Te joilla silmälasit n. -1,5 vahvuudella, miten näette ilman?
Kysyn alakouluikäisen lapsen puolesta. Hänellä meinaa aina jäädä lasit pois kun näkee kuulemma ilmankin.
Kommentit (19)
No pärjään kyllä normaaleissa tilanteissa joissa ei tarvitse lukea pieniä tekstejä kaukaa. Mutta hankala kuvitella että kukaan pärjäisi koulussa jossa on oleellista nähdä taululle. Itsekin tarvitsen lasit että näen sohvalta kunnolla telkkarin tekstityksen.
Hyvin näen, ei ole edes ajokortissa merkintää että tarvisi silmälasit. Ei mulla sellaisia ole ollutkaan yli 20 vuoteen, kun en koe tarvitsevani.
Ihan ok näin kun oli nuo lukemat. Tyttö käytti tunnollisesti lasena 6v asti kun oli näkö jotain tuota luokkaa ja näkö huononi vuosi vuodelta ja on nyt -7. pojalle ei hommattu silmälaseja ja kas näkö korjaantui itsestään aina välillä eli silmä korjasi. näin mentiin aikuiseksi asti ja hän sai vasta nyt lasit kun on 23v. mutta miinusta on vain tuo -1,5.
Ihan hyvin näen. Siihenkin sopeutuu, että näkee epätarkasti kauemmas. Liikenteeseen laitan aina lasit päähän, muuten olen enimmäkseen ilman.
En sanoisi sitä kauas katsomista miksikään sumeudeksi, ennemminkin epätarkkuutta ja terävät äärirajat muuttuvat pehmeiksi
Aikamoista hajontaa vastauksissa. Riippuu varmaan hajataitosta ym.
Vierailija kirjoitti:
Hajataitto vaikuttaa paljon, riippuen toki siitä, kuinka paljon sitä on. Mä sain testiin monitehopiilarit omilla voimakkuuksilla muuten, mutta ilman hajataittokorjausta, ja kyllä sen eron huomaa verrattuna rilleihin, joissa on "kaikki herkut".
(mulla on miinusta enemmän kuin ap:n lapsella, niin en voi oikein vastata kysymykseen kunnolla)
Jos ei tykkää pitää laseja? Voithan ehdottaa että ottaa kotelossa reppuun mukaan ja käyttää tunnilla? Välitunnilla ja koulumatkoilla sitten ei.
Lapsesi ei näe kuin n. 2 metriä. Ei pysty seuraamaan opetusta, jos opettaja esittää jotain luokan edessä.
Nuorella tuollaiset lasit. Kotona käyttää rillejä esim. tv:tä katsoessa. Koulussa ei suostu pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tosi paljon hajataittoa niin tulee paha "matkapahoinvointi" kun on ilman laseja. Näkö itsessään on sellainen, että ihmisten naamoja ei tunnista ja kylttejä ei näe lukea, mutta muuten pärjäisi varmaan ilman jos ei paremmasta tietäisi. Ja juurikin tuo -1.5 itsellä molemmissa silmissä.
Näkee ensimmäiseltä, ehkä myös toiselta penkkiriviltä opetusta. Näkee lähelle hyvin. Kauas näkemisessä ongelmaa ja kaukana olevat kohteet eivät tarkennu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tosi paljon hajataittoa niin tulee paha "matkapahoinvointi" kun on ilman laseja. Näkö itsessään on sellainen, että ihmisten naamoja ei tunnista ja kylttejä ei näe lukea, mutta muuten pärjäisi varmaan ilman jos ei paremmasta tietäisi. Ja juurikin tuo -1.5 itsellä molemmissa silmissä.
Lisäys: koulussa en kyllä taululle näkisi enää eturivin jälkeen ja autoa en ajaisi ilman laseja.
En ole saanut aikaiseksi hankkia uusia laseja kun vanhat katosivat. Olisi kyllä tarpeen. Esim. kaupassa en näe lukea kauempaa kylttejä joissa lukee mitä käytävällä on.
Varmaan nykyäänkin koulussa pitää vielä nähdä taululle. Silloin lasit ovat välttämättömät tuolla näön tarkkuudella, ellei istu eturivissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei näe kuin n. 2 metriä. Ei pysty seuraamaan opetusta, jos opettaja esittää jotain luokan edessä.
Näkee tarkasti n 2 metriä, mutta näkee sitä kyllä jotenkin kauemmaskin. Itselläni oli tuollaiset vahvuudet, mutta inhosin laseja enkä koskaan käyttänyt niitä. Hyvin pärjäsin koulussa. Eturiviin vaan istumaan semmoisissa aineissa, joissa on tärkeää nähdä taululta jotain niin ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tykkää pitää laseja? Voithan ehdottaa että ottaa kotelossa reppuun mukaan ja käyttää tunnilla? Välitunnilla ja koulumatkoilla sitten ei.
Harvapa niistä tykkää. Ja ovat lisäksi tiellä, teit mitä teit. Tuo reppuidea on hyvä. Sitten aikuisena olka/käsilaukkuun ne rillit. Ja tarvittaessa naamaan.
Niin mäkin oon tehnyt ja teen edelleen. Ikä 56 v.
Ps. Sikäli hyvä näkölukema että voi olla ettei tarvitse koskaan lähilaseja. Minä en ole ainakaan tarvinnut.
Autoa olen ajanut lasit päässä. Näkö on jotain tuota luokkaa mitä ap:n mainitsema.
Todella lähelle näen. Sitten onkin muualla sumeeta.