Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostutteletteko lasta valitsemaan sukupuolelle "oikeanvärisen" vaatteen?

Vierailija
05.11.2024 |

Vaateostoksilla, jos annatte vapaat kädet ja sitten poika valitsee esimerkiksi pinkin huivin tai tyttö tummanvihreän pipon, niin alatteko hienovaraisesti vihjailla jonkin muun tuotteen olevan parempi?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Jokaisella on oikeus valita mitä väriä käyttää, vaikka värejä on aika huonosti tarjolla. Mutta kyllä mun pojilla oli pienenä punaisia Salama paitoja, just nyt toisella pojalla on punainen huppari, toisella oranssi t-paita, ovat nyt 15v.

Vierailija
22/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on sitä mieltä, että hyi violetti on tyttöjen väri, ei voi käyttää, mutta sitten yllättäen halusi kuitenkin siskon pieneksi jääneen pinkin paljetti-yksisarvispaidan itselleen. Ja pukee sen kouluun ihan tyytyväisenä. Että tiedä näistä sitten. En ole kyllä pahemmin vaatevalintoihinsa puuttunut, paitsi että tilanteeseen sopivat pitää olla ja ulkovaatteet sään mukaiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä. Ei värejä ole edes niin paljoa kuin mtä sukupuolia on.

Marketeissa on aika usein tyttövärien vaatteet myös varustettu puhvihihoilla tai helmoilla, pitsillä,  ruseteilla. Siitä tunnistaa.

Vierailija
24/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorin lapsi (poika) on vauvasta asti tykännyt väreistä ja erityisesti pinkistä.

Meidän lähimarketissa on aika ankea värivalikoima joten tuli ostettua ulkovaatteiksi paljon mustaa ja sinistä kunnes herra alle 2v ei huolinut ulkovaatteita päälleen ilman järkyttäviä itkupotkuraivareita. Mentiin kauppaan ja hän sai ihan itse valita. Ei ollut pinkkiä, mutta lila kelpasi. 

Edelleen saa valita itselleen mieluisat vaatteet. Joskus joudun sanomaan ei ihan vain siksi että jotkut "tyttöjen" vaatteet ei sovi. Esim. Paitojen hihat ovat monesti lyhyemmät, eikä alushousuissa ole tilaa sukuelimille. 

Vierailija
25/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on tyttö ja poika, ja jotta kierrättäminen lapselta toiselle olisi helpompaa, olen aina suosinut aika semmoisia sukupuolineutraalin tyylisiä vaatteita. Peruspunaista, keltaista, oranssia, vihreää jne., kun tykkään väreistä. Mutta on myös ollut "poikamaista" sini-virheää kalapaitaa tytöllä ja pinkkiä pojalla ym. Nyt ovat jo isompia ja sanovat mielipiteensä, mikä on aika sen stereotyyppisen mukaista yleensä. Mutta ei ole koulussakaan kiusattu vaikka olisi joskus jotain "väärän sukupuolen" väristä/tyylistä päällä. 

Vierailija
26/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska totta puhuen kaupungilla näkee hyvin sukupuolittunutta pukeutumista edelleen.

En oo huomannut. En tosin kuvittele että jollain lapsella on jonkin värinen vaate sen vuoksi ettei vanhemmat ole antaneet valita.

Onhan sellaisiakin olemassa. Esim synnärillä teki mieli käydä vetämässä huonekaveria turpaan kun jouduin kuuntelemaan hänen luennointiaan siitä kuinka ällöjä kaikki tyttöjen vaatteet ja lelut ovat ja ettei hänen tyttärelleen niitä ällötyksiä anneta. 

Vierailija
27/27 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin serkkuni ja vaimonsa valitsivat itse vaatteet tytöilleen kun nämä olivat pieniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi