Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoroviikkoasuminen ja lasten kulujen jakaminen?

Vierailija
04.11.2024 |

Kaksi lasta (16 ja 12v) asuvat vuoroviikoin meillä äidillä sekä isällään. Lapsilisä jaetaan puoliksi, minä siirtelen isälle hänen puolikkaansa. Hän valmentaa toisen lapsen urheilujoukkuetta (ja saa siitä palkan) sivutoimisesti päätyön ohella, ja sovittiinkin vuoroviikkoasumisen alettua (2v sitten, sitä ennen lapset asuivat mulla koko ajan, isällä joka toinen vklp) että isä maksaa nämä harrastemaksut. Tämä oli isän aloite.

Sovimme myös, että isoista hankinnoista (fillarit jne) sovimme yhdessä, toisen lapsen harrastemaksut jaamme myös. No tässähänn kävi niin että esim. nämä isommat hankinnat isäntä päätti ostaa aina kalliimman kautta (koska ei jaksanut nähdä vaivaa etsiä sovitun budjetin hintaista vehjettä), ja alkoi sitten minulta perimäänkin kalliimpaa hintaa kuin sovittu. Esim sovitaan että ostetaan kasvavalle lapselle max 150e fillari, koska se menee yhden kesän, hän osaakin 300e uuden koska ei muka löydä edullisempaa.. Minä älähdin näistä: mielestäni, jos budjetti on sovittu, siitä pitäis pitää kiinni, joten makselin hänelle sovitun budun mukaisesti. Hän suuttui tästä ja nyt olemme sitten vuoden olleet siinä pisteessä että i.h.a.n. kaikki jaetaan. Hän käyttää lapsen parturissa (20e), hän pistää mulle rahapyynnön kympistä. Tuo lapsilisän puolikas (170e/kk per nuppi) menee kuussa lasten ruokaan / lääkkeisiin ja muihin menoihin, eikä se edes riitä. 

Mulla alkaa mennä kuppi nurin asian kanssa. (ihan vaan sivuhuomautuksena että tämä mies ei ole siis koskaan maksanut elareita lapsista koska on ollut aina työtön tai opiskelija, mutta kun sai hyväpalkkaisen duunin, ehdotti vuoroviikkoasumista - jottei tarvis elareita maksaa jatkossakaan, tulkitsin)..

Noh, nyt joulun alla hän aivan yllättäen päätti ostaa toiselle lapselle 150e koululaukun. Näistä hankinnoista hän ei koskaan siis tiedustele / kysele multa etukäteen, vaan mielivaltaisesti ostaa kun lapsi pyytää, ja sitten karhuaa multa puolia. Nyt tuli siis tekstaria jossa laskelma mitä olen hänelle velkaa, 70e rahapyyntö tästä kassista. Siis mielestäni jos tämmösiä hankitaan, pitäisi multa, toiselta maksajalta, kysyä onko tää hankinta ok? En KOSKAAN ostaisi lapselle 150e koululaukkua! (Siis en ole koskaan ostanut itsellenikään edes ton 70e hintaista laukkua, joo, en ole materialisti). Enkä muutenkaan joulun alla ostelisi lapselle tän hintaisia koululaukkuja (lapsella on 2 laukkua...).

Näen punaista ja olen aika ahdistunut jopa tän asian edessä. Jos en maksa "ajoissa", eli heti, hän soittelee ensin mulle, jos en pysty välittömästi vastaamaan, niin hän soittelee lapsille ja pyytää heitä sanomaan mulle että mun pitäis soittaa hänelle. Lapsellisa schaibaa.

Olemme eronneet 10v sitten ja hän se jaksaa..

Miten tämmösessä tilanteessa tulisi toimia? Tarviiko mun maksaa puolikkaita hänen ex tempore ostoksista / eikö näistä pitäisi etukäteen sopia, ett joo ostetaan kassi budjetti 50e ja se puoliksi? Mitä ihmettä tässä voisi tehdä. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että. Annas kun vielä arvaan, että isä on pojan urheiluharrastuksen valmentaja. Ja juuri pojalle ostetaan kalliimpi parturi, kallis koululaukku, merkkihupparit, kalliit lenkkarit ja polkupyörät. Ja että juurikin tyttöä kurmootetaan ja jätetään materiaalisesti selvästi vähemmälle. 

Vierailija
42/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapset ovat? Jos ovat sen ikäisiä, että voisivat opetella pääosin itse tekemään hankintansa kuten vaatteet, reput kengät ym- voisiko toimia niin, että heille omat tilit johon kumpikin vanhempi siirtää esim 50€/kk ja niillä pitää tehdä hankinnat.

Isommat ja kallimmat hankinnat, kuten polkupyörä- sovitaan budjetti ja siitä ei poiketa.

Vaatteet ja reput 50€ kk? Hehheh, tuon repun voi unohtaa. Ei tartte joka vuosi edes ostaa. Vähön älyttömyyksiä näissä jutuissa.

Sanoisin vaatteet kengät ja pikkuhankinnat poissulkien harrastukset ja hankinnat, kuten kännyt, pyörät, huonekalut, n. 100€ kk per lapsi. 

Et sitten laskenut? Jos molemmat vanhemmat laittavat molemmille lapsille 50€/kk- se tekee sen 100€/kk/lapsi.

Isommat hankinnat sovitaan yhdessä budjetti josta ei poiketa.

Teinit saavat jo tuossa iässä hyvinkin opetella käyttämään rahaa fiksusti. Oma on valintansa jos suosikkipusero on rikki ja rahat on mennyt energiajuomiin...

Se, joka päättää silti ostaa sen kalliin repun tai pyörän, kätsiköön nahoissaan. Aloittaja on velvollinen maksamaan vain sen osuuden johon on lupautunut eikä yhtään enempää.

Vierailija
44/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin typerää, kuin lasten kuluista tappelu. Meillä on aina tulotason mukaan hankittu lapsille se mitä tarvitaan eikä ole tarvinnut riidellä, kun molemmilla on lapsen etu mielessä. Se, kummalla on ollut paremmat mahdollisuudet hankinnat tehdä, on ne tehnyt ja joskus on isommista hankinnoista kuluja jaettu ja aina on sovussa saatu ne sovittua kirjaa pitämättä. 

Jos käy hankalaksi, niin sitten ei tosiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin sopia se elatusmaksu, ja sen saaja tekee sitten hankinnat harkintansa mukaan. Kummallista venkoilua kyllä, jos isompiinkin hankintoihin on budjetti sovittu eikä siinä ole kyetty pysymään ilman keskustelua toisen osapuolen kanssa, saati että jotain kymppiä pitäisi lasten menoista alkaa toiselta karhuta...

Vierailija
45/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on tili, jonne menee lapsilisät ja kumpikin vanhempi laittaa tilille saman summan lisää kuukaudessa. Sieltä ostetaan kaikki lasten jutut. Myös isovanhemmat laittavat lilille rahaa lapsia varten, mm, joulu- ja syntymäpäivärahat. Kätevää. Ei riitoja. Näin ollut jo viisi vuotta. Lapset 10v ja 6v.

Vierailija
46/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
47/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kesän pyörä kuulostaa aika omituiselle.

Lapset kasvaa myös pyörästä, ei pelkästään vaatteista. ei ap.

Kasvaa mutta kyllä se sama koko pyörässä menee yleensä ainakin 2 vuotta ja siirtyy ehkä nuoremmalle lapselle sen jälkeen...

Vierailija
48/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa ja hankalaa.

Vierailija
49/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse maksaa toisen mielivaltaisia ostoksia!! Jos jotain maksetaan puoliksi, se sovitaan etukäteen! Eihän toinen voi tietää mikä toisen rahatilanne on milläkin hetkellä. Nykyään kaikki maksaa niin paljon, että tuo 70€ voi yllärinä olla isokin lovi budjettiin

Vierailija
50/50 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kertoo sen, miten perhe- elämä ja lapset tyhmentää ihmistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi