Miten olla katkeroitumatta siitä, että sairauksienihoito syö paljon rahaa?
Kaikki lääkkeet eivät ole kelakorvattavia, monet lääkärikäynnit on maksettava yksityiselle, koska julkiselle ei enää pääse. Minulla menee vuodessa sairauksien hoitoon ja sairaalakuluihin yli 1500 euroa. Sairaudet eivät ole itseaiheutettuja, vaan huonoa tuuria ja geeniperimälläkin on osuutensa.
Harmittaa katsoa vierestä, kun terveet käyttävät ylimääräiset rahansa mihin lystää ja minä matkustelun/muiden menojen sijaan kustannan itselleni lääkkeitä ja hoitoa.
Kommentit (48)
Eikö noissa ole kattoa? Oman lapsen lääkekatto menee aina heti alkuvuodesta yli, kun on tonnin per kuukausi maksava lääke.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa ole kattoa? Oman lapsen lääkekatto menee aina heti alkuvuodesta yli, kun on tonnin per kuukausi maksava lääke.
Lääkekatto täyttyy toki. Mutta kaikki lääkkeet eivät kuulu lääkekaton piiriin eli niistä joutuu maksamaan täyden hinnan.
Ap
1500 e vuodessa on aika vähän. Reilu satanen kuussa, hohhoijaa. 1500 e kuukaudessa olisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekatto täyttyy toki. Mutta kaikki lääkkeet eivät kuulu lääkekaton piiriin eli niistä joutuu maksamaan täyden hinnan.
Ap
Ok! Tsemppiä ap!
Toisaalta, jos menee n. satanen omaa rahaa kuussa lääkkeisiin ja sairaanhoitoon, niin onko se niin paljon? Sillä ei montaa drinkkiä baariassakaan/kk saa...
No mulla meni joskus hedelmöityshoitoihin kymppitonni vuodessa. Siihen verrattuna ap:n kustannukset pikkurahaa.
Jos sinulta ei ole poistettu ruumiinosia, lopeta "hoito". Iso osa "sairauksista" on puppudiagnooseja, joiden tarkoitus on vaan viedä rahat
Mitä sairauksia ei hoideta julkisella? Sairaanhoito- ja lääkekuluissa on katot, miksei ne tule vastaan? Onhan ne omavastuut silti yli tonnin ja kelataxeista 300, mulla paukkui noi kaikki viime vuonna. Ei sille voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
1500 e vuodessa on aika vähän. Reilu satanen kuussa, hohhoijaa. 1500 e kuukaudessa olisi paljon.
Jos ap vaikka sairauden takia on työtön tai matalapalkkaisella alalla, 125 euroa kuukaudessa on paljon! Voi olla jopa pois perustarpeista, kuten ruuasta ja hygienista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap vaikka sairauden takia on työtön tai matalapalkkaisella alalla, 125 euroa kuukaudessa on paljon! Voi olla jopa pois perustarpeista, kuten ruuasta ja hygienista.
Toimeentulotuen alaisille maksetaan välttämättömät lääkkeet.
Miksi sinua ei hoideta julkisella puolella?
Jotain omavastuutakin pitää olla. Ei ihan kaikki voi olla verovarojen harteilla.
Täällä kysytään, miksi ei hoideta julkisella puolella:
Hus on rajannut hoitoa merkittävästi viime vuosina. Enää ei pääse edes vuositarkastuksiin eikä kaikkia tutkimuksia tehdä, jotka kuuluisi. Siksi on käytävä yksityisellä, jos hoitoa aikoo saada. En pääse julkisen kautta esim. gynekologin vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Hus on rajannut hoitoa merkittävästi viime vuosina. Enää ei pääse edes vuositarkastuksiin eikä kaikkia tutkimuksia tehdä, jotka kuuluisi. Siksi on käytävä yksityisellä, jos hoitoa aikoo saada. En pääse julkisen kautta esim. gynekologin vastaanotolle.
Rahaa ei ole. Ei moni muukaan pääse gynelle julkisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida kukaan päästä gynekologille tarkastuksiin julkiselle puolelle. Sama koskee silmälääkäriä.
Toki sairaudet vaatii aina seurantaa. Sinulla taitaa kuitenkin olla hoitosuhde erikoissairaanhoitoon vaikkei vuositarkastuksia tehdä?
Mitä en ymmärrä on se, että täällä Eestissä mitään kattoja ei ole, omavastuulla saat lääkeet yms. lääkärin määräämät päivästä yksi alkaen.
Omalääkäri tai perhelääkäri eli perearsti on ilmainen. Ei maksa mitään eikä perearstikeskuksessa otetut verikokeet eivätkä röntgen.
Itse sairastan kroonista sairautta jonka seuranta ja kontrolli on sairaalan erikoislääkärillä. En maksa siitä mitään, en myöskään labroista siellä enkä mistään kuvantamisesta esim CT jossa käyn kerran vuodessa ei maksa pennin latia.
Olen ollut lääkärin kontrollissa kohta yhdeksän vuotta. Miten paljon sairauteni olisi tullut maksamaan jos jotain maksukattoja olisi! Sitä olen monta kertaa siunannut että asun täällä enkä Suomessa.
Nyt kun joku mölyäjä alkaa arvostella Eestin terveydenhuollon tasoa, haluan muistuttaa että esim Tarton yliopisto
on kansainvälisesti arvostettu. Tarton yliopistolla on yhteistyösopimukset 79 yliopiston kanssa, myös Helsingin, jotka sijaitsevat 31 eri maassa. Yhteistyöyliopistojen kanssa vaihdetaan muun muassa oppilaita ja akateemisia työntekijöitä. Yliopistojen välillä järjestetään myös lyhytaikaisia tutkijoiden vaihtoja.
Tartossa käy kouluttautumassa kansainvälisellä linjalla paljon myös suomalaisia lääkäriopikslijoita.
Nii se vaan että ihmetyttää tämä ero näissä asioissa.
Aika moni kyllä selittää, ettei sairaus ole itseaiheutettu, mutta sitten kun elintapoja, ravitsemusta, liikunnan puutetta, ylipainoa ja muuta katsoo, niin kyllähän sieltä sitten aina niitä riskiä nostavia tekijöitä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan vain ne lääkkeet, joilla pysyy juuri ja juuri elossa. Jos haluaa hiemankin parempaa elämänlaatua, joutuu maksamaan itse. Olen tänä vuonna maksanut itse ja karsinut ruuasta, ja nyt on sitten ruuasta karsimisen seurauksena muita ongelmia, jotka vaikuttavat elämänlaatuun. Kokeilen vielä, että joka toinen kuukausi panostan lääkkeisiin ja joka toinen ruokaan. Jos ei löydy tasapainoa, en tiedä, onko tällainen elämä elämisen arvoinen.
Mulla menee tammikuussa heti ensimmäisellä käyntikerralla apteekkiin jo se liki 800€ omavastuuosuus täyteen. Ja senkin jälkeen joka lääkkeestä maksettava minimimaksu vaikka lääkekulut täynnä. Tänä vuonna mennyt yli 4000€ lääkkeisiin, sairaalakuluihin ja matkakuluihin. Ja kyllä, olen katkera kun elämältä on pohja pois ja sen lisäksi joutunut ottamaan lainaa että saan käytyä julkisessa terveydenhoidossa ja maksettua laskut. Lainaa nyt yli 2 tonttua ja kohta siirrytään jo tammikuuhun ja maksukatot alkaa taas nollilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta aina edes välttämättömiä lääkkeitä. Itse sain kielteisen päätöksen sytostaatteihin kun hain niihin tt-tukea. Onneksi seurakunta auttoi.
Otsikossa kirjoitusvirhe, mutta ymmärrätte varmaan pointin.
Ap