Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et osaa käyttää autosi valoja?

Vierailija
01.11.2024 |

Pyytäisin ystävällisesti teitä opettelemaan tämän asian. Taas tuolla pimeydessä oli liikkeellä lukuisia autoilijoita auton takapää pimeänä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä tarvitse osata käyttää. Auto hoitaa itse. En laita koskaan pitkiäkään pois päältä.

Vierailija
22/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto huolehtii itse valojen vaihtamiset. Päivällä huomiovalot ja kun on tarpeeksi hämärää ajovalot ja räppää pitkät päälle sekä pois tarpeen mukaan. Minä en siihen puutu, auto tietää paremmin kuin minä tai ap.

Tuossa on sellainen puute, että automatiikka ei tunnista huonoa näkyvyttä valoisalla (sade, lumipölly tms) eikä osaa systyttää ajo- ja takavaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto huolehtii itse valojen vaihtamiset. Päivällä huomiovalot ja kun on tarpeeksi hämärää ajovalot ja räppää pitkät päälle sekä pois tarpeen mukaan. Minä en siihen puutu, auto tietää paremmin kuin minä tai ap.

No ei todellakaan tiedä auto paremmin. Monesti saanut todeta, että ei Suomen olosuhteissa tahdo toimia nuo valot. Paljon turvallisempaa, että laittaa suosista ne valot kunnolla itse päälle. Voi päivälläkin olla sellainen ilma, että valot todella tarpeen niin muut huomaa. 

Vierailija
24/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japseissa kun vain starttaa on valot edessä ja takana päällä. Ei tarvitse mitään vipua kääntää.

No useimmiten ne on just niitä uudehkoja japseja, joissa on perä pimeänä. Paska ajovaloautomatiikka ja avuton kuski?

Ainakin omassa toijotassa on kosketusnäytön takana valoautomatiikan asetukset. Sieltä voi säätää, miten helposti oikeat ajovalot syttyy. Vähiten herkällä on pimeänä melkein keskiyölläkin, herkimmällä palaa täyskirkkaana päivänä. Väliasetukset parempi valinta.

Vierailija
25/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni kaikki Suomessa myytävät autot ja niiden valot ovat maahan tuotaessa tyyppikatsastettuja. Ymmärtääkseni takavalojen automaattinen syttymisherkkyys niin hämärässä kuin sumussa ja sateessa on ennen autojen hyväksyntää mahdollista tehdä sellaiseksi, että valot syttyvät heti tarvittaessa käyttöön. Miksi näin ei tehdä, tyyppikatsastajat?

Vierailija
26/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japseissa kun vain starttaa on valot edessä ja takana päällä. Ei tarvitse mitään vipua kääntää.

No useimmiten ne on just niitä uudehkoja japseja, joissa on perä pimeänä. Paska ajovaloautomatiikka ja avuton kuski?

Ainakin omassa toijotassa on kosketusnäytön takana valoautomatiikan asetukset. Sieltä voi säätää, miten helposti oikeat ajovalot syttyy. Vähiten herkällä on pimeänä melkein keskiyölläkin, herkimmällä palaa täyskirkkaana päivänä. Väliasetukset parempi valinta.

En tajunnut mitään selityksestäsi. Hoono soomi?

Vierailija
27/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka takavalot pimeenä, kyllä ne kaikki valot syttyy kerralla samasta vivusta.

Mutta jos sitä vipua ei käännä pois nolla-asennosta, niin ei varmaankaan tapahdu. Nolla-asennossa tyypillisesti palavat päiväajovalot edessä, mutta ei useinkaan takana.

Omassa vuoden 2007 autossani sekä etu- että takavalot palavat normaalisti nolla-asennossa. Toisinaan näkee muuten niitäkin autoja, joissa valot palavat takana mutta ei edessä.

Vierailija
28/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka takavalot pimeenä, kyllä ne kaikki valot syttyy kerralla samasta vivusta.

Mutta jos sitä vipua ei käännä pois nolla-asennosta, niin ei varmaankaan tapahdu. Nolla-asennossa tyypillisesti palavat päiväajovalot edessä, mutta ei useinkaan takana.

Omassa vuoden 2007 autossani sekä etu- että takavalot palavat normaalisti nolla-asennossa. Toisinaan näkee muuten niitäkin autoja, joissa valot palavat takana mutta ei edessä.

Omassa vuoden 2013 autossa nolla-asennossa palaa edessä päiväajovalot, takana ei mitään.

Vierailija
29/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienet just näitä ap ja monen muun mainitsemia jotka luottaa liikaa automatiikkaan.

Vierailija
30/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi,miksi ja miksi.  Kyselee kuin lapset.

Vierailija
31/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi,miksi ja miksi.  Kyselee kuin lapset.

Katsos kun aikuisia pitäisi kiinnostaa likenneturvallisuus. Lippis vinossa rällääviä 20v juustomunia harvemmin.

Vierailija
32/32 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan ja käytän. Jos näen edelläajavan auton vaikka siinä ei palaisi takavalot, en sytytä minäkään niitä.

Et sä pystyisikään sytyttämään niitä edellä ajavan auton takavaloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan