Onko mitenkään normaalia lapsen käytöstä?
Juuri 5v täyttänyt poika. Iloinen, vilkas, fiksu, empaattinen ja hyvin herkkä.
Päiväkodissa oli aikuinen kuullut, kun oli sanonut kaverilleen järkyttävän uhkauksen, kun ei ollut kokenut että pääsee leikkiin mukaan. Jotain puukolla lyömisestä, jos et leiki mun kanssa.
Itse järkytyin pahasti. Asiasta heti keskusteltiin ja hän kertoi, että vastaavia uhkauksia on saanut tietyltä poikaporukalta pihalla. Eli ilmeisesti sieltä oppinut
Pojalla kotona kaikki kunnossa, ehjä normaali perhe, jossa kaikki kohtelee toisiaan kauniisti. Ei pelata pelejä ja telkkariakin katsoo hyvin vähän, joskus pikkukakkosen ohjelmia. Kotona ei ole mistään voinut tuollaisia asioita kuulla. Kohtelee pikkusiskoa kauniisti eikä ole väkivaltainen ollenkaan ketään kohtaan.
Pitääkö tässä huolestua enemmänkin, tai taisin jo huolestua. Päiväkodissa varmasti puuttuvat niiden kolmen pojan käytökseen ja yrittävät, että omani ei kokisi noin kurjaa oloa siellä..
Kommentit (13)
Ei lapset välttämättä ymmärrä mitä puhuu, mutta onhan tuosta tehtävä loppu ja saatava ymmärtämään asian vakavuus.
En huolestuisi, jos yksittäinen tokaisu, jonka matkinut joltain muulta. Tuon ikäiset eivät aina ajattele, mitä sanovat, eivätkä ymmärrä, missä menee sopivuuden rajat. Sanoisin vaan lapselle, että noin ei sanota kenellekään. Siitä olisin kyllä vähän huolissani, että poikaporukka esittää tuollaisia uhkauksia omalle lapselle.
Ei 5-vuotias ymmärrä, mitä sanoi. Käytte läpi rauhassa syyttämättä miksi poika ei enää koskaan saa puhua tuollaista.
Päiväkodin touhu on nykyään hurjaa
Eivät tuon ikäiset tajua kunnolla tämän kaltaisia asioita. Olen esimerkiksi nähnyt, kun kaksi 5v ikäistä kaverusta leikki keskenään kaikessa sovussa, ja yhtäkkiä toinen sanoi toiselle, että "haluaisin että kuolisit". Ja olivat oikein hyviä kavereita jatkossakin.
Helpottavaa kuulla kaikkien mielipiteitä. Toivon, että pojalla meni perille, että tuollaista ei ole sopivaa puhua
-Aloittaja
Oletko tiennyt sellaista että ihmiset kuulevat toisiltaan paljon erilaisia asioita? Sinä ryhdyt heti suojelemaan perhettänne ja sitä poikaa, et ole kiinnostunut siittä asiasta. Lapsista on hauskaa huudella kaikenlaista, ihan kaikki ei ole aina niin vakavaa mutta kannattaa puhua niistä asioista ja siitä mitä ne tarkoittavat. Lapset ovat omia yksilöitänsä joten kannattaa muistaa että lapsella on myös omat tavat toimia, eivät he ole tyhmiä. Muistuta käytöstavoista ja puhukaa muutenkin elämästä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tuon ikäiset tajua kunnolla tämän kaltaisia asioita. Olen esimerkiksi nähnyt, kun kaksi 5v ikäistä kaverusta leikki keskenään kaikessa sovussa, ja yhtäkkiä toinen sanoi toiselle, että "haluaisin että kuolisit". Ja olivat oikein hyviä kavereita jatkossakin.
Kuulevat kaikenlaista kaikkialla, muistuttakaa käytöstavoista. Lapset saattavat tupsautella asioita monestakin syystä. Voi puhua myös siitä mitä ne asiat tarkoittavat.
Jokainen vanhempi tekee toki itse päätöksensä, mutta oma 5-vuotiaani ei leiki jonkun "poikaporukan" kanssa pihalla. Vaan suurimman osan ajasta tuon ikäinen viettää ulkoillen samalla kun minä tai isänsä siinä samalla tekee pihatöitä tms. Itsenäisyyttä harjoittelee sellaisten kavereiden kanssa, jotka tunnen.
Kun siinä poikaporukassa saattaa olla vaikkapa joku naapurustun ongelmallinen 11-vuotias jne. Mun mielestä sellainen vapaus, jossa pitää itse tavallaan arvioida seuraansa, alkaa vasta alakoulussa.
Jos lukee aloituksen siitä selviää, että tämä on tapahtunut päiväkodissa, jossa ei vanhempi voi vahtia kenen kanssa poika pihalla liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
En huolestuisi, jos yksittäinen tokaisu, jonka matkinut joltain muulta. Tuon ikäiset eivät aina ajattele, mitä sanovat, eivätkä ymmärrä, missä menee sopivuuden rajat. Sanoisin vaan lapselle, että noin ei sanota kenellekään. Siitä olisin kyllä vähän huolissani, että poikaporukka esittää tuollaisia uhkauksia omalle lapselle.
Juu minä erottaisin tällaisen porukan toisistaan. Onhan sekin outoa, että ylipäätään suljetaan yksi ulkopuolelle ja saadan tälle aikaan niin paha olo, että tämä sanoo jotakin tuollaista
Jos ap:n poika olisi omani, niin ohjaisin häntä ennemminkin pysymään erossa sellaisista lapsista, jotka eivät halua leikkiä hänen kanssaan. Sellaisiin porukoihin tunkemisesta ei vaan seuraa mitään hyvää. Ja kun kyse ei ole välttämättä siitä, että ap:n pojassa olisi jotain vikaa, vaan joissain perheissä saattaa olla niin tulehtunutta ja pahaa verta, että lapset alkavat kiusaamaan toisiaan, esim. ulos jättämällä tai muilla keinoilla
Pohtisin miettimään hänen kanssaan, onko päiväkodissa jotain sellaisia tyyppejä, jotka saavat hänen olonsa tuntumaan hyvältä. Eli ei sellaisia, jotka juttelevat puukoista, tai kiusaavat häntä porukan ulkopuolelle jättämällä. Eli miettisin tätä ja kannustaisin lasta leikkimään näiden kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
No ei tuokaan tervettä ole. Lapsena eräs lapsi halusi leikkiä nukeilla raiskausleikkejä, ja hänen vanhempansa oli työssä vankilapsykologina. Päivi Räsänenkin pimahti uskoon asuessaan lapsena vankilan lähistöllä. Oman lapsensa tällaiselle altistaminen on aikamoinen uhraus
No ei tarvitse. Asia selviää puhumalla ja opettelemalla sääntöjä, mitä ei saa tehdä ja saa. Otti mallia pojista. Lapset matkivat muita aika tyypillisesti.