Miten olla katkeroitumatta siitä, että sairauksienihoito syö paljon rahaa?
Kaikki lääkkeet eivät ole kelakorvattavia, monet lääkärikäynnit on maksettava yksityiselle, koska julkiselle ei enää pääse. Minulla menee vuodessa sairauksien hoitoon ja sairaalakuluihin yli 1500 euroa. Sairaudet eivät ole itseaiheutettuja, vaan huonoa tuuria ja geeniperimälläkin on osuutensa.
Harmittaa katsoa vierestä, kun terveet käyttävät ylimääräiset rahansa mihin lystää ja minä matkustelun/muiden menojen sijaan kustannan itselleni lääkkeitä ja hoitoa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kysytään, miksi ei hoideta julkisella puolella:
Hus on rajannut hoitoa merkittävästi viime vuosina. Enää ei pääse edes vuositarkastuksiin eikä kaikkia tutkimuksia tehdä, jotka kuuluisi. Siksi on käytävä yksityisellä, jos hoitoa aikoo saada. En pääse julkisen kautta esim. gynekologin vastaanotolle.
Eipä taida kukaan päästä gynekologille tarkastuksiin julkiselle puolelle. Sama koskee silmälääkäriä.
Toki sairaudet vaatii aina seurantaa. Sinulla taitaa kuitenkin olla hoitosuhde erikoissairaanhoitoon vaikkei vuositarkastuksia tehdä?
Kyllä pääsee jos perussairaus sitä velvoittaa. Juuri pääsin julkisen puolen gynelle kierukan asennukseen kun sairastan Crohnin tautia ja jatkuvasti tyhjät varastoraudat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hus on rajannut hoitoa merkittävästi viime vuosina. Enää ei pääse edes vuositarkastuksiin eikä kaikkia tutkimuksia tehdä, jotka kuuluisi. Siksi on käytävä yksityisellä, jos hoitoa aikoo saada. En pääse julkisen kautta esim. gynekologin vastaanotolle.
Eipä taida kukaan päästä gynekologille tarkastuksiin julkiselle puolelle. Sama koskee silmälääkäriä.
Toki sairaudet vaatii aina seurantaa. Sinulla taitaa kuitenkin olla hoitosuhde erikoissairaanhoitoon vaikkei vuositarkastuksia tehdä?
Mitäpä se suhde erikoissairaanhoitoon auttaa, kun heillä ei ole antaa aikoja eikä resursseja tehdä tutkimuksia? Näin ainakin Husissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee jos perussairaus sitä velvoittaa. Juuri pääsin julkisen puolen gynelle kierukan asennukseen kun sairastan Crohnin tautia ja jatkuvasti tyhjät varastoraudat.
Niin nimenomaan jos perussairaus sitä vaatii. Nyt puhuttiin ns. terveiden gynekologisista tarkastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kyllä selittää, ettei sairaus ole itseaiheutettu, mutta sitten kun elintapoja, ravitsemusta, liikunnan puutetta, ylipainoa ja muuta katsoo, niin kyllähän sieltä sitten aina niitä riskiä nostavia tekijöitä löytyy!
No minulla on esimerkiksi reuma. Suvussa ei ole sille alttiutta. En ole koskaan tupakoinut. En juo. Liikun ja olen normaalipainoinen. Mistä olisi pitänyt arvata, että minulle puhkeaa reuma kun sukurasitetta ei ole eikä elintavoissa vikaa?
Jos ne lääkkeet pitää sinut hengissä ja toimintakykyisenä niin eikö se ole syy iloon, että selviät noin satosella kuukaudessa ? Toinen vaihtoehtohan olisi olla kuollut. Miksi siis olla katkera ? Jos olet katkera siitä, että joku muu voi sen lääkesatosen käyttää johonkin muuhun kuin lääkkeisiin, niin ainahan löytyy joku, jolla on satonen enemmän kuin sinulla vaikka et lääkkeitä tarvitsisikaan. Ei elämäänsä kannata käyttää turhan katkeruuden hautomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaus, joka aiheuttaa alapään oireita. Silti en pääse gynelle Husin kautta.
T. Tuo aiempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Mä ravasin vuosia yksityisillä gyneillä ja päivystyksissä ennenku tehtiin gynekologille lähete endometrioosiepäilystä. Ja jo hyvin nuorena vedin e pillereitä ja reseptikipulääkkeitä menkkakipuihin ja olin jatkuvasti pois koulusta. Julkiselle gynelle on äärettömän hankala päästä.
Julkinenkaan ei muuten ole ihan ilmaista, kun monet maksut ovat nousseet. Itse joudun sairauden huonoina kausina päivystykseen yöksi, siinäpä kertyy kivasti hintaa jos öitä on monta. Plus lääkkeet ja hoidot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä se suhde erikoissairaanhoitoon auttaa, kun heillä ei ole antaa aikoja eikä resursseja tehdä tutkimuksia? Näin ainakin Husissa.
Auttaa se siinä kohtaa, kun sairauden tila heikkenee merkittävästi. Rutiinitutkimuksia ei tehdä, mutta terveydentilan huonontuessa/muuttuessa kyllä saa hoitoa
Aina alkaa vertailu, kuka laittaa eniten rahaa lääkkeisiin ja hoitoon. Kyllä se nyt vaan v tuttaa, jos joutuu laittamaan muutaman prosentin nettotuloistaan terveydenhoitoon. Kun kaikki muukin on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
gynekologille ei tarvitse mennä mihinkään vuositarkastuksiin. Jos on joku gynekologinen sairaus tai vaiva ja gynekologi sairaalassa on todennut, että pitää käydä, niin kyllähän sitten pääsee julkiselle. Muussa tapauksessa voi uusa reseptinsä tk:ssa tai jos tulee uusia oireita, niin ottaa niiden kanssa yhteyttä tk:hon, jossa päätetään sairaalan ohjeiden mukaan, että kirjoitetaanko lähete.
potilaan tulee itsekin ymmärtää pävittää tietojaan: sairauksien hoitokriteereitä on muutettu viime vuosien aikana laajalti
Ymmärrän. Olen itsekin ollut todella tiukilla. Jätin yhdessä vaiheessa ihan säännöllisesti aterioita väliin kun jouduin maksamaan välttämätöntä kuntoutusta ja lisäksi on kalliit lääkkeet, joita ei kela maksanut. Kovaa sinnittelyähän se on.
Se nyt vain on sellaista tämä elämä. Joillain on sairauksia, joillain ei, joillain kosolti, joillain vähän, joku kuolee nuorena, joku elää vanhaksi. Elämä ei ole tasapäistä. Luulen itsekin olevani sairas. Ketä voin syyttää geenivirheestäni? En ketään. Jos on huono tuuri, on huono tuuri. Sellaista se on. Toisaalta afrikkaan syntyneenä olisin oikeasti voinut kuolla nälkään ajat sitten. Nyt olen sentään elänyt keski-ikäiseksi asti. Olisin myös voinut olla lapsityöläinen tai jotain vastaavaa. Kaikki maailmassa ei ole eikä edes voi olla tasapäistä. Se pitää vain oppia hyväksymään.
Omalla kohdalla ongelmana on herkkä/atooppinen iho. Reseptillä toki saa (tarvittaessa) kortisonia ja myös tiettyjä muita rasvoja.
Mutta ihon hoitamiseen menee myös pesuaineita (sekä kasvoille että kropalle) ja esim. joku AqualanL ei sopinut minulle ollenkaan.
Käytän Avenen tuotteita, ja yhtä (puolalaista?) rasvaa, mitä tilaan Saksalaisesta nettikaupasta, jota ei Suomessa missään myydä. Jouduin taannoin lomareissulla ostamaan, ja toimi niin hyvin että otin päivittäiseen käyttöön.
Yksi mihin myös menee n. 100e parin vuoden välein on Epipen-kynät. Nuo eivät pidempään säily, mutta pitää olla koko ajan käsillä vakavan allergian takia, jos joutuu käyttämään pitää uusia useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
ei terveen tarvitse käydä missään gynen perustarkastuksessa
Eikö rahan käyttäminen omaan terveyteensä ole ihan hyvä ja kannattava rahankäytön kohde? Minusta on. Itselläni suuret lääkekulut, ei omaa syytä eikä parannuskeinoa, mutta olen täysin toimintakykyinen ja melkein kivuton, ja koska vielä pystyn kustantamaan menemättä täysin vararikkoon, en harmittele. Mitään hyvää et tuosta murehtimisestasi saa. Tämä minun mielipiteeni ja näkökulmani.
No hoh hoijaa mitä valitusta. Mulla menee 1.500kun kerran tankkaan veneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaus, joka aiheuttaa alapään oireita. Silti en pääse gynelle Husin kautta.
T. Tuo aiempi
sehän merkitsee sitä, että sinulle voi vaivoihisi antaa tk-lääkäri hoidon. vaikka vaiva on gynekologisessa elimessä, niin se ei merkitse sitä että sen hoitoon tarvitaan gynekologia.
Vierailija kirjoitti:
Julkinenkaan ei muuten ole ihan ilmaista, kun monet maksut ovat nousseet. Itse joudun sairauden huonoina kausina päivystykseen yöksi, siinäpä kertyy kivasti hintaa jos öitä on monta. Plus lääkkeet ja hoidot päälle.
Mietipä miten kaikki tämä rasittaa terveydenhoitoa ja aiheuttaa kustannuksia. Ihan meille muille siis :O
Pientä tuo on, mun miehellä menee noin 20 000 euroa vuodessa lääkkeisiin. Harvinainen sairaus ja kallis lääke.