Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuntuu että kaikille päälle 30 vuotiailla on jotkut kymppitonnin säästöt?

Vierailija
06.11.2024 |

Ei mulla ole tuollaisia säästöjä :( 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6500€/kk palkka, "säästössä" 2000... Miten te pienipalkkaset sen teette?

Vierailija
42/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 30v eikä mulla ole säästössä pahan päivän varalle kun alle 10tuhatta euroa. 14 000e autolainaa, ja asun vuokralla. Eli käytännössä ei omaisuutta. Olen työelämässä ollut 7 vuotta matalapalkka alalla. En usko että tilanne nopeasti tästä paranee. Isovanhempien perinnöt kun kilahtaa tilille joskus niin saan käsirahan omaan asuntoon.

Sinkkuna elämä on aika persaukista.

Myy se auto ja jos tarvitset osta sellainen minkä saat käteisellä. Nyt sulla menee turhaan arvonlaskuun ja korkoihin. Auto on ensimmäinen jota ie pienellä palkalla pidä olla jos haluaa säästää. Ajattele paljonko säästyisi rahaa jos et maksaisi auton kuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin kymppitonnin vauvavuoteen, kun olin raskaana ja kyllä se sitten menikin elämiseen, koska vanhempainraha on niin pieni. Sitten aloin säästää rahastoihin ja niissä on nyt viitisenkymmentä tonnia. Mun nettopalkka on siis 3000 e / kk ja asuntolaina 800 e / kk ja ruokaan menee ehkä 400 e / kk, joten jäähän siinä aika paljon säästöönkin. 

Vierailija
44/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä säästin kymppitonnin vauvavuoteen, kun olin raskaana ja kyllä se sitten menikin elämiseen, koska vanhempainraha on niin pieni. Sitten aloin säästää rahastoihin ja niissä on nyt viitisenkymmentä tonnia. Mun nettopalkka on siis 3000 e / kk ja asuntolaina 800 e / kk ja ruokaan menee ehkä 400 e / kk, joten jäähän siinä aika paljon säästöönkin. 

Siis menetit vauvavuotena palkan, eläkekertymän ja säästöt ja hoidit lapsenkin ja varmaan totta kai kaikki kotityöt! Mitä se lapsen isä maksoi? Vai kerryttikö koko vuoden varallisuuttaan.. En suostuisi ikinä tuollaiseen ellei mies ois joku persaukinen työmarkkinatuella.

Vierailija
45/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 30v eikä mulla ole säästössä pahan päivän varalle kun alle 10tuhatta euroa. 14 000e autolainaa, ja asun vuokralla. Eli käytännössä ei omaisuutta. Olen työelämässä ollut 7 vuotta matalapalkka alalla. En usko että tilanne nopeasti tästä paranee. Isovanhempien perinnöt kun kilahtaa tilille joskus niin saan käsirahan omaan asuntoon.

Sinkkuna elämä on aika persaukista.

Myy se auto ja jos tarvitset osta sellainen minkä saat käteisellä. Nyt sulla menee turhaan arvonlaskuun ja korkoihin. Auto on ensimmäinen jota ie pienellä palkalla pidä olla jos haluaa säästää. Ajattele paljonko säästyisi rahaa jos et maksaisi auton kuluja.

Minulla oli monta vuotta autoja joita ostin käteisellä, tonnin pommeja. Jouduin laittamaan useita satoja euroja vuodessa niiden korjauskustannuksiin ja miettimään kuinka pääsen töihin. Lisäksi vanhoissa autoissa on suuri polttoaineenkulutus ja kalliit verot. Toisekseen asun maalla, täällä on pakko pitää autoa jos töihin halajaa. Joten kiitos vaan neuvoista mutta autosta en luovu! :D

Vierailija
46/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksilla ehkä on, mutta monet akateemiset vasta aloittelevat työuraa noilla main.

Akateemisetkin ovat valmistuneet 24 vuotiain (naiset vuotta aiemmin kun eivät mene inttiin) a jos mennyt se tavoiteaika 5v yliopistossa. Ihan oma vika jos 30 vuotiaana valmistuu ja varallisuus sekä eläke jää pienemmäksi.

Keskimääräinen opiskeluaika on 7v, ei 5v ja vain osa pääsee opiskelemaan heti lukion jälkeen saati että tietää mitä haluaa tehdä. 

Vierailija
47/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonnin? Yleensä varmaan asuntolainaa lyhennetty useilla kymmenillä tuhansilla euroilla, ja lisäksi muissa sijoitusinstrumenteissa toinen mokoma. Olisi hyvä jos 40-vuotiaana olisi puoli miljoonaa kasassa.

Millainen työhistoriasi on, jos et ole saanut kartutettua varallisuuttasi?

en ole paljon ollut töissä ja  en saa edes! Miten saa töitä?

Tää on helppo, hankki koulutuksen alalta jolla on kysyntää ja jossa omat vahvuudet pääsee loistamaan. 

Vierailija
48/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis menetit vauvavuotena palkan, eläkekertymän ja säästöt ja hoidit lapsenkin ja varmaan totta kai kaikki kotityöt! Mitä se lapsen isä maksoi? Vai kerryttikö koko vuoden varallisuuttaan.. En suostuisi ikinä tuollaiseen ellei mies ois joku persaukinen työmarkkinatuella.

Mitä sä trolli sekoilet, eläke kertyy ihan kivasti äitiyslomallakin.

Vierailija
49/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 22 vuotiaana. 19 vuotiaana aloitin aspin, laitoin opintolainan aspiin. Valmistumisen jälkeen töihin, puolen vuoden päästä ensiasunto. 3 vuoden lainan maksoin 6 vuodessa, asuin superhalvassa asunnossa vuokralla, 300 e kk, rintsikan yläkerrassa.

Maksoin opintolainan etuajassa, kun käteen jäi enemmän rahaa. Muistan 28 vuotiaana oli rahaa tilillä päivää ennen tilipäivää.

Kaikki tämä kannatti, siitä alkoi asuntosijoittaminen

Vierailija
50/56 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yleensä niillä on.

Vierailija
51/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut parikin kertaa. Ei ole enää ja toimeentulotukipäätöstä odotan.

Että niin se vaan asiat muuttuu, viimeset 15-vuotta mennyt vaan enemmän ja enemmän kaikki päin vittua tässä maassa.

Vierailija
52/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pienipalkkaisella alalla vajaa 3-kymppiseksi (valmistuin amk:sta 23-vuotiaana, muttei löytynyt koulutusta vastaavaa työtä), kunnes pääsin opiskelemaan yliopistoon uutta alaa. Säästössä oli juuri ja juuri tuo reilu 10k josta käytin n. 5k opiskelujen aikana ja 5k meni asunnon ostoon jo vähän ennen kuin aloin opiskella. Halpa pieni kaksio puolison kanssa niin käsirahaa tarvittiin vain 10k yhteensä. Nyt 35-vuotiaana vakityössä paremmalla palkalla ja nettovarallisuutta asuntohissin vuoksi n. 30k vaikka opintolainaakin kertyi aika paljon yliopisto-opintojen aikana. Tästä osa rahastossa/tilillä. 

Vierailija
53/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonnin? Yleensä varmaan asuntolainaa lyhennetty useilla kymmenillä tuhansilla euroilla, ja lisäksi muissa sijoitusinstrumenteissa toinen mokoma. Olisi hyvä jos 40-vuotiaana olisi puoli miljoonaa kasassa.

Millainen työhistoriasi on, jos et ole saanut kartutettua varallisuuttasi?

Hauska :D Vai ilkeä? Trolli ja provo kuitenkin.

Kel turva on rahassa, kel Jumalassa. Raha ei vikana päivänä auta.

Vierailija
54/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiersittekö vauvan kanssa maailmaan vai miten siihen meni? Meillä eka vuosi vauvan kanssa oli halpa, saatiin tavaroita tutuilta, kirppareilta, imetin ym. Nyt kun ovat teinejä niin sitä rahaa menee, mut ei todellakaan vauvavuosina.

Vierailija
55/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut kolmekybäsenä kuin noin 10 000 - 15 000e eli aika vähän.

M40

Vierailija
56/56 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä trolli sekoilet, eläke kertyy ihan kivasti äitiyslomallakin.

Jep, ja ansiosidonnainen äippärahakin on oikein kiva. Lapsilisäkin on rahaa vaikkei iso olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme