Miksi kissa tekee näin
Kissalla tuntuu olevan joustamaton mielipide siitä, missä se haluaa nukkua. Ymmärtäisin, jos paikka olisi aina sama, mutta ei - eilen kelpasi vain makkarin sänky ja tänään vain vierashuoneen sänky tms. Tänään Jos vierashuoneen ovi on kiinni ja haluamme jostain syystä pitää kissan huoneen ulkopuolella, niin se raapii ovea ja ruikuttaa loputtomiin, vaikka olisi myös makkarin sänky tai olohuoneen sohva, useita pehmeitä tuoleja ja mattoja... Jos se taas on päättänyt olla makkarissa mutta se ei meille juuri sillä hetkellä sovi, esimerkiksi siivoussyistä, niin mikään muu ei käy. Ymmärtäisin senkin, jos haluaisi aina olla ihmisten kanssa samassa tilassa, mutta tämäkin on ihan randomia, joskus haluaa, joskus ei.
Lämpötiloissa tai pehmusteissa ei ole ainakaan ihmiselle havaittavaa eroa.
Kissatuntijoita?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Jos suljet huoneen oven kissa haluaa sinne, koska sinne ei ole pääsyä. Tuttu juttu.
Ei nyt ihan noinkaan meidän tapauksessa. Jos kissa haluaa olla makkarissa niin ei sitä kiinnosta, että vierashuoneen ovi on kiinni.
Kissat vihaavat suljettuja ovia omalla reviirillään.
Mun kissat tekevät samaa. Välillä nukkuuvat yönsä sohvalla, kiipeilytelineellä, nojatuolissa, mun sängyssä, milloin missäkin huvittaa, ja aina siivouksen jälkeen mun puhtaissa lakanoissa. Makkarin ovi ei koskaan voi olla kiinni, muuten alkaa sellainen mielenosoitus ettei pahemmasta väliä. En tiedä syitä kissojeni moiseen käytökseen.
Kissoillakin on mielitekoja. Meidän kissa kärsii "suljettujen ovien syndroomasta". Pitäisi aina päästä suljetun oven taakse, kissa on aivan vakuuttunut, että siellä on kaikki hauskuus. Poishan sieltä tulee kuitenkin ja haluaa taas johonkin muualle, sellaisia ne mussukat on.
Meidän kissa tekee ihan samaa. Valitsee jonkun paikan, mistä tulee lempipaikka hetkeksi ja sitten taas vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun kissat tekevät samaa. Välillä nukkuuvat yönsä sohvalla, kiipeilytelineellä, nojatuolissa, mun sängyssä, milloin missäkin huvittaa, ja aina siivouksen jälkeen mun puhtaissa lakanoissa. Makkarin ovi ei koskaan voi olla kiinni, muuten alkaa sellainen mielenosoitus ettei pahemmasta väliä. En tiedä syitä kissojeni moiseen käytökseen.
Munkin kissa haluaa aina puhtaisiin lakanoihin.
Vierailija kirjoitti:
On turvallista vaihtaa välillä lepopaikkaa. Peto ei löydä ja loiset ehtii hävitä. Antakaa kissan olla niinkuin on. Se on niidenkin koti.
Kissani availee kaappien ovet, ei mene sisään vaan lähtee avaamisen jälkeen pois. Riittää, että vain aukaisee ne.
Se on niin että jos kissa nukkuu sängyllä ja haluat vaihtaa lakanat, sun tulee odottaa kunnes kissa siirtyy. Samoin kun kissa on vaikka sun sylissä, puolisosi tuo sinulle kupin teetä, ettei kissa häiriinny😄
Koska se on kissa.
Kissat vihaavat suljettuja ovia.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin että jos kissa nukkuu sängyllä ja haluat vaihtaa lakanat, sun tulee odottaa kunnes kissa siirtyy. Samoin kun kissa on vaikka sun sylissä, puolisosi tuo sinulle kupin teetä, ettei kissa häiriinny😄
Tai teistä toinen hakee viinilasilliset, niin kuin Ricky Gervais sanoi.
Kai tajuat, että se valitsee paikan sen mukaan, mistä on helpointa suojella teidän unta?
Vierailija kirjoitti:
Kissani availee kaappien ovet, ei mene sisään vaan lähtee avaamisen jälkeen pois. Riittää, että vain aukaisee ne.
Pitää huolehtia, että se ei pääse syömään mitään myrkyllistä. Lapsilukot on hyvä ratkaisu esim.kaappiin, jossa on lääkkeitä.
Siis tiesin tuon, että kissat eivät usein pidä suljetuista ovista. Meidän kissaa ei muuten kiinnosta, että ovi on suljettu, jossei se juuri silloin ole saanut päähänsä, että haluaa nukkua siellä.
Mittaamattoman suuri uteliaisuus rappukäytävää ja sohvan avattavaa tavarasäilöä kohtaan on ainainen vakio, eli näitä luukkuja availlessa on oltava varovainen.
Tuo, että kissa kokee turvallisuussyistä tarpeelliseksi vaihtaa nukkumapaikkaa, oli uusi tieto.
Ja meillähän yleensä mukaudutaan kissan mielitekoihin, jos se vaan on kissalle turvallista. :-) Paitsi lakanattomaan sänkyyn ei päästetä, eikä vierashuoneeseen, jos on (tulossa) vieraita, jotka eivät ole eläinihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turvallista vaihtaa välillä lepopaikkaa. Peto ei löydä ja loiset ehtii hävitä. Antakaa kissan olla niinkuin on. Se on niidenkin koti.
Tottakai kissani saavat olla omassa kodissaan niinkuin haluavat ja missä haluavat. Saavat hyppiä myös pöydille ja nukkua vaatekaapissa. Tuossa kommentissani ei ole siitä kysymys että kissojeni käytös jotenkin mua ärsyttäisi. Pahoittelen jos sait sellaisen vaikutuksen.
Meillä kissa oli sitä mieltä että kaikkien ovien tulee olla auki tai niin että se sai ne itse avattua. Ulko-ovien kohdalla oli toki poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää huolehtia, että se ei pääse syömään mitään myrkyllistä. Lapsilukot on hyvä ratkaisu esim.kaappiin, jossa on lääkkeitä.
Täh? Ei kissa mitään lääkkeitä mene vapaaehtoisesti syömään. Ainoa myrkytysvaara kodissa ovat myrkylliset viherkasvit, koska kasveja kissa tykkää järsiä.
Tällä hetkellä meillä on minun nojatuoli se paras paikka. Tuijottaa ja naukuu vaativasti, jos itse istun siinä. Onhan se noustava ja luovutettava kuningattarelle kultatuoli. Heh.
Moni eläin haluaa vaihtaa nukkumapaikkaa, koska luonnollisessa ympäristössä kirpuista ja muista ötököistä tulee ongelma, jos nukkuu samassa paikassa joka yö. Saattaisi johtua tästä, mutta en ole varma.
Jos suljet huoneen oven kissa haluaa sinne, koska sinne ei ole pääsyä. Tuttu juttu.