Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistun alkuvuodesta sairaanhoitajaksi ja tuntuu etten osaa mitään. Ahdistaa kamalasti

Vierailija
01.11.2024 |

On ollut elämässä erittäin vaikeaa monesta syystä viimeisen puolitoista vuotta. Varmaan saisin masennusdiagnoosin jos menisin kunnon tutkimuksiin. En kuitenkaan halua sitä. Työterveyspsykologilla käyn sen muutaman kerran mitä työantaja vuodessa maksaa.

Tuntuu, että pää on ihan sumussa. Tuntuu etten muista mitään, opi mitään. Kokeista olen päässyt kyllä läpi ja saanut ihan ok arvosanoja. En vain välttämättä enää kokeen jälkeen muista mitä siinä kokeessa kysyttiin. Pelkään, että ei musta ole sairaanhoitajan työhön ja lähdin ihan turhaan opiskelemaan. Olisin voinut ihan hyvin jatkaa lähihoitajan työtä. 

Olen väsynyt, burnoutin partaalla, pettynyt kaikkeen, ahdistunut, surullinen. Koitan jollakin tavalla rämpiä viimeisen työharjoittelun läpi. Opinnäytetyö roikkuu enkä saa aikaiseksi tehdä sitä. Ei mitään tietoa onko mulle edes töitä valmistumisen jälkeen. 

Ahdistaa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä tulee tänään kylään niin saan vähän muuta ajateltavaa.

Ap

Vierailija
42/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuodet. Pääsisit paljon helpommalla jos nyt tutkisit asiaa ja ymmärtäisit, että oireiden kirjo on laaja. 

Jos ikä on +40 niin kannattaa ottaa huomioon.

Älä siis torppaa ajatusta suorilta

Ap kertoo hänellä olevan vaikeita asioita elämässä. Eiköhän ne ole se syy eikä vaihdevuodet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luovuttaa nyt heti paikalla. Henkilö joka tulee hakemaan terveysneuvontaa vauvapalstalta ei kelpaa sairaanhoitajaksi. Asettaisit potilaat vakavaan vaaraan ja saattaisit tuottaa vammoja, jopa kuoleman.

Vierailija
44/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa luovuttaa nyt heti paikalla. Henkilö joka tulee hakemaan terveysneuvontaa vauvapalstalta ei kelpaa sairaanhoitajaksi. Asettaisit potilaat vakavaan vaaraan ja saattaisit tuottaa vammoja, jopa kuoleman.

Missä kohtaa ap kysyi terveysneuvontaa täältä? Eiköhän aloitus ollut tapa purkaa asiaa. Niin olen itsekin tehnyt enkä täältä apua pyytänyt. 

Vierailija
45/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös terveysasemalla työskentely voisi olla mukavaa, erilaista kuin sairaalassa. Tai mukavaa ja mukavaa, mutta itse olen työskennellyt, ja meillä oli ainakin tosi hyvä työyhteisö ja työ oli monipuolista ja opettavaista.

Vierailija
46/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä hakenut yhtään mitään terveysneuvontaa tältä palstalta. Typerää edes väittää tuollaista. Mä purkasin mieltäni. Mä olen ollut jo yli 10 vuotta hoitoalalla enkä ole ketään asettanut vaaraan, aiheuttanut vammoja tai kuolemia. 

Olet ilkeä ihminen.

Ap

Vierailija
47/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, lähetän sinulle kovasti tsemppiä parisen vuotta sitten valmistuneena. Opiskelu on todella rankkaa. Muistan väsymyksen, uupumuksen, päättymättömiltä tuntuneet harjoittelujaksot Eikä se paine heti valmistuessa helpota, itse asiassa paperit saatuani oloni oli vielä epämukavampi: nytkö pitäisi osata? Hyvin on työssä kuitenkin mennyt, kun osaa ajatella, että elämä on jatkuvaa oppimista. 

Yritä olla myötätuntoinen itseäsi kohtaan. Tee mukavia asioita kun vain voit. Opinnäytetyön ei tarvitse olla mullistava. Sinusta tulee varmasti hyvä sairaanhoitaja, ja löydät kyllä työtä.

Vierailija
48/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, lähetän sinulle kovasti tsemppiä parisen vuotta sitten valmistuneena. Opiskelu on todella rankkaa. Muistan väsymyksen, uupumuksen, päättymättömiltä tuntuneet harjoittelujaksot Eikä se paine heti valmistuessa helpota, itse asiassa paperit saatuani oloni oli vielä epämukavampi: nytkö pitäisi osata? Hyvin on työssä kuitenkin mennyt, kun osaa ajatella, että elämä on jatkuvaa oppimista. 

Yritä olla myötätuntoinen itseäsi kohtaan. Tee mukavia asioita kun vain voit. Opinnäytetyön ei tarvitse olla mullistava. Sinusta tulee varmasti hyvä sairaanhoitaja, ja löydät kyllä työtä.

Kiitos sulle ja kaikille muille tsemppaajille! <3 Joo mä tiedän, että opinnäytetyön ei tarvitse olla mullistava, mutta en vain saa aikaiseksi tehdä sitä. 

Ystävä tulee pian kyläilemään niin saan muuta ajateltavaa kuin opiskelut!

Ap

Vierailija
49/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös terveysasemalla työskentely voisi olla mukavaa, erilaista kuin sairaalassa. Tai mukavaa ja mukavaa, mutta itse olen työskennellyt, ja meillä oli ainakin tosi hyvä työyhteisö ja työ oli monipuolista ja opettavaista.

Mulla on tulossa vielä harjoittelujakso terveysasemalla, että saa nähdä mitä pidän siitä.

Ap

Vierailija
50/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin ajatuksesi kanssa ettei osaa mitään. Nykyään amk:ssa on ihan liian paljon ryhmätöitä ja muuta soopaa. Käytännön opetusta on vähän. Harjoitteluissa kyllä oppii käytännön työtä, kunhan harjoittelupaikan ylipäätään saa. Kamalaa sekuntipeliä harjoittelupaikan varaaminen. Se voittaa kenellä nopein netti. Ja harjoittelu on pakollinen osa opiskelua. Mielestäni oppilaitokset saivat auttaa harjoittelupaikkojen saamisessa. Kaikenlaista turhaa on ympätty opintoihin ja ammattiaineita on liian vähän. Toista oli hoitajaopinnot 30 v sitten.

Vierailija
51/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta olen sairaanhoitaja. Muita osaa auttaa ja hoitaa vaikka omassa olossa jokin askarruttaisi. Kun on tietoa, niin osaa pelätä enemmän ellei sitä osaa suhteuttaa. 

Vierailija
52/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ajatuksesi kanssa ettei osaa mitään. Nykyään amk:ssa on ihan liian paljon ryhmätöitä ja muuta soopaa. Käytännön opetusta on vähän. Harjoitteluissa kyllä oppii käytännön työtä, kunhan harjoittelupaikan ylipäätään saa. Kamalaa sekuntipeliä harjoittelupaikan varaaminen. Se voittaa kenellä nopein netti. Ja harjoittelu on pakollinen osa opiskelua. Mielestäni oppilaitokset saivat auttaa harjoittelupaikkojen saamisessa. Kaikenlaista turhaa on ympätty opintoihin ja ammattiaineita on liian vähän. Toista oli hoitajaopinnot 30 v sitten.

Kyllä meillä koulu etsii paikat jos tekee harjoittelun oman AMK:n alueella. Jos haluaa muualle, niin sitten pitää etsiä itse. Mä en asu opiskelupaikkakunnalla ja olen joitakin harjoitteluita tehnyt muualla kuin oma koulun alueella. Jotkut paikat olen saanut suoraan harjoittelupaikasta kysymällä eikä niitä paikkoja ole edes laitettu Jobiiliin. Jobiilista olen saanut kyllä varattua paikkoja oman alueen ulkopuolelta. Mutta joo, Jobiili on kyllä aika peestä.

Ap

Vierailija
53/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä koulu etsii paikat jos tekee harjoittelun oman AMK:n alueella. Jos haluaa muualle, niin sitten pitää etsiä itse. Mä en asu opiskelupaikkakunnalla ja olen joitakin harjoitteluita tehnyt muualla kuin oma koulun alueella. Jotkut paikat olen saanut suoraan harjoittelupaikasta kysymällä eikä niitä paikkoja ole edes laitettu Job

Ok. Meilläpäin piti itse varata paikat omankin amk:n alueelta. Apua ei koulun puolelta kyllä herunut mielestäni kenellekään. Jobiilissa on ihan liian vähän paikkoja opiskelijamäärään suhteutettuna ja sitten täällä vielä se, ettei suoraan kysymällä saanut paikkoja, vaan jobiilin kautta piti hakea. Ihan peestä tosiaan tuo systeemi.

Vierailija
54/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ opettaa ja on ihan erilaista kuin harjoittelu. Muista että jos joku suhtautuu suhun nuivasti vika ei ole sussa, normaali ihminen ymmärtää että olet uusi. En tiedä mistä päin olet, mutta vanhuspuolelle tarvitaan aina sairaanhoitajia, jos se tuntuu omalta. Voisit pärjätä hyvin myös esim. neurologialla, se on vähän saman tyyppistä kuin vanhuspuoli. Tsemppiä!

Tietyt virheet nyt vain ovat liikaa. On olemassa sellainen asia kuin ammattipätevyys. Jos teen virheitä, jotka osoittavat et ole epäpätevä ammattiisi, lopeta työsi. Sinun pätemättömyytesi takia potilaista vammautuu ja kuolee.

Vierailija
55/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ opettaa ja on ihan erilaista kuin harjoittelu. Muista että jos joku suhtautuu suhun nuivasti vika ei ole sussa, normaali ihminen ymmärtää että olet uusi. En tiedä mistä päin olet, mutta vanhuspuolelle tarvitaan aina sairaanhoitajia, jos se tuntuu omalta. Voisit pärjätä hyvin myös esim. neurologialla, se on vähän saman tyyppistä kuin vanhuspuoli. Tsemppiä!

Tietyt virheet nyt vain ovat liikaa. On olemassa sellainen asia kuin ammattipätevyys. Jos teen virheitä, jotka osoittavat et ole epäpätevä ammattiisi, lopeta työsi. Sinun pätemättömyytesi takia potilaista vammautuu ja kuolee.

Mikä sua vaivaa???? Mä en ole tehnyt virheitä eikä kukaan ole vammautunut tai kuollut! Mene pois ilkimys!!!

Ap

Vierailija
56/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viimeinen harjoittelujakso vei kaiken itseluottamuksen ja valmistuin täysin lannistuneena ja varmana siitä etten osaa/muista mitään. Päädyin vähän vahingossa töihin kotihoitoon ja totesin työn sopivan itselleni oikein hyvin. Yli 20 vuotta siellä vierähti. Nyt olen taas uuden uran kynnyksellä ja alaa vaihtamassa. Vanhat arvet ja pelot ovat nostaneet päätään, mutta luotan siihen, että löydän taas työpaikan ja porukan, johon kuulun. 

Vierailija
57/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ahdistuksen. Sote-ala ei ole helppo. Sinulla on onneksi yleensä paljon kollegoja, joilta kysellä. Pidä puolesi, että saat riittävästi ohjeistusta äläkä anna kenenkään tuhahdella kokemattomuuttasi.

Aloitin hammaslääkärin harjoittelujakson todella kokemattomana, ja se oli silkkaa ahdistusta pari ekaa viikkoa. Oli iso kynnys konsultoida pieneistäkin asioista, mutta se on potilasturvallisuuden kannalta pakko. Jokainen on jostain aloittanut.

Vierailija
58/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi sinä olit todella pätevä ja kaiken osaava jo ekana työpäivänä!

Vierailija
59/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nyt ainakin parin viikon tauko kaikesta opiskelusta (ja töistäkin, jos mahdollista) ja lepää kunnolla. Olet sen ansainnut. 

Mihin sinulla on kiire? Olet itse huomaamattasi tehnyt itsellesi liian tiukat aikataulut. Moni sairaanhoitajaopiskelija sortuu kaikessa tunnollisuudessaan tuohon samaan. Vain sinä itse pystyt hidastamaan omaa tahtiasi. 

Tsemppiä ja lepoa. 

Vierailija
60/70 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Kaikista ei ole siihen mutta kaikki eivät myönnä sitä. Pahinta on tietää, että ei tiedä tarpeeksi. 

Terveisin 2 vuotta sairaanhoitajan työssä kestänyt, viimeksi vuonna 2007 sitä työtä tehnyt sh.

Ehkä omalla työpaikalla vanhusten hoivakodissa pärjäisin, mutta sairaalassa työskentelyyn musta ei ole. En vain tiedä onko mulle sairaanhoitajan töitä omalla työpaikalla.

Ap

No, älä hae sairaalaan töihin. Koska oot masentunut kaikki tuntuu nyt pahalta. Mutta kyllä susta sh hommiin on, kun oot jo työskennellyt lähihoitajanakin. Turha hätäily pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi