Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä terapeutti voi kertoa omasta itsestään/elämästään asiakkaalle? missä menee raja?

Vierailija
07.11.2024 |

onko heillä jokin ammattieettinen säännöstö joka luo ammatilliset rajat tältä osin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas muuttuu terapeutiksi terapeutille. Käykin toisinpäin. No ei vaan.

Vierailija
2/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa voi ainoastaan edustamastaan terapiasuuntauksesta. Ei mitään henkilökohtaista, se kosahtaa ennemmin tai myöhemmin kaikkien osapuolten nilkkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoa voi ainoastaan edustamastaan terapiasuuntauksesta. Ei mitään henkilökohtaista, se kosahtaa ennemmin tai myöhemmin kaikkien osapuolten nilkkoihin.

Tämä. Kävin lähes 10 istuntoa terapiassa. Parisuhteen ongelmien takia. Terapeutti alkoi kertoa omasta elämästään ja meidän välille kehittyi selkeä seksuaalinen jännite. Tarkoitus oli käydä vielä vaimon kanssa hänellä mutta hän purki asiakas suhteen.

Vierailija
4/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tietty avoimuus on hyväksi, mutta missään tapauksessa ei saa kääntää tilannetta toisin päin. Eli muutama sana itsestä silloin tällöin voi olla hyvä, mutta ei missään nimessä enempää. Ja tämä pitää aidosti miettiä harkiten. Miksi kerron ja miksi sanon asiasta! Eli omien motiivien tunnistaminen on todella tärkeää. 

Miksi kysyt? 

Vierailija
5/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tietty avoimuus on hyväksi, mutta missään tapauksessa ei saa kääntää tilannetta toisin päin. Eli muutama sana itsestä silloin tällöin voi olla hyvä, mutta ei missään nimessä enempää. Ja tämä pitää aidosti miettiä harkiten. Miksi kerron ja miksi sanon asiasta! Eli omien motiivien tunnistaminen on todella tärkeää. 

Miksi kysyt? 

omakohtaisen kokemuksen takia; on alkanut epäilyttämään oman terapeutin käytös - jakaa juttuja omasta parisuhteestaan, omista tragedioistaan, omia terveysasioitaan, uskoaan ja poliittisia mielipiteitään enkä oikein tiedä mihin otan yhteyttä selvittääkseni onko tämä oikeesti ok?

Vierailija
6/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yhteen aikaan terapeutilla joka kertoi tosi avoimesti omasta elämästään lapsuudesta saakka, kuinka oli koulukiusattu ja sen jälkeen työpaikkakiusattu kunens vaihtoi alaa yms.

Vierailija
7/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt? 

omakohtaisen kokemuksen takia; on alkanut epäilyttämään oman terapeutin käytös - jakaa juttuja omasta parisuhteestaan, omista tragedioistaan, omia terveysasioitaan, uskoaan ja poliittisia mielipiteitään enkä oikein tiedä mihin otan yhteyttä selvittääkseni onko tämä oikeesti ok?

Tuo ei kuulosta enää normaalin rajoissa olevalta toiminnalta. Varsinkin kun ne ovat alkaneet sinua vaivaamaan. Uskonto ja poliittisia näkemyksiä on vaikea myöskään perustella millään järkevällä avoimuudella. Ottaisin asian sinuna terapeutin kanssa puheeksi. Ja ottaisin potilasasiamieheen myös yhteyttä. 

Vierailija
8/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma terapeuttini silloin tällöin mainitsee jotain henkilökohtaisesia asioita. Ei mitään isoja. Tuntuu ihan kivalta sellainen vuorovaikutus. Meillä tosin on hyvin asialliset välit.

Vierailija
9/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt? 

Tuo ei kuulosta enää normaalin rajoissa olevalta toiminnalta. Varsinkin kun ne ovat alkaneet sinua vaivaamaan. Uskonto ja poliittisia näkemyksiä on vaikea myö

kiitos peilauksesta! varmaan tiesinkin tämän mutta tässä tilanteessani epäilen herkästi itseäni ja kaipasin jotain vahvistusta. ap 

Vierailija
10/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma terapeuttini silloin tällöin mainitsee jotain henkilökohtaisesia asioita. Ei mitään isoja. Tuntuu ihan kivalta sellainen vuorovaikutus. Meillä tosin on hyvin asialliset välit.

Tässä onkin ammattitaitoinen terapeutti. Ja tietty avoimuus voi vahvistaa suhdetta. 

Tuo ap:n kuvaus ei kyllä enää kuulostanut siltä. Tärkeää on juuri se, että ne on aidosti hyvin perusteltuja ja ne eivät saa jäädä potilaan "mieleen kummittelemaan" tai herättää jatkuvaa ahdistusta. Tiedän, että liikaa puhuvia valitettavasti myös on. 

Vierailija
11/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kävin lähes 10 istuntoa terapiassa. Parisuhteen ongelmien takia. Terapeutti alkoi kertoa omasta elämästään ja meidän välille kehittyi selkeä seksuaalinen jännite. Tarkoitus oli käydä vielä vaimon kanssa hänellä mutta hän purki asiakas suhteen.

Hyvä että tajusi purkaa. Aika hirveä ajatus mennä pariterapiaan jos terapeutilla tunteita miestä kohtaan.

Vierailija
12/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykologi, en psykoterapeutti.

Joskus saatan mainita esim. lukemistani kirjasta tai TV-sarjasta jos se tuntuu relevantilta. Joskus harvoin saatan mainita mistä olen saanut jonkun tiedon esim. jos olen itse ollut tietyssä paikassa työssä. Välillä asiakkaat saattavat myös kysyä henk. koht kysymyksiä ja niihin vastaan niukasti.

Vierailija
13/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman harkintakyvyn ja järjen mukaan menevät. Asiakkaissa voi olla ties mitä hulluja, varmaan ovat aika varovaisia paljastamaan mitään liian henkilökohtaista, mikä voi altistaa heidät stalkkaukselle sun muuhun.

Vierailija
14/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus saatan mainita esim. lukemistani kirjasta tai TV-sarjasta jos se tuntuu relevantilta. Joskus harvoin saatan mainita mistä olen saanut jonkun tiedon esim. jos olen itse ollut tietyssä paikassa työssä. Välillä asiakkaat saattavat myös kysyä henk. koht kysymyksiä ja niihin vastaan niukasti.

olen kokenut myös, että on ok mainita asioista tai viitata yleisesti johonkin yksityiseen esimerkkien tai aiheen laajentamisen tai perspektiivin rakentamisen valossa, mutta tämä on ollut monta kertaa jo erinäisten surujen ja elämäntilanteiden jakamista, ja käynti on usein esim. venynyt yli sovitun ajan

ap

Vierailija
15/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin psykologin juttusilla ja se kyseli mm. voisinko pettää puolisoani jos tilaisuus tulisi, meni niin henkilökohtaiseksi jotenkin että tuntui kun terapeutilla olisi haku päällä. Seuraavalla kerralla oli meikannutkin jo ja laittanut kirkkaan punaista huulipunaa, lopetin käynnit siihen.

Vierailija
16/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut terapeutti mutta depressiohoitaja, joka jauhoi aina itsestään ja omista asioistaan käynneillä. Kehui aina olevansa kaupungin paras ja tietävänsä kaiken masennuksesta. Suhtautui ongelmiini kuin mehukkaisiin juoruihin

Vierailija
17/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on taitolaji. Noin seitsemän terapeutin kokemuksella voin sanoa, että joko onnistuu tai ei onnistu. 

Täysi kertomattomuus on outoa, liiallinen avautuminen on huono. 

Asiakas maksaa ajastaan, se on hänen aikaansa. En kysy terapeutilta mitään. 

On monenlaisia terapeutteja. Joillakin on ohut kuori. Tunnen, että olen taas törmännyt yhteen sellaiseen. Sana kuolema saa terapeutin vaikenemaan. (Hänellä ei ole työkaluja ohjata asiaa). 

Vierailija
18/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän. Ei välttämättä ollenkaan. Asiakkaan tehtävä on käydä oksentamassa terapeutin vastaanotolla. 

Vierailija
19/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin psykologin juttusilla ja se kyseli mm. voisinko pettää puolisoani jos tilaisuus tulisi, meni niin henkilökohtaiseksi jotenkin että tuntui kun terapeutilla olisi haku päällä. Seuraavalla kerralla oli meikannutkin jo ja laittanut kirkkaan punaista huulipunaa, lopetin käynnit siihen.

Ei ole todellista.. Tää kuulostaa ihan samalta terapeutilta kuka katkaisi meidän asiakas suhteen.. 1 ja 2 terapia nainen oli pukeutunut normaalisti ei meikkiä juurikaan. 3 eteenpäin -10 kertaan asti meikin määrä lisääntyi. Ja kyllä hän kysyi minulta myös sen mitä mun moraali sanoo siihen että pettäisi. Tuntui että johdattelee siihen suuntaan ettei se välttämättä olisi edes paha asia.. mun terapeutti Tampereelta?

Vierailija
20/33 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen kokenut myös, että on ok mainita asioista tai viitata yleisesti johonkin yksityiseen esimerkkien tai aiheen laajentamisen tai perspektiivin rakentamisen valossa, mutta tämä on ollut monta kertaa jo erinäisten surujen ja elämäntilanteiden jakamista, ja käynti on usein esim. venynyt yli sovitun ajan

ap

Tämä vain vahvistaa sitä, että nyt ei ole enää ihan asiallinen linja. Vaihtaisin terapeuttia ja ilmoittaisin potilasasiamiehelle. Tämän kanssa tuskin kävisin edes keskustelua siitä, että tuo hänen käytös loukkaa. 

Onko tämä psykoterapeutti? Itsenäinen vai jonkun ison organisaation alla toimiva? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän