Miten lapsi käsittelee surua? Kyseessä alle 10 lapsi, jonka isovanhempi kuoli?
Kommentit (14)
Oliko isovanhempi läheinen hänelle?
Kyllä 10-vuotias jo ymmärtää, että vanhat ihmiset kuolevat. Se on normaalia elämän kiertokulkua.
Meillä ihan vaan puhuttiin. Kuolemasta, mutta myös siitä elämästä ja niistä kivoista muistoista. Ja oltiin läsnä. Voi olla hiljaakin ja surra. Sekin on ok.
Itse olin kymmenen kun rakas mummo kuoli. Muistot ja yhdessä tekemiset kantavat. Pari vuotta aikaisemmin oli pikkuveli kuollut vauvana jotenka oli jonkunlainen käsitys kuolemasta. Lähtemättömästi jäi mieleen miten mummo antoi veljelleni hätäkasteen äidin toimiessa kummina. Tuska haalistuu mutta kipu ja kaipaus jää.
Monet lapset kokevat enkelit hyvin lohduttavina
Jos kuuluu kirkkoon, on helppo puhua kristillisen ihmiskäsityksen mukaisesti. Jos ei kuulu, niin sitten pitää vain todeta, että elämä loppuu jokaiselta, muuta ei ole.
Ei tuon ikäinen ole vielä varsinaisesti kiintynyt mihinkään eikä käsitä mitä kuolema tarkoittaa. En tekisi tästä mitään suurta numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset kokevat enkelit hyvin lohduttavina
Mummoni hautajaisten jälkeen poikani, silloin viisi vuotias kertoi että pelotti että tulee enkeleitä. Minun isä kuoli kun oli kuusi vuotias, eikä pelännyt mitään kun mitään siunauksia ei ollut.
Lapselle voisi hyvin kertoa että ihmisestä tulee enkeli kuultuaan, sellainen lohduttaa lasta. Lapset saa uskoa satuihin, 10v on vielä lapsi.
Kerro tarkemmin mitä se kuolema on. Mitä hautajaisissa tapahtuu. Oma lapsi 3v luuli että mummo poltetaan elävältä kun oli polttohautaus...
Vierailija kirjoitti:
Minä tuen ikuiseen elämään uskovana niin, että opetan lapsillenikin sen, että näemme jälleen kuolleet läheisemme.
Kaikki ei ole vain tässä.
En pysty edes kuvittelemaan sitä kauhua mitä lapsi tuntee ateisti perheissä kuoleman kohdatessa jonkun läheisen, kun vanhempi kertoo esim. että "se siitä,nyt mummi/veli tms on vain pelkkää multaa."
Kuka voi edes uskoa tuohon.Minulle ikuinen elämä on sisäinen varma tieto.Sen vain tietää,että se on totta.Henki ei voi kuolla.
Ihan mielenkiinnosta. Miksi kaikki ei voi vaan olla tässä ja miksi se henki ei kuole? Juu tiedän että raamattu sanoo niin mutta sehän nyt sanoo paljon muutakin. Mikä sen siis todistaa?
Minä tuen ikuiseen elämään uskovana niin, että opetan lapsillenikin sen, että näemme jälleen kuolleet läheisemme.
Kaikki ei ole vain tässä.
En pysty edes kuvittelemaan sitä kauhua mitä lapsi tuntee ateisti perheissä kuoleman kohdatessa jonkun läheisen, kun vanhempi kertoo esim. että "se siitä,nyt mummi/veli tms on vain pelkkää multaa."
Kuka voi edes uskoa tuohon.Minulle ikuinen elämä on sisäinen varma tieto.Sen vain tietää,että se on totta.Henki ei voi kuolla.