Kuuluvatko sotaveteraanit linnan juhliin?
Uutisoitiin että heitä ei ole kutsuttu eikä kutsuta 6.12 olevalle vastaanotolle.
Heidät tavallaan siivotaan syrjään omiin juhliinsa jo 2.12.
Mielestäni olisi ollut hyvä antaa heille vaihtoehto osallistua pääjuhlaan jos oma terveydentila sen sallii, eikä vain tylysti jättää kutsumatta.
Sotaveteraanit ja lotat ovat kuitenkin kaikista tärkeimmät vieraat juhlissa.
Kommentit (90)
Ovat olleet jo niin monena vuotena että jotain vaihtuvuutta kutsuttavissa pitäisi olla. Ovat jo niin vanhojakin että eivät pärjää ilman avustajaa.
Ei satavuotiaat jaksa kättelyjonoja tai ruuhkia. Hieno päätös! Ovat juhlansa ansainneet, mutta ikä asettaa rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ilmeisesti ole kohdannut missään lähes satavuotiaita vanhuksia. Sataa ikävuottahan elossa olevat veteraanit jo lähestyvät.
Kannattaisi aloittajan miettiä tätä ikäasiaa.
Useimmat ovat jo toisella sadalla. Jos olet syntynyt 1924 niin olit 20 v kun sota päättyi.
Joo. Puhumattomia tai kokoajanpuhuvia tai huutavia taantuneita satavuotiaita?
Sänkypotilastilassa olevat tuodaan myös eikä päästetä vieläkään levolle nukkumaan?
Haloo. He ovat 100-vuotiaita.
Ehkä he todella haluavat jutella vielä toistensa kanssa ja sitten 6.12. katsoa telkusta loput?
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, veteraanit ovat satavuotiaita! Tunnetko yhtään sen ikäistä?
Mieti vanhinta tuntemaasi ihmistä. Olisiko hän valmis lähtemään jonottamaan kättelyä ja linnan ruuhkaan?
Huomaa se, että nimenomaan veteraanien omasta aloitteesta näin toimittiin. Ei heillä ole mitään velvollisuutta esiintyä juhlassa jonkinlaisina kansakunnan sankareina.
ei velvollisuus vaan oikeus. veteraanit sankareina ensin, muut tulkoon perässä
Sensuuri on iskenyt tänään monille foorumeille tästä aiheesta, mutta yritän saada mielipiteeni esille tänne.
Tosiasiahan on se, ettei veteraanien itsensä mielipidettä ole kysytty juhlien ajankohdasta ja yleinen mielipide on se, että he itse ja suurin osa kansasta olisivat halunneet nähdä sotiemme veteraanit mieluummin perinteisissä Linnan juhlissa 6.12. On ollut niin juhlavaa nähdä heidän tulevan ensimmäisinä ovesta, kun itsenäisyyspäivän juhlat alkaa...
Mutta Veteraaniliitto päätti siirtää heidät erilliseen juhlaan 2.12. eikä sekään liene sattumaa, että nykyisen presidentin bonusmamma P.M. on kuulunut jo vuosikausia aktiivisesti mainittuun liittoon.
Turhaa hulinaa yli 95 vuotiaille.
Mitä helvetin hurskastelua. Ette te ole ennenkään sotaveteraaneista välittäneet. Olette odottaneet kieli pitkälle että heidän pakollinen osuutensa kättelyjonossa on ohi, jotta pääsisitte haukkumaan naisten iltapukuja.
Kuinka moni teistä on ollut Linnan juhlissa? Minä olen. Ne ovat yhtä helvettiä myös nuorille ja terveille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin hurskastelua. Ette te ole ennenkään sotaveteraaneista välittäneet. Olette odottaneet kieli pitkälle että heidän pakollinen osuutensa kättelyjonossa on ohi, jotta pääsisitte haukkumaan naisten iltapukuja.
Kuinka moni teistä on ollut Linnan juhlissa? Minä olen. Ne ovat yhtä helvettiä myös nuorille ja terveille.
Ainakin minä olen tuntenut aidosti syvää kunnioitusta ovesta ensimmäisinä tulleita sotaveteraaneja kohtaan. Ylihuomiset juhlat on tynkäjuhlat.
Minua on aina suorastaan ällöttänyt ne toinen toistaan pyntätymmän näköiset tyrkkyjulkkisakat hepeneissään ja juhlapukuja ruotivat toimittajat.
Mitä se tyhjänpäiväinen porukka on tehnyt itsenäisyytemme eteen? Eivät yhtään mitään.
Yksi 100 vuotta täyttänyt kuoli heti juhlapäivän jälkeen viimeksi.