Joulu lähestyy...Miten selitä naisystävälle, perheelleni ja kaikille ystäville että tänä vuonna mulla ei käytännössä ole varaa jouluun?
Kela on leikannut perustoimeentulotuen osaani 32% ilman aikarajaa, eli pysyvästi, ja sen takia mulla ei ole enää varaa tehdä muuta kuin pysyä kotona ja selvitä jotenkin hengissä. Talvikenkiäkään ei ole, ja takki yli 10v vanha rikkinäinen. Mistään joulusta ei voi edes haaveilla. Miten selitän tämän tuoreelle naisystävälle? (5kk seurusteltu) ja perheelle sekä ystäville? Yleensä olen kuitenkin joulua pystynyt viettämään suht normaalisti kun tuet olivat normaalilla tasolla
Kommentit (49)
Voisit antaa mulle sun naisystävän, mulla kyllä rahaa riittää🤗
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kun asioista ei voi keskustella?
Koska yksinpuhelu on päästään sairaan merkki. Sellainenhan ap toki onkin, eikä hänellä oikeasti mitään naista ole - eikä tule.
Siis sinulla on sekä naisystävä että perhe? Kiinnostava kombinaatio. Vietättekö yleensä joulua koko porukalla?
Älä selitä, vaan kerro rehellisesti. Selittäminen on (pääsääntöisesti) pahempaa kuin avoin keskustelu, siinä helposti lähtee totuus vääristymään.
miksi tue ovat kroonistuneet. sanot kun ne ennen oli normi tasoa. silloinkin ne on pieniä,miten niistä riitti jouluun. mutta toinen asia-miksi tt tukea leikattiin. . sanot vaan, taloudellinen tilanne ei anna myöten viettää nyt joulua. noin vain. onko ensi joulu toiveikkaampi. onko sua ja naiskaveria kutsuttu jomman kumman vanhemmille, no silloin tuliaisia jos menet vieraalle, omat vanhempasi ymmärtävät.
voiko viedä itseleivottua tuliaisiksi, piparit koristeltuina, pullakranssi, porkka-lanttulaatikko halpaa, sellaiset loodat. tyttöystävälle jokin pieni, vaikka ns ei kultaseppäkoru, vaan vaikka ei oikea sana koristekoru 7e ranne tai kaulakoru.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruuathan ovat halpoja. Viime vuonna meillä oli iso joulu. Minun ja puolison lapset, osalla kumppani mukana ja yhdet naaourustosta.
Kinkku ja kastike tehtiin itse, samoin jälkiruuat. Lohi, mäti, en muista, tuli ns niinään.
Laatikot Saarioisten ja ostin jotain salaatteja työpaikan ruokalasta
et sää tajuu, noi ei sovi hänen budjettiin, tuo kinkkukaan. no laatikot saa itse itse tehtynä edullisesti,lantut porkkanat halpaa, riisitarjoukisa. lohta tuo mies ei voi ostaa,etkö tajuu
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käytä jouluun kuin jotain 25 euroa 3 päivän ruokiin. Miksi jouluna pitäisi syödä enemmän kuin normaalisti. En minä ainakaan syö.
vaikka normi annokset,mutta esim kinkku maksaa. se on monesta vaan niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko mennä jouluavustajaksi töihin tai pukiksi tienaamaan
laatupukin maskeeraus-asut maksaaaaa ja auto olisi hyvä olla,saa useamman duunin. tuo olisi hyvä sijoitus jatkojouluun. mutta millä hää ostaa ja maskeeraa jos ei oo rahaa. pukin pitää olla upee,jotta rahalle saa vastinetta
Rahattomuus ei haittaa, mutta yrittämisen puute ja lannistuminen on pahinta turn-offia minulle.
Kerro naisystävälle rehellisesti asiasta. Hän ehkä jo tietääkin, ettet kylve rahassa. Mutta vaikka rahaa ei ole, niin kerro ajatuksiasi miten olet suunnitellut viettäväsi joulua (jouluruokaa, ilmaisjoulukonsertti, jouluelokuva, lautapeli, ei lahjoja). Kysy mitä naisystävä on joulusta ajatellut, ja haluaisiko hän viettää kanssasi rauhallista ja tunnelmallista joulua kanssasi kahden.
Sitte suunnittelette yhdessä mitä mukavaa teette. Tulee tosi kivaa jos olette samalla mielellä ja samoin odotuksin liikkeellä ja molemmat tietää pienen budjetin.