Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Puolet suomalaisista ajattelee, ettei lapsia kannata hankkia

Vierailija
30.10.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010780723.html

"Tuoreen kyselyn mukaan puolet suomalaisista ajattelee, että elämä on niin epävarmaa, ettei lapsia kannata hankkia. Muita ryhmiä useammin näin ajattelevat työttömät ja työntekijät, kun taas ylemmät toimihenkilöt, eläkeläiset ja yrittäjät pitävät lasten hankkimista kannattavampana.

Ylimmässä tuloluokassa olevat ajattelivat kaikista harvimmin, että lapsia ei kannata hankkia epävarmuuden vuoksi.

Kyselyn mukaan lukuisat suomalaiset uskovat taloudellisen epävarmuuden ylläpitävän olosuhteita syntyvyyden vähenemiseen. Kaksi kolmesta sanoo, että monilla nuorilla ei ole varaa saada lapsia ja perustaa perhettä. Näin ajattelevat etenkin 18-30-vuotiaat ja lapsettomat vastaajat.

Selvä enemmistö uskoo lisäksi sitoutumisen parisuhteeseen olevan nykyisin vaikeampaa kuin joskus ennen.

Kyselyn mukaan kolme neljästä suomalaisesta pitää alentunutta syntyvyyttä pysyvänä ilmiönä."

Kommentit (320)

Vierailija
221/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapsettomuus on valinta ja luonto kiittää toki, ainoa vaan että mamulaiset lisääntyvät täällä niin kuin omissa maissaan. Tulevaisuus näyttää kammottavalta, hienosta Euroopasta tulee ylikansoittunut paskalandia koko maanosasta. Väkivaltaa, anarkismia, köyhyyttä ja saastetta. 

Se on ollut länsimaalaisten ihmisten ihan omavalinta. Jos ei omiin lapsiin voi enää luottaa niin sitten haetaan ihmiset muualta. Minä haluan että joku maksaa eläkkeeni ja hoitaa minua vanhana. Olen itse oman osuuten tehnyt yhteiskunnan jatkuvuuden eteen viidellä hyvällä lapsella pitkän työuran lisäksi ja siksi ansaitsen yhteiskunan hoidon toisin kuin nämä moraalittomat vapaamatkustajat ja hedonistit. n62

Vierailija
222/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsettomuus on valinta ja luonto kiittää toki, ainoa vaan että mamulaiset lisääntyvät täällä niin kuin omissa maissaan. Tulevaisuus näyttää kammottavalta, hienosta Euroopasta tulee ylikansoittunut paskalandia koko maanosasta. Väkivaltaa, anarkismia, köyhyyttä ja saastetta. 

Se on ollut länsimaalaisten ihmisten ihan omavalinta. Jos ei omiin lapsiin voi enää luottaa niin sitten haetaan ihmiset muualta. Minä haluan että joku maksaa eläkkeeni ja hoitaa minua vanhana. Olen itse oman osuuten tehnyt yhteiskunnan jatkuvuuden eteen viidellä hyvällä lapsella pitkän työuran lisäksi ja siksi ansaitsen yhteiskunan hoidon toisin kuin nämä moraalittomat vapaamatkustajat ja hedonistit. n62

Vaikuttaa vähän siltä, että lisäännyit pakon sanelemana :) Olet katkera heille, jotka elävät vapaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa vähän siltä, että lisäännyit pakon sanelemana :) Olet katkera heille, jotka elävät vapaana

Jokainen lapseni on tervetullut ja rakastettu. Ihmisillä on erilaiset arvomaailmat ja itse en löytäisi elämästä merkitystä ilman perhettä. Mies toppuutteli mutta minä halusin suuremman perheen ihan itse ilman minkäänlaista pakkoa. Miten länsimaissa voisi edes pakottaa toisen tekemään lapsia?

Vierailija
224/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moraalista rappiota ja hedonismia selitettään kokoajan muka epävarmuudella ja köyhyydellä?

Vierailija
225/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä menee huonosti. Yhteiskunta on itse aiheuttanut tämän tilanteen. Nuorille naisille ei anneta vakituisia työpaikkoja, ja alle 3-vuotiaiden hoitoon tarkoitettu kotihoidontuki on n. 270 e verojen jälkeen ja lapsilisä 94 e. Jos sinun pitää elättää itsesi ja lapsesi 364 eurolla kuukaudessa eli maksaa tuosta summasta vuokrat, ruoat, sähkö- ja puhelinlaskut, niin jokainen voi miettiä itse, että elääkö sillä. Muuta apua ei yhteiskunnalta tipu. Toinen vaihtoehto on laittaa lapsi päiväkotiin, missä hoitaja vaihtuu joka päivä. Mutta saatko silti töitä?

Työelämä syrjii kivasti naisia. Itselläni kun oli pienet lapset, niin pomo sanoi, että ottaa mieluummin lapsettoman työntekijän. Pelkäsi kai, että joudun olemaan lapsen sairastelun vuoksi pois töistä, vaikka eihän tämä pitänyt edes paikkaansa. Meillä lapsen isällä on etätyömahdollisuus, eli jos lapsi oli sairaana, niin isä jäi etätöihin. Miehen pomolle lapsemme eivät ole koskaan olleet ongelma. Minun pomolleni oli, vaikka mitään poissaoloja ei edes tullut.

Vierailija
226/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moraalista rappiota ja hedonismia selitettään kokoajan muka epävarmuudella ja köyhyydellä?

Lapsivapaa elämä ei ole moraalista rappiota ;)

Vierailija
227/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ja epävarmuus ovat 1000% päteviä syitä olla lisääntymättä

Vierailija
228/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se toinen pitää tuntea pidemmältä ajalta, että siihen voi luottaa. Kaikista ei ole vanhemmiksi. Kuka vain voi olla vieraskorea pidempään. Sitten pidemmällä aikavälillä näkee minkälainen se toinen on ja miten käyttäytyy esim stressi tilanteissa. Ja kuka tahansa voi kertoa itsestään minkälaisen historian vaan."

Ei toki liity Suomeen, mutta kamalin esimerkki hetkeen oli kun Ariana Grande vei varatun miehen jolla oli pieni vauva. Lilly Jay, vauvan äiti oli naimisissa tämän kanssa ja ollut yhdessä teini-iästä lähtien, hän melkein kuoli synnytyksessä ja oli muuttanut eri maahan tukeakseen miehensä uraa :) vain tullakseen jätetyksi pikkuvauvan kanssa yksin supertähden takia..

Vierailija
229/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on työelämän koventuminen. Töissä ei haluta lasten vanhempia ja erityisesti nuoriin naisiin tämä iskee rankasti. Lapsia ei uskalleta hankkia maailman yhdessä kalleimmassa maassa.

Pitäisi reippaasti leikata tuet niiltä, jotka eivät ole koskaan olleet töissä, mutta silti tehtailevat lapsia. He vievät rahat työssäkäyviltä lapsiahaluvilta. 

Vierailija
230/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia kerran syntyy vähän, niin luulisi, että yhteiskunnan kannattaisi tukea niitä harvalukuisia lapsiperheitä ja lapsia, että heillä nyt elämä sujuisi hyvin.

Vierailija
231/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne eivät ole se oikea syy koska muuten kehi tymaissa ei lisännyttäisi ollenkaan.

Vierailija
232/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia kerran syntyy vähän, niin luulisi, että yhteiskunnan kannattaisi tukea niitä harvalukuisia lapsiperheitä ja lapsia, että heillä nyt elämä sujuisi hyvin.

Tai alkaa rangaista lapsettomuudesta.

Vierailija
233/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne eivät ole se oikea syy koska muuten kehi tymaissa ei lisännyttäisi ollenkaan.

Fiksu ihminen jättää lisääntymättä jos ei kykene huolehtimaan edes itsestään

Vierailija
234/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puolet suomalaisista on käytännössä feministinaiset. Nehän on lähtökohtaisesti lastenhankintaan vastaan. Haittaa harmittavasti sometusta ja urakehitystä.

M47

Vierailija
235/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs koska kehitysmaissa ei ole kunnon ehkäisyä tai se ei ole suurimman osan saatavissa. Luuletko että joku nainen vaikka Afganistanissa hankkisi viisi lasta ja menisi teininä (tai lapsena! Naimisiin) jos voisi itse päättää.. ei todellakaan.

Vierailija
236/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu annahan itsellesi nyt pokaali ihmeessä ja mene takaisin sinne mökkiin jossa ei tarvitse edes yrittää ymmärtää muuttunutta maailmaa ja elämää. Sieltä on hyvä joskus tulla nokka pystyssä ja rummuttaa omaa paremmuuttaan, kun toiset kamppailevat pysyäkseen elämässä kiinni samalla kun sormille tallotaan 

Vierailija
237/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se puolet suomalaisista on käytännössä feministinaiset. Nehän on lähtökohtaisesti lastenhankintaan vastaan. Haittaa harmittavasti sometusta ja urakehitystä.

M47

Feministit eli omista oikeuksistaan huolensa pitävät naiset. Taidat pelätä heitä ;)

Vierailija
238/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä menee huonosti. Yhteiskunta on itse aiheuttanut tämän tilanteen. Nuorille naisille ei anneta vakituisia työpaikkoja, ja alle 3-vuotiaiden hoitoon tarkoitettu kotihoidontuki on n. 270 e verojen jälkeen ja lapsilisä 94 e. Jos sinun pitää elättää itsesi ja lapsesi 364 eurolla kuukaudessa eli maksaa tuosta summasta vuokrat, ruoat, sähkö- ja puhelinlaskut, niin jokainen voi miettiä itse, että elääkö sillä. Muuta apua ei yhteiskunnalta tipu. Toinen vaihtoehto on laittaa lapsi päiväkotiin, missä hoitaja vaihtuu joka päivä. Mutta saatko silti töitä?

Työelämä syrjii kivasti naisia. Itselläni kun oli pienet lapset, niin pomo sanoi, että ottaa mieluummin lapsettoman työntekijän. Pelkäsi kai, että joudun olemaan lapsen sairastelun vuoksi pois töistä, vaikka eihän tämä pitänyt edes paikkaansa. Meillä lapsen isällä on etätyömahdollisuus, eli jos lapsi oli sairaana, niin isä jäi etätöihin. Miehen pomolle lapsemme eivät ole kosk

Hei köyhyysvalittaja, köyhät maat lisääntyy enemmän ku rikkaat niin ei toimi. Ja 70-luvulla suomessa oli ehkäisyvälineitä ja silti hyvä syntyvyys.

Vierailija
239/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvi vapaan kasvatuksen saaneita vanhempia on kasvattanut uuden sukupolven pelkureita.

Miksi pelkuri ?

Taitaa itseäsi vain harmittaa ?

Vierailija
240/320 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M47

Feministit eli omista etuoikeuksistaan huolensa pitävät, vastuunkantoa karttavat naiset. Taidat pelätä heitä ;)

Korjasin vähän, ja en pelkää, inhoan minä minä ihmisiä yleensäkin, feministit ovat malliesimerkki niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi