En saa mitään töitä koska en olen estynyt ujo ja en erityisen taitava missään
Pitääkö vain alistua kohtalooni että työelämä on ulospäin suuntautuneille? Olen ollut nyt 4v työtön ja koulutus graafiselta alalta. Olen umpikujassa. Haluaisin vajn matkustella ja nähdä maailmaa mutta ei riitä rahat
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Voiku mäki olisin estynyt ja ujo. Ei tarttis töitä tehdä,mut rahaa pitäs kuiten saada ja vaan matkustella. Oi mikä unelma!
Siis mä haluaisin tehdä töitä, taisit käsittää nyt väärin. En vaan koskaan onnistu työhaastatteluissa koska olen sulkeutunut. Mulla on myös diagnoistu nuoruudessa estynyt persoonallisuus ja olen käynyt terapioissa ahdistuksen takia. Vaikka olen niistä "parantunut" ja olen hiukan rohkeampi, en kuitenkaan usko että minusta tykätään työpaikoilla ja että mut otettaisiin mukaan joukkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää hankkia koulutus sellaiselle alalle missä ei ole töitäkään.
Millään alalla ei ole.
Kaikilla aloilla on satoja, jopa tuhansia työpaikkoja. Oma vika, jos ei niitä saa.
Varmaan pitää alistua kohtaloon. Kun on ujo ja ihmisarka, niin tuntuu ihan mahdottomalta mennä töihin tai työhaastatteluun. En uskalla mennä, en uskalla vastata puhelimeen, jos jostain vaikka soitettais. En uskalla matkustaa vieraaseen paikkaan, avata vierasta ovea, kävellä vieraaseen rakennukseen, puhua vieraalle ihmiselle. Työhaastattelu olisi katastrofi. En tosin sellaiseen pääsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään alalla ei ole.
Kaikilla aloilla on satoja, jopa tuhansia työpaikkoja. Oma vika, jos ei niitä saa.
Olen ap ja olen käynyt nyt oman paikkakunnan tarjontaa läpi. Tosiaan missään hektisellä kassapisteellä en pysty työskennellä luonteeni takia, en kestä olla paineen alaisena ja kokeilin kerran tälläistä paikkaa ja aloin tehdä jatkuvasti virheitä. Kassalla työskentely on siis poissuljettu. Hyllytyspaikkoja etsin mutta niissä vaaditaan että työskentelee myös välillä kassalla. Siivoojan töihin vaaditaan koulutusta tai ajokortti. EI ole aiokorttia eikä sellaista varaa hommata nyt. Sitten on jotain lehdenjakajaa tai puhelinmyyntiä ja näistä ei nyt saa mitään. Henkilökohtaisen avustajan töitä on, mutta olen sulkeutunut ja aika epävarma enkä kovin ihmisläheinen. Mitä siis jää jäljelle....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- jos ujous on niin paha, että hallitsee elämää niin puhumaan lääkärille josko saisit terapiaa. Lainaa kirjastosta tai lataa Kindlelle kirjoja, joissa kerrotaan miten ujoudesta pääsee eroon. Amazonilta tulee vaikka minkälaisia kirjoja aiheesta
https://www.amazon.com/s?k=overcoming+shyness&i=stripbooks-intl-ship&cr…
- miksi et tee töitä freelancerina esim. Fiverr tai Upwork sivuilla. Jos et osaa jotain taitoja niin opiskele niitä. netistä löytyy paljon hyvää materiaalia esim. YouTubesta tai nettikursseilta.
En tiedää yhtään mitä nuo palvelut on, mutta saan tällä hetkellä työmarkkinatukea ja miten jos tuolta saa jotain tuloja ja minne loppuuko etuudet kokonaan?
En itse asu Suomessa, joten en osaa neuvoa miten teillä asiat menee, mutta tuolla on freelancereita ympäri maailmaa. Ala ottamaan asioista selvää niin pääset alkuun ja ainahan voi myös uudelleen kouluttautua. Noi Fiverr ja Upwork on siinä mielessä hyviä, että voit saada asiakkaita ympäri maailmaa kunhan englannin taidot on riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään alalla ei ole.
Olen ap ja olen käynyt nyt oman paikkakunnan tarjontaa läpi. Tosiaan missään hektisellä kassapisteellä en pysty työskennellä luonteeni takia, en kestä olla paineen alaisena ja kokeilin kerran tälläistä paikkaa ja aloin tehdä jatkuvasti virheitä. Kassalla työskentely on siis poissuljettu. Hyllytyspaikkoja etsin mutta niissä vaaditaan että työskentelee myös välillä kassalla. Siivoojan töihin vaaditaan koulutusta tai ajokortti. EI ole aiokorttia eikä sellaista varaa hommata nyt. Sitten on jotain lehdenjakajaa tai puhelinmyyntiä
Jos siellä on työpiste niin olepas yhteydessä sinne. Tai sitten ihan työkkärin virkailijaan yhteys. Saattaisivat keksiä jotain jota voisit ainakin yrittää tehdä. Tsemppiä <3
Olen vähän samantyylinen ja nyt mietin opiskelua röntgenhoitajaksi. Ei kovin kuormittavaa. Ihmiset ovat yleensä ystävällisiä tutkimuksissa.
Minäkin olen ujo enkä erityisen taitava missään enkä meinannut saada työtä vanhalla alalla. Vaihdoin työvoimapula-alalle. Minulla ei ole ongelmaa työskennellä sote-alalla, ujous ei ilmene potilas/asiakas työssä. Sen sijaan itseni markkinointia ja verkostoitumista en voi sietää enkä esiintymisestäkään suurelle yleisölle tykkää.
Varastotöitä?
Itse aloitin kaupan alalla noin 16-vuotiaana ja tein kaupassa töitä n. 10 vuotta vähän vaihtelevasti ja opintojen ohella. Oli hyvin samanlaisia fiiliksiä kuin sinulla, tunsin olevani huono ja epäsopiva asiakaspalveluun. Oli tosin positiivisiakin juttuja niin jaksoin.
Nyt olen 34 ja edennyt asiantuntijatöihin, vihdoinkin epävarmuus alkaa helpottaa mutta ei kyllä vieläkään ole kadonnut. Aika siis auttaa. Olen iloinen kun jaksoin kaupan alan töitä vaikka se oli vaikeaa, siinä pikku hiljaa oppi asioita ja pysyi kelkassa.
Melkein kuin minun näppäimistöltäni, paitsi että olen lisäksi sosiaalisesti lahjaton, enkä valitettavasti osaa lukea rekrytoijien ajatuksia, jotta osaisin antaa työhaastatteluissa heitä miellyttäviä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Varastotöitä?
Itse aloitin kaupan alalla noin 16-vuotiaana ja tein kaupassa töitä n. 10 vuotta vähän vaihtelevasti ja opintojen ohella. Oli hyvin samanlaisia fiiliksiä kuin sinulla, tunsin olevani huono ja epäsopiva asiakaspalveluun. Oli tosin positiivisiakin juttuja niin jaksoin.
Nyt olen 34 ja edennyt asiantuntijatöihin, vihdoinkin epävarmuus alkaa helpottaa mutta ei kyllä vieläkään ole kadonnut. Aika siis auttaa. Olen iloinen kun jaksoin kaupan alan töitä vaikka se oli vaikeaa, siinä pikku hiljaa oppi asioita ja pysyi kelkassa.
Toi on hyvä, mutta itse olen jo päälle 33v ja ihan yhtä epävarma kuin silloin 19 vuotiaana vaikka olen joitain työkeikkoja tehnytkin j a tavannut ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtävieroksuva piiloutuu ujouden ja ahdistuneisuuden "viitan" taakse. Oikeasti se on vain laiskuutta ja haluttomuutta tarttua toimeen. Saamattomuutta! Flegmaattisuus on perisynti.
No kerro sitten mistä ja miten saan työpaikan?
Se on sinun oma tehtäväsi, ei muiden. Miksi työttömät kuvittelevat saavansa kaiken tarjottimella?
Lähinnä muut näin luulevat. Muuten ei puhuttaisi töiden vastaanottamisesta, joka sisältää ajatuksen, että töitä tarjoillaan ja sieltä voi valikoida mitä vaan. Mitä vaan sisältyy lauseeseen, ottaa vastaan omaa koulutustaan vaatimattomampaa työtä. Tai ottaa vastaan mitä tahansa työtä.
Voiku mäki olisin estynyt ja ujo. Ei tarttis töitä tehdä,mut rahaa pitäs kuiten saada ja vaan matkustella. Oi mikä unelma!