mitä terapeutti voi kertoa omasta itsestään/elämästään asiakkaalle? missä menee raja?
onko heillä jokin ammattieettinen säännöstö joka luo ammatilliset rajat tältä osin?
Kommentit (33)
Paras terapeutti on neutraali. Tiedän terapeutista joitakin yleisiä asioita, kuten esimerkiksi että hänellä on alakoululainen lapsi, minkä kertoi kun lapsista oli puhetta, mutta ei sen enempää.
Terapia parhaimmillaan on työskentelyä asiakkaan haasteiden parissa, ei oksentamista.
Vierailija kirjoitti:
Terapia parhaimmillaan on työskentelyä asiakkaan haasteiden parissa, ei oksentamista.
jos terapeutti kokee asiakkaansa oksentelijana, on varmaan ammattilaisella aihetta puhua yhteistyön suuntaviivoista avoimesti ja suoraan
Vierailija kirjoitti:
Huonolla terapeutilla on ohut kuori. Vaistoan sen aika nopeasti, mistä asiasta pitää puhua kaunistellen. Silloin alan suojella terapeuttia ja se ei ole tarkoitus? Maksan ajasta.
Tämä vain vahvistaa sitä, että nyt ei ole enää ihan asiallinen linja. Vaihtaisin terapeuttia ja ilmoittaisin potilasasiamiehelle. Tämän kanssa tuskin kävisin
Kiitos asiallisesta keskustelusta, ihmeellistä saada vauvapalstalta oikeaa tukea/apua hankalassa tilanteessa. Kyseessä yksityinen psykoterapeutti, ei kela-tuettu, vaan maksan itse tästä palvelusta satoja euroja kuukaudessa. Olen käynyt useamman vuoden ja hyötynyt paljon. Rajaton käytös alkanut vuoden sisällä aivan kuin toipumiseni myötä olisimme hänen puoleltaan ystävystyneet. Ap
Terapiakoulutuksen käyneitä on monen eri ammatin edustajista, ei kaikilla ole välttämättä taustalla akateemista tutkintoa, joka itsessään takaa yleensä jo tiettyjä ominaisuuksia ihmisellä. Terapeutti pitää normaalisti tiukat rajat suhteessa oman elämän jakamiseen, yleisin on täysi nollalinja, muu on epäammatillista. Toki voihan kertoa väritettyä tarinaa omana elämänään, vähän niinkuin täällä anonyymina voi satuilla kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä luoden haluamaansa tarinaa, jolla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa😄
Oletkin AP. saanut hyviä vastauksia.
Heittäisin muuten ammattilaisen näkökulman tuohon meikkausasiaan. Kun joissakin vastauksissa viitattiin meikkiin, ja että "oli meikannut". En ole näin psykologina ja psykoterapeuttina koskaan ajatellut, että en voisi meikata tai näyttää huolitellulta tässä työssä. Toki tyylini on aika klassinen ettei mitenkään yliampuva, mutta kyllä ihan pidän istuvia vaatteita, naisellisiakin ja koruja, enkä ole ketään iskemässä. Minulla on sormukset vasemmassa nimettömässä ihan asiakkaidenkin nähtävänä, luulisi sen riittävän. Ja aivan saman näköisenä olen tavannut niin naisia, miehiä kuin parejakin. Olen ammattitaitoinen ja tiedostan kyllä, missä sopivuuden raja menee. Minimekkoa en töihin laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Näppärä kuvailu. Kyllä terapeutilla pitää olla paksu nahka, eikä värähtele, kun asiakas puhuu vaikeista asioista. Jos terapeutin suojaus pettää, niin silloin terapeutti on itse terapian tarpeessa. Terapeutti ei myöskään saisi vaihtaa aihetta, jos ei kestä.
Mitähän ne kevyet haasteet on? Eromasennus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näppärä kuvailu. Kyllä terapeutilla pitää olla paksu nahka, eikä värähtele, kun asiakas puhuu vaikeista asioista. Jos terapeutin suojaus pettää, niin silloin terapeutti on itse terapian tarpeessa. Terapeutti ei myöskään saisi vaihtaa aihetta, jos ei kestä.
Mitähän ne kevyet haasteet on? Eromasennus jne.
Mitä järkeä on mennä terapiaan puhumaan hyvässä hengessä asioista? Alan lähes aina itkemään terapiassa, kun on vaikeita asioita. Tavallaan se on oksentamista. En halua puhua kenelekkään muulle kuin maksetulle ihmiselle. Se ei ole oikein läheisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos terapeutti kokee asiakkaansa oksentelijana, on varmaan ammattilaisella aihetta puhua yhteistyön suuntaviivoista avoimesti ja suoraan
Tai sitten terapeutti on liian herkkä. Yksi sairaanhoitaja ohjasi minut toiselle, ja sanoi suoraan, että hänellä on paha olo minun puolestani. Hyvä, että sanoi suoraan.
On tämä vauvapalsta aika ihmeellinen paikka. Voin antaa sinulle henkilökohtaisesti tukea ja apua jos haluat. Maksusta voidaan sopia! Taidat olla mies? Täällä olisi muutamia hommia miehelle - joidenkin esineiden laittamista seinille - poraa ei tarvitse käyttää, mutta vain tosimies tietää miten ne hommat pitää hoitaa. Sitten on muutamia lamppuasioita joihin tarvitaan pitkähkö mieshenkilö.
Todella komea terapettimies iskee neidon? Tai sitten nörtti vahingossa ahdistelee kysymyksillä..?
Ei kerro mitään asiakkaalle.