Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen entinen kädestä suuhun eläjä - milloin te aloitte säästää?

Vierailija
31.10.2024 |

Olen 65 vuotias. Olen koko nuoruuteni ja pitkälle aikuisikään asti elänyt kädestä suuhun. Ainut mihin olen säästänyt etukäteen on matkustaminen, muuten kaikki, mikä on tullut, on myös mennyt - eikä aina riittänytkään. Olen vinguttanut visaa ja ottanut kulutusluottoja. Vasta vanhemmiten aloin ajatella, että jäämme miehen kanssa kohta eläkkeelle, tulot pienenevät ja lainat on maksettava pois ennen sitä. Näin myös teimme. Nykyisin myös säästän tulevaisuutta varten. Minulla on erikseen monta säästötiliä eri tarkoituksiin: lomat, joulu, puskuri, eläkesäästöt jne. 

En ymmärrä, miksi en tajunnut säästämisen merkitystä aikaisemmin. Nykyisin säästämisestä puhutaan tosi paljon ja tuntuu, että "kaikki" säästävät. 

Kiinnostaisi tietää, milloin muut ovat tajunneet tämän säästämisen (ja jopa sijoittamisen) merkityksen? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen entinen säästäjä. Olen vasta viime vuosina alkanut elää kädestä suuhun. Käärinliinoissa kun ei ole taskuja.

Vierailija
2/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin säästää kun viimeinenkin lapsi muutti omilleen.t. entinen Yh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetan säästämisen koska olen niin köyhä että joudun hakemaan tt-tukea. Jo muutaman satasen säästöt estää tuen saamisen.

Vierailija
4/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voittekin käyttää ne säästönne hoivakodin maksuihin, ellette kuole ennen sitä. Tadaa. Itse aion elää kuin viimeistä päivää joka päivä.

Vierailija
5/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin yksityistä eläkettä jotain 30 vuotta.Summa oli kk satasen verran ja nyt sieltä tulee kakkoseläkettä melkein saman verran kuin työeläkekin on. Ap yksi asia kiinnostaisi kun kerrot, että sinulla on useita säästötilejä. Paljonko pankkisi ottaa vuodessa yhden tilin hoidosta? Vai eikö ota mitään maksua? 

Vierailija
6/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut jonkinlainen säästelijä. Tosin opiskeluaikoina meni tilit ihan nollille säännöllisesti. Sen jälkeen olen säästänyt ihan "tosissani". Olin n 30v kun aloitin.

En ole elänyt kituuttaen, mutta olen kuitenkin säästänyt kaiken ylimääräisen. Ja ollut hankkimatta turhaa. Olen säästänyt sillä ajatuksella, että en joudu olemaan työn orja sinne yli kuudenkympin. Vaan voin löysätä ja elää rennommin. Olen sijoittanut tämän koko ajan, ja olen oikein tyytyväinen tämän hetken tilanteeseen. 

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että kaikki laitetaan haisemaan mikä tulee, jos on varaa säästää.

Vierailija
7/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetan säästämisen koska olen niin köyhä että joudun hakemaan tt-tukea. Jo muutaman satasen säästöt estää tuen saamisen.

Ei ole mitään estettä laittaa kymppi käteisenä silloin tällöin patjan alle. Ei vaikuta tt-tukeen. Sitä paitsi kaikilla pitäisi muutenkin olla aina pikkuisen käteistä varalla. 

Vierailija
8/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut jonkinlainen säästelijä. Tosin opiskeluaikoina meni tilit ihan nollille säännöllisesti. Sen jälkeen olen säästänyt ihan "tosissani". Olin n 30v kun aloitin.

En ole elänyt kituuttaen, mutta olen kuitenkin säästänyt kaiken ylimääräisen. Ja ollut hankkimatta turhaa. Olen säästänyt sillä ajatuksella, että en joudu olemaan työn orja sinne yli kuudenkympin. Vaan voin löysätä ja elää rennommin. Olen sijoittanut tämän koko ajan, ja olen oikein tyytyväinen tämän hetken tilanteeseen. 

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että kaikki laitetaan haisemaan mikä tulee, jos on varaa säästää.

Minäkin olen aina ollut säästelijä. Muistaakseni 9-vuotiaasta olen säästänyt syntymäpäivärahoja, mutta opiskellessa säästöön ei jäänyt ikinä. Nollille meni. Työttömänä jää ehkä 10-50 euroa kuukaudessa säästöön, mutta nekin rahat voi mennä nopeasti, jos tarvitsee vaikka lääkäriä. 

Vierailija
9/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin yksityistä eläkettä jotain 30 vuotta.Summa oli kk satasen verran ja nyt sieltä tulee kakkoseläkettä melkein saman verran kuin työeläkekin on. Ap yksi asia kiinnostaisi kun kerrot, että sinulla on useita säästötilejä. Paljonko pankkisi ottaa vuodessa yhden tilin hoidosta? Vai eikö ota mitään maksua? 

Olen asiakasomistaja OP-pankissa, Tilit ovat maksuttomia. Ap 

Vierailija
10/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asiakasomistaja OP-pankissa, Tilit ovat maksuttomia. Ap 

Ei Osuuspankissa ole mitään asiakasomistajia. Ihan keksitty koko aloitus.

Vierailija
11/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti säästänyt koskaan, tilille vain jää ylimääräistä rahaa joka kuukausi ja 7 vuotta sitten tajusin että voin sijoittaa ne rahat jolloin rahaa kertyy vielä enemmän. Ostan mitä haluan sen enempää murehtimatta. T. Kuusinumeroinen salkku

Vierailija
12/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin säästää kun jouduin lastenkotiin nuorena koska äidilläni ei ollut varaa elättää minua. Menin 13 vuotiaana töihin hampurilais paikkaan koska lastenkodissa mentiin tutustumaan sellaiseen ravintolaan ja kysyin sitten piruuttani töitä. Pääsin iltatöihin koulujen jälkeen. 2 vuoden päästä minulla oli jotain 20 000 markkaa säästössä. Tein välillä kesätöitä mutta syksyn ja talvisin kävin myymässä hampurilaisia ja niistä tuli hyvin rahaa. Sain jotain 1400 markkaa kuukaudessa rahaa. Säästin lähes kaiken mutta ostin mopon suzuki pv n. Säästin 15 vuotta omaan asuntooni jonka ostin sitten ilman lainaa.

13/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä sä säästät jo nyt, jos ja kun sulla on noi "puskuri"- ja "eläkesäästöt" tilit. Olettaen tietenkin, että myös laitat niille tileille joka kuukausi rahaa. Olen sua 2 vuotta nuorempi ja olen periaatteessa säästänyt 19-vuotiaasta lähtien aina sinne "puskuriin", mutta toki ne on sitten monesti menneet, kun on tarvinnut ostaa uusi pölynimuri, pesukone tms. Varsinaisen "näihin rahoihin en koske ennenkuin on hengíssä säilymisestä kyse " -säästämisen aloitin nelikymppisenä. Säästötilille sekä kahteen eri sijoitusrahastoon. Alkuvuodesta 2023 päätin aloittaa kokeilun, jossa elän eläkepäivieni elintasolla. Kaiken ylimääräisen laitoin säästöön. Eli laadin vuosibudjettini ikäänkuin olisin jo eläkkeellä. Aion jäädä eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä (64v 9kk) tulee täyteen eli ei ens vaan seuraavana kesänä. Olen jo nyt tottunut tähän elintasoon, joten mitään muutosta ei tule, kun lopetan työnteon. Velaksi en ole koskaan ostanut muuta kuin asunnon ja siitäkin lainat on jo maksettu. 

Vierailija
14/14 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen entinen säästäjä. Olen vasta viime vuosina alkanut elää kädestä suuhun. Käärinliinoissa kun ei ole taskuja.

Hieman sama täällä, tosin minulla on säästöjä mutta tulosita menee kaikki mikä tuleekin. Siinä vaiheessa, kun rahastoissa ja osakkeissa meni 200 000 säästöpotti rikki eikä ollut näkyvissä mitään mihin niitä rahoja tarvitsisin, totesin, että tuo pääoma saa nyt pitää huolen omasta kasvustaan ja minä nautin palkkatuloistani 100-prosenttisesti. Koen, että kädestä suuhun eläminen on paljon rennompaa, kun tietää, että on puskuri odottamassa (verrattuna vaikka opiskeluaikaan, jolloin elin aidosti kädestä suuhun). Olen myös pudottanut työajan 60 prosenttiin, koska loppujen lopuksi ero nettotulossa ei montaa satasta ole ja itse arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin sitä muutamaa satasta. Mulla ei ole edes lapsia, joten kuoleman jälkeen ei ole mitään tarvetta jäädä tilille senttiäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän