Joko teidän työpaikoilla on alkanut riitely joulun ja uudenvuoden työvuoroista?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Emme ole vuorotyöläisiä, joten ei tarvitse riidellä. Kaikki ovat lomalla 21.12. - 6.1.
Vuorotyö ei automaattisesti tarkoita, että juhlapyhinä ja viikonloppuina on joku töissä. Olen tehtaassa, joka ei pyöri joulunpyhinä
Ei todellakaan. Nykyinen työsopimukseni päättyy sovitusti juuri ennen joulua. ja seuraavan työsopimuksen suostun aloittamaan aikaisintaan 8.1.2025, ehkä vähän myöhemminkin.
En neuvottele kenenkään, en työntekijöiden, en työnantajan tai yksikön kanssa siitä, mitkä pyhät olen töissä ja milloin pidän lomani. Sanelen ne itse oman haluni mukaan ja saavat olla ilman jos ei kelpaa. Ei ole ollut ongelma tähän saakka vuosikausiin.
- sairaanhoitaja
Nykyisessä ei riidellä ja lomatoiveet huomioidaan reilusti. Ja koska aina on heitä joilla ei vielä lomapäiviä ole niin vakkarit saa helpommin lomaa. Edellisessä paikassa oli aina hirveä souvi kun tietyt vakkarit oli aina vaatimassa itselleen parhaat loma-ajat ja muille jäi mitä jäi jos jäi. Nää varas aina kuukausia etukäteen matkoja ja mökkejä ja sitä ja tätä. Kyselyiden tullen alkoi se märinä että mun on pakko saada näin ja näin kun...oli loma-aika mikä tahansa. Ja päivystykset oli kuitenkin hoidettava. Siihen alkoi palautteen perusteella puuttua ylempijohto ja homma muutettiin kaikille reilummaksi. Joka taas ei miellyttänyt jyrääjiä.
Ei ole. Jos kaikki on lomalla, laitetaan pulju kiinni
Ei tarvitse riidellä kun työt loppuu 1.12 ja tulee kengän kuva persiiseen.
Lähetän Satoselle joulukortin ja kiitokset.
Kyllä muuten on ja minä olen sitten vapaalla koska olen ollut 4 joulua töissä. Keskiviikkona viimeksi puhuttiin ja minulle sanottiin suoraan että olisin töissä. Sanoin että en varmasti ole. Minut halutaan töihin koska olen sinkkumies ja lähes kaikki muut ovat perheellisiä. Sanoin tiukasti etten tule jouluna töihin ja minua katsoivat kaikki naiset jotka ovat perheellisiä.
Ei. Meillä jouluna voi olla kaikki lomalla, jos tahtovat. Itse olen n. 3 viikkoa.
Meillä saa toivoa 2 vapaata neljästä isoimmasta juhlasta ja sitten listantekijät tekee kaikkensa että ne toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ketään ole töissä varmaan koko jouluviikolla. Ammattinsa saa onneksi valita.
Meillä ei myöskään ketään töissä 21.12.-6.1. Tai koulusihteeristä en ole varma.
Miksi ihmeessä kukaan työpaikalla työvuoroista riitelee? Eikö se ole selvä, että työvuorolistan tekijä päättää tai mennään listan mukaan eikä siinä ole mitään riitelemistä
Arvaan, että ap on hoitoalalla, jossa tehdään lista muutamaksi viikoksi kerralla ja työntekijät riitelevät vuoroista keskenään. Toista se teollisuudessa, jossa on työvuorot kalenterivuodeksi kerralla.
Kohta alkaa, olin 2023 ja 2021 välipäivät töissä, joten en aio olla enää vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan työpaikalla työvuoroista riitelee? Eikö se ole selvä, että työvuorolistan tekijä päättää tai mennään listan mukaan eikä siinä ole mitään riitelemistä
Arvaan, että ap on hoitoalalla, jossa tehdään lista muutamaksi viikoksi kerralla ja työntekijät riitelevät vuoroista keskenään. Toista se teollisuudessa, jossa on työvuorot kalenterivuodeksi kerralla.
Niin. Se riita syntyy siitä, kun esimies (tekee/vahvistaa meillä listat) suosii tiettyjä vuodesta toiseen. Kyllä, hoitoala. Juuri yksi työkaveri hihitteli, kun ei ole KOSKAAN ollut iltavuorossa jouluaattona ja työvuosia takana yli 10.
Täällä on periaate, ettei kukaan saa koko joulua vapaaksi. Kaikilla vakituisilla on vähintään yksi vuoro, joka joulu. Huh, onneksi olen keikkatyöntekijä ja voin kieltäytyä.
Olen töissä arkisin ja aika hyvin voin hoitaa asiat etukäteen. Lähden Amerikkaan 18.12 ja olen poissa 3 viikkoa
Mä olen aiemmin tehnyt töitä alalla, missä tehdään töitä 24/7/365. Eli joulun pyhinäkin oli suuri osa töissä. Paras oli tietty saada edes yksi pyhäpäivistä vapaaksi tai aattona aamuvuoro ja joulupäivänä iltavuoro.
Vaihdoin alalle, missä tehdään töitä vain arkipäivinä. Kaikki arkipyhät ovat vapaita. Nyt tuli linjaus, että lomapöiviä ei voi ottaa pyhien välipäiville ja siitähän riemu repesi. Porukka itkee nyt, kun ei saakaan olla poissa töistä koko jouluviikkoa.
Ärsyttää niin hemmetisti ihmisten itsekkyys, kun itse on aiemmassa työssä ollut monta vuotta peräkkäin töissä monena pyhäpäivänä.
No eihän siinä. Ongelmat on monella omanlaisensa.
Taitaa toimitusjohtaja tehdä itse jouluviikon arkipäivät, kaikki muut oli laittanut ne toivelistaan vapaiksi ja tähän asti on saatu mitä on pyydetty.
Eikä tj tarvi paikalle vaivautua jos sopii kuljetukset ennen tai jälkeen jouluviikon.
Otan saikkua, jos listaan laittavat jouluksi töitä. Uudenvuoden voin olla töissä, ei kiinnosta viina ja papatit.
Syksyllä tehtyjä tunteja käyttämällä ja vähän lomapäiviä lisäksi, niin jouluna kolme viikkoa lomaa, ihanaa.
Jos joku jää pois niin sijainen hankitaan tilalle. Vuorotyö on niin se on selvä, että pyhiä tehdään. Ei koskaan ole ollut mitään valitusta pyhätöistä, mutta niiden puutteesta kyllä. Joka työpaikassa on suunnilleen yksi tyyppi, joka laskee kuka saa tehdä eniten pyhätöitä ja laittaa itselleen niitä toiveiksi.