Miten yli 55-vuotiaiden työuria pidennetään? Nyt selvityshenkilö kertoo
Orpon hallitus haluaa nostaa työllisyysastetta vahvistamalla myös yli 55-vuotiaiden työllistymistä ja työuria.
Selvityshenkilö Jari Lindström luovutti väliraporttinsa työministeri Arto Satoselle 31.10.
Lindström toivoo asennemuutosta yli 55-vuotiaiden arvosta ja mahdollisuuksista työelämässä ja ehdottaa työuran suunnitteluun työelämän ajokorttia.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaikeuttaa 45+ ikäisten irtisanomisia. Kuten Ruotsissa tehdään. Muutenhan kyseessä on ihan tavalliset työntekijät, jotka eivät tarvitse mitään temppuja.
Jos työttömyys pitkittyy yli 1,5 vuotta, niin siihen kaivataan joku työllistymisen malli.
Asennekasvatusta työnantajille?
Voi ei.
Viisikymppisiä "v a n h u ks i a" aletaan nyt n ö y r y y t t ä m ä ä n oikein kunnolla.
Jokainen voi itse miettiä miltä tuntuisi mennä t y ö e l ä m ä n a j o k o r t t i kurssille 30 vuoden t y ö u r a n päätteeksi, kun joutuu i r t i s a n o t u k s i ikänsä takia.
Kurssilla joku, jolla on lyhyempi t y ö kokemus, o p e t t a a . t y ö t a i t o j a ja t y ö s s ä käymisen p e l i s ä ä n t ö j ä.
Mitä muuta tuommoinen on kuin n ö y r y y t t ä m i s t ä.
(Pahoittelut pätkityistä sanoista. En tiedä mikä kielletty sana tähän viestiin tuli mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työttömyysturvaa tulisi uudistaa aiempaa työllistävämmäksi esimerkiksi kehittämällä porttityömallia. Siinä työnhakijaa kannustetaan vastaanottamaan osa-aikaista työtä, joka toimii porttina vahvemmalle kiinnittymiselle työelämään, Lindström ehdottaa.
Tähän kannustukseenhan sopisi hyvin sellainen uusi ja vallankumouksellinen idea kuin "suojaosa".
Työttömyysturvan suojaosa ei kannustanut töihin mutta toi valtiolle kustannuksia. Siksi Satonen poisti sen.
Linkki tutkimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat yhteiskunnan kannalta menoerä joista työllistämisen sijaan voitaisiin pyrkiä eroon vaikka poistamalla kansalaisuus ja karkottamalla kiviriipat ulkomaille. Miksi elättää hyödytöntä kansanosaa kun tulee kuluja.
Ei varmaan ole montaa, joka tällaisia kirjoittelee, voi olla yksi tyyppi joka päivystää näitä ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kannattaa palkata. Myös vanhoja. Joskus palkatttu. Jännää miten työelämätaidot ovat hukassa. Ja kun antaa siimaa, ei mikromanageeraa niin sitten kuulee kaikenlaista. Mm. ikääntyneempien työtovereiden mollaamista selän takana. Tieto kuitenkin kulkee pidempään olleiden kesken. Yhden määräaikaisuutta ei jatkettu ns. yhteistyötaitojen puutteessa ja pelien pelaamisen takia.
Eikö hänelle olisi voitu opettaa niitä yhteistyötaitoja?
"Täällä meidän firmassa on ollut tapana hoitaa tällaiset asiat näin..." Ja ihan kädestä pitäen näytetty miten tehdään yhteistyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kannattaa palkata. Myös vanhoja. Joskus palkatttu. Jännää miten työelämätaidot ovat hukassa. Ja kun antaa siimaa, ei mikromanageeraa niin sitten kuulee kaikenlaista. Mm. ikääntyneempien työtovereiden mollaamista selän takana. Tieto kuitenkin kulkee pidempään olleiden kesken. Yhden määräaikaisuutta ei jatkettu ns. yhteistyötaitojen puutteessa ja pelien pelaamisen takia.
Eikö hänelle olisi voitu opettaa niitä yhteistyötaitoja?
"Täällä meidän firmassa on ollut tapana hoitaa tällaiset asiat näin..." Ja ihan kädestä pitäen näytetty miten tehdään yhteistyöllä.
Vierailija kirjoitti:
- Työttömyysturvaa tulisi uudistaa aiempaa työllistävämmäksi esimerkiksi kehittämällä porttityömallia. Siinä työnhakijaa kannustetaan vastaanottamaan osa-aikaista työtä, joka toimii porttina vahvemmalle kiinnittymiselle työelämään, Lindström ehdottaa.
Hah hah. Orpon hallitus juuri osa-aikatyötä pyrkii karsimaan. Ovat katsoneet, että sovitellun päivärahan varassa ihmiset lusmuilevat osa-aikaisina, joten leikataanpa se pois niin kannustuvat kokopäivätöihin (vaikka ei työnantajalla olisi sellaista tarjota).
Ja "kannustamista" tarvitsisivat työnantajat, ei työntekijät. Työnantajia pitäisi kannustaa (ehkä kepilläkin) palkkaamaan yli 55-vuotiaita myös.
Terveisin työhaluinen 61-vuotias työtön, joka mielellään olisi kannustunut olemaan työelämässä vaikka 70-vuotiaaksi, kun vain pääsisi sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys pitkittyy yli 1,5 vuotta, niin siihen kaivataan joku työllistymisen malli.
Työpaikka siihen tarvitaan, ei mitään mallia. Ei tarvita virastoihin enää yhtäkään suunnittelubyrokraattia lisää malleja kehittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka siihen tarvitaan, ei mitään mallia. Ei tarvita virastoihin enää yhtäkään suunnittelubyrokraattia lisää malleja kehittämään.
Mutta jotenkin työpaikkoja pitää saada lisää, ja se vaatii suunnittelua.
Työuria täytyy pidentää ennen muuta loppupäästä, kirjoittaa työministeri Satonen.
Kaunotar56v liittyy keskusteluun
Onneksi olen yrittäjä.
Enhän ole edes nainen , vaan ikääntynyt.
En pysty omaksumaan uutta, opiskelen lisää omatoimisesti.
Olen raihnainen läski, vaikka saliharjoittelen ja syön puhtaasti.
Olen lapseton
Kukaan ei minua palkkaisi
Sori toi tajunnanvirta teksti..suurinosa ikäisistäni on lihavia , huonokuntoisia ja joko suojatyöpaikassa tai loppuelämän työttömyysputkessa.akateemiset on suojassa ja duunarit irtisanottu.minua ei voi irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaunotar56v liittyy keskusteluun
Onneksi olen yrittäjä.
Enhän ole edes nainen , vaan ikääntynyt.
En pysty omaksumaan uutta, opiskelen lisää omatoimisesti.
Olen raihnainen läski, vaikka saliharjoittelen ja syön puhtaasti.
Olen lapseton
Kukaan ei minua palkkaisi
Sori toi tajunnanvirta teksti..suurinosa ikäisistäni on lihavia , huonokuntoisia ja joko suojatyöpaikassa tai loppuelämän työttömyysputkessa.akateemiset on suojassa ja duunarit irtisanottu.minua ei voi irtisanoa.
Alkuteksti oli ironiaa, näytän 40v kaunottarelta, olen lapseton ja älykäs.
SYYTÄN IKÄRASISMISTA IKÄLUOKKAANI JOKA ON SYÖNYT JA JUONUT ITSENSÄ LÄSKIKASOIKSI...siksi oletetaan et kaikki ikäiseni on rumia vanhoja läskimummoja.
Miksi yli 50 vuotiaat ovat
Lihavia
Huonokuntoisia
Eivät kouluta itseään???
Kaunotar56v
Kiva idea varsinkin tuo omatoiminen kouluttautuminen. Nythän sitä suorastaan estetään, olipa minkä ikäinen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ettei, jos siihen palkataan joku yli 60-vuotias. Onhan tämä vähän ristiriitaista, että työuria pitäisi jatkaa, on olevinaan mahdoton työvoimapula, mutta silti työttömänä on paljon enemmän työnhakijoita kuin on avoimia työpaikkoja. Eikä niin avoimiin palkata yli 50-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jotenkin työpaikkoja pitää saada lisää, ja se vaatii suunnittelua.
Älä viitsi! Täällähän on kaiken aikaa niin hirmuinen työvoimapula, että pitää rahdata työtekijöitä jostakin Filippiineiltä ja ties mistä. En usko, että ne lisätyt työpaikat millään tavalla ikääntyneitä suomalaisia pitkäaikaistyöttömiä auttaisi. Ei, pitää saada nuoria nättejä aasialaistyttöjä töihin.
Vierailija kirjoitti:
- Yli 55-vuotiaiden työuria voidaan pidentää työaikajoustoilla, yksilöllisellä urasuunnittelulla sekä työssä oppimista ja viranomaisrekistereitä paremmin hyödyntämällä.
Ihanan konkreettista. Tästä on hyvä jatkaa. Kohta on 55 vuotta täyttäneillä täystyöllisyys.
Mitä kustannuksia??? Suojaosa oli työllä ansaittua palkkaa. Ja siitä palkasta valtio sai myös verotuloja. Suoria ja välillisiä. Jälkimmäisiä ostovoimana ALV-muodossa.