenään, minä lomailen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt suosiolla jo 4 vuotta, nyt tulee viides vuosi, sekä joulun että väliviikon että uudenvuoden. Pitäköön perheelliset lomiaan. Minulla ei ole kotona enää edes koiraa odottamassa, joten se ja sama. Tekopyhää tavaran ja rahan palvontaa koko joulu, no, kai se mammona jonkun siunauksen ainakin henkisesti suo...
Jännä, että sinulla ei ole perhettä eikä ketään muutakaan jonka kanssa viettisit joulua. :D
Meillä ei joulun ja uuden vuoden työvuorolistoilla saa kukaan lomia, koska sijaisia ei saa tai niitä ei ole varaa palkata. Runsas arkipyhien määrä syö miehitystä sen verran, ettei lomapäiviin ole mahdollisuutta. Joulun työvuorolistat on toki jo olleet tiedossa muutaman viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että sinulla ei ole perhettä eikä ketään muutakaan jonka kanssa viettisit joulua. :D
Eri. Mitä jännää siinä on? Ei moni perheellinenkään välitä oikeasti joulusta. Lasten takia sitä vietetään. En itsekään vietä joulua vaikka minulla on puoliso ja sukulaiset elossa.
Meillä osa riitelee jo ensi vuoden (kesän) lomista 😂
Emme ole vuorotyöläisiä, joten ei tarvitse riidellä. Kaikki ovat lomalla 21.12. - 6.1.
Pidän 2 viikkoa lomaa kuten aiempina vuosina, viimeinen työpäivä on 20.12 ja palaan 6. tammikuuta :)
Miten niitä niin vain pompahtelee jos listat on jo vahvistettu?