Millaista on olla oikeasti köyhä?
Ja jätetään ne mene töihin yms. idioottivastaukset kirjoittamatta. Kiitos.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kun ei pääse ruokajonoon kun ei ole varaa ladata bussikorttiin sitä minimikymppiä.
-ei pääse töihin ettei voi lainata viimeisinä päivinä rahaa matkoihin.
-elää kahdella leivällä ja banaanilla per päivä 2 viikkoa
Mihin ne sinun rahasi menevät jos ei ole mukamas varaa 2 viikon aikana syödä muuta kuin leipää ja banaania? 500€/kk jos työttömänä on ei riitä mukamas ruokaan ja muihin päivittäistarpeisiin? Ihme että minä olen työttömänä ollessani pärjännyt hyvin ja vieläpä 2 koiran ja 1 kissan kanssa, eikä meistä yksikään nälkää nähnyt ja pyörällä sitä on kuljettu kesät talvet ja haettu 15 kg koiranruokasäkki pyörän tangolla roikkuen ja taluttaen.
Kerro tämä päättäjille niin kohta on 500e sijasta 200e.
Huutele vaan enemmän. Eikö kannattaisi pitä
Kerroin vain oman kokemukseni työttömyydestä, enkä todellakaan ymmärrä mihin ihmiset sen rahamäärän laittavat jos ei ole varaa syödä. En edes työssä ollessa saa tuollaista summaa haaskattua ruokaan ja muihin päivittäistarpeisiin sekä lääkkeisiin. On kyllä sitten ongelmia rahankäytön suhteen jos haaskaa satoja euroja johonkin muuhun niin että ei ole varaa ruokaan.
Sinä se typerys olet.
Vierailija kirjoitti:
Ai että millaistakon olla köyhä?
Siinähän se kun asuu koko Keski-Suomen tilastollisesti halvimmassa vuokra-asunnossa ja Kela huutaa että pitäisi muuttaa halvempaan. Ja silti talvisin sisälle tulee niin kylmä että joutuu pitää toppatakkia myös nukkuessakin.
Paastopäivät jolloin ei syödä mitään on arkea ja jos puhelin hajoaa niin sitten pitää olla ilman siihen asti kunnes saa saa sukulaisilta jonkun vanhan. Lisäksi lääkkeet saavat jäädä apteekkiin eikä kotoa löydy sen enmpää lääkekaappia kuin mitään ruuista ja elintarvikkeista koottua kuukausien hätävaraa.
Ja jos lamppu palaa niin sitten istutaan pimeässä kunnes budjetissa on tilaa uuteen polttimoon. Niin ja samaa hammasharjaa tullut käytettyä vuosia kun uuden ostaminen on ylimääräinen kulu. Niin ja jos vaate tai kenkä hajoaa niin sitä koittaa korjata parhaan osaamisemsa mukaan ja jos ei pysty korjaamaan niin se laitetaan pois eikä tilalle hankita uutta.
Kyllä on niin kamalaa shaibaa että. Ei ole vuosiin ollut varaa uuteen hammasharjaan? Kyllä sitä ihminen pystyy aivan käsittämättömään uhriutumiseen vaikka valtio antaa satoja euroja rahaa kuukaudessa päivittäiseen elämiseen. Kai teidät pitäisi edunvalvontaan laittaa kun ei tuo rahamäärä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt ei ainoatakaan köyhää edes ole. Kaikille maksetaan asunto, ruoka, kalusteet, terveydenhuolto, kännykkä, internet ja kaikki oleellinen. Se että joskus joutuu ostamaan halvempaa ruokaa tai kulkemaan polkupyörällä auton sijaan ei ole köyhyyttä.
Mites kun tarvitsemaansa terveydenhuoltoon ei pääse, vaan lähetteet tulee takaisin? Jos on vammautunut niin, että pyörää ei pysty ajamaan? Tai jos se pyörä varastetaan? Tai jos on parikymmentä astetta pakkasta, silloinkin pyörällä menemään?
Kun mieheni haki eroa, minulle jäi vain kymppejä käteen kk. Piti kehitellä vaikka mitä, jotta sai lisätuloja
MM myin tarpeetonta alueen fb.ssä ja olin kirjoittanut myös vaihdot ja lista. Etäs hammashoitaja kysyi tarviinko hammastahnaa.
Haki muistaakseen pari vaatetta ja sain tilalle sellaisen pienen pussillisen hammastahnoja, joista oli päivötkset menneet. Hyvä, etten itkenyt ilosta. Käytin ne todellakin loppuun, avasin lopuksi aina tuubin pään.
Kerran minun luona järjestettiin kekkerit ja minä pidin vessan peilikaapin lähes tyhjänä. Olin aivan ihmeissään, kun yks vieras sanoi mulla on hammastahnassa päiväys mennyt.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi köyhä ottaa lemmikin tai useamman eikä ole todellisuudessa varaa niihin. Kulkee ennemmin vanhoissa ryysyissä ja rikkinäisissä kengissä sekä tinkii omasta terveellisestä ruuastaan sen kalliin harrastuksensa takia.
Elää toimeentulotuella työttömänä ja yhteiskunta maksaa terveyskulut, lääkkeet, asumiskulut ja ihan mimituilla joka riittä vain omiin perustarpeisiin eikä niihinkään niin pitää olla kaikkein kallein harrastus kuten eläimen elättäminen ja muut sairaus- ja ylläpitokustannukset.
Mitenkä ne raahaavat sen koiran ruuan kotiinsa kun autookaan ei ole tai pitää vielä autookin jollain muutaman satasen työttömyyskorvauksilla. Sitten vielä kehtaavat valittaa kun ei ole rahaa ruokaan.
oion nyt noita sun harhaisia käsityksiäsi : ensinnäkään toimeentulotuesta ei makseta kaikkia terveyskuluja eikä kaikkia lääkkeitä.
Miksihän asiallisia vastauksiani on poistettu?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi köyhä ottaa lemmikin tai useamman eikä ole todellisuudessa varaa niihin. Kulkee ennemmin vanhoissa ryysyissä ja rikkinäisissä kengissä sekä tinkii omasta terveellisestä ruuastaan sen kalliin harrastuksensa takia.
Elää toimeentulotuella työttömänä ja yhteiskunta maksaa terveyskulut, lääkkeet, asumiskulut ja ihan mimituilla joka riittä vain omiin perustarpeisiin eikä niihinkään niin pitää olla kaikkein kallein harrastus kuten eläimen elättäminen ja muut sairaus- ja ylläpitokustannukset.
Mitenkä ne raahaavat sen koiran ruuan kotiinsa kun autookaan ei ole tai pitää vielä autookin jollain muutaman satasen työttömyyskorvauksilla. Sitten vielä kehtaavat valittaa kun ei ole rahaa ruokaan.
Aika moni on ottanut sen lemmikin silloin kun taloudessa on memmyt hyvin ja siihen lemmikkiin on ollut varaa, mutta sitten kun talous kyykkää ja tulee tiukempaa niin siitä rakkaasta lemmikistä ei raaskita luopua tai viedä piikille kun siitä on jo tullut perheen jäsen ja siihen on kiinnytty.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän asiallisia vastauksiani on poistettu?
En tiedä mitä kommentteja on nyt poistettu tai mitä niissä oli sanottu, mutta yleensä ne on asiattomia kommentteja, haukkumista ja törkypuhetta jotka tällä foorumilla poistuu.
Se on erittäin kuormittavaa. Se totaalinen köyhyys hallitsee koko elämää. Köyhyyttä on turha romantisoida millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt ei ainoatakaan köyhää edes ole. Kaikille maksetaan asunto, ruoka, kalusteet, terveydenhuolto, kännykkä, internet ja kaikki oleellinen. Se että joskus joutuu ostamaan halvempaa ruokaa tai kulkemaan polkupyörällä auton sijaan ei ole köyhyyttä.
Mites kun tarvitsemaansa terveydenhuoltoon ei pääse, vaan lähetteet tulee takaisin? Jos on vammautunut niin, että pyörää ei pysty ajamaan? Tai jos se pyörä varastetaan? Tai jos on parikymmentä astetta pakkasta, silloinkin pyörällä menemään?
Kai jokin syy niiden lähetteiden palautumiseen on. Itselle kun ei ole kertaakaan niin käynyt ja hoitoa olen aina saanut. Vammautunut saa kyllä kelalta tietyn määrän taksikyytejä kuukaudessa, pyöriä saa ilmaiseksikin netin kautta ja itse olen pyöräillyt vuoden ympäri työmatkat. Että en nyt oikein ymmärrä tuota avautumistasi.
Haluaisin nyt todellakin tietää mihin ihmiset sen 500€/kk laittavat kun se ei elämiseen riitä? Vaikka minä vähentäisin tuosta kaikkien käyttämieni lääkkeiden kustannukset, puhelinlaskun, suoratoistopalvelut, sähkölaskut ja kissan tarpeet, niin ruokaan ja muihin välttämättömiin tavaroihin jäisi lähes 400€ ja tuolla rahalla syö kyllä todella hyvin ja hankkii muut päivittäistarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nyt todellakin tietää mihin ihmiset sen 500€/kk laittavat kun se ei elämiseen riitä? Vaikka minä vähentäisin tuosta kaikkien käyttämieni lääkkeiden kustannukset, puhelinlaskun, suoratoistopalvelut, sähkölaskut ja kissan tarpeet, niin ruokaan ja muihin välttämättömiin tavaroihin jäisi lähes 400€ ja tuolla rahalla syö kyllä todella hyvin ja hankkii muut päivittäistarpeet.
Tässä on minun:
Itse joudun pankin pakottamana maksamaan joka kuukausi 200 euroa opintolainanlyhennystä, 16,05 euroa korkoa, 8,25 euroa tilinhoitomalsua ja 2,50 suoramaksumaksua, enkä voi valita toisin koska pankki vain ottaa sen omatoimisesti ja automaattisesti suoramaksuna tililtä eikä suostu neuvottelemaan summaa pienemmäksi.
Myös siihen asumistuen omaosuuteen joka pitää maksaa itse menee rahaa, samoin 20 euron vesilaskuun, 22 euron sähkölaskuun ja noin 34 euron sähkönsiirtolaskuihin menee rahaa. Sekä tietty 16,99 euron puhelinliittymän maksuun ja pakollisiin koti- ja palovakuutuksiin menee rahaa.
Ja kun tarvitsee käydä kaupassa niin bussilippuun menee joka kerta yhteen suuntaan 3,50 euroa ja takaisin kotiin toinen 3,50. Onneksi omaa autoa ei ole, mutta bussillakin liikkuminen on kallista ja kävellen kauppaan olisi noin vähän päälle kahden tunnin matka yhteensuuntaan.
Lisäksi toimeentulotuki hakemuksiin tulee hylsyjä vaikka ei ole muuta tuloja kuin tuet niin en voi edes toimittaa sähkölaskua Kelan maksettavaksi vaan maksan sen itse.
En tiedä missä pankissa sinulla on tili ja laina mutta noista lainan kuluista säästäisi heti 10€/kk pankkia ja maksutapaa vaihtamalla ja varmasti saa neuvoteltua myös pienemmän erän. Sähköönkin käytät rahaa tuplasti enemmän kuin minä, niin joko kulutat turhaan tai sopimuksesi on väärä ja kuluttamalla vähemmän pienenee myös siirtomaksusi. Vakuutuksia ei itselläni ole. Luulisi että kauppareissusi menisi yhdellä bussilipulla ja olettaisin että se yksi lippu on voimassa 2 tunnin ajan sillä tuo hinta viittaa oman asuinpaikkani lipun hintaan ja mietinkin että missä asut jos kauppaan on 2 tunnin kävelymatka. Lisäksi ostamalla kerralla enemmän että ei tarvitse käydä niin usein tulee säästöä. Opintolainan kuluista en toimeentulotukeen tiedä enkä sitä kuinka paljon asumiskulusi ylittää kelan rajat.
Missä ovat kaikki muut valittajat joiden rahat ei riitä? Jos ei halua kertoa minne ne rahat oikein menee, niin oletan että muualle kuin tarpeellisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä pankissa sinulla on tili ja laina mutta noista lainan kuluista säästäisi heti 10€/kk pankkia ja maksutapaa vaihtamalla ja varmasti saa neuvoteltua myös pienemmän erän. Sähköönkin käytät rahaa tuplasti enemmän kuin minä, niin joko kulutat turhaan tai sopimuksesi on väärä ja kuluttamalla vähemmän pienenee myös siirtomaksusi. Vakuutuksia ei itselläni ole. Luulisi että kauppareissusi menisi yhdellä bussilipulla ja olettaisin että se yksi lippu on voimassa 2 tunnin ajan sillä tuo hinta viittaa oman asuinpaikkani lipun hintaan ja mietinkin että missä asut jos kauppaan on 2 tunnin kävelymatka. Lisäksi ostamalla kerralla enemmän että ei tarvitse käydä niin usein tulee säästöä. Opintolainan kuluista en toimeentulotukeen tiedä enkä sitä kuinka paljon asumiskulusi ylittää kelan rajat.
Missä ovat kaikki muut valittajat joiden rahat ei riitä? Jos ei halua kertoa minne ne rahat oikein menee, niin oletan että muualle kuin tar
En ole sama, mutta näin sivusta toteaisin, että kaikkialla eivät bussit kulje kuin kerran tai pari tunnissa. Eli voi olla ihan mahdollista, ettei oikeasti ehdi samalla lipulla ajaa kahta kertaa. Varmasti niin tekisi, jos voisi. Ja varmaan kävelyyn menee aikansa, kun kantaa ostoksia. Itsekin kävelen kotoani keskustaan 10 minuutissa tai allekin, mutta kahden ruokakassin kanssa kävely takaisin kestää puolet pidempään. (En ole vähävarainen, mutta myöskään en omista autoa.)
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, että häpeää itseään ja ostoksiaan. Sellaista, että on pakko ottaa vessapaperista ja ruokaa vanhemmilta tai sujauttaa Prismasta vähän mukaan käsipaperia. Syödä joka päivä puuroa ja viikko samaa porkkanakeittoa. Harkita milloin ostaa lääkkeet ja miten saa palkan riittämään laskuihin ja muuhun. Kieltäytyä kutsuista jotka tietää kustannuksia. Kerätä tölkkejä kadulta. Myydä kaikki ylimääräinen, Pardian sukat käyttää 20 vuotta vanhoja pikkareita.
Onko pardian sukat joku merkkituote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä että kaupassa mennään laskimen kanssa. Korista löytyy halvinta mahdollista tavaraa. Kaikki yllättävät rahanmenot aiheuttavat tuskanhien, stressiä ja unettomia öitä. Ja sitten joku vinoilee että raha ei tuo onnea. Kyllä se tuo omalla tavallaan, kun yksi iso stressin aihe (rahattomuus) jää pois.
David Lee Roth on sanonut: "Rahalla ei saa onnea, mutta sillä saa niin ison huvijahdin, ettei se haittaa." Tämä oli päässyt muiden isojen ajatelmien joukkoon filosofien rinnalle.
Rikkaasta perheestä se itsekin lähtöisin.
Kun tilaa ruokaa laskulle, niin tuntee itsensä aika köyhäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se kun asuu koko Keski-Suomen tilastollisesti halvimmassa vuokra-asunnossa ja Kela huutaa että pitäisi muuttaa halvempaan. Ja silti talvisin sisälle tulee niin kylmä että joutuu pitää toppatakkia myös nukkuessakin.
Paastopäivät jolloin ei syödä mitään on arkea ja jos puhelin hajoaa niin sitten pitää olla ilman siihen asti kunnes saa saa sukulaisilta jonkun vanhan. Lisäksi lääkkeet saavat jäädä apteekkiin eikä kotoa löydy sen enmpää lääkekaappia kuin mitään ruuista ja elintarvikkeista koottua kuukausien hätävaraa.
Ja jos lamppu palaa niin sitten istutaan pimeässä kunnes budjetissa on tilaa uuteen polttimoon. Niin ja samaa hammasharjaa tullut käytettyä vuosia kun uuden ostaminen on ylimääräinen kulu. Niin ja jos vaate tai kenkä hajoaa niin sitä koittaa korjata parhaan osaamisemsa mukaan ja jos ei pysty korjaamaan
Huonosti sinulla todellakin asiat jos et ole vuosiin voinut ostaa alle euron hammajarjaa, etkä näköjään ole sitten vuosiin onnistunut saamaan töitäkään. Katsoppas pikkusen peiliin mistä kiikastaa. Kai sinulla sellainen on, vai onko sekin vuosia sitten hajonnut?
Ja jos lamppu palaa niin sitten istutaan pimeässä kunnes budjetissa on tilaa uuteen polttimoon. Niin ja samaa hammasharjaa tullut käytettyä vuosia kun uuden ostaminen on ylimääräinen kulu. Niin ja jos vaate tai kenkä hajoaa niin sitä koittaa korjata parhaan osaamisemsa mukaan ja jos ei pysty korjaamaan niin se laitetaan pois eikä tilalle hankita uutta.
Tietokonetta tai ajokorttia en ole koskaan omistanut, ja maistanut alkoholia vain jos jossain juhlassa on saanut ilmaiseksi. Harrastuksia ja lemmikksejä ei ole. Eikä ole minkäänlaista sosiaalista elämää tai ylipäätään minkäänlaista elämää kodin ulkopuolella.
Myöskin lääkärissä ja hammaslääkärissä käymiset jäävät helpommin väliin vaikka olisi tarve käydä.
Että sellaista se on.