Miksi partitiivi on hävinnyt suomenkielestä?
Ostetaan puhelimii tai kännyköi. Syödään burgerii laitetaan ripsarii jne.
Partitiivi pääte on a- tai ä-vokaali. Miksi sitä ei haluta enää käyttää.
Possessiivisuffiksitaan eivät ole enää suosittuja.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Genetiiviäkin käytetään vähän. Mun auto / Minun autoni. Mun fiilis / Minun tunnetilani. Mun spiidit / Minun amfetamiinini (huumausaineeni)
Auto/autoni on possessiivisuffiksi. Mun/minun taas on puhekielen/kirjakielen genetiivi.
Totta!
Mikä on partitiivi? Onko se sukua parittajalle?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Pentti Saarikosken käännöstä J. D. Salingerin kirjasta Sieppari ruispellossa (Catcher in rye) pidettiin loistavana käännöksenä 50-luvun jenkkislangista 60-luvun stadislangiin.
Noh, Saarikosken kieli ei ole kestämyt aikaa. Nykyaja gangsta-brot ei puhu tollee wállahi
Eihän Saarikoski edes osannut stadin slangia. Se käännös oli paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Pissis "toimittajat" tuhosi suomenkielen.
Kyllä ja ne luukevat tämänkin party-tiivi ja luulevat sitä joksikin uudeksi jauhojengin muoti-ilmiöksi?
Voi luoja sä olet tyhmä.
Mikä sijamuoto se "puhelimii" sitten mielestäsi on? "Ei mikään" on väärä vastaus.
Yhden pisteen vihje: googleta, mikä on murre.
Vierailija kirjoitti:
Pissis "toimittajat" tuhosi suomenkielen.
Helt tydligt då t.om jag vet att det är frågan om "tuhosivat suomen kielen".
Painu sinä kielioppi Paholainen kadotukseen! Perkele! Täällä osataan kyllä puhua kieliä ilman että tarvitsee miettiä partisiipejä, substantiiveja, viidennen deklinitaation kolmannen preesensin monikkomuotoa, adjektiiveja ja infinitiivejä!!!
Vierailija kirjoitti:
Partitiivin käyttö on niin jotai böndee tai landee. Me ei pysty puhuu jotai Impivaaraa.
Pärähtikö kilju taas noin pahasti päähän?
Eiköhän jo vanhassa Etelä-Hämeen murteessa, johon pääkaupunkiseudun nykypuhekieli paljolti perustuu, ole käytetty noita i-päätteisiä partitiiveja. Erilaiset murteet ovat yksi suomen kielen rikkauksista.
Vain juntit hävittävät partitiivin ja possessiivisuffiksin.
Ei partitiivi häviä, jos suffiksi muuttuu (joskus) vokaalinpidennykseksi.
Koska ei ole aihetta juhlaan eli partyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on partitiivi? Onko se sukua parittajalle?
Ei, se on juhlajuoma. Sitä otetaan aperitiivin jälkeen ja kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja sä olet tyhmä.
Mikä sijamuoto se "puhelimii" sitten mielestäsi on? "Ei mikään" on väärä vastaus.
Yhden pisteen vihje: googleta, mikä on murre.
Murre on koira.
Auto/autoni on possessiivisuffiksi. Mun/minun taas on puhekielen/kirjakielen genetiivi.