Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä nykyisistä ravitsemussuosituksista, että leikkeleet jätettävä pois?

Vierailija
07.11.2024 |

Ite syön todella harvoin niitä muutenkin, en edes kerran kuussa. 

HK yrittää perustella että sisältävät tärkeitä ainesosia vain sen takia koska myyvät niitä.

Kommentit (62)

41/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, unohdin eilen ostaa leikkeleitä 

Vierailija
42/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin saa ihan vapaasti valita millä tavoin hankkii sen syövän itselleen. 

Kasviksia syömällä onnistuu se syövän hankinta parhaiten.

Tällaisesta ei kyllä ole mitään tieteellistä näyttöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnosta leivänpäälle tavaraa.Talvella vähemmän.

Leipä se nykyään epäterveellistä on. 

Vierailija
44/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin saa ihan vapaasti valita millä tavoin hankkii sen syövän itselleen. 

Kasviksia syömällä onnistuu se syövän hankinta parhaiten.

Tällaisesta ei kyllä ole mitään tieteellistä näyttöä. 

Ei muuten ole myöskään lihan osalta näyttöä.

Vierailija
45/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se käytökseen vaikuttaa eli emme syö enää leikkeleitä. Olemme nytkin syöneet enemmän kasvisperäisiä leivänpäällyksiä, juustoakaan ei voi syödä kolesterolin takia kovin paljon, joten leivänsyönti varmaan vähenee. Koetamme myös päästä lähelle kiloa kasvisten määrässä.

Olen aika hyvin kouluttanut miestäni terveelliseen ruokavalioon pitkän avioliiton aikana. Hän itse nimittäin ehdotti, että jätetään pois leikkeleet. Olemme vuosikymmenet syöneet ainoastaan luomulihaa, itse en ole oikein välittänyt lihaleikkeleistä ennenkään, joten helppo päätös.

Vierailija
46/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä on suositus. En vegenä syö muutenkaan leikkeleitä. Leikkeleissä on vaikka mitä moskaa, Niihin laitetaan yok, yok,  en pysty edes sitä kirjoittamaan, kun yokottaa niin ..

Vierailija
47/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin jokin virallinen taho uskaltaa sanoa ääneen lihajalosteiden olevan terveydelle vaarallisia. Tätä olen odottanut jo pari vuosikymmentä. Ei liha itsessään vaan ne lisäaineet. Elintarviketeollisuuden olisi pitänyt herätä asiaan jo aikoja sitten ja kehitellä tuotteitaan terveellisempään suuntaan. Sairastuneet/sairastuvat maksavat laskun.

Vierailija
48/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia ja lämpimät kasvikset uunikypsennettynä (puoli lautasta yhteensä)

Tumma pasta/riisi/kuorellinen peruna keitettynä (1/4 lautasta)

Tofu/härkis/kasviproteiini (1/4 lautasta)

Ruis Real tms täysjyväleipäsiivu hummuksella

Salaatin päälle 1 rkl kurpitsansiemeniä

Aterian päälle 2 rkl cashewpähköinöitä

Vettä, ksylitolia

Vierailija
49/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän suosituksen perustelut oikein hyvin. Tunnen aika hyvin pohjoismaiset suositukset joihin nämä uudet suomalaiset ravitsemussuosituksetkin pohjautuu, mutta kyllä mä silti syön leivän päällä palvikinkkua muutaman kerran viikossa. 

Olen pikkuhiljaa vähentänyt leikkeleiden syömistä suolan takia. Välillä syön leivän vaan juustolla ja levitteellä, enkä laita enää munakkaisiin kinkkua. 

Pitäisi katsoa myös kokonaisuutta. Jos ei muuten syö koko ajan lihajalosteita, niin pari kinkkusiivua silloin tällöin ei ole kummoinen ongelma, mutta paljon leikkeleitä kuluttavilla on usein muutenkin sellainen ruokavalio, että kovaa rasvaa ja suolaa tulee tosi paljon.

Lihatalot sekoittaa viestinnässään tahallaan leikkelekeskusteluun sen, että jalostamattomassa täyslihassa on toki myös paljon hyviä ravintoaineita, mutta ei ne suolaiset nitriittileikkeleet nyt enää mitään terveellisiä ole.

Minulle paljon leikkeleitä suurempi ongelma on se, että jään välillä koukkuun sipseihin. Se vasta roskaa onkin.

Vierailija
50/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka aamu, kaksi ruispuikulaa joiden välissä on gotler-siivu eikä muuta. Näin on jo mennyt ainakin 10 vuotta, vielä olen hengissä. Siis 2x2 palaa leipää ja 2 siivua, sekä yksi iso muki teetä.

Vierailija
51/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeekohan ravitsemusterapeutin kanssa kiistely tästä(kin) aiheesta. Lisätähän sitä piti toinenkin leikkele leivän päälle aiemman suosituksen mukaan.

Vierailija
52/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suositus, ei ole terveellisiä. 

Vierailija
53/62 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisempää on jättää se leipä pois.

Suomalaiseen ruokapöytään kuuluu leipä. Sen voi leipoa vhh jolloin se on myös terveellinen vaihtoehto. Ei ole mitään syytä välttää leipää, ainoastaan jauhoja. Leikkeleidenkin ongelma on SAMA eli tämä prosessointi.

Suomihan on metsästys, kalastus ja villiyrttikulttuuri. Leipä on uusi tulokas.

Sinähän et nykyihmisen tavoin tiedä mitään, etkä ymmärräkään, historiasta. Tavallisesta, kansan tärkeästä historiasta. 

Vierailija
54/62 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi itku. Minä ainakin syön lihaa lähes pari kiloa viikossa kuten ennenkin. Leivälle meetwustia, kinkkua kermajuustoa. Olen aina syönyt lihaa paljon ja olen edelleen yli 50 vuoden jälkeen hengissä. 

Vierailija
55/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä siinä kenenkään mielipiteillä on väliä? Faktat on faktoja. Ei ne leikkeleet sen terveellisemmäksi muutu, vaikka miten vastustsisi suosituksia. Toisaalta kenenkään ei tosiaan ole niitä suosituksia pakko noudattaa, kuten ei tähänkään asti. Jokainen valitsee itse mitä syö/ ei syö. Suosituksethan on käytännössä vain tiedottamista. Ei kai se nyt kenellekään yllätyksenä tullut että leikkeleet ei mitään terveysruokaa ole? Mikään ei muutu siitä, että se sanotaan ääneen. Moni syö karkkia, sipsejä, hampurilaisia jne, vaikka varmasti tietävät että ne ovat terveydelle haitallisia. Sama juttu leikkeleiden ja muiden pitkälle prossesoitujen tuotteiden kanssa.

Vierailija
56/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta jokainen syö mitä haluaa

Vierailija
57/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin jokin virallinen taho uskaltaa sanoa ääneen lihajalosteiden olevan terveydelle vaarallisia. Tätä olen odottanut jo pari vuosikymmentä. Ei liha itsessään vaan ne lisäaineet. Elintarviketeollisuuden olisi pitänyt herätä asiaan jo aikoja sitten ja kehitellä tuotteitaan terveellisempään suuntaan. Sairastuneet/sairastuvat maksavat laskun.

Samat professorit ovat olleet päättämässä, että lisäaineista ei ole haittaa, kun se on ollut elintarviketeollisuuden etu, ja seuraavaksi kieltävät lisäaineita sisältävät tuotteet terveysriskien vuoksi. Apinaa koijataan ja asiantuntijoiden taskut on massia pullollaan. 

Vierailija
58/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan suosittelijoilla oma lehmä ojassa? Osallisena itse vegeruoan valmistukseen?

Ohjeet laatinut ravitsemusneuvottelukunta ei halunnut antaa nimiään julkisuuteen. Eli ei mitään syytä noudattaa tuota höpöhöpöä.

Vierailija
59/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan mielenkiinnolla suomalaisten lihan ja lihajalosteiden tuottajien reagtiota uuteen ravintosuositukseen. Saavatko lihakarjan kasvattajat vielä maataloustukia? Jäävätkö ihmisiltä jo tänä jouluna joulukinkut ostamatta?

Kinkku ei ole leikkele, se on kokolihaa

Vierailija
60/62 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tainnut juuri leikkeleitä ostella ellei ole -60 tarjouksessa. Ei heiluta mitenkään ja vielä vähemmän mitä muut leipänsä päälle lataa.

En ole vege, mutta en muutenkaan piittaa lihasta juurikaan.