Etätöiden kiistattomat edut ovat mm. nämä:
1. Se miten paljon yritykset säästävät etätöillä kun ei tarvita enää kalliita konttoreita...
2. Ja miten suuri etu yrityksille on se että työntekijät eivät tartuta toisiinsa konttorilla kaikkia sesonkitauteja kuten oksennustaudit, flunssat ja muut epidemiat...
3. Jos ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa...
Mutta mm. HR johtajilla on kauhea tarve saada ihmisiä konttorille pelkäävät töidensä muuten vähenevän huomattavasti, tämä on suuri motiivi asiassa... ja sitten ovat narsistiset / mikromanageeraavat johtajat jotka haluavat ihmiset konttoreille jotta voivat istua selän takana ja käytännössä tuhota kaiken kehityksen ja luovuuden toimillaan...
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin etätyönä kotoa suoritettavaan puheliasiakaspalveluun suhtaudun kriittisesti. Epäilen, että osalla tällaisia töitä tekevistä keskittymiskyky kotona ei ole keskusteluun parhaimmillaan, eivätkä edes seinät muistuta vastuullisesta asiakaspalvelusta. Samat henkilöt toki saattavat keskittyä hyvinkin hiljaiseen päätetyöskentelyyn kotietätyössään, ymmärrän.
Minulla on taas toinen kokemus. Olen työskennellyt osittain etänä terveydenhuollon puhelinpalvelussa. Minä olin sata varmasti parempi asiakaspalvelija mökin rauhassa, kun 2 "eliön" kopissa, jossa oli vielä hometta.
Meillä puhelut nauhoitettiin, joten sanomista olisi tullut, jos huonosti olisi käyttäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä pystyy tekemään etänä niin silloin kyllä palkkaa pitäisi tiputtaa 50%. Voiko se olla tärkeää tai haastavaa työtä jos sitä pystyy tekemään etänä? Tai onko se tuottavaa työtä?
Pelle. Et taida ymmärtää mitä etätyö tarkoittaa.
Kermaperseet ulisee, kun ei voi maata kotona. Ylös vaan ja työpaikalle!
Aika on itsellä suurin etu! Konttorille matkaa 45min suuntaansa julkisilla. Ennen työmatkaan meni 1,5 tuntia päivässä eli 7,5 tuntia viikossa. Nyt olen tehnyt reilun 4 vuotta 100% etänä. Työteho ja jaksaminen on paljon parempaa. Tämä on poistanut kokonaan minun poissaolot sairaiden lasten vuoksi. Koko perhe voi paremmin. Lisäksi nyt voin aloittaa työt jo klo 7, joten kone menee kiinni klo 15.
toista se oli ennen kun tehtiin raskaita maatilan töitä eikä mitään etä vitkuttelua.
Aimo
Vierailija kirjoitti:
Kermaperseet ulisee, kun ei voi maata kotona. Ylös vaan ja työpaikalle!
Miten ketään jaksaa toisten etätyö ottaa näin paljon päähän, että kirjoittaa tuollaisen kommentin. Minulle on ihan sama missä naapurin koodari tai kirjanpitäjä päivittäin työnsä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Sää. Kotona on mielyttävämpää olla lämpimän peiton alla kuin kaatosateessa, ukkosella tai metrin lumikinoksissa.
2. Työyhteisö. Perseestä. Huono ilmapiiri, ei mitään yhteenkuuluvuutta, ei tervehditä, tylyjä ja tympeitä, seksuaalisesti ahdistelevia työkavereita ja esimiehiä. Vanhanaikainen, tunkkainen, jäykähkö ja byrokraattinen ilmapiiri.
3. Vapaus. Kotona saa olla vapaasti oma itsensä. Voi pukeutua miten haluaa, voi tulla ja mennä miten haluaa. Kukaan ei määräile eikä kuvittele omistavansa sinua.
Toivottavasti etäilijä muistaa vastapainoksi liikkua vapaa-ajallaan, koska liikuntaelinsairaudet eivät ole kaikin asia ja vähentynyt vähäinenkin liikkuminen lisää ylipainon riskejä.
Työilmapiirin huononemiseen vaikuttaa myös se, jos ei muisteta pitää yllä ihmissuhteita kollegoihin. Etulyöntiasema tulee olemaan henkilöillä, jotka erottuvat tulevaisuudessa sosiaalisilla taidoilla.
Ammattitaitoisessa asiantuntijatyössä esimies hyvin harvoin tietää enää konkreettisesti työntekijän työtä, joten sellainen perinteinen pomottaminen ei kuulu enää monenkaan työyhteisöön. Itse koen myös tärkeäksi pukeutua joka aamu johonkin päiväasuun. Jopa etäillessä.
Ap:een kommentit ovat ihan valideja etuja työnantajalle, mutta työnantajan etu on myös, että yhteistyötä kyetään tekemään. Jos etäily vaikuttaa tiedon kulkuun haitallisesti, kannattaa siis skarpata niin ei menetä etätyöetuaan. Työnantajan etu on kuitenkin tuottavuus, johon vaikuttaa myös yhteistyötaidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on ollut useita uutisia etätyön loppumisesta ja siirtymisestä työpaikoilla. Näin on tehnyt mm. Elisa. Todellinen syy miksi ihmiset halutaan toimistolle on se, että pomot ei pysty pomottamaan etänä riittävästi.
Jos Elisa on ns. vihreä yritys ja ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa... eli Elisa taisi juuri tehdä vakavan virheen brändinsä osalta... tätä ei enää millään pienillä toimilla pelasteta...
Mulle Elisan asiakkaana on täysin sama, mikä on firman linja etätöiden suhteen. Lähinnä kiinnostaa, että yhteydet ja palvelu toimivat. Koska etätyö tulee firmalle halvemmaksi työtilojen ym. suhteen, heillä täytyy olla selvää näyttöä siitä, että jotenkin työn määr
Kyllä sitä tuottavuutta seurataan, kuin myös sitä saako mitään aikaan. Menetystä vapaa - ajasta maksetaan palkkaa, eli jos olet etätöissä et pese pyykkiä samalla, vaan teet töitä, moni tekee samalla kotitöitä vaikkei ole vapaalla
Itsellä tulee liikuttua enemmän kotona. Olin tänään konttorilla ja nousin kaksi kertaa tuolista, eka vessaan ja lämmitään ruuan ja toisen kun kävin ennen kotio lähtemistä pesemässä astiani.
Tiesin tämän tulevan kun luin eka kerran uutisia miten isot teknologia jätit komensi väkensä takaisin konttoreille. Ikävä homma haaskata taas jatkossa aikaansa työmatkoihin. Talvella sitten flunssa-aallot jne. Avokonttorissa ei myöskään minkäänlaista työrauhaa. Surkeaa johtamista ja ei taas yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on ollut useita uutisia etätyön loppumisesta ja siirtymisestä työpaikoilla. Näin on tehnyt mm. Elisa. Todellinen syy miksi ihmiset halutaan toimistolle on se, että pomot ei pysty pomottamaan etänä riittävästi.
Jos Elisa on ns. vihreä yritys ja ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa... eli Elisa taisi juuri tehdä vakavan virheen brändinsä osalta... tätä ei enää millään pienillä toimilla pelasteta...
Mulle Elisan asiakkaana on täysin sama, mikä on firman linja etätöiden suhteen. Lähinnä kiinnostaa, että yhteydet ja palvelu toimivat. Koska etätyö tulee firmalle halvemmaksi työtilojen ym. suhteen, heillä täytyy olla sel
Se pyykinpesu voi olla työn kannalta todella tuottoisaa, kun ajatukset on hetken muualla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä pystyy tekemään etänä niin silloin kyllä palkkaa pitäisi tiputtaa 50%. Voiko se olla tärkeää tai haastavaa työtä jos sitä pystyy tekemään etänä? Tai onko se tuottavaa työtä?
Palvelusektorin tuottavuus on huono Suomessa. Ei ihme, kun etä"työtä" tehdään uimarannalla tai sohvalla makaamalla. Hirveä ulina, kun pitäisi lähteä työpaikalle.
Palvelusektoriko huono, entäs julkinensektori 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelusektorin tuottavuus on huono Suomessa. Ei ihme, kun etä"työtä" tehdään uimarannalla tai sohvalla makaamalla. Hirveä ulina, kun pitäisi lähteä työpaikalle.
Palvelusektorin tuottavuus on tasan yhtä huono kuin millä panoksella työnantaja näihin työntekijöihinsä panostaa. Jos työnantaja panostaa työntekijöihin 0-sopparin ja 8e tuntipalkan verran saa juuri sitä itseään myös työpanoksena.
Vierailija kirjoitti:
1. Sää. Kotona on mielyttävämpää olla lämpimän peiton alla kuin kaatosateessa, ukkosella tai metrin lumikinoksissa.
2. Työyhteisö. Perseestä. Huono ilmapiiri, ei mitään yhteenkuuluvuutta, ei tervehditä, tylyjä ja tympeitä, seksuaalisesti ahdistelevia työkavereita ja esimiehiä. Vanhanaikainen, tunkkainen, jäykähkö ja byrokraattinen ilmapiiri.
3. Vapaus. Kotona saa olla vapaasti oma itsensä. Voi pukeutua miten haluaa, voi tulla ja mennä miten haluaa. Kukaan ei määräile eikä kuvittele omistavansa sinua.
Hämmästyttävän vähäinen sietokyky näillä etäilijöillä on toisiin ihmisiin. Ei kaikki voi olla autistejakaan. Ajatelkaa niitä, jotka kohtaa koko ajan uusia uppo-outojakin tyyppejä työssään ihan tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on aina määräysvalta ja jos tämä ei kelpaa,voi lähteä nostelemaan ja myydä työpanoksensa muille.
Se on ihan totta - näin työntekijänä on täysi vapaus hakeutua silloin sellaiselle työnantajalle töihin joka mahdollistaa etätyöt. Silloin ei tosin työnantajana kannata ihmetellä miksi menettää hyviä ja osaavia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajumala että sinä osaatkin olla tyhmä.
Esim. me kirjantekijät olemme aina tehneet työmme joko työhuoneella tai kotitoimistossa. Meillä ei ole työsuhdetta eikä mitään työsuhde-etuja. Meillä ei myöskään ole työaikaa. Me maksamme itse eläkemaksumme ja sosiaaliturvamme lakisääteisen YEL-maksuina. Työvälineet meidän on hankittava itse.
Minä olen suomentanut työkseni kirjallisuutta 1980-luvulta saakka. Olen urakkatyöläinen ja saan suomentamistani kirjoista kertakorvauksen sen jälkeen kun käsikirjoitus on valmis lähetettäväksi kustantamoon. Onko tämä sitten tärkeää, haastavaa tai tuottavaa työtä? Ehkä ei, mutta se on työtä jolla minäkin olen elättänyt itseni ja perheeni.
Mieti nyt saatana miten sinunkin lukemasi kirjat ovat syntyneet. Jos ylipäätään luet kirjoja. Ai niin, et lue.
Voi keskittyä työhön eikä kahvitteluun ja tyhjänpäiväiseen jaaritteluun.
Miten etätyöntekijä pääsee urallaan eteenpäin, kun hän ei tunne eikä siedä työkavereitaan? Siitä on huono alkaa johtamaan edes muutaman alaisen työtä. Taitaa joku muu saada ylennyksen.
Sadistiset ekstrovertit ja muut narsistit kaipaa yleisöä toimistolle.
Systeemit levällään ja ovet sepposen selällään kun "käytän nopeasti koiran ulkona." Näiden käsissä sitten aivan kaikki. Ei ihme että tilit tyhjenee ja tietoja vuotaa ties kenelle vilunki ukolle. Ennen oli jutut kunnossa, nykyään ei niinkään. Pitää varmaan nostaa tili tyhjäksi ja kätkeä patjan alle.