Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Hammashoitaja katseli luvatta työkaverinsa terveystietoja, sitten selvisi että uhreja ainakin 100 lisää

Vierailija
05.11.2024 |

Helsingin hammashoidossa työskennellyt tirkisteli luvatta yli 100 henkilön yksityisiä terveystietoja, kertoo HS.

Pitäisikö näiden kansalaisten yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja sisältävien tietokantojen tietoturva vihdoin alkaa ottaa vakavasti? Kuka uskaltaa enää puhua avoimesti esimerkiksi lääkärille, tai terapeutille, kun asiat kirjataan kantaan, josta esimerkiksi naapurin utelias lähäri voi ne käydä sitten lukemassa. Näitä luvattomia tietojenkatseluja tulee julki jatkuvasti. Todellisuudessa ongelma on varmasti paljon laajempi, koska kuinka moni tilaa omat lokitietonsa? Tämäkin vyyhti alkoi purkautua, kun työkaveri tilasi lokitiedot. 

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010811275.html

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloista kytätä työkaverin jne terveystietoja. Ihan kuin ei tietäisi ilmankin, minkälaisia  ongelmia työkaverin ikäisillä yleensä on. Minulla oli ikävuosina 15-55 kolme, neljä kertaa vuodessa keuhkoputken- tai poskiontelotulehdus ja sitä varten joutuin hakemaan antibiootteja, joista seurasi hiivatulehdus. Luulisi olevan puuduttavaa lukea tuota samaa virttä? Tuo sitten vielä kerrotaan sadalla. Huh, huh!

Voihan siellä olla vaikka jotain mielenkiintoista: sukupuolitauti, mielenterveysongelmia ja masennuslääkitys tms. 

Voi olla tai ei. Mun mielestä yhtä ikävän tuntoista vaikka siellä olisi asiana blaa blaa blaata. Tuntuu tunkeilulta henkilökohtaisiin alueisiin. Tai vähän kuin joku persereikä pesisi sun hammasharjalla omat hampaansa.

Vierailija
22/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran sattumalta katsoin kannasta kuka oli katsonut tietojani ja selvisi, että haettuani erään terveyteen liittyvän välineen, oli saman päivänä katseltu valtavat määrät tietojani siitä yksiköstä, jossa kävin. Siis niin pitkältä ajalta kuin tietoja ylipäätään oli. 

Mietin että mitä helv- vai tulevatko tiedot automaattisesti näkyviin ja siitä jää merkintä? No, jos kiinnostivat lasinsiru jalkapohjassa, yskät kuumeet ja muut tavalliset vaivat, niin ei tainnut olla kovin kiireinen työpäivä.

Samoin. Koronarokotuspäivänä oli mulla kaikki yksityisgynegoloogi tiedot avattu. Niin mitäköhän ne niillä tekee?

Mietin, että ehkä ne avautuvat jotenkin vahingossa? "Avaa koko historia" namikkaa painamalla tms. virheen takia. Jotenkin vaikea uskoa, että joku olisi noin utelias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloista kytätä työkaverin jne terveystietoja. Ihan kuin ei tietäisi ilmankin, minkälaisia  ongelmia työkaverin ikäisillä yleensä on. Minulla oli ikävuosina 15-55 kolme, neljä kertaa vuodessa keuhkoputken- tai poskiontelotulehdus ja sitä varten joutuin hakemaan antibiootteja, joista seurasi hiivatulehdus. Luulisi olevan puuduttavaa lukea tuota samaa virttä? Tuo sitten vielä kerrotaan sadalla. Huh, huh!

Voihan siellä olla vaikka jotain mielenkiintoista: sukupuolitauti, mielenterveysongelmia ja masennuslääkitys tms. 

Mitä jännää noissa on? Ihan tavallisia asioita terveydenhuollon ammattilaisille. 

No jos kerta kaikki asiat ovat tavallisia ja tylsiä terveydenhoidonammattilaisille, niin miksi tätä tietojen luvatonta katselua tapahtuu ylipäätään?

Onhan nuo mehukkaita juoruja ja hyviä lyömäaseita toista vastaan. 

Vierailija
24/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemi niin, että kun tietojasi katsotaan, siitä tulee viesti puhelimeen. Se on nopea ja voi heti toimia. Kaikki eläkeläiset esim. ei käy spostissa joka päivä. 

Vierailija
25/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eukolla ollut asiakkaita... vai onko työskennellyt ajanvarauksessa, kun noin ollut aikaa lueskella "nettiä".

Vierailija
26/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat lyhytterapeutit eivät tee merkintöjä Kantaan.

Ei yksikään tee, sillä nuo eivät ole sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja täten heillä ei ole pääsyä Kantaan. Nimikesuojattuja ovat psykoterapeutti ja jalkaterapeutti, laillistettuja nimikkeitä puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti sekä toimintaterapeutti. Kaikki muut terapeutti-nimikkeet ovat vapaata riistaa. Esim "Terapeutti" "Lyhytterapeutti" "Aivoterapeutti" "Kuntouttava terapeutti" yms. Kuka tahansa voi palveluitaan mainostaa noilla suojaamattomilla nimikkeillä.

Vierailija
27/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tietoturvaa ei voida taata, pitäisi olla mahdollisuus kieltää omien tietojen tallentaminen Kantaan. 

Tämä! Ylipäätänsä koko tietojenluovutus kannassa on ihan hämärä. Periaatteessa voi piilottaa haluamiansa esim yksittäisiä käyntejä mutta mulle on ainakin selvinnyt että se pätee vaan eri tervhuoltoyksiköiden välillä. Eli että esim jos kiellän oman tervkeskuksen lääkärikäynnin x niin kyseinen koko tk kyllä käynnin edelleen näkee, mutta ei esim mehiläinen tai kaupunginsairaala.

Minun mielestä ihmisellä pitäisi olla kyllä oikeus päättää omista asioistaan siten että lääkärikäynti Matti Muurahaisen vastaanotolla on lähtökohtaisesti vain potilaan ja Matti Muurahaisen nähtävillä ja heidän välinen asia ja sitten jos erikseen tarvitseekin hoitoa jatkaa tai laajentaa useamman tahon väliseksi niin annetaan siihen sitten erikseen lupa jne. Tietoja pääsisi katsomaan vain asiaa itse hoitanut hoitohenkilö. Jos Matti Muurahainen löytää sitten vaikka syöpäepäilyä tms jatkoa vaativaa niin keskustellaan potilaan kanssa että tässä olisi nyt hyvä saada tämän käynnin teksti eteenpäin tahoille röntgen ja lääkäri Maija Mehiläinen joka ottaa jatkossa asiaa hoitaakseen onko ok, kiva että on ja sitten tiedot näkyy sinne, mutta ei edelleenkään mihinkään muualle. Ja kaikissa mt merkinnöissä tämä sama periaate vieläkin tiukemmaksi, ei mitään terapiatekstejä kenenkään muun kun tekstin itsekirjoittaneen ja potilaan nähtäväksi, ikinä.

Vierailija
28/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tietoturvaa ei voida taata, pitäisi olla mahdollisuus kieltää omien tietojen tallentaminen Kantaan. 

Tämä! Ylipäätänsä koko tietojenluovutus kannassa on ihan hämärä. Periaatteessa voi piilottaa haluamiansa esim yksittäisiä käyntejä mutta mulle on ainakin selvinnyt että se pätee vaan eri tervhuoltoyksiköiden välillä. Eli että esim jos kiellän oman tervkeskuksen lääkärikäynnin x niin kyseinen koko tk kyllä käynnin edelleen näkee, mutta ei esim mehiläinen tai kaupunginsairaala.

Minun mielestä ihmisellä pitäisi olla kyllä oikeus päättää omista asioistaan siten että lääkärikäynti Matti Muurahaisen vastaanotolla on lähtökohtaisesti vain potilaan ja Matti Muurahaisen nähtävillä ja heidän välinen asia ja sitten jos erikseen tarvitseekin hoitoa jatkaa tai laajentaa useamman tahon väliseksi niin annetaan siihen sitten erikseen l

Samaa mieltä. Omasta mielestäni siellä pitäisi kaikille näkyä vain kriittiset riskitiedot, perussairaudet ja lääkitykset, jotka vaikuttaa olennaisesti hoitoon, esim jos on diabetes, epilepsia tai muu vaiva, joka voi aiheuttaa sairauskohtauksen, tai jonka lääkityksellä voi olla yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Lähtökohtana potilasturvallisuus ja oikea, nopea hoito.

Vierailija
29/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksiköhän systeemi on sellainen, että ihmisen täytyy tilata erikseen jotkut lokitiedot? Miksei kaikki tietojen katselukäynnit voi vaan näkyä omakannassa siinä missä kaikki muukin? Ja huomiona myös että lokitiedoissakin näkyy VAIN se henkilö kenen tunnuksilla on tietoja katseltu. Siinä samassa huoneessa on voinut pään takana olla kokonainen ketho vaikka lähihoitajia kahvitauolla urkkimassa tutun asioita. On kyllä ihan hiton ahdistava ajatus nykyään kun esim oma ikäluokka on jo suurin osa ihan valmistunutta veronmaksajaa ja miten paljon yhtäkkiä onkin tuttua, puolututtua ja tutuntuttua jotka on lähi-, hammas-, sairaanhoitajaa jne. Mistä sitä tietää miten ja millaiset piirit pyörii ja kuka onkin mätäomena ja päättää alkaa selailemaan jotain tuttujaan läpi..

Joissakin järjestelmissä terv.huollossa tehdään omavalvontaa. Mahdollisuus jäädä kiinni sitäkin kautta.

Tuo tyyppi on kai selaillut terv.keskuksen omaa sairauskertomusjärjestelmää. Ja sinänsä kumma, jos nämä urkitut eivät ole olleet hänen asiakkaitaan, järjestelmä ei ole vaatinut syytä kansion avaamiseen. Muistaakseni jokin järjestelmä kysyi syyn  jos se  ajanvaraukseen perustuvaa loogista syytä ei tunnistanut.

Vierailija
30/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?

Tätä on ehdotettu monesti, mutta en tiedä miksi se ei muka onnistuisi.

Vierailija
31/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksiköhän systeemi on sellainen, että ihmisen täytyy tilata erikseen jotkut lokitiedot? Miksei kaikki tietojen katselukäynnit voi vaan näkyä omakannassa siinä missä kaikki muukin? Ja huomiona myös että lokitiedoissakin näkyy VAIN se henkilö kenen tunnuksilla on tietoja katseltu. Siinä samassa huoneessa on voinut pään takana olla kokonainen ketho vaikka lähihoitajia kahvitauolla urkkimassa tutun asioita. On kyllä ihan hiton ahdistava ajatus nykyään kun esim oma ikäluokka on jo suurin osa ihan valmistunutta veronmaksajaa ja miten paljon yhtäkkiä onkin tuttua, puolututtua ja tutuntuttua jotka on lähi-, hammas-, sairaanhoitajaa jne. Mistä sitä tietää miten ja millaiset piirit pyörii ja kuka onkin mätäomena ja päättää alkaa selailemaan jotain tuttujaan läpi..

Joissakin järjestelmissä terv.huollossa tehdään omavalvontaa. Mahdollisuus jäädä kiinni sitäkin kautta.

Kuten jutussa lukee, hän ei jäänyt kiinni omavalvonnan kautta, vaan työkaverin tilattua lokitiedot. Sitten asiaa alettiin tutkimaan rikoksena. 

Vierailija
32/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielenkiintoista on ihmisten sairauksissa? Täytyy olla todella pipi päästään tämä katselija.

Vierailija
33/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnilla ihmisten tietojen katsominen on yleistä ja siirtely? Kun on lupia. Hammaslääkäri menee nykyään myös omakantaan, se yksityinen?

Vierailija
34/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lähihoitaja ja omalla työpaikalla Attendolla ei sieltä järjestelmästä näe kuin sen oman talon asukkaat. Mä avaan niiden asukkaiden tiedot joita sinä päivänä hoidan. Toki voin avata jonkun muunkin tiedot jos olen silloin se joka soittaa esim. päivystykseen. Huvikseen en kuitenkaan avaa kenenkään tietoja.

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja työvuorossa ollessa harjoittelussa avaan vain tasan niiden potilaiden tiedot joita sinä päivänä hoidan. Heidänkin tiedoistaan katson ne tiedot mitkä ovat oleellisia siellä osastolla olemisen kannalta. En mä ala mitään vanhoja tietoja katselemaan. 

En tajua noita jotka lukee toisten tietoja koska jokaisen pitäisi tietää, että siitä jää merkintä ja kiinni jäämiseen on suuri riski. Miten utelias pitää ihmisen olla, että menee toisten tietoja noin lukemaan. 

Vierailija
35/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mielenkiintoista noissa olisi?

Vierailija
36/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu lääkäri joka on näistä tietojenurkkimisista todennut joskus että potilasteksteihin ja työhön hukkuu jo valmiiksi niin pahasti ja niitä saa niin paljon uralla lukea, että hullu saisi olla jos vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan suostuisi enää yhdenkään ihmisen tietoja lukemaan ilman mitään mittavaa rahallista korvausta. Tuntuu uutistenkin perusteella että tämä huvikseen lueskeluongelma koskettaa enemmän jotain elämäänsä kyllästyneitä lähihoitajia.

Vierailija
37/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan mahdollista luoda sellainen systeemi, että aina kun joku tarkistaa tietojasi, siitä tulisi ilmoitus esim. sähköpostiin?

Tätä on ehdotettu monesti, mutta en tiedä miksi se ei muka onnistuisi.

Jos olet sairaalassa osastolla, aika moni käy syyllä sun tiedot katsomassa... piip piip piip piip

..

Järjestelmän yhdistäminen puhelinviestykseen olisi tietoturvariski.

Nykyään viestisysteemi on potilastietojärjestelmästä erillään. Ei ole pt-tietojärjestelmän sisäinen osa

Vierailija
38/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä idea, kannatan.

Vierailija
39/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin järjestelmissä terv.huollossa tehdään omavalvontaa.

Luepa eka sana... JOISSAKIN.

Tätä tarkistamista saatetaan tehdä pistokokeinkin.

Uutisessa ei myöskään kerrota lukiko Kanta-arkistosta (epäilen ettei) vai Helsingin terveydenhoidon omaa potilastietojärjestelmää selaten.

Vierailija
40/139 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu lääkäri joka on näistä tietojenurkkimisista todennut joskus että potilasteksteihin ja työhön hukkuu jo valmiiksi niin pahasti ja niitä saa niin paljon uralla lukea, että hullu saisi olla jos vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan suostuisi enää yhdenkään ihmisen tietoja lukemaan ilman mitään mittavaa rahallista korvausta. Tuntuu uutistenkin perusteella että tämä huvikseen lueskeluongelma koskettaa enemmän jotain elämäänsä kyllästyneitä lähihoitajia.

Miksi pitää taas mollata lähihoitajia? Kyllä tuota tekee sairaanhoitajatkin. 

Itse olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja enkä todellakaan lue luvatta kenenkään tietoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän