HS: Hammashoitaja katseli luvatta työkaverinsa terveystietoja, sitten selvisi että uhreja ainakin 100 lisää
Helsingin hammashoidossa työskennellyt tirkisteli luvatta yli 100 henkilön yksityisiä terveystietoja, kertoo HS.
Pitäisikö näiden kansalaisten yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja sisältävien tietokantojen tietoturva vihdoin alkaa ottaa vakavasti? Kuka uskaltaa enää puhua avoimesti esimerkiksi lääkärille, tai terapeutille, kun asiat kirjataan kantaan, josta esimerkiksi naapurin utelias lähäri voi ne käydä sitten lukemassa. Näitä luvattomia tietojenkatseluja tulee julki jatkuvasti. Todellisuudessa ongelma on varmasti paljon laajempi, koska kuinka moni tilaa omat lokitietonsa? Tämäkin vyyhti alkoi purkautua, kun työkaveri tilasi lokitiedot.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lokitiedot voi tilata?
https://www.kanta.fi/documents/20143/112504/Kanta-lokitietopyynto-FI.pd…
Eli sähköisesti ei pysty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu lääkäri joka on näistä tietojenurkkimisista todennut joskus että potilasteksteihin ja työhön hukkuu jo valmiiksi niin pahasti ja niitä saa niin paljon uralla lukea, että hullu saisi olla jos vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan suostuisi enää yhdenkään ihmisen tietoja lukemaan ilman mitään mittavaa rahallista korvausta. Tuntuu uutistenkin perusteella että tämä huvikseen lueskeluongelma koskettaa enemmän jotain elämäänsä kyllästyneitä lähihoitajia.
Miksi pitää taas mollata lähihoitajia? Kyllä tuota tekee sairaanhoitajatkin.
Itse olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja enkä todellakaan lue luvatta kenenkään tietoja.
Pahoittelut, en tarkoittanut loukata lähihoitajia ammattikuntana, viesti oli eh
Ymmärrän pointtisi mutta murhaajapsykiatri on kuitenkin ehkä vähän eri kategoriassa ja eri keskustelu kuin utelias hammashoitaja, joka urkkii tuttujen tietoja tunnuksillaan. Kaikista ammattikunnista löytyy varmasti vaikka mitä hulluja kyllä.
Voi kuule kun oisit nähnyt meno kasarilla ja sitä ennen. Siellä terveyskeskuksen kahvihuoneessa tirskuttiin kunnolla, kun papereista oli katseltu potilastietoja jne. ja räkätettiin, että kenenköhän kanssa sekin on vehdannut, kun tippurin tms. on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kanta.fi/documents/20143/112504/Kanta-lokitietopyynto-FI.pd…
Tuolta vain kantaa koskeva loki.
Laitosten omat järjestelmät, niiden loki pyydetään laitokselta otsrltäön.
Kas kummaa kansa ei enää kirjoita logi
...
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun oisit nähnyt meno kasarilla ja sitä ennen. Siellä terveyskeskuksen kahvihuoneessa tirskuttiin kunnolla, kun papereista oli katseltu potilastietoja jne. ja räkätettiin, että kenenköhän kanssa sekin on vehdannut, kun tippurin tms. on saanut.
Älä viitti yllyttää... valheillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tietoturvaa ei voida taata, pitäisi olla mahdollisuus kieltää omien tietojen tallentaminen Kantaan.
Tämä! Ylipäätänsä koko tietojenluovutus kannassa on ihan hämärä. Periaatteessa voi piilottaa haluamiansa esim yksittäisiä käyntejä mutta mulle on ainakin selvinnyt että se pätee vaan eri tervhuoltoyksiköiden välillä. Eli että esim jos kiellän oman tervkeskuksen lääkärikäynnin x niin kyseinen koko tk kyllä käynnin edelleen näkee, mutta ei esim mehiläinen tai kaupunginsairaala.
Minun mielestä ihmisellä pitäisi olla kyllä oikeus päättää omista asioistaan siten että lääkärikäynti Matti Muurahaisen vastaanotolla on lähtökohtaisesti vain potilaan ja Matti Muurahaisen nähtävillä ja heidän välinen asia ja sitten jos erikseen tarvitseekin hoitoa jatkaa tai laajentaa useamman tahon väliseksi niin annetaan siihen sitten erikseen l
Ymmärrän pointin, ja olen osittain samaa mieltä, kun puhutaan ihmisten yksityisyydensuojasta, mutta tuollainen systeemi kyllä pamauttaisi terveydenhuollon menot tähtiin. Ehkä olisi parempi, että etukäteen pyydetään lupa, niinkuin nyt siellä on etukäteen pyydetty lupa siihen, että saako hätätilanteissa luovuttaa terveystietoja ilman lupaa (en muista millä sanoilla se tarkalleen oli siellä mainittu). Olen itse antanut tietojenluovutusluvan hätätilanteita varten ainakin, ajattelen, että se on parhaakseni, kun eihän sitä koskaan tiedä milloin on tiedottomana jossain sairaalassa ja hoitoon tarvitaan nopeasti saada terveystiedot.
Mielestäni lääkärillä pitäisi aina olla oikeus katsoa potilaan terveystiedot (siis hoitavalla lääkärillä), koska kaikki voi vaikuttaa kaikkeen ja lääkäreillä on muutenkin laajat salassapito- ja vaitiolovelvollisuudet, niin en näe suurta riskiä siinä, että hoitava lääkärini lukee muitakin tietojani kuin ain sitä minkä vuoksi häntä kontaktoin.
Esim. viime viikolla pyysin labralähetettä kilpirauhasarvojen tarkastukseen ja lääkärini oli sitten samalla laittanut minulle perusverikokeet ja ferritiinin. Oli lukenut omaknnasta gynen polin gynen merkitsemiä hoitosuunnitlemia (olen ollut siellä hoidossa runsaiden kuukautisten vuoksi) ja ennen sinne menoa oli mitattu ferritiini, joka oli melkein alarajoilla. Lääkärini nyt totesi, että kun muutenkin olet lebraan menossa nyt, niin voisi tarkistaa rauta-arvot uudelleen ja katsoa perusverikokeetkin. Ei olisi tätä varmaan tullut, jos ei olisi hällä ollut lupaa katsoa muitakin terveystietojani, joten en valita. Nämä kaikki muutenkin voi liittyä toisiinsa, joten ihan hyvä, että luki sieltä kannasta sitten gynekologinkin tekemiä hoitosuunnitelmia. Ei olisi tehnyt varmastikaan sitä, jos olisi ollut käytössä systeemi, jossa pitää potilaalta kysyä lupa jokaisen kirjauksen lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos aattelet tarkastaa onko tk:n pitilastietojärjestelmää katsottu sun osalta aiheetta, otat yhteyttä tk:een.
Kannan osalta voit etsiä lokitietopyyntö ohjeen kannan nettisivuilts.
Näkeekö esim. hammashoitaja somaattisen puolen kirjaukset omakannasta ym? Ja, toisinpäin? Miks ei oo rajattu, sekin vähentäisi mahdollisuutta urkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tietoturvaa ei voida taata, pitäisi olla mahdollisuus kieltää omien tietojen tallentaminen Kantaan.
Tämä! Ylipäätänsä koko tietojenluovutus kannassa on ihan hämärä. Periaatteessa voi piilottaa haluamiansa esim yksittäisiä käyntejä mutta mulle on ainakin selvinnyt että se pätee vaan eri tervhuoltoyksiköiden välillä. Eli että esim jos kiellän oman tervkeskuksen lääkärikäynnin x niin kyseinen koko tk kyllä käynnin edelleen näkee, mutta ei esim mehiläinen tai kaupunginsairaala.
Minun mielestä ihmisellä pitäisi olla kyllä oikeus päättää omista asioistaan siten että lääkärikäynti Matti Muurahaisen vastaanotolla on lähtökohtaisesti vain potilaan ja Matti Muurahaisen nähtävillä ja heidän välinen asia ja sitten jos erikseen tarvitseekin hoitoa jatkaa tai laajentaa useamman tah
Luuletko oikeasti, että kellään lääkärillä on aikaa lukea kaikki kanta tekstit ja aiemmat kirjaukset potilaasta? Varsinkaan, jos on hätätilanne kyseessä.
Se olisi kaikkien etu, jos ne tärkeät tiedot olisi siellä hyvin tiiviissä muodossa ja kaikkien muiden kiireettömien asioiden tiedot ja tutkimukset sitten potilaan luvalla, mikäli lääkärillä on edes kiinnostusta niihin perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä asiaa ei seurata automaattisesti, vaan nämä paljastuvat vasta uhrin otettua yhteyttä?
No tämäpä, ihan hölmö systeemi koko kanta. Ajatus siitä että potilaana pääsee katselemaan omia tietoja ja käyntejä kotona on oikein hyvä, mutta että tiedot on myös joka ainoalle muullekin tervhuollon ammattilaiselle on kyllä kauheaa. Tähän pitäisi tulla muutos. Lähtökohtaisesti tiedot voi avata ainoastaan potilas ja se kyseinen lääkäri jonka tunnuksilla käyntimerkintä tehty. Ja jos kerta tiedot näkee vain kahden vuoden päähän niin kaikille pitäisi automaattisesti tulla kahden vuoden välein pyytämättä joku lokitietoselvitys missä näkyisi kaikki. Kun tulis tämmöinen systeemi niin urkkijat katoaisivat aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloista kytätä työkaverin jne terveystietoja. Ihan kuin ei tietäisi ilmankin, minkälaisia ongelmia työkaverin ikäisillä yleensä on. Minulla oli ikävuosina 15-55 kolme, neljä kertaa vuodessa keuhkoputken- tai poskiontelotulehdus ja sitä varten joutuin hakemaan antibiootteja, joista seurasi hiivatulehdus. Luulisi olevan puuduttavaa lukea tuota samaa virttä? Tuo sitten vielä kerrotaan sadalla. Huh, huh!
Voihan siellä olla vaikka jotain mielenkiintoista: sukupuolitauti, mielenterveysongelmia ja masennuslääkitys tms.
Niin nykyään sinne kirjataan neuvoloissa aivan kaikki perheen asiat, joten kannattaa pitää kieli keskellä suuta joka käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaskertomuksia löytyi myös roskalavoilta silppuumattomina.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?
Ei. Eikä siinä olisi mitään järkeä.
Lääkärit katselevat tietoja aina reseptejä uusiessaan Kantaan.
Ja reseptejä uusitaan etenkin tk:ssa paljon.
Terveydenhoitajat ja lähihoitajat joutuvat pakosta katsomaan tietoja Kannasta, työnsä puolesta.
Kun on sairaalassa, hoitajat joutuvat selaamaan tietoja, että sairauksia on potilaalla jo ennestään ja niiden hoitosuunnitelmia.
Jo päivässä sähköposti huutaisi punaista, kun aamuvuoron ja iltavuoron hoitajat tarkistaisivat hoitisuunnitelmia Kannasta.
Näkeehän Oma Kanta ohjelmassa jo nytkin sen, missä niitä omia terveystietoja on katsottu. Mutta ei tietenkään henkilön nimeä, joka tietoja on katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä ihmisellä pitäisi olla kyllä oikeus päättää omista asioistaan siten että lääkärikäynti Matti Muurahaisen vastaanotolla on lähtökohtaisesti vain potilaan ja Matti Muurahaisen nähtävillä ja heidän välinen asia ja sitten jos erikseen tarvitseekin hoitoa jatkaa tai laajentaa useamman tah
Mutta nimenomaan kyllähän hoitava lääkäri osaa arvioida potilaan asian ja kysyä saako luvan katsoa tietoja laajasti että voi perehtyä myös asioihin mitä potilas ei itse hoksaa kertoa. Tuskin se nyt hirveästi vaatisi että vastaanotolla kysytään lupa päästä potilaan hoidossa muihin tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?
Tällainen pitäisi saada ehdottomasti. Vielä tarkistajan nimi mukaan, niin varmasti urkinta vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloista kytätä työkaverin jne terveystietoja. Ihan kuin ei tietäisi ilmankin, minkälaisia ongelmia työkaverin ikäisillä yleensä on. Minulla oli ikävuosina 15-55 kolme, neljä kertaa vuodessa keuhkoputken- tai poskiontelotulehdus ja sitä varten joutuin hakemaan antibiootteja, joista seurasi hiivatulehdus. Luulisi olevan puuduttavaa lukea tuota samaa virttä? Tuo sitten vielä kerrotaan sadalla. Huh, huh!
Mä olisin paljon mehukkaampi tapaus. Gynealueen leikkaus ja virtsaamisongelmia. Hurjaa kerrassaan.
Oikeasti, mitä nää ihmiset saa tosta kurkkimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan tällaista se oli kasarilla ainakin muutaman kymmenen tuhannen asukkaan suomalaisessa kaupungissa. Eihän siitä mitään tietoa mihinkään jää, jos vähän kurkkaat vetolaatikkoa ja raotat mappia. Ei digijäljistä pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä asiaa ei seurata automaattisesti, vaan nämä paljastuvat vasta uhrin otettua yhteyttä?
No tämäpä, ihan hölmö systeemi koko kanta. Ajatus siitä että potilaana pääsee katselemaan omia tietoja ja käyntejä kotona on oikein hyvä, mutta että tiedot on myös joka ainoalle muullekin tervhuollon ammattilaiselle on kyllä kauheaa. Tähän pitäisi tulla muutos. Lähtökohtaisesti tiedot voi avata ainoastaan potilas ja se kyseinen lääkäri jonka tunnuksilla käyntimerkintä tehty. Ja jos kerta tiedot näkee vain kahden vuoden päähän niin kaikille pitäisi automaattisesti tulla kahden vuoden välein pyytämättä joku lokitietoselvitys missä näkyisi kaikki. Kun tulis tämmöinen systeemi niin urkkijat katoaisivat aika nopeasti.
Kannan tietojen jakaminen on hyvin helppo kieltää. Ilmeisesti et ole tehnyt sitä?
Ehkä tietojenluovutusselvitykset joka paikassa asioidessa kuormittaisivat systeemiä, mutta sitä tosiaan ihmetelee että miten nykysysteemissä ei voi olla jotain sellaista ohjelmoituna että kaikille tulee vuosittain automaattisesti sähköisesti vuoden/kahden vuoden lokitiedot mistä näkyy kaikki katselut. Tai sitten just vaikka suoraan omakantaan välilehti ja lisäksi joka käynnin yhteydessä lista henkilöistä ja päivämääristä niin kuin aiemmin täällä ehdotettu. Niin loppuisi kaikki sairas urkkiminen. Jäisi ainoastaan jäljelle mahdollisuus siitä että jonkun pienen kylän tkssa tutut sairaanhoitajat katsovat olan takaa yhden hoitajan tunnuksella yhteisen tutun asioita. Sitäkin varmaan kyllä tapahtuu.
Eli urkinta kohdistuu yleisimmin laitoksen omaan sairausleromusjärjestelmään tallennettuun tietoon, ei Kantaan tallennettuun tietoon.