Joudun rikoksen todistajaksi. Mitä on edessä?
Siis tuttuni kohdistui rikos, josta on tulossa oikeudenkäynti ja joudun todistajaksi tuttuni toiveesta.
Mitä tämä käytännössä on? Saako esim syytetty tietää nimeni ja yhteystietoni?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saa ehkä ei.. Jää nähtäväksi.. Soita sille tuttus asianajajalle ja kysele siltä. Yleensä ne kyllä valottaa mitä tapahtuu ja heiltä voi kysellä mieltä askarruttavista asioista.
Jaa-a. Mahtaako tuttu tykätä, jos kyselen asianajajaltaan hänen laskuunsa.
Eniten tosiaan kiinnostaa, saako epäilty tekijä tietää minun nimeni ja yhteystietoni.
Ap
Jos olet ihan virallisesti menossa todistajaksi, voit varmasti hänelle soittaa tai laittaa vaikka sähköpostia ja kertoa huolenaiheesi ja kysellä niitä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Ei sinne sokkona tarvitse olla menossa.
En voi.
Jos ei enään olla välilöissä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha homma, ainakin suomessa. koskaan ei kannata sekaantua mihinkään, ei ole näkevinään ja poistuu mahdollisimman äkkiä paikalta, jälkeepäin sanoo ettei nähnyt tai ettei muista. Olet huonommassa asemassa kun rikollinen.
Jep kaveri joutui todistajaksi yhteen tapaukseen ja sai suuremman tuomion kuin tekijä.
Minkä tuomion todistaja sai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha homma, ainakin suomessa. koskaan ei kannata sekaantua mihinkään, ei ole näkevinään ja poistuu mahdollisimman äkkiä paikalta, jälkeepäin sanoo ettei nähnyt tai ettei muista. Olet huonommassa asemassa kun rikollinen.
Jep kaveri joutui todistajaksi yhteen tapaukseen ja sai suuremman tuomion kuin tekijä.
Joutui maksamaan sakkoa muistaakseni 500 tai 600 euroa. Syyllinen sai päiväsakkoja, jotka olivat hänen tuloillaan selvästi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saa ehkä ei.. Jää nähtäväksi.. Soita sille tuttus asianajajalle ja kysele siltä. Yleensä ne kyllä valottaa mitä tapahtuu ja heiltä voi kysellä mieltä askarruttavista asioista.
Eniten tosiaan kiinnostaa, saako epäilty tekijä tietää minun nimeni ja yhteystietoni.
Ap
Jos olet ihan virallisesti menossa todistajaksi, voit varmasti hänelle soittaa tai laittaa vaikka sähköpostia ja kertoa huolenaiheesi ja kysellä niitä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Ei sinne sokkona tarvitse olla menossa.
En voi.
Jos ei enään olla välilöissä mitenkään.
Tämä ei ollut ap.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutui maksamaan sakkoa muistaakseni 500 tai 600 euroa. Syyllinen sai päiväsakkoja, jotka olivat hänen tuloillaan selvästi vähemmän.
Jestas. Miksi todistajalle määrättiin sakkoja?
Itse en sotkeentuisi ellei kyseessä olisi todella läheinen ihminen. En halua että tietoni joutuvat syytetyn käsiin
Vierailija kirjoitti:
Itse en sotkeentuisi ellei kyseessä olisi todella läheinen ihminen. En halua että tietoni joutuvat syytetyn käsiin
En minäkään haluaisi osallistua, mutta se on kai pakko. Ei kai todistamisesta voi kieltäytyäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei ole vääryys ja kohtuuttomuus, ei voi olla lakikaan. (Ote uusista tuomarinohjeista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän todistaja voi saada tuomiota? Pitää olla ensin syyte, että voidaan tuomita mistään.
Tottakai myös syytetty saa tietää todistajien lausunnot ja todistajien henkilöllisyyden. Eihän se muuten mkään oikeudenkäynti olisi, jos vain kerrottaisiin, että paikalla ollut todistaja kertoi sitä ja sitä.
Etkä oikeastaan voi kieltäytyä todistajuudesta, jos sinut sinne kutsutaan, eli se ei ole mikään sellainen asia, että haluatko mennä vai et, vaan jos kutsu käy, niin pakko mennä.
suomessa suojellaan myös todistajia. Ainakin itse sain aikoinaan ohjeet poliisilta, että alhaisella kynbyksellä heihin yhteyttä, jos syyllinen ottaa sinuun yhteyttä millään lailla, kertoivat myös, että tuskin ottaa ja ei tarvi olla huolissaan, mutta on hyvä tietää, että todistajakin kuuluu virkavallan suojelun piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän todistaja voi saada tuomiota? Pitää olla ensin syyte, että voidaan tuomita mistään.
jos ei saavu paikalle, kun kutsu on käynyt, niin tuomio tulee siitä. Ragaistus oli sakkoa, en muista minkä verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meni jotenkin sillä tavalla, että syytetty ei tullut ensimmäiseen oikeuden istuntoon ja sitä piti siirtää. Kaverillani oli siinä päällä toinen tärkeä juttu eikä päässyt istuntoon niin joutui siitä maksumieheksi. Aivan sairas systeemi. Parempi vain poistua paikalta, jos jotain tapahtuu.
saa, olisit sanonut että et tiedä mitään ,olit niin ajatuksis jos näit jotain, ole tietämätön. jos sulla olisi nyt turvakielto silloin jotain suojataan. niin osoitetiedot voit pyytää peittämään kaikki asiakirjat kuulusteluineen voi tilata poliisilta tietyssä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
osoitteen voi pyytää salamaan,peittämään asiakirjoista. ja onhan syytetylläkin oikeusturva,mietippä itse jos olisit hänen asemassaan, prosessi voi jatkua ,saada uusia-sivuja- yms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus syytettynä niin sain asiakirjat jossa oli todistajien henkilötietotunnukset. tuskin niitä on vieläkään niistä poistettu.
Tuskin sait henkilötunnuksia...
Kyllä pöytäkirjoissa on ihan kaikki tieto, nimi, henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero.
Ja todellakin jokaisen todistajan, asianomaisen ja syytetyn tiedot.
Olen ollut sekä syytettynä ja asianomistajana, joten tietoa on molemmin puolin noist pöytäkirjoista.
jos tajuaa pyytää osoitetiedot voi pyytää peittämään ,samoin s posti,puh. pyydä jo kuulusteluissa. samoin tulotiedot pyydetään jättämään vain poliisin tietoon.
Itse en uskaltaisi sekaantua oikeusprosesseihin. Nimittäin yhdelle tutulleni kävi niin, että teki rikosilmoituksen itseensä kohdistuneesta rikoksesta, jota ei tutkittu kuinka ollakaan. Rikos oli hyvin vakavan luonteinen.
Noh, kävikin niin, että tämä tuttuni joutui itse lukkojen taa peräti neljäksi kuukaudeksi. Nimittäin mielisairaalaan! Hän joutui muuttamaan kokonaan suomesta pois. Meni maine ja ura. Näin siis suomenmaassa oikeus toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikon mukaan tulossa on rikos, jonka ap joutuu todistamaan.
Vai oletko sittenkin todistajana tuttuusi kohdistuneen rikoksen oikeuskäsittelyssä?
Joo, oli ehkä huono otsikko. Siis tuttuni kohdistui rikos ja itse joudun todistamaan.
Harmittaa ja pelottaa, että jouduin tällaiseen mukaan.
Olen ainoa henkilö, joka tässä voi todistaa, eli jos haluan olla oikeuden puolella, on moraalinen "pakko" kertoa se, mitä asiasta tiedän.
En pidä ollenkaan siitä, että mun tiedot menee syytetylle.
Tuo tuttuni ei tiedä minusta muuta kuin etunimen ja prepaid-numeroni. Hän todellakin on pelkkä tuttu, ei mikään kaveri saati ystävä. Haluaisin silti auttaa.
Ap
kuule, peräänny, riippuu rikoksesta, väkivalta monissa eri muodoissaan eri kuin aineellinen vahinko tai varkaus,kirjanpitorikos immateriaalinen. punnitse saatu rangaistus,sen tutun vahingon suuruus. onko muita todisteita,,kuten valvontanauhoja tms. riippuu sinustakin millainen olet,eli kyky pitää itsestäsi huolta,kyky,taito, fysiikka,osaaminen jne.. oletko ammattilainen,oma valvontasi kunnossa. joudutko hankkimaan turvakiellon, se onkin oma juttunsa sitten. ammatillisest minulla on ollut koko ikäni miltei turvakielto,edes oma äitini ei tiebbyt eläessään asuinpaikkaani. et voi osallistua mihinkään. osoite mihin posti tulee mullakin toiseen osoitteeseen ns yhteysosoite,joka sekin suojattu. vain 1 siviilihenkilö tietää ns kotini. eli rajaa ns arkielämää. niin helposti suusta suuhun leviää asiat ja ei sitten sosiaalista somee jne. tämä nyt ääri esimerkki. usein todistajaan ei kohdennu mitään ellei ääriliikkeet tai ääriväkivalta. auton oven naarmiminen,tuskin ellei häiriintynyt. mutta se olisikin sakko.
mieti
Vierailija kirjoitti:
Paskat housussa?
syytäkin, ne on hulluja. ellei jokin kirjanpitorikos,,