Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten katkaista välit sukulaisiin loukkaamatta?

Vierailija
30.10.2024 |

Joukossa on kuitenkin myös vanhoja ihmisiä, niin en haluaisi vaikuttaa töykeältä. En vaan jaksa enää sitä puhetta jatkuvasta kuolem*n odottamisesta, sekä sitä kaikkea kyynisyyttä ja näköalattomuutta. Olen pitänyt sukulaisiini nyt aika tiiviisti yhteyttä, mutta tänään alkoi jotenkin ahdistaa liikaa. Olen kuitenkin nuori ja minusta tuntuu, että myös oma elämäniloni sammuu tuon takia. Neuvoja?

Ap

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin onnistuu loukkaamatta, mutta jos olet ollut nyt tiiviisti yhteydessä, niin eikö kannattaisi kokeilla vain vähentää yhteydenpitoa?

Voi olla. En vain tiedä mitä teen, kun puhelin soi päivittäin.

Ap

Et vaan vastaa puhelimeen, jos et pysty/halua. Kerrot, että soitat kun ehdit. Itse olen ilmoittanut soittavani kerran viikossa ja ovat hyväksyneet sen (oli alussa vähän vaikeaa).

Voisin itsekin koittaa tehdä samoin. Ongelma on vaan siinä, ettei rajojani kunnioiteta. Aina kun olen koittanut asettaa niitä, niin sama toistuu. En toisaalta haluaisi lopettaa yhteydenpitoa kokonaankaan.

Ap

Haluat katkaista välit mutta et lopettaa yhteydenpitoa? Ymmär

Välien katkaiseminen on vaihtoehto silloin, jos yhteydenpidon rajaaminen ei onnistu. Yritän miettiä miten tarvittaessa tekisin sen, ilman että kukaan loukkaantuu.

Ap

Vierailija
42/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sukulainen kuinka selittäisi ettei halua nähdä eikä kuulla minua loukkaantuisin.

Lapsen puoliso sanoi minulle että häiritsen heitä kun noin kerran kuussa kaitoin whs-viestin. 

Enpä ole häirinnyt. Nyt näimme sukujuhlissa, en puhunut heille mitään.

Mikä tuo whs-viesti on?

Whatsapp. Vähän kuin tekstiviesti mutta nettisovellus

Okei, enpä tiennyt, että sitä sanotaan myös whs-viestiksi

Miksi sitä pitäisi sanoa? Olen liian  canha osaamaan oikeaa nettislangia.

Vanha minäkin olen, mutta yleensä kai puhutaan juuri wa-viesteistä, tai whatsappeista suoraan, en oikein tiedä miksi se olisi whs-viesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina teillä nuorilla on negatiivinen asenne vanhoihin ihmisiin. Hyleksitään vanhojen puheita. Voi siinä ottaa keskitien ja elää sovussa, ei se ole hyvä heti rynnätä katkaisemaan suhdetta.

Jos nuori sammuttaa oman elämänliekin tai muka siihen vaikuttaa vanhan ihmisen puhe, niin katso itse eteesi ja selvitä miksi niin ilkeästi suhtaudut vanhan ihmisen puheeseen. Syy löytyy sinusta itsestäsi. Kerro niille vanhoille, kai jo 50+ täyttäneitä vanhoja tanttoja, mitä asioita sinä pidät ikäiseksesi kunniassa.

Kuolema ja sairastuminen saattaa käydä nuorellekin.

Vierailija
44/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin onnistuu loukkaamatta, mutta jos olet ollut nyt tiiviisti yhteydessä, niin eikö kannattaisi kokeilla vain vähentää yhteydenpitoa?

Ap

Pahoittelet, että olet juuri lähdössä johonkin aikataulutetun asian vuoksi, etkä valitettavasti ehdi nyt puhumaan tms.

Vierailija
45/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä loukkaantuuko vai ei jos välit kuitenkin on katkaistu?

Eräs alkoi häiriköimään niin, että piti tehdä rikosilmoitus. Siksi haluaisin säilyttää edes jonkinlaisen rauhan.

Ap

Lähestymiskielto?

Olisin hakenut, mutta poliisi lopetti tutkinnan. En tiedä riittääkö perusteet.

Ap

Porvoon poliisilaitos ei tutki perusteettomia hakemuksia.

Vierailija
46/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole pakko vastata, annat vaan soida. Rajaa vaikka niin että kahdesti viikossa vastaat, ja puhut max. 10min. Kun aikaraja tulee täyteen, sanot että nyt pitää lopettaa, heippa. 

Ei tarvitse välejä katkaista, riittää että vähennät yhteydenpitoa.

Vierailija
47/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et vaan vastaa puhelimeen, jos et pysty/halua. Kerrot, että soitat kun ehdit. Itse olen ilmoittanut soittavani kerran viikossa ja ovat hyväksyneet sen (oli alussa vähän vaikeaa).

Voisin itsekin koittaa tehdä samoin. Ongelma on vaan siinä, ettei rajojani kunnioiteta. Aina kun olen koittanut asettaa niitä, niin sama toistuu. En toisaalta haluaisi lopettaa yhteydenpitoa kokonaankaan.

Ap

Haluat katk

Rajaaminen onnistuu, sen kun et vastaa liikoihin yhteydenottoihin.

Vierailija
48/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Välien katkaiseminen on vaihtoehto silloin, jos yhteydenpidon rajaaminen ei onnistu. Yritän miettiä miten tarvittaessa tekisin sen, ilman että kukaan loukkaantuu.

Ap"

Loukkaantuminen ei aina ole vältettävissä teet tai jätät tekemättä. Joku loukkaantuu vaikka et haluaisi toinen taas ei loukkaannu vaikka loukata haluaisit. Enkä itse näe syytä miksi sitä pitäisi yrittää välttää.

Vierailija
49/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo oli todella ap, joka oli joutunut hakemaan lähestymiskieltoa, niin kyllä se kertoo jo aika paljon siitä miten vahingollisesta vuorovaikutuksesta on kyse. Muista, että kukaan muu ei osaa eikä voi kertoa kuinka paljon toisen kannattaa antaa siimaa ja katsella tilannetta. Joskus voi esim. sopia se, että ei ole vaikka kuukauteen/vuoteen yhteydessä ja katsoo miltä tuntuu. Siitäkin voi etukäteen halutessaan ilmoittaa, koska se voi mm. vähentää epätoivottuja yhteydenottoja. 

Itse laitoin vaikean sukulaisen valintatilanteeseen, jossa toinen vaihtoehto oli jatkaa yhteydenpitoa mahdollisuuksieni mukaan ja toinen yhteyden lopullinen katkeaminen (jos kys. henkilö toteuttaisi erään hyvin vihamielisen tekonsa minua kohtaan). Hän valitsi jälkimmäisen ja teki itse valinnan puolestani. Sen jälkeen en ole taakseni katsonut, vaan keskittynyt toipumiseen. Se oli yksi elämäni parhaimpia päätöksiä, vaikka tekikin ja tekee kovin kipeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän