Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etsin töitä. Ongelma: Kaikki työt vaatii jotain erityistä osaamista.

Vierailija
04.11.2024 |

Minulla on yhden alan ammattitutkinto. Sen alan töitä ei nyt juuri ole. Kaikki vapaat työpaikat ovat sellaisia, että niihin pitää olla joku tietty koulutus tai työkokemusta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää pakata Savotta-reppu ja lähteä maalikyliin.

Tikkurilastako löytyy töitä? Siellähän niitä työttömiä vasta maleksiikin.

Vierailija
22/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten täytynee hankkia sitä erityistä osaamista.

Niinhän sitä ennen on voinutkin hankkia, mutta ei tämän hallituksen leikkausten ja supistusten aikakaudella.

Leikkaukset ja supistukset on vieneet sinulta lukutaidon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sillä koulutuksella tai kokemuksellakaan ovet avaudu, jos olet väärä ihminen. Minulle on sanottu, että olen liian hyvä ja siksi en tullut valituksi. Työelämän pelikentällä säännöt muuttuu koko ajan.

Vierailija
24/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta! Yllätyin siitä, että työt vaativat tiettyä osaamista!

Vierailija
25/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti työpaikkailmoituksia katsellessa miettii, että miksi minä en ole opiskellut tuota ja tuota, että voisin hakea JUURI tätä paikkaa. Sitten seuraavalla kerralla se onkin jotain muuta. Joku ala on valittu ja sitten tätytyy vain toivoa, että juuri siihen sopivaa työtä ilmaantuisi. Semmosta se on. 

Siksipä kannattaa hieman miettiä opiskeltavaa alaa etukäteen, eikä mennä aivan pelkästään henkilökohtaisen kiinnostuksen perusteella. Minäkin olin aikoinaan kiinnostunut egyptologiasta ja jopa hainkin opiskelemaan sitä, tosin vasta sen jälkeen kun olin ensin päässyt muualle sisään opiskelemaan toisen, paljon työllistävämmän alan tutkintoa.

Oli ihan hilkulla, etten päässyt opskelemaan myös egyptologiaa.Jos olisin yrittänyt uudelleen niin olisin aika varmasti päässyt, mutta jäi kiireiden vuoksi kokeilematta toisen kerran. Onneksi näin, koska kakkostutkinnon suorittaminen olisi ollut vuosien lisäurakka, eikä sillä olisi saanut käytännössä yhtään mistään töitä eli olisi jäänyt ihan harrastukseksi, varsinkin kun se ei olisi tukenut ensimmäistä tutkintoa millään tavalla.

Vierailija
26/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää hankkia lisää sellaista osaamista jolle on työmarkkinoilla kysyntää eikä vaan odotella ja toivoa. " tämä tarkoittaisi käytännössä kokonaan uuden ammatin opiskelua. Eikä mikään ala ole sellainen, että työpaikka on taattu. 

Vierailija
27/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on neljä tutkintoa mutta ikää yli 50v. Ei tarvitse enää haaveilla töihin pääsystä. 

Täällä sama juttu. Työelämä on ollut täydellinen pettymys. Aina kun olen opiskellut uuden tutkinnon, on ilmennyt, että ei se mitään työllistä. Suurta huijausta ollut koko tämä touhu.

Vierailija
28/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae muille aloille kuin vain sille yhdelle mihin haluaisit ja sinulla on koulutus

Häh? Miten voi vaikka kokkina toimia lähihoitajana? Ilman koulutusta?

kouluttautuu uudestaan

Vierailija
29/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sitä juuri siksi kouluttauduta, että tulee osaamista tiettyä alaa/ammattia kohtaan? 

En minä opiskele kauppatiedettä ja kuvittele hakevani töihin terveyskeskukseen lääkäriksi

Ei se tutkinto riitä yhtään mihinkään. Pitää lisäksi olla osaamista ja näyttöjä.

Vierailija
30/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti työpaikkailmoituksia katsellessa miettii, että miksi minä en ole opiskellut tuota ja tuota, että voisin hakea JUURI tätä paikkaa. Sitten seuraavalla kerralla se onkin jotain muuta. Joku ala on valittu ja sitten tätytyy vain toivoa, että juuri siihen sopivaa työtä ilmaantuisi. Semmosta se on. 

Jos vain lueskelet ilmoituksia ja toivot niin tulet jäämäänkin työttömäksi. 

Pitäisikö siis mielestäsi lähihoitajaksi opiskelleen hakea toimitusjohtajan paikkaa, jos vaikka tärppäisi??!!

Ei tietenkään, idiootiksi heittäytymällä et tule saamaan töitä. Pitää hankkia lisää sellaista osaamista jolle on työmarkkinoilla kysyntää eikä vaan odotella ja toivoa. 

Miten se osaaminen hankitaan, kun töihin ei pääse osaamista kehittämään? Pelkkä tutkinto ei riitä yhtään mihinkään, ellei ole hoitoalalla/lääkäri.

Vierailija
31/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnolla pääsee räpläämään läppäriä ja 3500 egee kuussa. No jotkut on älykkäämpiä, se on vaan hyväksyttävä. 

Vierailija
32/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnolla pääsee räpläämään läppäriä ja 3500 egee kuussa. No jotkut on älykkäämpiä, se on vaan hyväksyttävä. 

Kertoo tosiaan älykkyyden puutteesta jos pitää kenenkään muun työtä läppärin räpläämisenä, ellet toki tarkoita tietokonekorjaajia.

Vierailija
33/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vaadita ammattitutkintoa kaikkiin työpaikkoihin.

Silmä osuu vain siihen mitä hakee.

Minulta on kielletty hakemasta oman alani töitä fyysisen rajoitteen vuoksi.

95 prosenttia löytämistäni paikoista joihin pääsee ilman ammattia. Vaatii hyvää fyysistä kuntoa. Joten minulle jää alle 5 haettavaa paikkaa kuukaudessa koko läänin alueelta.

Mutta ap jos sinulla on hyvä fyysinen kunto. Löydät 95 työpaikkaa kuukaudessa mihin hakea. Ilman ammattia.

Vierailija
34/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sanottu, että kannattaa mennä töihin vuokrafirman kautta.

Ongelma vaan on se, että nämä vuokrafirmat eivät hyväksy minua edes ensimmäiseen haastatteluun.

Tälläkin palstalla moni tunnistaa lyhyestäkin tekstinpätkästä, "mikä" minä olen, joten luultavasti rekrytoijat tunnistavat sen hakemuksestani, ja siksi en kelpaa. Olen työkykyinen ja työhaluinen, mutta en työkelpoinen.

Vierailija
35/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohaun takia pitää hakea näitä paikkoja, mihin ei oo mitään koulutusta tai osaamista. Todella alentavaa ja turhaa työtä kaikille mut TE-toimisto on tyytyväinen.

Vierailija
36/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä töitä missä juur mitään ei vaadita ainakaan ennakkoon. Tehdaslinjastot pikaruokapaikkojen kassoihin on kaikki sellaista, missä kyllä työ opetetaan. Mutta mitä kehittyneemmäksi yhteiskunta muodostuu, sitä enemmän eri työtehtävissä aletaan vaatia osaamista. Tässä maassa sitä on kuitenkin suhteellisen helppoa hankkia, jos vain on älliä koulunpenkille. Jos sitä ei taas ole, syytä vanhempiasi, ukko ylijumalaa tai vaikka isovarvastasi. Sitten kiroamisen jälkeen haet absin kassalle myymään keppanaa keriputaan ukoille ja kuuntelemaan miten heillä kuitti ei kelpaa verotukseen.

Vierailija
37/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutenolo vain laiskistaa ihmistä entisestään. Kiva kun on edes jotain tekemistä ja saa vielä rahaakin.

Vierailija
38/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo tosiaan älykkyyden puutteesta jos pitää kenenkään muun työtä läppärin räpläämisenä, ellet toki tarkoita tietokonekorjaajia.

Painaa play-nappia jotta tekoälysovellus käynnistyy ja pelaa itte pasianssia.

Vierailija
39/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten täytynee hankkia sitä erityistä osaamista.

Sitä saa yleensä vain työkokemuksella, ja kun ei pääse töihin, ei kerry myöskään kokemusta.

Vierailija
40/43 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitää hankkia lisää sellaista osaamista jolle on työmarkkinoilla kysyntää eikä vaan odotella ja toivoa. " tämä tarkoittaisi käytännössä kokonaan uuden ammatin opiskelua. Eikä mikään ala ole sellainen, että työpaikka on taattu. 

Eikä opiskelemallakaan pääse töihin. Eivät yritykset halua keltanokkaa, jolla ei ole yhtään kokemusta. He haluavat valmiin, kokeneen osaajan. Ei auta opiskelu, kun yritykset haluavat työkokemusta. Työhön taas ei pääse juuri tuosta syystä. Se on noidankehä. Suhteilla voi saada työpaikan, muuten todennäköisyys on lottoarvonnan kertaluokkaa.