Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoroviikkoasuminen ja lasten kulujen jakaminen?

Vierailija
04.11.2024 |

Kaksi lasta (16 ja 12v) asuvat vuoroviikoin meillä äidillä sekä isällään. Lapsilisä jaetaan puoliksi, minä siirtelen isälle hänen puolikkaansa. Hän valmentaa toisen lapsen urheilujoukkuetta (ja saa siitä palkan) sivutoimisesti päätyön ohella, ja sovittiinkin vuoroviikkoasumisen alettua (2v sitten, sitä ennen lapset asuivat mulla koko ajan, isällä joka toinen vklp) että isä maksaa nämä harrastemaksut. Tämä oli isän aloite.

Sovimme myös, että isoista hankinnoista (fillarit jne) sovimme yhdessä, toisen lapsen harrastemaksut jaamme myös. No tässähänn kävi niin että esim. nämä isommat hankinnat isäntä päätti ostaa aina kalliimman kautta (koska ei jaksanut nähdä vaivaa etsiä sovitun budjetin hintaista vehjettä), ja alkoi sitten minulta perimäänkin kalliimpaa hintaa kuin sovittu. Esim sovitaan että ostetaan kasvavalle lapselle max 150e fillari, koska se menee yhden kesän, hän osaakin 300e uuden koska ei muka löydä edullisempaa.. Minä älähdin näistä: mielestäni, jos budjetti on sovittu, siitä pitäis pitää kiinni, joten makselin hänelle sovitun budun mukaisesti. Hän suuttui tästä ja nyt olemme sitten vuoden olleet siinä pisteessä että i.h.a.n. kaikki jaetaan. Hän käyttää lapsen parturissa (20e), hän pistää mulle rahapyynnön kympistä. Tuo lapsilisän puolikas (170e/kk per nuppi) menee kuussa lasten ruokaan / lääkkeisiin ja muihin menoihin, eikä se edes riitä. 

Mulla alkaa mennä kuppi nurin asian kanssa. (ihan vaan sivuhuomautuksena että tämä mies ei ole siis koskaan maksanut elareita lapsista koska on ollut aina työtön tai opiskelija, mutta kun sai hyväpalkkaisen duunin, ehdotti vuoroviikkoasumista - jottei tarvis elareita maksaa jatkossakaan, tulkitsin)..

Noh, nyt joulun alla hän aivan yllättäen päätti ostaa toiselle lapselle 150e koululaukun. Näistä hankinnoista hän ei koskaan siis tiedustele / kysele multa etukäteen, vaan mielivaltaisesti ostaa kun lapsi pyytää, ja sitten karhuaa multa puolia. Nyt tuli siis tekstaria jossa laskelma mitä olen hänelle velkaa, 70e rahapyyntö tästä kassista. Siis mielestäni jos tämmösiä hankitaan, pitäisi multa, toiselta maksajalta, kysyä onko tää hankinta ok? En KOSKAAN ostaisi lapselle 150e koululaukkua! (Siis en ole koskaan ostanut itsellenikään edes ton 70e hintaista laukkua, joo, en ole materialisti). Enkä muutenkaan joulun alla ostelisi lapselle tän hintaisia koululaukkuja (lapsella on 2 laukkua...).

Näen punaista ja olen aika ahdistunut jopa tän asian edessä. Jos en maksa "ajoissa", eli heti, hän soittelee ensin mulle, jos en pysty välittömästi vastaamaan, niin hän soittelee lapsille ja pyytää heitä sanomaan mulle että mun pitäis soittaa hänelle. Lapsellisa schaibaa.

Olemme eronneet 10v sitten ja hän se jaksaa..

Miten tämmösessä tilanteessa tulisi toimia? Tarviiko mun maksaa puolikkaita hänen ex tempore ostoksista / eikö näistä pitäisi etukäteen sopia, ett joo ostetaan kassi budjetti 50e ja se puoliksi? Mitä ihmettä tässä voisi tehdä. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, elarit ei vaihdu. Puoliksi maksetaan. Sovittiin eron jälkeen että harrastukset, vaatteet, kengät, lahjat, pyörät ym ostetaan kaikki puoliksi.

Mutta hirveästi tuntuu aina olevan erimielisyyttä siitä mitä pitäisi ostaa ja hankkia ja millä hinnalla Toimi hyvin niin kauan kun minä tein hankinnat (koska tein ne myös silloin, kun oltiin vielä yhdessä) ja ex maksoi aina puolet mun tilille. Jos ostin jotain kalliimpaa (esim. satasen toppahaalari) kysyin ensin eksän mielipidettä ennenkuin ostin. 

Mut sit jossain kohtaa ex alkoi äitinsä kanssa ostelemaan ominpäin kaikenlaista triviaalia.. saattavat esim. ostaa 50 euron gantin hupparin tai 20€ tokmannin toppahaalarin (joka oli kylmä ja meni rikki kuukaudessa), ja sit ex alkoi niiden verukkeella vetäytyä yhteisistä pakollisistakin hankinnoista. Olen esim. pyörät maksanut yksin jo viimeiset neljä vuotta. 

Itse olen ajatellut että koska lapset on jo niin isoja (10 ja 13) + itse valmistuin hyvätuloiseen ammattiin ja tienaan ok, niin annan olla. En vaan kertakaikkiaan jaksa enää vääntää. Ostan edelleen lapsille tarpeelliset ja järkevät varusteet ja laitan eksälle pyynnön et laittaa puolet hinnasta mun tilille. Joskus laittaa, usein ei, aika usein jos laittaa niin kylkiäisenä tulee joku ulina, miten hän ei nyt oo tämmösiä luvannu maksaa (esim. tulee yllätyksenä että syksyllä pitää ostaa lapselle kengät kesälenkkareiden tilalle ja silloin 30 euroakin saattaa sit olla liikaa kenkien hinnaksi hänen mielestä). 

Eli mun neuvo ois; jos sulla ei ole varaa, hae elarit. Jos ei rahasta kiinni, anna olla. Maksa ne mitkä ei ole kohtuuttomia, esim. toi parturi on minusta ihan ok mutta 150€ reppu ei, ellei ole lahja tms spesiaalijuttu. 

Vierailija
22/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Elatusmaksu ja sillä selvä.

Tässä elatusmaksuasiassa on vaan semmoinen mahis, että minä joudun alkamaan maksamaan miehelle elareita, sillä hän tekee suurimman osan töistään pimeästi. Osa tuloista maksetaan kulukorvauksina sun muita mitkä ei näy verotiedoissa.. osaa nämä kiemurat.

Hänellä on 2 muutakin junnua joista ei myöskään ole koskaan elareita maksellut.. 

Tämän asian kyseenalaistin jo kun lapset asuivat mulla ja olivat joka toinen vklp isällään. Mies ajaa tuliterää mersua ja pukeutuu Guessiin ja Gucciin. Lastenvalvoja ei tsekkaa tiliotteita, ainoastaan verotustodistuksen, ja sitäkään ei "pakolla", koska isä aina unohti sen mystisesti tuoda mukanaan näihin lastenvalvojan tapaamisiin. Niinpä täti aina uskoi miehen kertomuksia tuloista.. 

Silloin lastenvalvoja väläytti että olisi mahis että

Lastenvalvojahan ei päätä elareista vaan te vanhemmat. Jos mies ei suostu todistamaan tulojaan ja laskemaan sen perusteella maksuja, asia ratkaistaan oikeudessa. Elatusmaksut on lapsen oikeus. 

Lisäksi jos mies hoitaa lapsen menot, sinä pääsisit vähemmällä. Sinun elatusmaksut ratkaistaisiin tulojesi perusteella ja huomioon otetaan vuoroviikkovanhemmuus. Halvemmaksihan se tulisi maksaa kohtuullinen elatusmaksu kuin maksella ylihintaisia ostoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että lapset on riidan välikappale. Surullista.

No lapsethan eivät tästä tiedä. Paitsi ihmettelevät miksi isi soittelee heille ja kyselee heitä kertomaan (samalla sohvalla istuvalle äidille jonka luuri sattuu olemaan äänettömällä toisessa huoneessa) että soittaisi isille. He saavat upouutta fillaria ja kassia. Ja on harrastukset ja pelit vehkeet. 

Eiköhän tuon ikäiset jo huomaa, et vanhemmat riitelee mitä mikäkin maksoi, vaikkei sitä lasten nähden tekisi. Itsekkin kuulen monien monet puhelut, vaikka puhuja luulee et se korvassa oleva puhelimesta tuleva puheääni kuuluu vain omaan korvaan.

Vierailija
24/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa elatusmaksut. Toinen ostaa kaiken, toinen maksaa elatusmaksuna kohtuullisen ja tulojen mukaisen summan. Ruuat maksaa se, jonka luona lapsi on.

Jos todella eri näkemykset mitä pitää ostaa ja koska, varmaan kohtuullinen summa elareita järkevin ja toinen ostaa kaiken. Eihän se muuten toimi. Jos toinen ei hyväksy ostoksia, menee vaan pahimmassa tapauksessa ostajan kontolle.

Myöskään toisen ei ole pakko maksaa jotain hullun kallista. Sopimineni sopii vaan kun napisematta maksetaan puoliksi ja kumpikaan ei ostele toisen mielestä liikaa turhia tai liian kallista. Melkein pitäisi olla joku erillinen tili näitä menoja varten jonne laitetaan kummankin hyväksymä summa. Ongelmia voi tulla jos toisen mielestä sen pitäisi olka 50€ ja toisen 200€. 

Aina ihmettelin näitä, ei tartte maksaa puolin toisin mitään kun vuoroviikkojärjestelmä. 

Vierailija
25/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, elarit ei vaihdu. Puoliksi maksetaan. Sovittiin eron jälkeen että harrastukset, vaatteet, kengät, lahjat, pyörät ym ostetaan kaikki puoliksi.

Mutta hirveästi tuntuu aina olevan erimielisyyttä siitä mitä pitäisi ostaa ja hankkia ja millä hinnalla Toimi hyvin niin kauan kun minä tein hankinnat (koska tein ne myös silloin, kun oltiin vielä yhdessä) ja ex maksoi aina puolet mun tilille. Jos ostin jotain kalliimpaa (esim. satasen toppahaalari) kysyin ensin eksän mielipidettä ennenkuin ostin. 

Mut sit jossain kohtaa ex alkoi äitinsä kanssa ostelemaan ominpäin kaikenlaista triviaalia.. saattavat esim. ostaa 50 euron gantin hupparin tai 20€ tokmannin toppahaalarin (joka oli kylmä ja meni rikki kuukaudessa), ja sit ex alkoi niiden verukkeella vetäytyä yhteisistä pakollisistakin hankinnoista. Olen esim. pyörät maksanut yksin jo viimeiset neljä vuotta. 

Itse olen ajatellut että koska lapset on jo

Kiitos, tää oli hyvä kommentti. Tiedän ettei tosta elariasiasta tule mitään, joten annan olla. Hän ei koskaan suostu lähtemään minnekään asiasta sopimaan.

Halusin vaan ehkä vahvistuksen tälle, ettei mun tarvi alkaa hyväksymään mielivaltaisia 150e kasseja (joita en ostaisi ikipäivänä itsellenikään). Laitoin ukolle nyt viestiä (kiitos tukenne) et jatkossa maksan puolet VAIN niistä ostoista, joista olemme yhdessä päättäneet ja budjetin sopineet.

Ymmärrän ettei lapsilisän ole tarkoitus kattaa lasten kaikkia kuluja, tää on päivänselvää. 

Ehkä tyhmä sidenote mutta kun hän laittoi tän laukkuviestin ja 70e mobilepay pyynnön, mä mainitsin hänelle et ostin lapsille kengät (joita en oikeasti olisi häneltä edes karhunnut, koska sain ne alesta 25e/pari) joten miinustelenpa nyt sitten tästä laukkumaksusta ton 25e... koska tää on niin turhanpäiväistä pelleilyä. Siis periaatteelisesti en ymmärrä et minkälainen mies kyselee ex-vaimolta 10 euroa parturilaskuun?  Tää on niin turhanpäivästä kakkelia ettei tosikaan. ja siis suurimman osan annan mennä läpi korvien, en ees vastaile hänen viesteihin.. (se varmaan kiukututtaa häntä vielä enemmän). Viime kuussa hän karhusi 40e valkoisista lenkkareista jotka oli junnulle ostanut toukokuussa. Maksoin ja laitoin viestiksi "tuskin ovat enää niin valkoiset". 

Itse käytin poikaa paikallisessa parturissa toista vuotta, enkä KOSKAAN pyytänyt tästä isältä puolikasta (haloo, 15e koneajelu). Mutta koska mies ei ollut tyytyväinen leikkauksen laatuun, hän vie pojan nyt "omaan vakkarimestaansa" muistaen aina pistää mulle 10e rahapyynnön.

Semmosta. 

ap

Vierailija
26/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset ovat? Jos ovat sen ikäisiä, että voisivat opetella pääosin itse tekemään hankintansa kuten vaatteet, reput kengät ym- voisiko toimia niin, että heille omat tilit johon kumpikin vanhempi siirtää esim 50€/kk ja niillä pitää tehdä hankinnat.

Isommat ja kallimmat hankinnat, kuten polkupyörä- sovitaan budjetti ja siitä ei poiketa.

Vierailija
27/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että lapset on riidan välikappale. Surullista.

No lapsethan eivät tästä tiedä. Paitsi ihmettelevät miksi isi soittelee heille ja kyselee heitä kertomaan (samalla sohvalla istuvalle äidille jonka luuri sattuu olemaan äänettömällä toisessa huoneessa) että soittaisi isille. He saavat upouutta fillaria ja kassia. Ja on harrastukset ja pelit vehkeet. 

Eiköhän tuon ikäiset jo huomaa, et vanhemmat riitelee mitä mikäkin maksoi, vaikkei sitä lasten nähden tekisi. Itsekkin kuulen monien monet puhelut, vaikka puhuja luulee et se korvassa oleva puhelimesta tuleva puheääni kuuluu vain omaan korvaan.

Käymme kaiken "keskustelun" tekstiviestitse, koska näin mulle (ja myös isälle) jää siitä kirjallinen todiste. Jos nyt aletaan tätä keskustelua käymään siitä miten lapset kyllä ymmärtävät.

Toivottavasti ymmärtävät, jotta osaavat sitten ite aikuisina toimia paremmin, puolisoina ja vanhempina. Tästä toki olemme jo ihan rakentavasti puhuneetkin. 

ap

Vierailija
28/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt suoraan, että maksat puolet vain  yhdessä sovituista ostoksista. Jos ostaa muuta niin maksakoon itse.

Tuo naisten "yhdessä sovittu" on aina yhtä huvittavaa kun eihön yksikään nainen miehen kanssa mitään sovi vaan jokainen vaatii että miehen on tehtävä juuri niin kuin nainen haluaa. Tässäkin tapauksessa mies halusi ostaa lapsilleen parempaa mitä äiti halusi niin nyt äiti valittaa siittä. Kovasti naiset aina muistuttavat ja vaativat miestä.maksamaan vähintään puolet mutta koskaan naiset ei suostu todistamaan mitenkään että käytti itse ihan saman summan. Miehen maksurasite lapsista on puolet ei suurin osa niin kuin naiset vaatii ja ei todellakaan niin että mies joutuu maksamaan myös naisen osuutta

Vierailija
29/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapset ovat? Jos ovat sen ikäisiä, että voisivat opetella pääosin itse tekemään hankintansa kuten vaatteet, reput kengät ym- voisiko toimia niin, että heille omat tilit johon kumpikin vanhempi siirtää esim 50€/kk ja niillä pitää tehdä hankinnat.

Isommat ja kallimmat hankinnat, kuten polkupyörä- sovitaan budjetti ja siitä ei poiketa.

Vaatteet ja reput 50€ kk? Hehheh, tuon repun voi unohtaa. Ei tartte joka vuosi edes ostaa. Vähön älyttömyyksiä näissä jutuissa.

Sanoisin vaatteet kengät ja pikkuhankinnat poissulkien harrastukset ja hankinnat, kuten kännyt, pyörät, huonekalut, n. 100€ kk per lapsi. 

Vierailija
30/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TT tuen perusosa lapselle 400€.

Vierailija
31/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa luettavaa... 😭

Kelatkaa mun ex rupesi valittamaan kun joutui ostamaan kaikille hkissa bussiliput häihin.. uskomatonta. Kuulema osti koko kylälle..

Hmm..joo..

Kuinkahan monta kertaa mäkin näitä olen ostellut kaikille. Enkä perinyt takaisin tms. 

Miehet on niin rahan ahneita. Surullista.lapsille varmaan tosi hyvä kuulla näitä juttuja. 

Miten lasten valvojat voikin näin sinisilmäisesti tehdä näitä? Uskomatonta shaibaa. Pelkäävät varmaan että isät tappaa kaikki lapset ja äidit tms. Mitään muuta syytä en keksi tähän.

Tässä kirjaimellisesti kokee olevansa ikuisesti exänsä vanki taloudellisesti. Nillittävät isät elatusmaksuista tms. On maailman suurin vitsi. 

Ja tämä herra ex vielä haluaa "takaisin yhteen" jotta voi vielä enemmän kiduttaa mua taloudellisesti. Ilmeisesti. Uskomatonta. 

Toisaalta lopputulema on ihan yhtä kärsimystä. Että jos äitien itsemurha tilastot nousee Se johtuu ex miehistä ja Lasten valvojat jotka ei hoida työtään oikein. 

Ex Anopille terkkuja itä-Suomeen. Hyvin on poika oppinut. 

Vierailija
32/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikille miehille pitäisi erossa määrätä maksettavaksi täydet elarit ja verotus todistuksen toimittamalla summa pienenee. Olisi paljon aikaa säästävämpi ja yllä olevat sairaat ex miesten keplottelu jutut loppuisivat. Tuossa kukaan lapsi voi täyspäiseksi kasvaa.. oikeesti. 

Vierailija
33/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykynaiset ei lisäänny ja tässä syy. Lasten valvojat voivat katsoa peiliin ja miehet myös. Järjestelmä on täysi susi. Mutta äideistä ja lapsista viis. Ne selvisi syömällä kiviä maasta ja varmaan syksyn lehdillä vaatettavat itsensä tms..  miehet on maailman itsekkäimpiä ja ahneita olentoja ja julmia. Hävettää niin olla ihminen ja todistamassa tällaista epä eettistä ja nais vihamielistä ja lapsi vihamielistä yhteiskuntaa! 

Vierailija
34/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi IL lehti ei tee näistä asioista lehtijuttuja? Kuinka miehet huijaavat tulonsa ja lapset ja äidit kärsii? HalOo??! 

Tabu ja vaiettu salaisuus. 

Paljastuisi Suomi miesten lopullinen alemmuustila..

Vierailija
35/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa luettavaa... 😭

Kelatkaa mun ex rupesi valittamaan kun joutui ostamaan kaikille hkissa bussiliput häihin.. uskomatonta. Kuulema osti koko kylälle..

Hmm..joo..

Kuinkahan monta kertaa mäkin näitä olen ostellut kaikille. Enkä perinyt takaisin tms. 

Miehet on niin rahan ahneita. Surullista.lapsille varmaan tosi hyvä kuulla näitä juttuja. 

Miten lasten valvojat voikin näin sinisilmäisesti tehdä näitä? Uskomatonta shaibaa. Pelkäävät varmaan että isät tappaa kaikki lapset ja äidit tms. Mitään muuta syytä en keksi tähän.

Tässä kirjaimellisesti kokee olevansa ikuisesti exänsä vanki taloudellisesti. Nillittävät isät elatusmaksuista tms. On maailman suurin vitsi. 

Ja tämä herra ex vielä haluaa "takaisin yhteen" jotta voi vielä enemmän kiduttaa mua taloudellisesti. Ilmeisesti. Uskomatonta. 

Toisaalta lopputulema on ihan yhtä kärsimystä. Että

... joo tältä aikaisemmin mainitsemaltani Kreikanreissulta (jonne lähetin lapsille ruokarahaa) tulivat nämä lapseni ja ex-mies yölennolla kotiin. Isä pisti tyttären ostamaan junalipun kotiin kentältä omilla rahoilla, mutta akku oli luurista tyhjä joten jäivät kaikki tunniksi kentälle odottelemaan että tyttären puhelin latautuu. Isä ei vaan voinut ostaa omalla puhelimellaan tyttärelle junalippua (2€)?

Olivat joskus 04 kotosalla - aika nälkäisinä - kun lopulta kotiin pääsivät. Taisivat laskeutua 01 maissa.

Mies olisi voinut vaikka pirauttaa mulle et tulenko hakemaan heidät, asumme vierekkäisissä taloissa (tämä muuttojuttu olisikin ihan oma viestiketjunsa), joten olisi ollut oikein suoraviivainen hakureissu. Mutta ei, koska piti tytärtä näpäyttää - ja ego.

ap

Vierailija
36/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Elatusmaksu ja sillä selvä.

Tässä elatusmaksuasiassa on vaan semmoinen mahis, että minä joudun alkamaan maksamaan miehelle elareita, sillä hän tekee suurimman osan töistään pimeästi. Osa tuloista maksetaan kulukorvauksina sun muita mitkä ei näy verotiedoissa.. osaa nämä kiemurat.

Hänellä on 2 muutakin junnua joista ei myöskään ole koskaan elareita maksellut.. 

Tämän asian kyseenalaistin jo kun lapset asuivat mulla ja olivat joka toinen vklp isällään. Mies ajaa tuliterää mersua ja pukeutuu Guessiin ja Gucciin. Lastenvalvoja ei tsekkaa tiliotteita, ainoastaan verotustodistuksen, ja sitäkään ei "pakolla", koska isä aina unohti sen mystisesti tuoda mukanaan näihin lastenvalvojan tapaamisiin. Niinpä täti aina uskoi miehen kertomuksia tuloista.. 

Silloin lastenvalvoja väläytti että olisi mahis että

Käräytä hänet verottajalle.

Vierailija
37/50 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut ihan sama. Exä osteli mitä sattuu turhia älyttömyyksiä ja karhusi multa puolia. Kun kieltäydyin maksamasta jotain hemmetin lomareissujen matkamuistoja jne. niin lakkasi ostamasta lapsille asioita ja sanoi syyksi minun köyhyyteni. Myöskään ostamiini ihan järkeviin ja pakollisiin talvikenkiin ei sitten kostoksi suostunut osallistumaan. Ja tienaa siis tuplasti sen mitä minä. Elatusmaksuun ei suostu, vaan haluaa minun maksavan tasan sen mitä hänkin.

No sehän nyt ei ole mikään haluamisen asia. Elarit kyllä määrätään maksettavaksi, jos niin vaadit. Ja jos hänellä kerran on paremmat tulot, määrätään myös elarit sen mukaisesti.

Vierailija
38/50 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll itse yrittäisin pitää samaa elintasoa lapsilla ja nuorilla eron jälkeenkin. 150€ fillari ei kuulosta realistiselta. 300 pyörästä ok. Ja ymmärtän hyvin ettei työssäkäyvä ihminen, jolla  on rahaa ala etsiä käytettyä hyväkuntoista fillaria kaikkien myytävien pyörien joukosta.

Vierailija
39/50 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyll itse yrittäisin pitää samaa elintasoa lapsilla ja nuorilla eron jälkeenkin. 150€ fillari ei kuulosta realistiselta. 300 pyörästä ok. Ja ymmärtän hyvin ettei työssäkäyvä ihminen, jolla  on rahaa ala etsiä käytettyä hyväkuntoista fillaria kaikkien myytävien pyörien joukosta.

Silloin jos näin on, kannattanee kysyä kuitenkin toiselta maksajalta onko OK tai sitten maksaa itse kokonaan. Jos toisella vanhemmalla vaikeuksia taloudellisesti, niin hupsista maksapa 150 osuutesi ei ole pikkujuttu. Elintasoon vaikuttaa käytettävissä olevat tulot, myös sen toisen vanhemman.

Vierailija
40/50 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin hassu kommentti. Kuopus oli alle vuoden ikäinen kun erosimme ja ryhdyin periaatteessa yksinhuoltajaksi. Joten kyllä meillä on tässä elintaso noussut sen myötä kun olen itse työelämään palannut ja vaihtanut virkaakin. 150e fillari on oikein realistinen kasvavalle rymyjoosepille joka luultavasti päräyttää fillarin johonkin hyppyriin ja saa etukumin vinoon ekan kahden käyttöviikon aikana.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi