Miksi tuntuu että kaikille päälle 30 vuotiailla on jotkut kymppitonnin säästöt?
Kommentit (56)
Ei mulla kolmikymppisenä vielä mitään säästöjä ollut. Tai no muutama tonni, mutta ei mitään suuria. Asuntolainaa hemmetisti. Lapset pieniä ja päivähoitomaksut 500 e kk, ei siitä mitään säästöjä revitty.
Nyt oon 44 ja taloudellinen tilanne hyvä. Sääästöjä melkeen 80 000 ja asunto jo velaton. Pikkuhiljaa kertynyt, kun palkka töissäkin noussut reippaasti osaamisen karttumisen myötä. Mutta ei tosiaan vielä kolmikymppisenä ollut yhtään mitään.
Mulle selvisi pari viikkoa sitten, että työkaverilla (32v mies) on yli 500 000 e säästöt/sijoitukset. Meillä on suunnilleen sama palkka ja siinä missä minä pakerran aina tili tyhjillään on toisella iso osa tilistä aina menossa rahastoihin tms. Työmatkoilla ulkomailla hän ei elele mitenkään kitsaasti eli ei ole pihi, mutta miten joku voi keskellä Helsinkiä asuessaan koko ajan säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnin? Yleensä varmaan asuntolainaa lyhennetty useilla kymmenillä tuhansilla euroilla, ja lisäksi muissa sijoitusinstrumenteissa toinen mokoma. Olisi hyvä jos 40-vuotiaana olisi puoli miljoonaa kasassa.
Millainen työhistoriasi on, jos et ole saanut kartutettua varallisuuttasi?
en ole paljon ollut töissä ja en saa edes! Miten saa töitä?
Jos ei kolmekymppisenä tiedä, kannattaa varautua siihen, ettei sinulla ole 80-vuotiaanakaan muuta kuin verovaroin kustannetut vaatteet päälläsi.
Vierailija kirjoitti:
Enimmäkseen omista rahankäyttötavoista riippuu saako säästöjä kerrytettyä. Opiskelin lukion jälkeen 6 vuodessa maisteriksi, olin vuoden duunaritöissä (palkka max 15€/h), otin ison lainan ja lähdin uudestaan opiskelemaan. Tällä hetkellä taas töissä. Säästöjä rahastoissa 25k€, lainaa 136k€, ikää 29v.
Jatkan. Oli parhaimmillaan yhteesnsä yli 40k€ säästöjä, tilillä reilu 20k€. Olen niitä käyttänyt tarpeellisiin menoihin (muutto, pesukone vuokravakuus yms), joten enää muutama tonni tilillä. Rahastoihin en ole koskenut, ovat saaneet rauhassa kasvaa. Salainen tavoitteeni on saada ennen 50 vuotispäivääni 150k€ säästöön, jotta se ehtisi kasvaa ennen eläköitymistäni. Toki myös tilille olisi kiva saada säästettyä matkustelua ja muuta mukavaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnin? Yleensä varmaan asuntolainaa lyhennetty useilla kymmenillä tuhansilla euroilla, ja lisäksi muissa sijoitusinstrumenteissa toinen mokoma. Olisi hyvä jos 40-vuotiaana olisi puoli miljoonaa kasassa.
Jos ei kolmekymppisenä tiedä, kannattaa varautua siihen, ettei sinulla ole 80-vuotiaanakaan muuta kuin verovaroin kustannetut vaatteet päälläsi.
Ei se ole tietämisestä kiinni. Työt menevät suhteilla.
Sehän on hienoa jos joku on onnistunut säästämään. Tässä kohta kuuskymppisenä ei ole muuta kuin helvetisti lainaa, vaikka työssä olen ja olen ollut. Pitkä opiskeluhistoria matalapalkka-alalle, pari skidiä ja työttömyyttä. Siinäpä se. Lapsia olen jeesannut rahallisesti aina kun on tarvittu. Säästöön ei ole jäänyt mitään. Toivottavasti saan asunto- yms lainat maksettua pois niin ehkä asunnon myytyääni jää hautajaisrahat ja jotain pientä lapsille. Viimeksi mainittu taitaa kyllä jäädä haaveksi.
Ani harvalla, jos käytännössä kenelläkään, on tuollaisia säästöjä. Suomalaisista valtaosalla on tutkitusti säästössä satanen tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Ani harvalla, jos käytännössä kenelläkään, on tuollaisia säästöjä. Suomalaisista valtaosalla on tutkitusti säästössä satanen tai pari.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hienoa jos joku on onnistunut säästämään. Tässä kohta kuuskymppisenä ei ole muuta kuin helvetisti lainaa, vaikka työssä olen ja olen ollut. Pitkä opiskeluhistoria matalapalkka-alalle, pari skidiä ja työttömyyttä. Siinäpä se. Lapsia olen jeesannut rahallisesti aina kun on tarvittu. Säästöön ei ole jäänyt mitään. Toivottavasti saan asunto- yms lainat maksettua pois niin ehkä asunnon myytyääni jää hautajaisrahat ja jotain pientä lapsille. Viimeksi mainittu taitaa kyllä jäädä haaveksi.
Vähän sama, joskin ikää on parikymmentä vuotta vähemmän ja terveys on kuralla niin, ettei töihin enää ole edes asiaa.
Lapset ovat kuitenkin oleellisinta minunkin elämässäni. Jos en olisi saanut lapsia, olisin tienannut enemmän eikä terveyskään olisi pettänyt (työkyvyttömyys johtuu raskauksista tulleista ongelmista). En kuitenkaan vaihtaisi pois. Mieluummin köyhä ja perheellinen kuin rikas ja perheetön. Toki joku ei lapsia halua ja se on mulle täysin ok. Itselleni lapset olivat kuitenkin ykkösasia.
Onhan tässä satadonaa mutta ei ehkä ole enää hetken kuluttua.
Mulla jää vuodessa palkasta yli jotain 20-30k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enimmäkseen omista rahankäyttötavoista riippuu saako säästöjä kerrytettyä. Opiskelin lukion jälkeen 6 vuodessa maisteriksi, olin vuoden duunaritöissä (palkka max 15€/h), otin ison lainan ja lähdin uudestaan opiskelemaan. Tällä hetkellä taas töissä. Säästöjä rahastoissa 25k€, lainaa 136k€, ikää 29v.
Jatkan. Oli parhaimmillaan yhteesnsä yli 40k€ säästöjä, tilillä reilu 20k€. Olen niitä käyttänyt tarpeellisiin menoihin (muutto, pesukone vuokravakuus yms), joten enää muutama tonni tilillä. Rahastoihin en ole koskenut, ovat saaneet rauhassa kasvaa. Salainen tavoitteeni on saada ennen 50 vuotispäivääni 150k€ säästöön, jotta se ehtisi kasvaa ennen eläköitymistäni. Toki myös tilille olisi kiva saada säästettyä matkustelua ja muuta mukavaa varten.
Parhaimmillaan ollut... No onhan sitä parhaimmillaan ollut monella vaikka ja mitä, mutta ei ole enää, kun on käytetty. Eli jos niitä ei ole enää, niin sitten ne eivät ole enää säästössä. Monikin sanoo palkkapäivänään olevan sitä sun tätä tilillä, mutta muutaman viikon päästä ei enää olekaan kuin rippeet jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tietämisestä kiinni. Työt menevät suhteilla.
Ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 52 vuotias, enkä tunne kuin yhden jampan jolla on säästöjä. Hänkin on jo yli 70 vuotias.
Hyvin duunaripiireissä kuljen. Eikun onhan naapurin Jarilla 62v. Se peri vanhempansa tässä muutaman vuoden sisään.
Tilastokeskuksen mukaan yli puolella suomalaisista aikuisista on alle 500 euron säästöt.
Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70058981/tutkimus-yli-puolet-suomalaisis…
"Suomalaisten taloudellinen varautuminen on heikkoa, mutta menossa parempaan suuntaan
Monet kuluttajista ovat haavoittuvaisia, koska heillä ei ole minkäänlaista säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalta. Huolestuttavaa on, että peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöjä hätätilanteiden varalle, mikä on huomattavasti useammalla kuin Euroopassa keskimäärin (20 prosenttia). Keskimäärin 16 prosentilla suomalaisista on vähemmän kuin yhden kuukauden tulojen verran säästössä, eurooppalaisten keskuudessa vastaava luku on 17 prosenttia."
Kolmekymppisenä ei ollut kuin velkaa, nyt 35v on edelleen toki velkaa, mutta sijoituksissa + säästössä alkaa olla se kymppitonni ja asuntolainakin lyhentynyt. Kun pääsi vakituisiin töihin opintojen ja vanhempainvapaiden päätteeksi niin alkoi sitä varallisuutta hiljalleen kertyä.
Olen pian 30v eikä mulla ole säästössä pahan päivän varalle kun alle 10tuhatta euroa. 14 000e autolainaa, ja asun vuokralla. Eli käytännössä ei omaisuutta. Olen työelämässä ollut 7 vuotta matalapalkka alalla. En usko että tilanne nopeasti tästä paranee. Isovanhempien perinnöt kun kilahtaa tilille joskus niin saan käsirahan omaan asuntoon.
Sinkkuna elämä on aika persaukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastot on kusetusta eikä edes pääoma ole niissä turvattu.
Ihan sivu aiheesta. Nuo luvut ei koske 3-kymppisiä, joista ap puhui, vaan käsittää kaikki taloudet.