Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni parhaan ystävän naisystävä on todella koulutettu, koen alemmuutta

Vierailija
05.11.2024 |

Itse olen matala-alan duunari, joka toki viihdyn työssäni.

Menimme viettämään mieheni kanssa hänen ystävälleen ja kumppanilleen iltaa. Alkuun kyselin toki uudelta ihmiseltä kaikenlaista ja tein tuttavuutta, vaikutti ihan mukavalle. 

Kuitenkin aloin äkkiä kokea alemmuutta tyhmyydestäni ja sivistymättömyydestä. Toki hän kertoi työstään, joka kuulosti omaan korvaan lähes heprealle ja vaativalle. Tiesin, että palkka on hänellä varmaan 3-4 kertainen omaani nähden. Googletin jälkikäteen, niin monessa artikkelissa on hänestä juttua. 

Sitten kun illan vietossa alkukankeus oli sulanut pois, vasta koinkin itseni tyhmäksi. He puhuivat paljon englantiakin tai käyttivät paljon fraaseja, ja huonona kielipäänä en ymmärtänyt itse niitä. Hauskoja ne kai oli, koska kauhea naurun remakka aina jostain englannin kielisestä insideläpästä tai fraasista sopivaan tilanteeseen nauratti.

Pelattii illemmalla tietovisa lautapeliä ja tuntui, että sekä tämä fiksu nainen ja hänen miehensä tiesivät kaikenlaista todella hankaliinkin kysymyksiin ja pystyivät keskustella jälkikäteen haastavista kysymyksistä ja aiheuttaa väittelyä, josta mulla ei olis ollut mitään tietoa aiheeseen liittyen. Itse en tainnut edes tietää kaikkia EU-maita, tai sanoin vääriä, niin se aiheutti sellaista pientä hiljaisuutta muussa väessä.

Jotenkin ruuassakin tuli vastaan sellaista alemmuuden tunnetta ja viineissä. He kehuivat, missä ovat käyneet syömässä ja mihin eivät todellakaan aio astua ja mistä saa parasta viiniä ja viinitietämyskin oli sivistyneen kuuloista.

Koin siis selvää alemmuuden tunnetta ja toki en itseä fiksuna pidäkkään enkä ole koskaan pitänyt, niin sen sain kyllä huomata.

Nyt kun mieheni haluisi taas illan viettoon heille, en haluisi mennä. En halua kokea sellaista tyhmyyden ja huonommuuden ja ulkopuolisuuden tunnetta. En tiedä, ajattelivatko he pari minusta niin (uskon, että kyllä), mutta en silti haluisi.

Onko teillä ollut samanlaista kokemusta koskaan ja menisitkö itse edelleen sellaiseen? 

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene vain mukaan. Toivottavasti he hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet ja saavat yhteistäkin juttua aikaiseksi ja sulle mukavan olon. Itse jos tunnen oloni tyhmäksi, enkä tiedä mistä ihmiset puhuvat, niin kyselen heiltä kysymyksiä. Voit vaikka kysellä naisystävän työstä tarkemmin, hön varmasti tykkää kertoa ja puhua itsestään. Ei sinun tarvitse hävetä itseäsi.

Vaikuttiko jotenkin siltä että hyvöksyisivät.

Not 

No tuosta kirjoituksesta ei oikein voi sanoa vielä mitään. Joskus ihmiset tulkitsee tilanteita eri tavalla. Ne joille viinit, ruoka ja matkustaminen ovat normaaleja juttuja ja omassa sosiaalisessa porukassa niitä harrastetaan paljon, eivät välttämättä ymmärrä ettei joku tajua niiden päälle mitään, eikä pyri pätemään jutuillaan. En itsekään ymmärrä viineistä mitään muuta kuin värin ja täyteläisyyden, mutta en koe alemmuutta jos joku keskustelee niistä syvemmällä ymmärryksellä.

Ja olen ollut porukassa jossa olen kokenut alemmuutta. Tunne ei johtunut siitä että siellä oli ihmisiä korkeammasta sosiaaliluokasta vaan siitä, että keskusteluyrityksiini ei vastattu, ei katsottu päin, käyttäydyttiin kuin olisin ilmaa. Ei siitä, että muiden jutut olivat jotenkin vaikeaselkoisia ja ulossulkevia.

Vierailija
42/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vain mukaan. Toivottavasti he hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet ja saavat yhteistäkin juttua aikaiseksi ja sulle mukavan olon. Itse jos tunnen oloni tyhmäksi, enkä tiedä mistä ihmiset puhuvat, niin kyselen heiltä kysymyksiä. Voit vaikka kysellä naisystävän työstä tarkemmin, hön varmasti tykkää kertoa ja puhua itsestään. Ei sinun tarvitse hävetä itseäsi.

Näin . Ja jos tulee asioita, joista et tiedä tai ymmärrä, niin kysy rohkeasti, mitä se tarkoittaa. Toiset selittävät mielellään ja voi kysyä jatkokysymyksiä.  Siitä ei seuraa halveksuntaa tms , vaan yleensä innostunutta selitystä. Tai joskus jopa niin että eivät kaikki muutkaan tiedä asiasta, eivät vaan  ole kehdanneet sitä näyttää. Ota paikkasi rohkeasti , niin sinut kyllä hyväksytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä perus naiskateutta toisia naisia kohtaan.... 0/5 ei jatkoon

Ap kertoi alemmuudentunteesta. Siitähän tässä oli kyse. Tunnistan tianteen siinä mielessä, että olen joskus kohdannut ihmisiä, jotka toivat esille osaamistaan ja tietojaan ja katsoivat alaspäin niitä, joilla ei ollut yhtä hieno tausta. Itselläni ei ole hienoa loppututkintoa, mutta jotain koulutusta on. Olen lukenut kirjoja monilla kielillä ja lapsena viettänyt aikaa pitkälle opiskelleiden sukulaisten seurassa, mutta he olivatkin sivistyneitä. En voi kuvitellakaan, että joku olisi alkanut nolata vähemmän oppinutta henkilöä muiden ihmisten kuullen. Kas, se on todellista sivistystä. Minu on joskus pilkattu hienossa ravintolassa, jossa olin yhden ryhmän mukana. En tiennyt missä järjestyksessä aterimia piti käyttää. En myöskään pystyisi keksustelemaan viineistä tai kauneudenhoitoaineista, koska on vain vähän kokemusta niistä. Ap:lle antaisin neuvon, että hän opettelee perusasiat EU:n jäsenmaiden nimet netin avulla. Se on sellaista yleissivistystä ja hyvä tietää, kun ollaan itsekin EU:ssa. Ja ap: kun minä kävin koulua, meillä piti osata paljon asioita ulkoa.Jotkut sen ajan valtiot ovat hajonneet useaksi eri valtioksi tai yhdistyneet yhdeksi valtioksi ja niiden nimetkin ovat muuttuneet. Myös monen ulkomaisen kaupungin nimi on muuttunut kouluaikojeni jälkeen. Ja muuten: kateus on yleismaailmallinen ilmiö eikä liity sukupuoleen. Miehet  joskus kadehtivat tuttavan kaunista vaimoa tai kallista autoa, Työssä tehdään jäynää toiselle miehelle ja yritetään kampittaa, ettei tinen vain menestyisi.

Vierailija
44/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttiko jotenkin siltä että hyvöksyisivät.

Not 

No tuosta kirjoituksesta ei oikein voi sanoa vielä mitään. Joskus ihmiset tulkitsee tilanteita eri tavalla. Ne joille viinit, ruoka ja matkustaminen ovat normaaleja juttuja ja omassa sosiaalisessa porukassa niitä harrastetaan paljon, eivät välttämättä ymmärrä ettei joku tajua niiden päälle mitään, eikä pyri pätemään jutuillaan. En itsekään ymmärrä viineistä mi

Jos ne viinit yms. ovat normaaleja juttuja niin eikö älykkään pitäisi havaita, ettei ne ole toiselle a) normaaleja b) kiinnostavia juttuja ja vaihtaa puheenaihetta.

Vai oikeastiko olet sitä mieltä, että voin jutella vaikka käymästäni peräsuolen tähystyksessä vaikka toista selvästi kuvottaa kuunnella melko tarkkaa kuvailua tapahtuneesta (näinhän viinien kohdalla tehdään). 

Oletteko te näin tyhmiä, te "sivistyneet".

Vierailija
45/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on AMK koulutus ja en silti pidä itseäni yhtään tyhmempänä kuin puolisoni ystävät jotka ovat korkeammin koulutettuja ja johtavassa asemissa niin kuin puolisoni. Päinvastoin, mietin usein kuinka koulutus ei korreloikaan älykkyyteen tai sivistyneeseen käytökseen. Kun olen näitä ystäviä tavannut ja seurannut niin en todellakaan pidä akateemisesti koulutettuja mitenkään älykkäimpinä. Koskaan en ole tuntenut alemmuutta tai tuntunut siltä että olisin tyhmempi. Miten kornia brassailla vieraskielisillä (kuten aloittajan tapauksessa) sanoilla, suuri osahan meistä osaa englantia. Opettele latinaa niin voit seuraavalla kerralla oikeasti brassailla! 😬 Itse jättäytyisin pois tuollaisten wanna-be älykköiden illanistujaisista. Kuulostavat todella tylsiltä ja typeriltä.

Vierailija
46/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua. En menisi minäkään. Et kuulosta kateelliselta, mutta et tunne oloasi hyväksi tuossa seurassa. Ei kai tuossa auta kuin avoin keskustelu miehen kanssa. Voiko hän mennä yksin sinne? 

En kannata ehdotusta. Siinä ajaudutaan helposti erilleen. Mies voisi kyllä mainita kahden kesken tutuilleen, että naisystävä jää vähän ulkopuoliseksi heidän kanssaan. Toiset voisivat hyvin ottaa sen huomioon ja esimerkiksi välillä selittää ohimennen, mistä on oikein puhutaan. Aloitus kuvailee hyvin nykyaikaa. Ihmiset ovat vain tekemisissä ikäistensä ja saman taustan omaavien ystävien kanssa. Se on valitettavaa kaikille osapuolille. Pitäisi kyetä juttelemaan kaikkien kanssa ja näkemään, että muillakin on arvoa.

Vierailija
47/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. 

Naurattaa

Vierailija
48/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. 

Fiksu vaihtaa puheenaihetta.

Varsinkin talon emäntä ja heti, kun havaitsee, ettei vieras ole mukavuusalueellaan.

Vieraiden on tarkoitus viihtyä ja tuntea olonsa tervetulleeksi eikä heitä ole tarkoitus nolata.

Mutta moukka ei tätä tajua. Oli kouluttautunut tai ei.

Moukka on moukka vaikka voissa paistaisi.

Vierailija
49/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi minäkään.Fiksu ihminen, jota nämä kai kuvittelevat olevansa, osaa mielestäni mukauttaa käytöksensä niin, että kaikki osallistujat pystyvät ottamaan osaa illanviettoon rentoina. 

On varmasti monia asioita, joissa sinä olet paljon näitä ihmisiä pätevämpi, mutta nyt illanviettoon oli valittu aktiviteetteja joissa isäntäväki pääsi pönkittämään itsetuntoaan ja loistamaan.Eivät kuullosta kovin kivoilta ihmisiltä.

Kumma juttu, en saanut yhtään tuollaista käsitystä. Ei aloituksesta minusta mitenkään käynyt ilmi että tuo pariskunta olisi suhtautunut aloittajaan pilkallisesti tai ilkeästi. Esim. tämä: "tse en tainnut edes tietää kaikkia EU-maita, tai sanoin vääriä, niin se aiheutti sellaista pientä hiljaisuutta muussa väessä."

No jos aloittaja sanoo vaikka että Sveitsi on EU-maa, niin miten siihen olisi sitten pitänyt reagoida? Eiväthän he alkaneet nauraa tai pilkata, olivat vain hiljaa ja antoivat tilanteen mennä.

Muutenkin, jos nuo ihmiset nyt vaan sattuvat olemaan koulutettuja ja kielitaitoisia ja fiksuja, niin pitäisikö heidän väenväkisin himmentää itseään ja yrittää vaikuttaa hölmömmiltä kuin ovat? Vain että kenellekään ei tulisi paha mieli?

Vierailija
50/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä huumorilla pärjää seurassa kuin seurassa, koulutuksella ei ole silloin mitään merkitystä

Vierailija
51/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vai oikeastiko olet sitä mieltä, että voin jutella vaikka käymästäni peräsuolen tähystyksessä vaikka toista selvästi kuvottaa kuunnella melko tarkkaa kuvailua tapahtuneesta (näinhän viinien kohdalla tehdään). 

Oletteko te näin tyhmiä, te "sivistyneet"."

No ei tule kieltämättä mieleen verrata tähystyksestä ja kivoista ravintoloista puhumista keskenään. Olkoon se sitten tyhmyyttä.

Vierailija
52/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä huumorilla pärjää seurassa kuin seurassa, koulutuksella ei ole silloin mitään merkitystä

Jos sut nolataan niin sä naurat.

Ok 

Miksi ikävästi toimiva pari ei nauranut vaan hiljenty ja jäivät katselemaan toisiaan. 

Vierailija
53/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi lähinnä mietityttämään että mitä miehesi näkee sinussa, kun mielellään viettää vapaa-aikaansa erilaisessa seurassa?

Aika moni mies ottaa tasan sen naisen, joka tälle avaa haaransa. Jos ei haarat aukea muilta kuin duunareilta, niin sitten duunarin. Puolisoa hävetään ja välirikko tulee yleensä joko niin, että mies jättää muut verkostonsa, tai nainen savustetaan ulos häpäisemällä ja kiusaamalla, dynamiikasta riippuen

Olipa rumasti sanottu. Huh huh. Yhtä hyvin voi olla, että nämä kaksi sopivat yhteen tavalla, jota muut eivät ymmärrä. Ihminen aina itsekään tiedä miksi tuntee vetoa juuri tiettyä henkilöä kohtaan. Se on vähän mystistä. Joskus on yksinkertaisesti niin, että he kokevat voivansa olla oma itsensä ja rentoja toistensa seurassa.

Vierailija
54/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut hieman vastaavan kaltaisia tunteita hyvin pitkälle edenneiden ja menestyneiden ihmisten kanssa keskustellessa. Ymmärrän kyllä mistä he puhuvat, yleistieto on kohtalainen ja koen saavani heiltä hyvin vastakaikua. 

Silti tunnen itseni samalla tavoin ulkopuoliseksi, ehkä hieman huonoksi ja tavallaan tyhmäksikin työläistaustasta johtuen. Sain vanhemmiltani vain vaatteet ja melko hyvät älynlahjat kotoa lähtiessäni. Ystäväpiiri on aina koostunut samantaustaisista ihmisistä tai korkeintaan ylemmästä keskiluokasta. Olen päässyt kaikkiin kovasti kilpailtuihin opintopaikkoihin ja lähes kaikkiin työpaikkoihin, joita olen hakenut. 

Silti näiden aidosti menestyneiden ja hyvistä taustoista tulleiden ihmisten keskustelunaiheet tuntuvat usein vieraalta, en tiedä esimerkiksi mitään golfista, shampanjasta, viineistä tai jostain purjehdusreissuista merellä. En juuri koskaan syö erityisen hienoissa ravintoloissa. Itselle herkkua on suunilleen pitsa ja juomaksi parasta on olut ja harrastan jotain "junttia" kuten kirjallisuutta, perusliikuntaa ja pelaan erilaisia lauta- ja mobiilipelejä. 

Yliopistossakin tunsin itseni vieraaksi kun muiden vanhemmat olivat jotain lääkäreitä ja tohtoreita, itsellä vanhemmat suunnilleen siivooja ja raksaukko. Filosofisiin keskusteluihin pystyi osallistumaan opintotaustalla, mutta aina sitä jotenkin tuntui jäävän hopealle alemmuuden tunteen vuoksi. 

Tätä aihetta on tiettävästi tutkittukin yliopistotasollakin.

Vierailija
55/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai oikeastiko olet sitä mieltä, että voin jutella vaikka käymästäni peräsuolen tähystyksessä vaikka toista selvästi kuvottaa kuunnella melko tarkkaa kuvailua tapahtuneesta (näinhän viinien kohdalla tehdään). 

Oletteko te näin tyhmiä, te "sivistyneet"."

No ei tule kieltämättä mieleen verrata tähystyksestä ja kivoista ravintoloista puhumista keskenään. Olkoon se sitten tyhmyyttä.

Eihän tätä tässä tarkoitettukaan vaan idea on sama.

Sun logiikka ontuu. 

Väkisin voi puhua toiselle viineistä, mutta ei tähystyksessä ja tämä TOIMINTA on OK, riippumatta aiheesta.

Typerys 

Vierailija
56/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kieltäydyt menemästä, älä selitä mistään alemmuudesta ja tyhmyydestä vaan sano reippaasti, että miehen kaverit ovat tylsiä, törppöjä ja ankeita. Et kokenut viihtyväsi tai että sinulla olisi mitään yhteistä heidän kanssaan. Älä siis alenna itse itseäsi, vaan vaadi sitä, että sinullakin on oltava kivaa yhteisissä menoissanne :)

On parempi sanoa, että tulee epämukava olo ja paha mieli, kun ei ymmärrä miehen ystävien puheita.

Vierailija
57/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus mikä tahansa, en viihdy porukassa jossa puhutaan asioista joita en ymmärrä, tai asioista jotka ei kiinnosta tai inside läppää jota en ymmärrä. Kerran kun kokee,nii en toiste lähde. Ei ole kiva istua seinäkukkasena yksin. Joitain kertoja olen lähtenytkin aikaisemmin pois, kun on vain niin tylsää. Tai sitten joudun sinnittelemään, että se puolisokin on valmis lähtemään jos ollaan keskellä ei mitään ja parempi lähteä samalla kyydillä.

Vierailija
58/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustaso ei merkkaa mitään vaan keskustelutaito. On monia korkeakoulutettuja jotka ei joko päästä pihaustakaan, ovat rajoittuneita, törkeitä tai kapeita näköalaltaan. Sitten on monia matalasti koulutettuja, joilla on aivan mahtavat jutut ja taito puhua laajasti eri asioista. 

Sellaisten kanssa keskustelu on vaikeaa, jotka häpeävät olemustaan. Kaikesta voi tuntea alemmuutta ja häpeää jos keskittyy vain siihen. 

Vierailija
59/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Trivial Pursuitia pelaa paljon, oppii oikeat vastaukset kysymyksiin. Jos on oikein dorka ja voitontahtoinen, saattaa vilunkipariskunta järjestää peli-iltaan kortit niin, että vastaan tulee vain kysymyksiä, joihin tietävät vastaukset.

Ei korkea koulutus vaadi älykkyyttä, vaan hyvää ulkomuistia ja vakaita olosuhteita, ettei oppimis- ja keskittymiskyky ole häiriintynyt.

Sivistyneisyys on ihan eri asia kuin korkea koulutus, ja se nykyajan moukkakoulutetuilta puuttuukin, kun koulutus on heille pääsylippu vihreämmälle oksalle, ihmisten luokitteluväline ja egoa paisuttanut itsetehostuskeino.

Vierailija
60/87 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lika barn leka bäst

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä