Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Hammashoitaja katseli luvatta työkaverinsa terveystietoja, sitten selvisi että uhreja ainakin 100 lisää

Vierailija
05.11.2024 |

Helsingin hammashoidossa työskennellyt tirkisteli luvatta yli 100 henkilön yksityisiä terveystietoja, kertoo HS.

Pitäisikö näiden kansalaisten yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja sisältävien tietokantojen tietoturva vihdoin alkaa ottaa vakavasti? Kuka uskaltaa enää puhua avoimesti esimerkiksi lääkärille, tai terapeutille, kun asiat kirjataan kantaan, josta esimerkiksi naapurin utelias lähäri voi ne käydä sitten lukemassa. Näitä luvattomia tietojenkatseluja tulee julki jatkuvasti. Todellisuudessa ongelma on varmasti paljon laajempi, koska kuinka moni tilaa omat lokitietonsa? Tämäkin vyyhti alkoi purkautua, kun työkaveri tilasi lokitiedot. 

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010811275.html

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu lääkäri joka on näistä tietojenurkkimisista todennut joskus että potilasteksteihin ja työhön hukkuu jo valmiiksi niin pahasti ja niitä saa niin paljon uralla lukea, että hullu saisi olla jos vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan suostuisi enää yhdenkään ihmisen tietoja lukemaan ilman mitään mittavaa rahallista korvausta. Tuntuu uutistenkin perusteella että tämä huvikseen lueskeluongelma koskettaa enemmän jotain elämäänsä kyllästyneitä lähihoitajia.

Miksi pitää taas mollata lähihoitajia? Kyllä tuota tekee sairaanhoitajatkin. 

Itse olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja enkä todellakaan lue luvatta kenenkään tietoja. 

Pahoittelut, en tarkoittanut

Otin lähinnä kantaa siihen, että kaikki väärinkäytökset ja mokailut terveydenhoidossa olisi muka matalimman koulutustason  lähäreiden tekosia. Ei se koulutustaso, vaan ammattietiikka. 

Vierailija
82/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?

toi ihan kuningasidea, tosi hyvä. miten tuota voisi edistää,, auta,,vaikuttamismahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynejutut ne mieshammaslääkärit lukee. Voit tarkistaa kannasta, milloin, mitä tietoja ja mikä firma on tutkinut.

Huomasin, että aina mieshammaslääkäri käynnillä gyneraportit oli avattu! Mitäköhän niillä tekee hammaslääkäri?

Tarkistaa kannattaako sua porata.

T: Urpo

Vierailija
84/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun nykyään kantaan siten, että se on julkinen. Jos en olisi valmis megafonin kanssa kailottamaan asiaa kadulla, en puhu siitä lääkärille, joka tekee kirjauksen kantaan. Kaikki muut arkaluontoiset asiat jaan somessa.

Vierailija
85/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu lääkäri joka on näistä tietojenurkkimisista todennut joskus että potilasteksteihin ja työhön hukkuu jo valmiiksi niin pahasti ja niitä saa niin paljon uralla lukea, että hullu saisi olla jos vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan suostuisi enää yhdenkään ihmisen tietoja lukemaan ilman mitään mittavaa rahallista korvausta. Tuntuu uutistenkin perusteella että tämä huvikseen lueskeluongelma koskettaa enemmän jotain elämäänsä kyllästyneitä lähihoitajia.

En tiedä elämäänsä kyllästymisestä, mutta uskoisin, että nämä asiat menee käsikädessä koulutuksen laajuuden kanssa. Jos lähihoitajille ei tarjota tapreeksi paljon lainopillista opastusta näihin asioihin, niin sitten eletään siellä villinlännen maailmassa, jossa lupa saadaan siten, että keksitään omasta ja kavereiden mielestä paras tekosyy niiden lukemiselle. Muistan itse opiskeluajoiltani (olen lähihoitaja, mutta on nyt pari akateemistakin tutkintoa), kun olin tekemässä harjoittelua eräässä yksikössä, niin valvojani, sh, siellä luetutti minulla kaikkien potilaiden kaikki sairaskertomukset. Ihan asiatonta, etenkin, kun minun tehtäväni siellä oli siinä harjoittelussa ihan jotain muuta kuin potilaan hoitosuunnitelmiin tai varsinaiseen sairaanhoitoon osallistuminen. Tämä on pitkä juttu, enkä nyt tämän enempää avaa, mutta  terveydenhuollossa voi sairaanhoitajillakin olla ongelmia tunnistaa, että mitä saa lukea ja mitä ei.  Monet ihmiset ovat luonteeltaan alhaisia ja kokevat kai jotain fomoa (fear of missing out), jos ei saa tietää miksi kukakin lääkärissä on.

Aikoinaan kun menin yhteen gynekologiseen toimenpiteeseen sairaalaan, niin hoitaja tuli sitten ilmoittautumisautomaatille vastaan ja ihan kuuluvasti siinä aulassa sanoi "ahaa! sinä olet se, joka tuli siihen ja siihen toimenpiteeseen!" Siis vaikken häpeile gynekologisiakaan asioita yhtään (naisilla on gynekologiset elimet ja jokainen aikuinen sen tietää), niin en olisi halunnut että koko odotushuoneellinen ihmisiä kuulee miksi sairaalaan tulin. En olisi halunnut saapumissyyni ääneenilmoittamista, vaikka olisin mennyt sinne vain vanhanaikaista kipsiä poistattamaan. Epäasiallista sairaanhoitajalta tuollainenkin kommentti ja rikkoi yksityisyydensuojaani. Olihan tuo varmaan mielenkiintoinen toimenpide, koska (sain kuulla) niitä ei kovin usein tehdä, mutta silti....

Vierailija
86/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä asiaa ei seurata automaattisesti, vaan nämä paljastuvat vasta uhrin otettua yhteyttä?

No tämäpä, ihan hölmö systeemi koko kanta. Ajatus siitä että potilaana pääsee katselemaan omia tietoja ja käyntejä kotona on oikein hyvä, mutta että tiedot on myös joka ainoalle muullekin tervhuollon ammattilaiselle on kyllä kauheaa. Tähän pitäisi tulla muutos. Lähtökohtaisesti tiedot voi avata ainoastaan potilas ja se kyseinen lääkäri jonka tunnuksilla käyntimerkintä tehty. Ja jos kerta tiedot näkee vain kahden vuoden päähän niin kaikille pitäisi automaattisesti tulla kahden vuoden välein pyytämättä joku lokitietoselvitys missä näkyisi kaikki. Kun tulis tämmöinen systeemi niin urkkijat katoaisivat aika nopeasti.

Kannan tietojen jakaminen on hyvin helppo kieltää. Ilmeisesti e

Niin kuin aiemmin tässä keskustelussa on käynyt ilmi, niin tietojenluovutus tarkoittaa vaan luovutusta eri terveydenhoitoyksiköiden välillä. Eli jos kiellät esim jonkun yksittäisen tk käynnin niin sen kyseisen tkn hlökunta kyllä näkee käynnin, mutta esim toinen yksityinen lääkäriasema tai kaupungin eri tk puolestaan ei näe. Itsellä on kyllä kaikki mahdolliset kiellot päällä ja silti tullut ihan ihme yllätyksiä että kuka on katsonut ja mitä. Tähän pitäisi tulla kyllä selkeyttä ja oikeuksia potilaille enemmän.

Vierailija
87/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynejutut ne mieshammaslääkärit lukee. Voit tarkistaa kannasta, milloin, mitä tietoja ja mikä firma on tutkinut.

Huomasin, että aina mieshammaslääkäri käynnillä gyneraportit oli avattu! Mitäköhän niillä tekee hammaslääkäri?

Erikoislääkäristä toiseen on ns portti. Portti kysyy haluatko ja oletko varma, että toisen alan lääkäritetodt halaut avata. Eli se vaatii tämän ns omantunnonvastauksen. Eli ei näy noin vain. Ja sinä nyt kysyt ja vaadit päätä tillle, hänen esimiheltään, miksi on toimittu noin. Mikään lääkityskään ei voisi olla syy. Psyykenlääkkeet voivat. Hei, ellet ollut raskaana. Odottavan äidin hammashoito on tärkeää. Oliko jokin lääkitys gyneltä joka voisi vaikuttaa suun terveyteen. Mieti tarkkaan. Monikin asia yhteydessä toisiinsa. Mutta muuten on todella väärin toimittu. Muistakaa aina että joka käynnin jälken tette erillisen sen käynnin tietojen luovutuksen. Ja myös yksiköstä toiseen ei voida luovuttaa tietojasi ilman suostumustasi. Eri paikoista toiseen. Käyt välillä vaikka  yksityisellä tai toisella paikkakunnalla jne. Joka käynti erikseen ikävä kyllä. Se ns kerran elämässä tehty ei näemmä päde. Tuli uusituksia niin kumoutuivat.

Vierailija
88/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö hammashoitolan porukka lääkärin vastaanoton käynnit kannasta?

Viimeksi kun kävin hammaslääkärissä tarkastuksessa tk:ssa, niin hammaslääkärin kysellessä perustietojani, hän sanoi jotenkin näin "näenhän minä kaikki täältä suoraankin, mutta käydään nyt suullisestikin läpi". Eli oletan, että näkevät ja itse näin potilaana ajattelen, että onhan se hammaslääkärillekin tärkeä tieto vaikka naisten kohdalla, että onko raskaana, onko mahdollisesti anemiaa tai raudanpuutetta, ja yleisesti sitten, että onko vaikka allergioita, astmaa, diabetestä, sydäntauteja /mitä kaikkea nyt voikaan olla. Kaikki nuo kun voi vaikuttaa suun terveyteen ja sitten tietysti myös päinvastoin.

Vierailija
89/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja omalla työpaikalla Attendolla ei sieltä järjestelmästä näe kuin sen oman talon asukkaat. Mä avaan niiden asukkaiden tiedot joita sinä päivänä hoidan. Toki voin avata jonkun muunkin tiedot jos olen silloin se joka soittaa esim. päivystykseen. Huvikseen en kuitenkaan avaa kenenkään tietoja.

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja työvuorossa ollessa harjoittelussa avaan vain tasan niiden potilaiden tiedot joita sinä päivänä hoidan. Heidänkin tiedoistaan katson ne tiedot mitkä ovat oleellisia siellä osastolla olemisen kannalta. En mä ala mitään vanhoja tietoja katselemaan. 

En tajua noita jotka lukee toisten tietoja koska jokaisen pitäisi tietää, että siitä jää merkintä ja kiinni jäämiseen on suuri riski. Miten utelias pitää ihmisen olla, että menee toisten tietoja noin lukemaan. 

Sillä on varaa jäädä kiinni ja maksaa korvaksia ja saada potkut. Fyrkkaa on ja maine edellä.

Vierailija
90/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?

Kuule, jostain syystä voi työntekijällä tulla tarve katsoa tietojasi vaikka useaan kertaan saman päivän aikana, ihan vaan selvittääkseen jotain työasiaa. Haluatko tästä venkslauksesta 10 sähköpostia päivässä? Kyllä työntekijöiden tulee saada tehdä työnsä rauhassa.

Minä ainakin ottaisin mielelläni vastaan vaikka ne kymmenen sähköpostia vastaan päivässä, jos sillä estetään nämä uteliaat urkinnat. 

Vierailija
91/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en koskaan mene mieslääkärille.

Vierailija
92/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jostain syystä voi työntekijällä tulla tarve katsoa tietojasi vaikka useaan kertaan saman päivän aikana, ihan vaan selvittääkseen jotain työasiaa. Haluatko tästä venkslauksesta 10 sähköpostia päivässä? Kyllä työntekijöiden tulee saada tehdä työnsä rauhassa.

Minä ainakin ottaisin mielelläni vastaan vaikka ne kymmenen sähköpostia vastaan päivässä, jos sillä estetään nämä uteliaat urkinnat. 

En tiedä millaisia tietoturvakysymyksiä liittyisi kannan ja sähköpostin väliseen yhteyteen, veikkaan aikamoisia ongelmia. Ja minä en ainakaan mitään lääkärikäyntitietojani mihinkään säpoon ylipäätänsä halua. Kannattaisin ennemmin systeemiä missä käyntitedot päivittyvät kantaan potilaan nähtäville. Tai vuosittainen potilaskirje sähköisenä omapostiin automaatiolla, missä näkyy lokitiedot. Kun kaikilla olisi tiedossa että lokitiedot lähetetään automaattisesti vuosittain niin urkkiminen loppuisi. Nyt tilaisuus tekee varkaan, kun tiedot pitäisi osata tilata itse kahden vuoden välein eikä kukaan sellaista jaksa tehdä.

Vierailija
93/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla köyhä elämänsisältö hammashoitajalla! No, tulihan siihen vähän lisää vauhtia, ainakin uuden työpaikan etsintä. Ehkä jopa kokonaan uuden ammatin opiskelu.

Vierailija
94/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä tästä joku kansalaisaloite, että lokitiedot näkyviin potilaalle kantaan reaaliajassa.

Vierailija
95/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla köyhä elämänsisältö hammashoitajalla! No, tulihan siihen vähän lisää vauhtia, ainakin uuden työpaikan etsintä. Ehkä jopa kokonaan uuden ammatin opiskelu.

Näkyykö tuo rikosnimike tervhuollon työnantajille, pääseekö tuon jälkeen enään alalle töihin

Vierailija
96/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en koskaan mene mieslääkärille.

Minun on vaikea uskoa, että tuollaisen taustalla oli syynä miessukupuoli tai mikään fetissi (joskaan tästä jälkimmäisestä ei lainaamani kirjoittajat maininneet, oletan vain,e ttä on ajateltu, että jotain tuollaista). Asia selviäisi, jos se henkilö pyytäisi selitystä tietojensa lukemiselle, joka on huomannut, että niitä on luettu

Vierailija
97/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tietojenluovutusselvitykset joka paikassa asioidessa kuormittaisivat systeemiä, mutta sitä tosiaan ihmetelee että miten nykysysteemissä ei voi olla jotain sellaista ohjelmoituna että kaikille tulee vuosittain automaattisesti sähköisesti vuoden/kahden vuoden lokitiedot mistä näkyy kaikki katselut. Tai sitten just vaikka suoraan omakantaan välilehti ja lisäksi joka käynnin yhteydessä lista henkilöistä ja päivämääristä niin kuin aiemmin täällä ehdotettu. Niin loppuisi kaikki sairas urkkiminen. Jäisi ainoastaan jäljelle mahdollisuus siitä että jonkun pienen kylän tkssa tutut sairaanhoitajat katsovat olan takaa yhden hoitajan tunnuksella yhteisen tutun asioita. Sitäkin varmaan kyllä tapahtuu.

Periaatteessa hyvä idea, mutta varmaan lisäisi työtä yksiköissä, kun ihmiset soittelisivat ja kyselisivät käynneistä.

Vierailija
98/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin on luppoaikaa töissä ollut.

Olisi muuten hyvä jos olisi jonkinlainen tulospalkkaus kaupungin hommissa ihan yleisesti 

Vierailija
99/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että jos teille jossain annetaan eteen lappu allekirjoitettavaksi kantapalvelun katsomiseksi, niin älkää allekirjoittako. Se nimittäin antaa ikuisen oikeuden tietoihin. Tämän lapun allekirjotuttaminen on kielletty jo vuosia sitten, mutta edelleen siihen törmää. 

Vierailija
100/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kanta uusiksi onkun satukirja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä