Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha asioiden käsittely terapiassa

Vierailija
04.11.2024 |

Aloitin terapian. Olen ihmetellyt terapeuttini puuttumista raha asioihini. Hän on kysellyt niistä ja puhunut niistä useammalla istunnolla ilman, että itse otin asiaa esille kertaakaan. Viime istunnolla hän jankkasi niistä vähintään yli puolet istunnosta. Hän on antanut minulle suoria ehdotuksia miten minun pitäisi talouttani hoitaa. Hän on jopa udellut aika suoraan talouteni täsmällistä arvoa sekä kysellyt myös lähisukulaisteni taloudellista tilannetta. Hän myös ehdotti, että heidän kuuluisi tukea minua taloudellisesti. Ajattelin, että hieman kummallista, mutta minun pitäisi vaan luottaa siihen, että hän on ammattilinen. Yksi läheiseni kuitenkin on sitä mieltä, että terapeuttini toiminta on täysin epäeettistä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä käsitellään stressin/ahdistuksen aiheita ja isolle osalle talous on sellainen. Onko terapeutti koulutukseltaan psykiatri, psykologi vai psykoterapeutti?

Vierailija
2/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Siellä käsitellään stressin/ahdistuksen aiheita ja isolle osalle talous on sellainen. Onko terapeutti koulutukseltaan psykiatri, psykologi vai psykoterapeutti?

Psykoterapeutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäeettistä!

Vierailija
4/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmasn sitä että mene töihin, maksa velkas ja et tsrvitse enää terapiaa. Kaikki oireet, jopa ne fyysiset ihan oikeat oireet katoaa simsalabim!

Ja mieluiten jos maksat itse hoidosta jotain eli ei yhteiskynnan piikkiin. Sillon ainakin paranee kaikki. Suorastaan ihmeparannus. Hampaatkin pysyy paremmassa kunnossa. Jopa lapsetkin ihmeellisesti terveempiä? 

- Ei flunssaa

- Ei silmäsairauksua

- Eivjalka tai selkäsörkyjä.

- Eikä "ahdistusta" jonkun toisen henkilön aggressiivisesti käytöksestä.

Eks niih? 

Ja rahat riittää. Ei tule ihmeellisiä yllätyslaskuja. 

Vierailija
5/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 4000€ tienaava keroo ekämönhallinnasta jollekin velkaiselle työttömälle?

Vierailija
6/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs lähisuku tuumasi kun kerroit terveiset ja pyysit viikkorahaa?

Vierailija
7/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole ottanut asiaa itse esille niin on tosi kummallista. Minä en ole keskustellut terapiassa oikeastaan ollenkaan rahasta tai mistään mitä rahalla voi ostaa. 

Vierailija
8/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs lähisuku tuumasi kun kerroit terveiset ja pyysit viikkorahaa?

En kyllä noudattanut terapeutin ohjeita

Ap

Vierailija
9/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sosionomista psykoterapeutiksi opiskellut, niin sieltä on saattanut jäädä mukaan nuo raha asiat. Niiden vaikutus elämään on suuri. Jos koet terapeutin epäsopivaksi, niin sinulla on oikeus vaihtaa.

Vierailija
10/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmasn sitä että mene töihin, maksa velkas ja et tsrvitse enää terapiaa. Kaikki oireet, jopa ne fyysiset ihan oikeat oireet katoaa simsalabim!

Ja mieluiten jos maksat itse hoidosta jotain eli ei yhteiskynnan piikkiin. Sillon ainakin paranee kaikki. Suorastaan ihmeparannus. Hampaatkin pysyy paremmassa kunnossa. Jopa lapsetkin ihmeellisesti terveempiä? 

- Ei flunssaa

- Ei silmäsairauksua

- Eivjalka tai selkäsörkyjä.

- Eikä "ahdistusta" jonkun toisen henkilön aggressiivisesti käytöksestä.

Eks niih? 

Ja rahat riittää. Ei tule ihmeellisiä yllätyslaskuja. 

Minulla on raha-asiat ihan ok mallilla enkä ole kovin huolissaan niistä

Ap

Vierailija
11/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asioiden

Vierailija
12/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se tai kokeile muuta muualla, jossa ei ole tuota. Et kai ole kunnan terapeutilla tai vääränlainen terapia, tai väärä paikka. Se etsii jotain elämänhallintajuttuja ja ihmisiä pidetään "ongelmaisina". Ei kaikki ole ammattilaisia, ehkä jotain sotekätyreitä korkeintaan. Jos jotain ahdistaa miniraha tai leikkaus, ne alkavat heti syyttää asiakasta, vaikka joku hakisi ahdistukseen apua - jos ei riitä laskujen jälkeen. Ne olettavat että kaikilla on "suuri" tuki, elämänhallintaongelma tai joku palkka. Aika pihalla jotkut terapeutit ovat ja systeemissä tiukasti, heillä omat ohjeet. Ihmisten ruotiminen ja syyttely ei paranna. Ymmärsikö edes mitä olet hakemassa, ilmeisesti ei.

Vierailija
13/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänen olisi kannattanut mennä finanssialalle 

Vierailija
14/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin tulee pitäytyä roolissaan. Hän ei ole talousneuvoja.

Vierailija
15/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä Kelan tukema terapia vai omakustanteinen? Mikähän terapeutin pohjakoulutus on? (Katso Julki Terhikistä) Jos pelkkä psykoterapeutti, ei ole siis ennen ko. koulutusta ollut terveydenhuollon ammattihenkilö. Miten ohjauduit juuri tälle terapeutille? Mitä oiretta tai sairautta siellä pitäisi hoitaa? - aika paljon peruskysymyksiä siis nousee.

Vierailija
16/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyseessä varmaan kuntakokeilun asiakkaan terapiakäynti.

Vierailija
17/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä Kelan tukema terapia vai omakustanteinen? Mikähän terapeutin pohjakoulutus on? (Katso Julki Terhikistä) Jos pelkkä psykoterapeutti, ei ole siis ennen ko. koulutusta ollut terveydenhuollon ammattihenkilö. Miten ohjauduit juuri tälle terapeutille? Mitä oiretta tai sairautta siellä pitäisi hoitaa? - aika paljon peruskysymyksiä siis nousee.

Sairaanhoitaja, kelan sivujen kautta, masennuksen hoitoon

Vierailija
18/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää, että maksava asiakas häviää. Rahasta ne töitä tekee kuten muutkin. Jos sulla ei ole rahaa, terapeutilla ei ole rahastettavaa.

Vierailija
19/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkää, että maksava asiakas häviää. Rahasta ne töitä tekee kuten muutkin. Jos sulla ei ole rahaa, terapeutilla ei ole rahastettavaa.

Mutta onko eettistä?

Vierailija
20/26 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tyttären kanssa perheterapiassa. Rahasta on puhuttu vain ohimennen jonkin muun asian yhteydessä. En mielelläni puhu rahasta, koska olen aivan pa. Tämä kylläkin aiheuttaa sen, että terapeutti ei ihan ymmärrä, että millaisissa taloudellisissa reunaehdoissa me eletään. Ehdottelee maksullisia tapahtumia ja harrastuksia, joihin meillä ei ole varaa. Totean aina vain, ettei ole rahaa sellaiseen, johon terapeutti toteaa: "Eihän se nyt paljoa maksa." Kaikki on tietysti suhteellista, mutta tarkoitus kuitenkin olisi pystyä syömään joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä