Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2023 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Äiti esiintyy jutussa nimettömänä asian arkaluontoisuuden takia, mutta hänen henkilöllisyytensä on Ylen tiedossa. Yle on nähnyt myös asiaan liittyvät dokumentit.
Kommentit (659)
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan olisi ihan sama, jos kaikki lapset olisivat osallistuneet islamilaiseen rukoushetkeen koulussa.
Miettikää nyt hetki ihan rauhassa ja ihan oikeasti, mitä mieltä silloin asiasta olisitte, mitä tunteita se teissä herättäisi.
Kaikki uskonnot ovat samalla viivalla, ei pakkosyöttöä lapsille koulussa.
Ei se mitään pakkosyöttöä ole,jos tutustuu eri uskontoihin.Käyn kirkollisissa tilaisuuksissa, olen käynyt useissa kuuluisissa moskeijoissa ulkomailla vierailulla ja eri kirkoissa.On vaan avartanut maailmankuvaa.Enemmän hallaa äiti tekee lapselleen valittamalla, hankala persoona.
Onko Hämeenlinna vihreä kaupunki?
Joutuukohan kohta maksamaan uskiksille myös siitä, että joutuvat kuuntelemaan kiroilua
Outo ratkaisu. Suomessa on positiivinen uskonnonvapaus eli vapaus harjoittaa uskontoa julkisessa tilassa.
Kukaan tuskin pakotti lasta laulamaan.
Ei lasta voi suojella uskonnosta. Yhtäkkiä joku voi vaikka rukoilla kaupassa, kadulla vastaantulija voi laulaa joululauluja tai lapsen kaveri voi vaikka antaa enkelikiiltokuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 14 vuotiiana 1500€ korvauksia kun jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Eli saman verran kun lapsi joka joutui kuuntelemaan Jeesus laulun..
Sait liian vähän, siitä ei kukaan varmaan ole eri mieltä. On kuitenkin hedelmätöntä verrata kahta aivan erilaista väärinkohtelua toisiinsa.
Väärinkohtelua? Voinko minäkin hakea korvauksia jos joudun vahingossa työpaikalla kuulemaan blackmetallia?
Mitä lakia siinä rikotaan, jos työpaikalla soitetaan blackmetallia? Jos jotakin rikotaan, niin oletettavasti olet oikeutettu korvauksiin sen lain rikkomisesta, mutta mulle ei tule mieleen yhtään lakia jota voisi soveltaa. Uskonnon harjoittamiseen pakottaminen sen sijaan rikkoo ainakin uskonnonvapauslakia ja perustuslakia.
Millä logiikalla uskonnollisen laulun kuuleminen on uskonnon harjoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Outo ratkaisu. Suomessa on positiivinen uskonnonvapaus eli vapaus harjoittaa uskontoa julkisessa tilassa.
Ei lasta voi suojella uskonnosta. Yhtäkkiä joku voi vaikka rukoilla kaupassa, kadulla vastaantulija voi laulaa joululauluja tai lapsen kaveri voi vaikka antaa enkelikiiltokuvan.
Oikeusvaltion mukainen ratkaisu. Usko harjoittamiseen pakottaminen on kiellettyä. Kukaan ei pakota sinua jäämään kauppaan kuuntelemaan jonkun rukoilua. Lapsia pitää suojella uskontoon pakottamiselta koska Suomessa on uskonnon ja valinnavapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeusvaltion mukainen ratkaisu. Usko harjoittamiseen pakottaminen on kiellettyä. Kukaan ei pakota sinua jäämään kauppaan kuuntelemaan jonkun rukoilua. Lapsia pitää suojella uskontoon pakottamiselta koska Suomessa on uskonnon ja valinnavapaus.
Mutta onko se uskonnon harjoittamista, jos on uskonnoton, mutta kuulee uskonnollisen laulun? Minun mielestäni ei ole.
WHITE LIVES MATTER <3
SUOJELKAA SUOMALAISTA ROTUA, OLEMME UHANALAISIA!
Vierailija kirjoitti:
Onko Hämeenlinna vihreä kaupunki?
Tuskin missään muualla woketetaan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun Suomesta tulee mus limienemmistöinen maa muutaman vuosikymmenen päästä (holtiton maa han muut to) niin laittavat voimaan s h a r i a - lain ja kaavuttavat nuoret tytöt sekä naiset. Voi tulla liberaalia kristinuskoa ikävä...Surullista että omaa uskontoa halveksitaan ja m a m u i l l e kumarrellaan
Itse en osallistunut uskontotunneille, enkä muuhunkaan uskonnolliseen toimintaan kouluaikanani.
Silloin minua pilkattiin ja pidettiin omituisena. Niin ne ajat muuttuvat.
Hullu nykymaailma :D
Jeesus-sana loukkaa ja sitä ei kestetä, mutta maa han muut to ja mus limien vaatimukset kyllä toteutetaan ja heitä palvellaan auliisti. Tyhmä Eurooppa tuhoaa ja islami laistaa itsensä vapaaehtoisesti. Feminismi on katoavaa kansanperinnettä ja naisten oikeudet, kun mus limit laittavat omat sairaat lakinsa voimaan...
Vierailija kirjoitti:
Itse en osallistunut uskontotunneille, enkä muuhunkaan uskonnolliseen toimintaan kouluaikanani.
Mulla on lapset kasiluokalla, vitosella ja ekalla. Kaikki ovat saaneet kuulla nälvimistä ja haukkumista siitä, että käyvät et-tunnilla eivätkä osallistu joulu- & kevätkirkkoihin. Kovin hitaasti se maailma tuntuu joskus muuttuvan. Näin ainakin Oulussa ns. hyvällä asuinalueella ja koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa menee jatkuvasti idioottimaisemmaksi ja sanonta "maassa maan tavalla" on unohdettu. Suomi on kristitty maa, jeesuslauluissa ei pitäisi olla mitään hävettävää. Tilanteesta voi poistua jos ahdistaa. Kuinkahan kävisi jos itse menisi lähi-itään ja tekisi kantelun heidän uskonnollisista rituaaleistaan jota harrastetaan aika näkyvästikin julkisissa paikoissa? Voipi olla että paluu suomeen tapahtuisi sinkkiarkussa, jos mitään ruhoa edes löytyisi.
TÄMÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapset kasiluokalla, vitosella ja ekalla. Kaikki ovat saaneet kuulla nälvimistä ja haukkumista siitä, että käyvät et-tunnilla eivätkä osallistu joulu- & kevätkirkkoihin. Kovin hitaasti se maailma tuntuu joskus muuttuvan. Näin ainakin Oulussa ns. hyvällä asuinalueella ja koulussa.
Nälviminen on toki väärin. Mutta miksi pelätä noin hysteerisesti kristinuskoa että laittaa lapsensa mieluummin et-tunneille? Jotain omia traumoja uskonnosta? Uskonnon opetus ei ole enää tänä päivänä julistavaa ja uskonnon tunneilla käsitellään muitakin uskontoja kuin kristinuskoa, näin oli jo yli 20 vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnollisen laulun kuunteleminen ei ole uskonnon harjoittamista, kuten ei myöskään toisen rukoilun kuunteleminen. Ja pakottiko joku todella tämän lapsen kuuntelemaan uskonnollista laulua vai oliko niin, että lapsi olisi voinut laittaa kädet korville tai poistua paikalta heti kun hän ymmärsi laulun uskonnollisen luonteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kuin jotain pimeää keskiaikaa! Anna mun kaikkea kuulla! Lapselle on hyväksi oppia kristllisiä lauluja. Ne luovat turvallisuuden tunnetta. Niin minäkin lapsena koin ja vieläkin muistelen lämmöllä kaikkia lauluja, rukouksia ja uskonnollisia näytelmiä kouluajoilta.
Sinä olitkin kristillinen. Vaiko muslimi? Kerro nyt vielä se.
Kun ei ole vauvasta alkaen silmät ja suut tupattu täyteen satuja ja tarinoita, ei jeesushömppä tunnu kuule yhtään turvalliselta.
Paholaisen vallassa olevat kavahtavat jos Jeesuksen nimikin mainitaan. Tämä rahastajaäiti on niin paholaisen asialla kun olla ja voi. Normaali ihminen antaisi jonkun Jeesuslaulun mennä toisesta korvasta sisän ja toisesta ulos, jos ei kiinnosta. Mutta jos on paholaisen vallassa, uskontoa pitää vastustaa kaikin tavoin ja tietenkin vaatia täysin suhteettomat korvaukset tuosta "valtavasta kärismyksestä". Naurettava pelle on tämän tapauksen uskonnoton äiti. Ehkä onkin itse demoni.
Satanistit hallitsee maailmaa, tällaista se on.
Aivan naurettavaa.
Miksi minun lapseni eivät saa HSL ltä korvauksia kun joutuvat joka päivä kuuntelemaan päiväkotiin mennessä HSL bussissa pakosta uskonnollista islamilaista musiikkia ja kuuntelemaan muslimien lukemia rukouksia ja uskonnollisia tekstejä.
Kaiken huippu oli, että kauppakeskuksessa joku muslimi mies luki ääneen jotain, ilmeisesti pyhää kirjaansa.
Haluan suuret korvaukset!
Lapsen uskonnontunnilla askarreltiin haamuja. Kyllä minä niin mieleni pahoitin. Onko tää jotain pakkohalloweenpropagandaa? Ei meiltä ole kysytty uskotaanko haamuihin vai enkeleihin.