Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha asioiden käsittely terapiassa

Vierailija
04.11.2024 |

Aloitin terapian. Olen ihmetellyt terapeuttini puuttumista raha asioihini. Hän on kysellyt niistä ja puhunut niistä useammalla istunnolla ilman, että itse otin asiaa esille kertaakaan. Viime istunnolla hän jankkasi niistä vähintään yli puolet istunnosta. Hän on antanut minulle suoria ehdotuksia miten minun pitäisi talouttani hoitaa. Hän on jopa udellut aika suoraan talouteni täsmällistä arvoa sekä kysellyt myös lähisukulaisteni taloudellista tilannetta. Hän myös ehdotti, että heidän kuuluisi tukea minua taloudellisesti. Ajattelin, että hieman kummallista, mutta minun pitäisi vaan luottaa siihen, että hän on ammattilinen. Yksi läheiseni kuitenkin on sitä mieltä, että terapeuttini toiminta on täysin epäeettistä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä Kelan tukema terapia vai omakustanteinen? Mikähän terapeutin pohjakoulutus on? (Katso Julki Terhikistä) Jos pelkkä psykoterapeutti, ei ole siis ennen ko. koulutusta ollut terveydenhuollon ammattihenkilö. Miten ohjauduit juuri tälle terapeutille? Mitä oiretta tai sairautta siellä pitäisi hoitaa? - aika paljon peruskysymyksiä siis nousee.

Sairaanhoitaja, kelan sivujen kautta, masennuksen hoitoon

Kun kerran kyseessä ilmeisesti on Kelan kuntoutuspsykoterapia, perustelut hoidolle ovat esimerkiksi B-lausunnossa, jolla sitä on sinulle haettu. Kysy suoraan terapeutilla, miksi hän puhuu niin paljon raha-asioista, kun eivät ole ongelmasi ja kerro, miten koet sen. Jos et saa kunnon vastausta, puhu lähettäneelle lääkärille tai muulle hoitotahollesi, jos sinulla on sellainen. Voit myös olla yhteydessä Kelaan.

Vierailija
22/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta miltään järjen jättiläiseltä tuo terapeuttisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapeutilta kaikkea tarvitse sietää. Sille voi sanoa, että et halua käyttää maksullista aikaa tarpeettomaan jutusteluun.

Vierailija
24/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisiakin mielipiteitä, että psykoterapeutin pohjakoulutus pitäisi aina olla psykologi, jotta hän tunnistaisi riittävässä määrin psykologisia ilmiöitä.

Vierailija
25/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä terapeutilla ei ole enää mitään annettavaa sinulle, joten yrittää keksiä tikusta asiaa, jotta saa pitää sinut asiakkaana vielä vähän aikaa

Vierailija
26/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ensin sinun kannattaa kertoa terapeutille, että koet raha-asioista utelun asiattomaksi ja terapian kannalta täysin tarpeettomaksi. Sen jälkeen kuuntelet tarkkaan mitä terapeutti vastaa asiaan, ja painat vastauksen mieleesi.

Myöhemmin pohdit läheistesi kanssa, että oliko vastaus ok vai kertooko vastaus sellaista, että et enää hyödy saman terapeutin luona jatkamisesta.

Ei ole mikään vääryys vaihtaa terapeuttia tai lopettaa terapia, jos luottamusta terapeutin ammattitaitoon ei enää ole. Ei terapeutti sinun puoliasi pidä, vaan sinä itse olet se, joka ajattelee sinun etua parhaiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi