Hyvää Kekriä
Kekrin aika alkaa mikkelinpäivästä ja jatkuu pyhäinmiestenpäivään, eli se alkaa 29. syyskuuta ja päättyy lauantaihin, joka ajoittuu 31. lokakuuta 6. marraskuuta.
Kekriä on juhlittu Suomessa jo ennen 1000-lukua, jolloin siihen alkoi hiljalleen liittyä kristillisiä piirteitä. Kekri oli monin paikoin joulua ja pääsiäistäkin tärkeämpi juhla vielä 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella.
Kommentit (8)
Oikein mukavaa Kekriä! Ihanaa, että ihmiset muistavat juurensa. <3 Täälläkin yksi kekrinviettäjä tunnelmoi.
Kiitos ja hyvää kekriä sinnekin! Meilllä juhlitaan lauantaina. Mun isäni sekä siskoni tytär avomiehensä kanssa tulevat meille silloin kekripäivälliselle. Just mietin, pitäisikö vaihtaa olohuoneeseen syksyisemmät verhot ja pöytäliina. Yleensä olen kekriksi vaihtanut, mutta toinen lonkka äksyilee eikä keititötikkaille kiipeäminen oikein houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvää kekrinaikaa! Meillä juhlistetaan lauantaina. Olen sairaana eli en jaksa paljoa kokata, mutta perusjutut sentään.
Minä en ole yhtään perillä mitä kokkauksia Kekriin perinteisesti kuuluu, mukava olis jotain uutta kokata, onko alueellisia eroja tarjoiluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvää kekrinaikaa! Meillä juhlistetaan lauantaina. Olen sairaana eli en jaksa paljoa kokata, mutta perusjutut sentään.
Minä en ole yhtään perillä mitä kokkauksia Kekriin perinteisesti kuuluu, mukava olis jotain uutta kokata, onko alueellisia eroja tarjoiluissa.
Ollaan vuosien varrella tehty vähän niinku oma perinnekattaus. Teen liharuoan (lampaanpotkia), hitaasti haudutettuja uuninauriita, paahdettua kaalia karpaloiden ja pähkinöiden kanssa sekä pienet ohralla ja sienillä täytetyt kurpitsat.
Jälkiruoaksi olen tehnyt omenahyveen tyyppistä pöperöä tai mustikkakukkosia.
Miksi sana kekri ja kekkeri ovat lähellä toisiaan. Tai kekri ja keksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sana kekri ja kekkeri ovat lähellä toisiaan. Tai kekri ja keksi.
Etymologinen sanakirja on ilmaiseksi käytettävissä netissä, suosittelen! Tosi kiinnostavaa sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan vuosien varrella tehty vähän niinku oma perinnekattaus. Teen liharuoan (lampaanpotkia), hitaasti haudutettuja uuninauriita, paahdettua kaalia karpaloiden ja pähkinöiden kanssa sekä pienet ohralla ja sienillä täytetyt kurpitsat.
Jälkiruoaksi olen tehnyt omenahyveen tyyppistä pöperöä tai mustikkakukkosia.
Kiitos.
Uuden sadon tuotteista tehtyjä ruokia, on varmaan tosi hyviä.