Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko miettinyt ja laittanut kaappiin erilleen hätävaran 3 päivän tarpeet?

Vierailija
30.10.2024 |

Tilanne hyvin paha ja nyt kerrottu siitä hätävarasta. Minulla eri kaapissa varattu vaalea leipä, ruisleipä, pulla pitko, hillomunkkeja 4 kpl, kanamunia iso rasia, voi paketti, levite, juusto, suolamakkara, peruna, purjosipuli, maito, piimä ja kahvi sekä tomaatti. 

mitä sinun kaapissa on hätävarana 3 päivää?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökillä kaikenlaista syötävää, mm pari laatikollista proteiinipatukoita, monta laatikollista kaurahiutaleita, riisiä, pastaa, säilykkeitä, suklaata jne mökillä. Siellä on kaksi kaivoa ja mahdollisuus lämmittää puilla, joten sinne suuntaisin hätätilanteessa. On sen verran syrjässäkin, että varmasti ei mahdolliset hyökkäykset sotatilanteessa sinne kohdistuisi.

Venäläiset pistää koko isänmaamme sileäksi, ei siellä yksikään tönö jää pystyyn

Vierailija
42/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Mun kotivara on se sama kuivatavara- ja säilykevarasto, jota muutenkin käytän. 

Mutta haha, jopas vitsin murjaisit, hehe, pullaa ja kaikkea, ohhoh kuinka nyt naurattaakin. Not

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 litraa vodkaa löytyy

Vierailija
44/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolenvuoden hätävara.

Vierailija
45/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mökillä kaikenlaista syötävää, mm pari laatikollista proteiinipatukoita, monta laatikollista kaurahiutaleita, riisiä, pastaa, säilykkeitä, suklaata jne mökillä. Siellä on kaksi kaivoa ja mahdollisuus lämmittää puilla, joten sinne suuntaisin hätätilanteessa. On sen verran syrjässäkin, että varmasti ei mahdolliset hyökkäykset sotatilanteessa sinne kohdistuisi.

Tarkoitit kai täällä.

Vierailija
46/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta 1,5 litran pulloa vissyä ja cola-lightia ja yksi tavallinen vesipullo, josta voisi vaikka kahvia keittää. Siis jos ei edes vettä tulisi hanasta.

Pakastimessa on ruokaa pitkäksi aikaa ja jos se sulaisi, niin on kaapissa kuivaruokaa ja säilykkeitäkin pitkäksi aikaa. Nyt on vielä sellainen vuodenaika, että ruuat säilyisivät hyvin parvekkeellakin.

Pärjäisin helposti pari viikkoa käymättä kaupassa. Hätätilassa varmaan kuukauden. Jos vielä olisi hätä, niin lähtisin kesämökille, jossa on kalaa järvessä.  Kyllä sillä hengissä säilyisi.

Pakastin ruoka on nopeasti pilalla jos menee sähköt. Sitä ei kannata laskea vararuuaksi.

Omakotitalossa maalla asuessa on se etu, että voi halutessaan omistaa aggregaatin. Mulla on ja se on pelastanut 10-v aikana 4 kertaa pakastimen sulamiselta pidemmän sähkökatkon ollessa päällä. 

Ei lopu sähkökään siis heti, kun itse sitä voi tuottaa. Helposti omalla "hätävaralla" ainakin kuukauden pärjäilee, jos on pakko pärjätä. 

Vierailija
47/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta 1,5 litran pulloa vissyä ja cola-lightia ja yksi tavallinen vesipullo, josta voisi vaikka kahvia keittää. Siis jos ei edes vettä tulisi hanasta.

Pakastimessa on ruokaa pitkäksi aikaa ja jos se sulaisi, niin on kaapissa kuivaruokaa ja säilykkeitäkin pitkäksi aikaa. Nyt on vielä sellainen vuodenaika, että ruuat säilyisivät hyvin parvekkeellakin.

Pärjäisin helposti pari viikkoa käymättä kaupassa. Hätätilassa varmaan kuukauden. Jos vielä olisi hätä, niin lähtisin kesämökille, jossa on kalaa järvessä.  Kyllä sillä hengissä säilyisi.

Pakastin ruoka on nopeasti pilalla jos menee sähköt. Sitä ei kannata laskea vararuuaksi.

Omakotitalossa maalla asuessa on se etu, että voi halutessaan omistaa aggregaatin. Mulla on ja se on pelastanut 10-v aikana 4 kertaa pakastimen

Talviaikaan pakkasella jota Lapissa riittää,kylmälaukkuihin ruuat ja ulos ,sielä ne säilyy hyvin jos sähkökatkoksia tulee.Kuivamuona ja säilykkeet myös hyvä vara.

Vierailija
48/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarvitse mitään erillistä olla, sitä samaa mitä muutenkin syö mutta varalle ostettuna. Kierrättää siitä päivämäärän mukaan ja pullottaa vettä varalle desinfioituihin kanisteteihin.

Millä sinä desinfioit kanisterisi?

Pesen ensin, sitten huuhtelen ja loppuhuuhtelu teelusikallisella kloriittia ja vedellä, jonka jälkeen anna kuivia jotta kuolee loputkin bakteerit. Puolen vuoden välin vaihdan veden ja desinfiointihuuhtelen vaihdon yhteydessä.

Vierailija
49/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit kai täällä.

joo tarkoitin täällä Suomessa, siellä korvessa, josta edellä puhuttiin

Vierailija
50/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää on lyhyt aika ja kyllähän tuommoisen ajan elää vaikka pelkällä makaronilla josta saa kaloreita.

Vierailija
51/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän isot kaupungit ja merkittävät rakennukset, infra sekä lentokentät, isot asemat, moottorotiet ja rautatiet ole ensimmäisenä tulilinjalla. Aika pitkään ehtii jossain harvaanasutussa kyläpahasessa oleskella rauhassa ja tehdä suunnitelmia miten toimia seuraavaksi. Hyvä ensiapu se on tilanteesee, jos tuollainen paikka on. Tai edes asunto jossain pikkukaupungissa.

Vierailija
52/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukrainassakin on vielä aika monta tönöä pystyssä. 

Vierailija
53/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hei puhutaan kolmen päivän hätävarasta. Toetenkään ei viikkoja pärjää, mutta siitä hetkestä kun sähköt menee, kestää vielä pitkään ennen kuin pakastin on sulanut. Siellä voi pitää ruokien lisäksi runsaasti kylmäkalleja, jotka antavat vielä oman osansa lisäaikaa. Menee varmaan jo 1-2 vuorokautta ennen kuin ruoat ovat sulaneet edes käyttökuntoon, jos ovat siellä suljetussa pakastimessa koko ajan. Sen jälkeen ovat aivan käyttökelpoisia sen kolmannen vuorokauden. 

Kolmen vuorokauden hätävara on helppo juttu. Ei sitä oikeastaan tarvitse edes erikseen miettiä. Aina sitä sentään jotain kaapeista löytyy, eikä ihminen parissa päivässä nälkään kuole. Juomista tarvitaan jonkin verran, joten pullotettua vettä kannattaa olla varuiksi. Mutta taikaiskustako kaikki sitten kolmen vuorokauden kuluttua taas toimii? Vai mikä on ajatus?

Vierailija
54/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

paketti kaurahiutaleita, suolaa ja vettä. sillä pärjää hyvin 3 pv. yleensäkin kaapissa riittävästi kuivaa rompetta, jolla selviäisi. tai olisi syömättä, 3 päivään ei kukaan kuole nälkään. 

Vierailija
55/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole.

Mun kotivara on se sama kuivatavara- ja säilykevarasto, jota muutenkin käytän. 

Mutta haha, jopas vitsin murjaisit, hehe, pullaa ja kaikkea, ohhoh kuinka nyt naurattaakin. Not

Eiköhän ne munkit ja vaaleat leivät ole kohta homeessa. Kannattaa syödä pois ja ostaa säilyketölkkejä ja vaikka maitojauhetta.

Vierailija
56/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on just tuo 3 päivää? Kyllä isot kriisit kestää yleensä pitkään. Neljäntenä päivänäkö sitten taas on kaupat auki ja tavaraakin on niihin toimitettu? Tehtaat toimisi normaalisti noiden kolmen päivän aikana, ja ihmiset kävisivät töissä ihan normaalisti? Jos ei, niin eihän kaupoissa sitten mitään myytävääkään olisi vaikka olisivatkin auki.

Vierailija
57/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi höpöti höpöti nyt taas! 

Vierailija
58/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa maalla asuessa on se etu, että voi halutessaan omistaa aggregaatin. Mulla on

No taloissa joissa on sähkölämmitys ei tarvitse edes laittaa ulos, kun sisälämpötila laskee samaan kuin ulkolämpötila. Myös kerrostaloissa. Vahvoilla on ne, jotka pystyy lämmittämään puilla edes osan asunnosta. Muille voikin tulla todella kylmä.

Vierailija
59/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten aggregaatti

Vierailija
60/69 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä löytyy leipää pakastimesta ja siihen sitten päälle jotain, kuten tonnikalaa ym. säilykettä. Ja lähdevettä ym. juomia on hiukan. Käteistä löytyy pikkukolikoina ja euroina, seteleitä on lähinnä pieninä ja isompanakin hiukan. Ja vähän varaparistoja led-valoihin ja taskuradioon. Mitään retkikeitintä tms. en edes omista. Kaikki ruoat ja juomat on oltava sellaisia, jotka voi säilyttää huoneenlämmössä ja suoraan purkista käyttää. Säilykkeet voi kuulemma olla vähän riskejä ilman kuumentamista, mutta jos ei muutakaan ole, niin riskit on vaan otettava.

Hyvin on siis nuukasti kotivaraa. Tässä taloudessa selvitään hyvin vähän omalla voimalla, pääosin mennään Pyhän Hengen avulla, jos joku poikkeustila iskee.