Miten katkaista välit sukulaisiin loukkaamatta?
Joukossa on kuitenkin myös vanhoja ihmisiä, niin en haluaisi vaikuttaa töykeältä. En vaan jaksa enää sitä puhetta jatkuvasta kuolem*n odottamisesta, sekä sitä kaikkea kyynisyyttä ja näköalattomuutta. Olen pitänyt sukulaisiini nyt aika tiiviisti yhteyttä, mutta tänään alkoi jotenkin ahdistaa liikaa. Olen kuitenkin nuori ja minusta tuntuu, että myös oma elämäniloni sammuu tuon takia. Neuvoja?
Ap
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin onnistuu loukkaamatta, mutta jos olet ollut nyt tiiviisti yhteydessä, niin eikö kannattaisi kokeilla vain vähentää yhteydenpitoa?
Voi olla. En vain tiedä mitä teen, kun puhelin soi päivittäin.
Ap
Jätät vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä loukkaantuuko vai ei jos välit kuitenkin on katkaistu?
Eräs alkoi häiriköimään niin, että piti tehdä rikosilmoitus. Siksi haluaisin säilyttää edes jonkinlaisen rauhan.
Ap
Puhelinnumeron voit myös laittaa estoon, samoin sähköpostin Whattsupin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin onnistuu loukkaamatta, mutta jos olet ollut nyt tiiviisti yhteydessä, niin eikö kannattaisi kokeilla vain vähentää yhteydenpitoa?
Ap
Älä vastaa. Miksi ihmeessä vastailet? Olet ihan liian kiltti. Opettele vetämään rajat. Kännykkä äänettömälle.
Olet oikeassa. Täytyy alkaa vaan opettelemaan, ei siinä muu auta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan ghostaat ne. Ei sitä oikein voi nätisti sanoa, että hei minäpä pistän nyt välit poikki. Joko sinä kestät niitä ja niitten puheita tai lopetat yhteydenpidon. Ja jos lopetat niin voit valita tavan millä sen teet, loukkaantuuko ne heti vai pikkuhiljaa.
Aika brutaalia tuo ghostaus. Ottaisin ensin asioita suoraan puheeksi ja sitten vähentäisin tarvittaessa yhteydenpitoa. Kun opettelee vetämään rajoja, ei tarvitse ghostailla.
No joo, mutta luultavasti vanhat ihmiset eivät ymmärrä tämmöisiä "tämä nyt kuormittaa minua"-juttuja ollenkaan.
Sittenhän voi vaan vähentää yhteydenpitoa, eikö? Toisaalta ei voi tietää ellei edes yritä puhu
Ghostaamista on käsittääkseni se, että tyyppi katoaa sanaakaan sanomatta, joten yhteyden vähentäminen on eri asia. Olen samaa mieltä, että joidenkin kanssa ei yhteyden vähentäminen toimi, mutta joidenkin kanssa voi toimia. Se selviää vain kokeilemalla, koska ihmisetkin voi kehittyä ja muuttaa käytöstään. Oman vanhemman kanssa vähentäminen ei auttanut (joudun etääntymään hiljalleen vuosien aikana ja annoin useita mahdollisuuksia ja kerroin seurauksista, jos huono kohtelu ei lopu, oli siis kaltoinkohteleva), mutta isovanhempi hyväksyi asian ja olemme yhteydessä edelleen omien mahdollisuuksieni rajoissa.
Yritä itse piristyä ja etsiä iloa elämääsi, uusi harrastuksia, ylkoilua tai muuta mukavaa.. Ja voithan sä tietenkin sanoa että tarvitset omaa aikaa tai sulla on omia menemisiä jajotain muuta. Kyllä sinuun täytyy elää oma elämääsi, ilman että kannat jokapäiväistä huolta läheisestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan ghostaat ne. Ei sitä oikein voi nätisti sanoa, että hei minäpä pistän nyt välit poikki. Joko sinä kestät niitä ja niitten puheita tai lopetat yhteydenpidon. Ja jos lopetat niin voit valita tavan millä sen teet, loukkaantuuko ne heti vai pikkuhiljaa.
Aika brutaalia tuo ghostaus. Ottaisin ensin asioita suoraan puheeksi ja sitten vähentäisin tarvittaessa yhteydenpitoa. Kun opettelee vetämään rajoja, ei tarvitse ghostailla.
Ap kysyi, että miten katkaista välit. Siihen vastasin. En mihinkään hyssyttelyihin.
Juu mutta ap, kysyi että miten katkaista välit LOUKKAAMATTA. Ghostaus ilman selityksiä on taatusti loukkaavaa. Jos ei hän, johon haluat välit katkaista, ole loukannut sinua, tai kohdellut huonosti, olet kai sentään jonkinlaisen selityksen velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et vaan vastaa puhelimeen, jos et pysty/halua. Kerrot, että soitat kun ehdit. Itse olen ilmoittanut soittavani kerran viikossa ja ovat hyväksyneet sen (oli alussa vähän vaikeaa).
Voisin itsekin koittaa tehdä samoin. Ongelma on vaan siinä, ettei rajojani kunnioiteta. Aina kun olen koittanut asettaa niitä, niin sama toistuu. En toisaalta haluaisi lopettaa yhteydenpitoa kokonaankaan.
Ap
Vaikka sukulainen kuinka selittäisi ettei halua nähdä eikä kuulla minua loukkaantuisin.
Lapsen puoliso sanoi minulle että häiritsen heitä kun noin kerran kuussa kaitoin whs-viestin.
Enpä ole häirinnyt. Nyt näimme sukujuhlissa, en puhunut heille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et vaan vastaa puhelimeen, jos et pysty/halua. Kerrot, että soitat kun ehdit. Itse olen ilmoittanut soittavani kerran viikossa ja ovat hyväksyneet sen (oli alussa vähän vaikeaa).
Voisin itsekin koittaa tehdä samoin. Ongelma on vaan siinä, ettei rajojani kunnioiteta. Aina kun olen koittanut asettaa niitä, niin sama toistuu. En toisaalta haluaisi lopettaa yhteydenpitoa kokonaankaan.
Ap
Haluat katkaista välit mutta et lopettaa yhteydenpitoa? Ymmärrän kyllä että tuosta suututaan.
Pistä nigab päälle ja pamahda sukujuhliin. se on hänessä.
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa kaikkiin puheluihin. Itse en illalla ota puheluita, muuten menee yöunet, enkä kerro kaikkia tekemisiäni. Hanki harrastus tai ainakin sano että on nyt mentävä sovittuun tapaamiseen. Ei sinun tarvitse olla Leelian lepotuoli.
Seurakunnasta voisivat ikäihmiset hankkia keskustelukumppaneita tai SPR: n ystäväpalvelusta jos sellainen on vielä olemassa.
No joo, kaikkia tekemisiä / mitään arkaluontoista ei tosiaan voi kertoa, muuten ne leviävät aivan kaikkien tietoon. Tuotakin on tapahtunut vaikka kuinka monta kertaa ja välillä on ollut aika vaikea antaa anteeksi. Etääntyminen vaan tuntuu tosi pahalta, mutta pakko ajatella itseänikin välillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sukulainen kuinka selittäisi ettei halua nähdä eikä kuulla minua loukkaantuisin.
Lapsen puoliso sanoi minulle että häiritsen heitä kun noin kerran kuussa kaitoin whs-viestin.
Mikä tuo whs-viesti on?
Ei mitenkään.
Mutta voit olla välittämättä heidän loukkaantumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä loukkaantuuko vai ei jos välit kuitenkin on katkaistu?
Eräs alkoi häiriköimään niin, että piti tehdä rikosilmoitus. Siksi haluaisin säilyttää edes jonkinlaisen rauhan.
Ap
Lähestymiskielto?
Olisin hakenut, mutta poliisi lopetti tutkinnan. En tiedä riittääkö perusteet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo whs-viesti on?
Whatsapp. Vähän kuin tekstiviesti mutta nettisovellus
Vierailija kirjoitti:
Yritä itse piristyä ja etsiä iloa elämääsi, uusi harrastuksia, ylkoilua tai muuta mukavaa.. Ja voithan sä tietenkin sanoa että tarvitset omaa aikaa tai sulla on omia menemisiä jajotain muuta. Kyllä sinuun täytyy elää oma elämääsi, ilman että kannat jokapäiväistä huolta läheisestäsi.
Pitää koittaa keksiä jotain kivaa ja mielekästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo whs-viesti on?
Okei, enpä tiennyt, että sitä sanotaan myös whs-viestiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo whs-viesti on?
Okei, enpä tiennyt, että sitä sanotaan myös whs-viestiksi
Miksi sitä pitäisi sanoa? Olen liian canha osaamaan oikeaa nettislangia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ap" tuli tuohon näköjään jo vähän liian luonnostaan. :)
Jep. Koska olet palstan vakitrollaaja.
Ap kysyi, että miten katkaista välit. Siihen vastasin. En mihinkään hyssyttelyihin.