Joudun rikoksen todistajaksi. Mitä on edessä?
Siis tuttuni kohdistui rikos, josta on tulossa oikeudenkäynti ja joudun todistajaksi tuttuni toiveesta.
Mitä tämä käytännössä on? Saako esim syytetty tietää nimeni ja yhteystietoni?
Kommentit (58)
Todistajansuojeluohjelma. Identiteetti vaihtuu, muutto turvataloon, Supon suojelu. Ei paluuta vanhaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en sotkeentuisi ellei kyseessä olisi todella läheinen ihminen. En halua että tietoni joutuvat syytetyn käsiin
En minäkään haluaisi osallistua, mutta se on kai pakko. Ei kai todistamisesta voi kieltäytyäkään.
Ap
kokeile kieltäytyä, sanot olevaisi epävarma oikeellisuudesta. kuulaanko me sua jatkossa miten asiat meni. halaus..
Todistajaksi jos kutsutaan siitä ei voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai myös syytetty saa tietää todistajien lausunnot ja todistajien henkilöllisyyden. Eihän se muuten mkään oikeudenkäynti olisi, jos vain kerrottaisiin, että paikalla ollut todistaja kertoi sitä ja sitä.
Etkä oikeastaan voi kieltäytyä todistajuudesta, jos sinut sinne kutsutaan, eli se ei ole mikään sellainen asia, että haluatko mennä vai et, vaan jos kutsu käy, niin pakko mennä.
suomessa suojellaan myös todistajia. Ainakin itse sain aikoinaan ohjeet poliisilta, että alhaisella kynbyksellä heihin yhteyttä, jos syyllinen ottaa sinuun yhteyttä millään lailla, kertoivat myös, että tuskin ottaa ja ei tarvi olla huolissaan, mutta on hyvä tietää, että todistajakin kuuluu virkavallan suojelun piiriin.
nimellisesti. naiset joilla ollut ukkoa vastaan lähestymiskielto, akka lopetettu,ei mitään hyötyä kiellosta. poliisi sanoo emme voi tehdä mitään, pitää odottaa kun se pahin sitten tapahtui. joo joo tod suojelee, jenkeissä jotain,mut täällä ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saa ehkä ei.. Jää nähtäväksi.. Soita sille tuttus asianajajalle ja kysele siltä. Yleensä ne kyllä valottaa mitä tapahtuu ja heiltä voi kysellä mieltä askarruttavista asioista.
Jaa-a. Mahtaako tuttu tykätä, jos kyselen asianajajaltaan hänen laskuunsa.
Eniten tosiaan kiinnostaa, saako epäilty tekijä tietää minun nimeni ja yhteystietoni.
Ap
Tuttus on paree tykätä, jos kuvittelee, että alat todistella hänen puolestaan.
Miten henkilötunnus voi näkyä papereista kaikille osallisille? Tuossahan on aivan järkyttävän suuri riski identiteettivarkauteen!
Todistamaan on pakko mennä mutta netissä teet anomuksen että pääset todistajansuojeluohjelmaan. Jos siihen pääset niin tullaan kotoa hakemaan, yhden laukun voit ottaa mukaan. Kaikki liittymät täytyy lakkauttaa koska hetu vaihtuu ja pitää uusia luottokorttikin. Raskas prosessi mutta pääset kyllä vaikuttamaan mille paikkakunnalle muutto tai mihin maahan jos painavat syyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten henkilötunnus voi näkyä papereista kaikille osallisille? Tuossahan on aivan järkyttävän suuri riski identiteettivarkauteen!
Hetu ei ole salaista tietoa.
On äärimmäisen harvinaista, että syytetty alkaisi sinulle kostamaan tai tälle uhrille tai muillekaan osallisille
Ellei nyt sitten kyseessä ole joku mafiajengi, joka elää jossain ihan omilla leveleillään ja kaikki on sosiopaatteja
Vierailija kirjoitti:
Hetua ei saa käyttää identiteetin tunnistamiseen tai todentamiseen. Se on vain nimeä tarkempi yksilöintitieto.
Sanot todistajana, ettet muista tarkalleen mitään. Sano olleesi jurrissa tai aineissa. Puhu niin ympäripyöreitä, ettei mistään saa oikein kiinni.
Onpahan taas tarinaa illan ratoksi. Aika puhdasta puppua. Alusta loppuun.
Olin kerran todistajana ja syytetty alkoi uhkailemaan. Veti mua lopulta turpaan ja sanoi, että vetää uudestaan, jos teen vielä jotain yhtä hölmöä. Eli tein tyhmän virheen, kun todistin. Nyt tiedän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
saa, olisit sanonut että et tiedä mitään ,olit niin ajatuksis jos näit jotain, ole tietämätön. jos sulla olisi nyt turvakielto silloin jotain suojataan. niin osoitetiedot voit pyytää peittämään kaikki asiakirjat kuulusteluineen voi tilata poliisilta tietyssä vaiheessa.
Raukkamaisuus tulisi säätää kuolemansynniksi. Toinen tarvitsee silminnäkijää todistajaksi itseensä kohdistuneeseen rikokseen ja silminnäkijä sitten vain ajattelee itsekkäästi omaa persettään, että enpä taida muistaa mitään, koska syytetty voi saada tietää kuka olen. Aika raukkamaista, jos noin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Sen saa tietää ihan jokaisesta ihmisestä, sillä yksilöidään kansalaiset. Sisi se voi näkyä papereista, etenkin suomessa, jossa ihmisillä voi olla täyskaimoja hyvinkin paljon.
En tiedä mitä tapahtui, mutta en olisi peloissani. Jos jotain tapahtuu, teet vaan itse rikosilmoitusta ja olet oikeutettu korvauksiin tietysti kaikista vahingoista, mitä tuskin tulee. Yleensä suoraselkäisiä kiusataan vähemmän, kuin luimistelijoita. Eli pelätä ei ainakaan kannata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus syytettynä niin sain asiakirjat jossa oli todistajien henkilötietotunnukset. tuskin niitä on vieläkään niistä poistettu.
Ohhoh! Enpä tosiaan haluaisi antaa tietojani tuolle mielestäni hyvin epävakaalle tyypille.
Ap
Jos todistat niin tietosi on avoimia, jopa syytetylle. tämä on suomi, sinä et saa tietoja syytetystä.
Miten se voi noin olla?
No kun meillä on tämä vihreä liitto perhana.
Kun se on rikosasia, niin ihan ensiksihän sinulla on edessä esitutkinta. Sinut haastatellaan etänä tai paikan päällä. Eihän sinun muuta tarvitse kuin puhua totta, mitä tiedät ja muistat. Saat tarkastaa lausuntosi. Asian eteneminen oikeuteen kestää varmasti. Jos olet keskeinen uhrin todistaja, niin hänen asianajaja on varmasti sinuun aikanaan yhteydessä ja käy läpi, mitä kysyy sinulta. Oikeudesta voit saada päivärahakorvauksen. Oikeudessa myös vastapuolen asianajaja voi esittää kysymyksiä. Puolustuksen asianajaja varmasti auttaa sinua valmistautumaan myös tähän.
Koetahan muistaa, että tässä ei ollut kyse sinusta.
kokeile kieltäytyä, sanot olevaisi epävarma oikeellisuudesta. kuulaanko me sua jatkossa miten asiat meni. halaus..