Kela hylkäsi Aarnon työkyvyttömyyseläkkeen ja siitä tehdyn valituksen- Aarno masentui päätöksessä niin että suunnitteli päättävänsä päivänsä
Tämä johti lopulta siihen että Aarno sai työkyvyttömyyseläkkeen vaikean masennuksen takia. Alkuperäinen syy hakemukselle oli fyysiset kivut joiden takia eläkettä oli haettu lääkärin avustuksella.
Lähde Seura-lehti
Kommentit (83)
Syy miksi ihmisiä roikotetaan työttöminä eikä päästetä eläkkeelle vaikka pää olisi kainalossa on eläke itsessään. Se tulee kalliimmaksi valtiolle. Niillä on varmasti kiintiö ja arvontoja siitä ketkä minäkin vuonna päästetään eläkkeelle. No eihän siinä mitään vaikkei pääsekään mutta kun pitää sitten osallistua näihin kaiken maailman sirkukoulutuksiin ja hakea työpaikkoja vaikka ei töihin oikeasti kykenisikään. Hieno järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri rakennuksilla putosi telineestä ja sai kauheat kivut. Oli kuukausia työkyvytön ja sairaslomalla.
Sitten sairasloma loppui. Tuli ekaa työpäivää edeltävänä päivänä meitä katsomaan. Me esimiehet luvattiin hänelle alkuun kevyitä hommia, että pystyy tekemään.
Ei uskaltanut tulla seuraavana päivänä, vaan oli tehnyt itsem u r h a n. Järkyttää vieläkin, vaikka tästä on 20 vuotta aikaa.
No ei ois tarvinnut tehdä sitä, oli muita ongelmia. Ois ottanut saikkua lisää ja psykiatrille. Myöhäistä tietysti nyt on.
Minä olin aivan samassa tilanteessa kuin Aarno. Lääkäreiltä oli lausunnot. Hain neljä kertaa, hylättiin (syinä krooniset kivut, selkärangan murtuma, ahtauma ja muuta pientä...). Myös työkykyarviot ym. oli tehty ja osoittivat, etten pysty työhön. Oli pakko ilmoittautua TE:n. Menin raskaasti rollaattoriin nojaten kyselemään vaikkapa kesähommia puutarhaan tai hautuumaalle. Eivät tienneet, mitä tehdä kohdallani.
Lopulta otin yhteyttä viimeisen lausunnon tehneeseen lääkäriin, joka teki "masennus"-diagnoosin, istuin 20 min. iäkkään psykiatrin luona ja sain myös häneltä lausunnon. Näiden avulla lopulta pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tuossa vaiheessa en edes pystynyt kävelemään rollaattorin avulla kuin 20 m kerrallaan. Että niin hupaisaa. Kivut olivat jäätävät ja ovat edelleen, mutta hirveän "masentuneena" tässä mennään.
Nyt olen juuri siirtynyt vanhuuseläkkeen puolelle. Muuten, ystävätär valitti KELAn hylkäämistä päätöksistä (haki 8 vuoden ajan tk-eläkettä) ja sai valituksensa läpi + korvaukset. En suosittele valittamaan ainakaan heti, koska uutta hakemusta ei käsitellä vanhan ollessa valitusprosessissa.
Vakuutuslääketieteen tapa tarkastella työkykyasioita on eri kuin monen hoitavan lääkärin: työkyvyttömyys nykyiseen työhön ei merkitse aina absoluuttista työkyvyttömyyttä kaikkeen työhön. Nykyään jo työllisyyssyistäkin yhä useampi omaa useita koulutuksia. Vakuutuslääketieteen kannalta nuorehkoa työntekijää ei voida määritellä etukäteen vuosikymmeniksi työkyvyttömäksi kaikkeen työhön kuin osassa tapauksista. Tämän työelämäsuhteen muuttumisen olisi hyvä olla ihmisillä tiedossa jo ennen kuin mitään terveysongelmia on: jos en jonain päivänä pysty tähän, minun kuuluu vaihtaa työtä sellaiseen mihin kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuslääketieteen tapa tarkastella työkykyasioita on eri kuin monen hoitavan lääkärin: työkyvyttömyys nykyiseen työhön ei merkitse aina absoluuttista työkyvyttömyyttä kaikkeen työhön. Nykyään jo työllisyyssyistäkin yhä useampi omaa useita koulutuksia. Vakuutuslääketieteen kannalta nuorehkoa työntekijää ei voida määritellä etukäteen vuosikymmeniksi työkyvyttömäksi kaikkeen työhön kuin osassa tapauksista. Tämän työelämäsuhteen muuttumisen olisi hyvä olla ihmisillä tiedossa jo ennen kuin mitään terveysongelmia on: jos en jonain päivänä pysty tähän, minun kuuluu vaihtaa työtä sellaiseen mihin kykenen.
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyttä puuilosta ja So long. Kiikuun
Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru.
Upea veto💝
Vierailija kirjoitti:
Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pidäkään päästä sillä perusteella että mutku mä haluun.
Hänellä nyt oli muitakin perusteita. Sinä varmaan nostat kuukausipalkkaa persuilta vaikka oletkin mielenterveydongelmainen.
Mä olin 10 vuotta työttömänä ja saikulla kunnes eläke tuli.
Ketään ei hyödytä sairaiden roikuttaminen kortistossa kun mitään kuntoutusta ei ole.
Vaikka varmaan jotkut hylkiöt äärioikeistossa saakin pienet munansa pystyyn viharunkutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Syy miksi ihmisiä roikotetaan työttöminä eikä päästetä eläkkeelle vaikka pää olisi kainalossa on eläke itsessään. Se tulee kalliimmaksi valtiolle. Niillä on varmasti kiintiö ja arvontoja siitä ketkä minäkin vuonna päästetään eläkkeelle. No eihän siinä mitään vaikkei pääsekään mutta kun pitää sitten osallistua näihin kaiken maailman sirkukoulutuksiin ja hakea työpaikkoja vaikka ei töihin oikeasti kykenisikään. Hieno järjestelmä.
Takuueläke tulee kyllä, ei jos henkilö saa ansioon perustuvaa eläkettä, silloin valtio säästää. Ei se ihminen muuta kuin mene sellaisen paikalle nostamaan työeläkettä joka on kuollut ennen eläkkeelle pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Laiska pska on Aarno. Loiseksi ryhti eli on ok osoittaa hänelle suoraa halveksuntaa
Aika laiskasti säkin oot äidinkieltä opetellut. Eihän tuosta sun sepustuksesta saa oikein mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riipaisi. Itse olen juuri tuossa tilanteessa. Kelan mielestä olen joko liian sairas tai terve. Kunhan heidän ei tarvitse maksaa hakemaani etuutta.
Umpikuja.
Vihainen ja pettynyt.
Kohta varmasti masentunut.
Täällä toinen samanlainen. Masennuslääkkeitä lääkäri tarjoaa kun ei sairauttani osaa hoitaa. En ole masentunut vielä mutta ehkä elämästä tulisi helpompaa jos valehtelisi olevansa masentunut, ostaisi lääkkeet mutta ei söisi niitä. Sitten kaikki olisivat tyytyväisiä. Paitsi minä kun en saa apua todelliseen sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Ette taida tietää, että väliinkin voi pudota.
Voi käydä niin, että paperien perusteella työkkäri katsoo liian sairaaksi töihin ja pudottaa pois työttömyyskorvaukselta.
Ja kuitenkaan ei saa sairaseläkettä.
Ja lääkäri antaa sairauslomaa mutta Kela ei maksa päivärahaa koska heidän mielestään kykenee töihin.
Vierailija kirjoitti:
-Eläkkeenhaun aikana Kela oli tehnyt elämästäni kafkalaista helve##iä, josta ei vaikuttanut olevan ulospääsyä. Olin menettänyt täysin luottamukseni yhteiskuntaan ja vajonnut niin syvälle masennukseen, että näin kaiken mustana.
Sitten yhtäkkiä Kela myönsi minulle eläkkeen. Syynä oli masennustila, jonka Kela itse oli minulle aiheuttanut, Aarno kirjoittaa
Järkyttävä ja tragikoominen kiteytys Kelasta parhaimmillaan.
Kannattaa mennä töihin jos Kelan päätökset ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Ette taida tietää, että väliinkin voi pudota.
Voi käydä niin, että paperien perusteella työkkäri katsoo liian sairaaksi töihin ja pudottaa pois työttömyyskorvaukselta.
Ja kuitenkaan ei saa sairaseläkettä.
No eihän ihmisen joka ei pysty töihin kuulukaan saada työttömyyskorvausta. Ihan oikein toimittu
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä töihin jos Kelan päätökset ei kelpaa
mutku ei jaksa ilmainen raha näköjää kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 10 vuotta työttömänä ja saikulla kunnes eläke tuli.
Ketään ei hyödytä sairaiden roikuttaminen kortistossa kun mitään kuntoutusta ei ole.
Vaikka varmaan jotkut hylkiöt äärioikeistossa saakin pienet munansa pystyyn viharunkutuksella.
loinen.
Sain työkyvyttömyyseläkkeen vaikka olen täysin terve. Työkkärissä ja sossun virkailijat hoiteli minulle ne päätökset. Sanoivat että olen ollut niin kauan työtön etten enää työllisty että he hoitaa minulle eläke paperit ja ilmeisesti oli hyvät suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Sain työkyvyttömyyseläkkeen vaikka olen täysin terve. Työkkärissä ja sossun virkailijat hoiteli minulle ne päätökset. Sanoivat että olen ollut niin kauan työtön etten enää työllisty että he hoitaa minulle eläke paperit ja ilmeisesti oli hyvät suhteet.
selkeästi ihmisiä päästetään liian heppoisin perustein eläkkeelle
Ei näille trolleille kannata vastata. Ovat samoja jotka vinkuvat aikuisille työttömille että menkää töihin(niin kuin mihinkään työhön noin vain mentäisiin varsinkaan nykytilanteessa missä vain ei ole töitä) Nyt tulevat ilkkumaan työkyvyttömiä kun kela ei päästä eläkkeelle. Jokainen sairastunut tietää että miten helkkarin vaikeaa se on, oikeastaan tuurista kiinni.