Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Huomattavasti luultua yleisempää", Britannioissa tutkitaan lukuisia tapauksia joissa vauvat vaihtuneet synnytyslaitoksella

Vierailija
02.11.2024 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/dna-testi-paljasti-uskomattoman-tie…

Mies eli väärässä perheessä 55 vuoden ajan, oli vaihtunut sairaalassa toisen vauvan kanssa.

Tätä tapahtunut paljon Suomessakin, pientä vauvaa mahdoton tunnistaa ja erottaa muista vauvoista. Erot tulevat esille vasta esiteininä ja silloin enää harva haluaa asiasta valittaa jos kuitenkin esimerkiksi ihonväri oikea ja lapsen poikkeavaan ulkonäköön jo alitajuisesti totuttu.

Kova kiire synnytyssaleissa ja vauvoja nostellaan, pestään, ruokitaan ja leikitetään- kun hoitaja hetkeksi katsoo muualle niin vauva jo ryöminyt muiden vauvojen joukkoon. Täysin onnen kauppaa minkä vauvan hän vellovasta vauvalaumasta erottaa kullekin synnyttäjälle ja hänen miehelleen. Toisaalta hyväkin että pienessä maassa näin geenit ja yhteiskunta luokat sekoittuvat.

Britti mies josta uutisessa kerrotaan sai 55 vuoden kuluttua perheensä takaisin, tutustui siskoihinsa ja veljiinsä, koko elämänsä kertoi tunteneensa outoa kaipuuta joka nyt sai täyttymyksensä. Monellekko käy noin hyvin, valtaosa vaihdokkaista elää koko elämänsä valheessa ja tiedottomuudessa. Vaikkapa rikkaan perheen vesa joka vaihdettu työttömien perheeseen, ehkä tahallisestikkin, on voitu maksaa kätilölle vauvojen vaihtamisesta paremman lapsen toivossa, mietitäänpä millaisiin kärsimyskorvauksiin tuo oikeasti rikas lapsi olisi oikeutettu! Hoitohenkilökunta ei näistä vaihdoista puhu, jokaisen oltava itse valmis tarkistamaan taustansa!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vastasyntynyt leikkii ja ryömii? Mitä ihmettä selität?

No ei tietenkään välittömästi syntymän jälkeen ehditä leikkimään mutta ollaanhan synnytyssairaalassa yleensä useita päiviä. Toki muutakin on tekemistä siellä kuin leikki kuten aloituksessa mainitaan mutta kyllä nykyään ymmärretään sekin että ihminen leikkii ihan kaikissa elämänvaiheissaan.

Et tainnut lukea uutista vaan halusit hyökätä kirjoittajan kimppuun?

No vauva ei leiki ja ryömi myöskään muutaman päivän tai edes muutaman viikon ikäisenä. Haloo.

Vierailija
22/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa laitetaan lapselle ranneke jo synnytyssalissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon. Epäilen omassakin suvussani jotain tällaista ehkä, selittämätöntä

Dna-testillä selviää.

Vierailija
24/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään välittömästi syntymän jälkeen ehditä leikkimään mutta ollaanhan synnytyssairaalassa yleensä useita päiviä. Toki muutakin on tekemistä siellä kuin leikki kuten aloituksessa mainitaan mutta kyllä nykyään ymmärretään sekin että ihminen leikkii ihan kaikissa elämänvaiheissaan.

Nyt ei lainaustoiminto onnistu, mutta joku sanoi, että sairaalassa ollaan useita päiviä. Missä maassa? Norm. synnytyksen jälkeen useimmiten pari päivää. Vielä 70-luvulla oltiin viikkokin ja silloinkin äidin läsnäollessa laitettiin tunnisteranneke, joten ap puhuu soopaa.

Vierailija
25/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut koskaan nähdä vauvaa livenä? Ne eivät todellakaan ala päivissä leikkimään, eivätkä osaa itse liikahtaa paikoiltaan kuukausiin 😂

Vierailija
26/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei lainaustoiminto onnistu, mutta joku sanoi, että sairaalassa ollaan useita päiviä. Missä maassa? Norm. synnytyksen jälkeen useimmiten pari päivää. Vielä 70-luvulla oltiin viikkokin ja silloinkin äidin läsnäollessa laitettiin tunnisteranneke, joten ap puhuu soopaa.

Jep, mulla on tallessa 77 syntyneen lapseni ranneke, joka synnytyssalissa laitettiin ranteeseen ja mulle näytettiin se teksti siinä rannekkeessa.

Vierailija
27/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan vähän epäilyttävää, jos lapsi ei ole kenenkään sukulaisen näköinen.

Yleensähän lapsi näyttää naapurissa asuvalta mieheltä.

Vierailija
28/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan vähän epäilyttävää, jos lapsi ei ole kenenkään sukulaisen näköinen.

Yleensähän lapsi näyttää naapurissa asuvalta mieheltä.

Jos lapsi näyttää aviomieheltä, kyseessä ovat perintötekijät. Jos lapsi näyttää postinkantajalta, kyseessä ovat ympäristötekijät.

Vierailija
29/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on varmaan vaihtunut synnytyssairaalassa tuolla Britannioissa😁 En kuulemma ole ensimmäinen, joka on ihmetellyt kuinka erilainen kuin sisaruksensa. Hän on syntynyt 60-luvulla😱

Vierailija
30/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneet eivät kyllä ryömi, eiväthän he jaksa kannatella edes päätään. Lihasten käyttö on raajojen heiluttelua

Mutta synnytyssairaalat ovat kyllä täynnä monella tavalla todella pahoja ihmisiä, eli en ihmettele jos joku tarkoituksella tekisi tällaist tai muuten vahingoitaisi (toisten) vauvoja

Vierailija
31/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneet ryömii leikityksistä toisten sekaan? Apua mikä torvelo ap! 

Mun vauvat oli mun kanssa koko ajan, esikoisen annoin hetkeksi hoitajille, että sain torkut. Mutta mun lapsilla on poikkeuksellisen tummat kulmakarvat, jotka näkyi vastadyntyneenäkin. Heitä ei olisi voinut kehenkään sekoittaa.

Ei kai Suomessa ole enää vauvaloita niin kuin 70-l muutenkaan? Sain vauvani Haikaranpesässä nollarilla, siellä ei ainakaan ollut.

Vierailija
32/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh mitä settiä, sekasin lattialla ryömivät ja leikkivät vastasyntyneet. Mutta vakavasti ottaen: kyllä, on varmaan voinut tapahtua tällaista vuosikymmeniä sitten tai erilaisen synnärikulttuurin maissa nykyisinkin. Suomessa lapsi saa rannekkeen heti syntymän jälkeen synnytyssalissa eikä normaalin, täysiaikaisen synnytyksen jälkeen muutenkaan juuri poistu äidin vierestä. Meillä kannustetaan runsaaseen ihokontaktiin, on perhehuoneet ja tavanomaiset toimenpiteet tehdään omassa huoneessa. 

Vierailija
33/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat olleet vierihoidossa joten olisin kyllä huomannut  jos johonkin olisivat lähteneet konttaamaan tai ryömimään :D :D !

Sitäpaitsi en ole tuntenut yhtäkään äitiä joka omaansa ei olisi tunnistanut.  Kyllä se heti niin mieleen jää ettei omastaan erehdy.  Lisäksi vielä se tunnisusranneke josta piti painaa mieleen siinä ollut numero. 

En tosin väitä etteikö sekaantumisia joskus jossain olisi voinut tapahtua, mutta kyllä todella harvinaista olisi ainakaan kehittyneissä maissa nykyään.

Vierailija
34/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin esikoiselleni laitettiin rannekkeen lisäksi pitkä sairaalan kaulaketju, jossa oli kai numero. Tämä tapahtui 1976.

Tunsin kyllä vauvani - tutkin hänen kasvonsa tarkoin, kun sain hänet. Sitäpaitsi oli isomummonsa tunnusmerkilliset kulmakarvat (aika monella tenavalla siinä suvussa) sekä isänsä hullunkuriset ilmeet.

Lisäksi merkki toisessa silmässä, samalla tavalla erikoinen kuin kadonneella Madeleine-tytöllä.

Kerran lastenhoitaja, joka jakeli niitä imetettäviä sylistään, yritti antaa naapurin vauvan, mutta protestoin heti. :D

Vierailija
35/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valkoisena saa Timppa-vauvan niin silloin on jotakin vialla. Joko vauva on vaihtunut tai vaimon Gambian reissu ei ollutkaan niin viaton kuin mitä vaimo esitti.

Vierailija
36/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vauva on syntymästä lähtien äitinsä vieressä ja itse hoidetaan vaikka ois sektioitu ja kipeänä. Siinä ei lepoa tarjoilla. Seuraavana päivänä laitetaan kotiin.

Vierailija
37/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla ei ilmeisesti ole omia lapsia, kun luulee, ettei pieniä vauvoja voi tunnistaa. Kyllä minä ainakin tunnistin jokaisen oman vauvani.

Puoli vuosisataa sitten oli Suomessakin tapana kerätä vauvat erikseen lastenhuoneisiin ja tuoda äidin luo vain syömään. Itse asiassa näin oli vielä n. 30 vuotta sitten. Onhan siinä paljon suurempi vaara vauvan vaihtumiseen kuin nykyisin, kun vauva on yleensä äidin vieressä kaiken aikaa.

Rannekkeet oli jo 30 vuotta sitten. Ranneke laitettiin vauvalle heti syntymän jälkeen ja ennen kotiinlähtöä rannekkeesta aina tarkistettiin että kyseessä oikea vauva.

Muistan kun mentiin vuonna -90 hakemaan siskoa ja äitiä sairaalasta ja katsoin tuollaisen vauvalan ikkunasta. Mietin, että mikähän se on noista kaikista vauvoista, niitä oli huone täynnä.

Vierailija
38/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon. Epäilen omassakin suvussani jotain tällaista ehkä, selittämätöntä

Todennäköisempää on, että lapsen isä ei ole se aviomies, vaan joku muu

Vierailija
39/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vauva on syntymästä lähtien äitinsä vieressä ja itse hoidetaan vaikka ois sektioitu ja kipeänä. Siinä ei lepoa tarjoilla. Seuraavana päivänä laitetaan kotiin.

Aika kamalaa, sektion jälkeen on kyllä niin kipeä ettei pysty ensimmäisenä päivänä tekemään juurikaan mitään. 2003 pitivät vauvan hoitajilla kun olin niin kipeä ja todella väsynyt pitkittyneen synnytyksen jälkeen, se siis päättyi sektioon. Halusin myös kotiin aiemmin, mutta eivät päästäneet ja se oli hyvä asia kun itse en tajunnut kuinka väsynyt olin. 

Ei kuulosta hyvältä nykymeno. 

Vierailija
40/47 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, sektion jälkeen on kyllä niin kipeä ettei pysty ensimmäisenä päivänä tekemään juurikaan mitään. 2003 pitivät vauvan hoitajilla kun olin niin kipeä ja todella väsynyt pitkittyneen synnytyksen jälkeen, se siis päättyi sektioon. Halusin myös kotiin aiemmin, mutta eivät päästäneet ja se oli hyvä asia kun itse en tajunnut kuinka väsynyt olin. 

Ei kuulosta hyvältä nykymeno. 

No ei sektion jälkeen vieläkään laiteta seuraavana päivänä kotiin. Ihan jo komplikaatioiden seurannan vuoksi. 

Minun vauvani ovat aina kellastuneet, osa tarvinut sinivaloa kaksikin kertaa, joten olen ollut synnärillä aina viikon.