Miksi teini haukkuu isäänsä ja isä antaa näin tapahtua?
Kertokaa mahdollisia selityksiä. Tuore suhde siis ja olen tavannut joitakin kertoja miehen 14-vuotiasta tytärtä.
Tyttö haukkuu isäänsä koko ajan, puhuu todella rumasti ja mies antaa näin tapahtua, ei yhtään kiellä tyttöä tai edes ilmaise, että tämän käytös olisi huonoa. Lisäksi toteuttaa nuoren kaikki toiveet, vaikka tämä ilmaisisi ne kuinka ilkeästi ja huutaen.
En viitsi ainakaan vielä kysyä asiasta, on vaan itselleni kovin outoa. Olen ymmärtänyt, että sama tapahtuu myös kun ovat kahden kesken, ei siis johdu ainakaan ainoastaan minun läsnäolostani.
Kertokaa, miksi näin tapahtuu. Mies itse ei käytä rumaa kieltä enkä ole kuullut, että hän haukkuisi ketään.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Tyttö on teini ja hakee rajoja eikä isä niitä laita vaan antaa tytön hillua ja antaa kaiken periksi. Isän pitäisi olla aikuinen ja laittaa tytölle rajat!
No miten se isä niitä rajoja laittaa, äitiään tuo tyttö matkii
Jättäisin ne rauhaan jos tuore suhde teillä, et missaa mitään. Kerron esimerkin yhdestä suhteesta jossa isä ja tytär ja kuvioihin tuli uusi nainen. Nainen oli hyvä lapselle,teki ruokaa,auttoi läksyissä jne jne. Lapsi valehteli isälle, että nainen ei ruoki ja lyö (kateellinen ja halusi omia isänsä). Isä sitten kävi naiseen käsiksi, uskoen tytärtään. Nainen viisaana pakkasi kamat ja antoi isän ja tyttären jatkaa yhteistä eloaan. Nainen löysi onnen muualta. Entinen työkaverini tämä nainen. Ja tästä naisesta sain itse myös voimaa jättää narsistin miehen. Löysin minäkin onneni muualta.
Isä on vastuussa tilanteesta, ei teinityttö.
Itselleni olisi todella huono merkki. Osoittaa, että miehellä ei ole luonnetta, kykyä kasvattaa lastaan, selkärankaa puolustaa itseään tai rajojaan.
Olisi tosi vaikea kunnioittaa häntä kumppanina.
Kiitos vastauksista. Mies on muuten aivan ihana, mutta tämä asia vaivaa. Miehen ja tytön seurassa on kiusallista olla, koska mies tosiaan keskittyy tyttöön ja esim. lopettaa heti keskustelun kanssani, jos tyttö sanoo jotain.
Kyse ei siis ole, että nuori osallistuisi yhteiseen keskusteluun, vaan alkaa kertoa tai valittaa jotain omaa asiaansa ja mies alkaa häntä kuunnella ja lohduttaa. Epäilen, että mies ei itse jotenkin huomaa asiaa, ei ainakaan minulle mitenkään selitä, vaan ikään kuin ottaa annettuna, että vuorovaikutus ja yhdessä olo on tällaista.
Ap
Sulle kelpaa mies joka ei osaa puhua, käsitellä tunteita eikä saa lapsensa huutoa loppumaan, lapsen, joka kerjää huomiota ja rajoja? No toki, ethän sinäkään kehtaa mieheltä asiasta edes kysyä, joten sikäli ei ihme että ootte kuutamolla jokainen.
Tyttö on opetettu päiväkodissa toimimaan noin: ilmaise tunteesi sanallisesti, kaikki tunteet on sallittuja. Miksi kotona pitäisi olla jotkut tiukat kotisäännöt, kun pienestä pitäen on kannustettu siihen, että pahaa oloa ei pidetä sisällä, sille annetaan sanoitus ja se sanotaan ääneen, vaikka kuulijalle tulisi paha mieli. Jos tulee, senkin voi sanoittaa!
Vanhempana olemiseen kuuluu sekin, että lasta ei kielletä kieltämisen ilosta. Vaikka isin uusi rakas toivoisi, että isi ei anna lapselleen ruokaa eikä vie harkkoihin, niin joskus ne isät ovat lastensa puolella eikä uuden naisystävän.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mies on muuten aivan ihana, mutta tämä asia vaivaa. Miehen ja tytön seurassa on kiusallista olla, koska mies tosiaan keskittyy tyttöön ja esim. lopettaa heti keskustelun kanssani, jos tyttö sanoo jotain.
Kyse ei siis ole, että nuori osallistuisi yhteiseen keskusteluun, vaan alkaa kertoa tai valittaa jotain omaa asiaansa ja mies alkaa häntä kuunnella ja lohduttaa. Epäilen, että mies ei itse jotenkin huomaa asiaa, ei ainakaan minulle mitenkään selitä, vaan ikään kuin ottaa annettuna, että vuorovaikutus ja yhdessä olo on tällaista.
Ap
Lapsi menee edelle. Ehkei sulle vaan sovi uusperhekuviot?
Noh, suhde on tuore ja tytär on miehelle kaikki kaikessa, en oikein koe asiakseni alkaa asiasta vielä hänelle puhua. Itseä vaan kiinnostaa, mikä tällaiseen tilanteeseen johtaa ja miksi mies (joka on elämässään menestynyt, hyvässä työssä, älykäs ja keskustelutaitoinen) käyttäytyy lapsensa seurassa näin.
Tietysti lapsi menee edelle. Itsellänikin on lapsia ja väitän olevani hyvinkin omistautunut äiti, siitä ei ole kyse, vaan ihan käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, suhde on tuore ja tytär on miehelle kaikki kaikessa, en oikein koe asiakseni alkaa asiasta vielä hänelle puhua. Itseä vaan kiinnostaa, mikä tällaiseen tilanteeseen johtaa ja miksi mies (joka on elämässään menestynyt, hyvässä työssä, älykäs ja keskustelutaitoinen) käyttäytyy lapsensa seurassa näin.
Koska hän on isä. Koska vanhemmalle oma lapsi on aina se tärkein ja jos ei ole, niin tilanne on lapsen kannalta vakava. Kun aikuinen nainen väkisin tunkee väliin pyrkien olemaan ykkönen ja mies osoittaa, että ei, minä puhun lapselleni, koska hänellä oli ensin asiaa, niin lopputulos ei ole naiselle mieluinen.
Kannattaa pysytellä sinkkumiesten seurassa, jos ei kestä vanhemmuuden näkemistä.
Isä on perisuomalainen mies, jota ei ole tunnekasvatettu. Tuntee syyllisyyttä, että tytär on eroperheen lapsi ja ottaa kaiken pahan mielen vastaan sanomatta mitään ja koittaa korvata eroa antamalla kaiken mitä tytär keksii pyytää.
Asuuko tytär koko ajan isänsä luona vai äidilään? Isä on mielinkielin tytön edessä, että tämän suostuu viettämään aikaa hänen kanssaan?
Eli vastaaja nro 14 on sitä mieltä, että jatkuva haukkuminen, manipuloiminen, huutaminen pitää vain mukisematta hyväksyä, koska muuten ei ole hyvä vanhempi?
Taisit kyllä ymmärtää tarkoituksella väärin kirjoitukseni, tyttärellä ei ollut ensin asiaa, vaan esim. tulee yhtäkkiä huoneestaan huutamaan ja läpsimään isäänsä ja esim.pyytää jotain ja jos mies ei sillä sekunnilla pysty toteuttamaan tätä toivetta, suuttuu ja alkaa haukkua isäänsä rankasti.
En ole mustasukkainen, haluaisin luoda jonkinlaisen suhteen tyttöön, jos suhteemme etenee, en ole tyrkyllä äitipuoleksi tms. Ei ole kyse mistään muusta kun siitä, että en ole oikeasti koskaan elämässäni törmännyt tällaiseen ja kovasti kiinnostaa, miten tilanne on tällaiseksi ajautunut ja mikä on miehen motiivi kasvattaa näin.
Syyllisyys erosta varmaan hyvä selitys.
Tytär on viikko-viikko, mutta tässäkin selityksessä voi olla perää, käyttää myös tätä, että uhkaa lähteä s äidilleen, jos ei saa tahtoaan periksi. Tai muutenkin vaan, sanoo, että lähtee nyt äidilleen, koska mies on niin tyhmä tms. Ei ole minun aikanani lähtenyt kuitenkaan.
No voi hyvänen aika! Tyttö on teini ja hakee rajoja eikä isä niitä laita vaan antaa tytön hillua ja antaa kaiken periksi. Isän pitäisi olla aikuinen ja laittaa tytölle rajat!